abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65100296
Ik ben van plan om binnenkort offertes aan te vragen, omdat ik achterzetramen wil laten plaatsen in mijn jaren '30 woning.
Momenteel heb ik overal in huis enkel glas. Met de kou van de afgelopen tijd is het nauwelijks warm te stoken. De tuinkant wil ik sowieso laten vervangen voor openslaande deuren met dubbel glas, dus hier hoeven geen achterzetramen te komen.
Aan de voorkant moeten dus wel achterzetzetramen komen. Hier zitten nog de originele kozijnen in. Het plaatsen van dubbel glas is niet mogelijk, omdat het profiel te smal is. Mijn budget laat het niet toe de oude kozijnen door nieuwe kozijnen met dubbelglas te vervangen, bovendien zijn de huidige kozijnen nog redelijk goede staat. Verven en opvullen/bijschuren van onregelmatigheden is het enige probleem eigenlijk.

Het plaatsen van voor- en achterramen schijnt relatief goedkoop en goed isolerend te zijn. Ik ben van plan om achterzetramen te nemen (aan de binnenkant), zodat je vanaf de buitenkant niets ziet. Binnen komen jaloezieën te hangen, dus daar valt het dan ook nauwelijks op.

Zijn er Fok!kers die ook voor-/achterzetramen hebben laten plaatsen? Tips, voorbeelden, eigen foto's etc, allemaal welkom in dit topic! Ik kan er op internet niet heel erg veel over vinden.
pi_65100705
tvp
pi_65101450

Dit zijn trouwens de beruchte ramen!

Mooi rood is nietwel lelijk.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 12:15:56 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65104402
ind dit geval is rood lelijk
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 16 januari 2009 @ 16:56:53 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_65114784
Ik heb om het zelfde probleem de grote ramen iig voro het moment voorzien van vouwgordijnen van de ikea.. Werkt perfect en staat netjes. Komende zomer komt er overigens wel overal dubbelglas in.

Maar voorlopig stook ik hierdoor iig ff wat minde.r
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_65119026
ik was voor 2 ramen zwart 750 euro kwijt ( wel helemaal in de kleur van het hout werk )
Heb het niet gedaan, omdat ik hier denk ik niet heel lang meer woon..
het is iig goedkoper dan dubbelglas inc kozijnen

ging trouwens om voorzet ramen.
pi_65119638
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:56 schreef klusfoobje het volgende:
Ik heb om het zelfde probleem de grote ramen iig voro het moment voorzien van vouwgordijnen van de ikea.. Werkt perfect en staat netjes. Komende zomer komt er overigens wel overal dubbelglas in.

Maar voorlopig stook ik hierdoor iig ff wat minde.r
Heb je een foto? Is het met klemmetjes vastgezet of met glaslatten?
pi_65121572
Het voordeel is wel (als je een koopwoning hebt) je mag er mee adverteren als zijnde dubbelglas kwamen wij achter toen we verkochten. Het heeft niet de isolatiewaarde van dubbel glas, maar het helpt wel een heel stuk
  zaterdag 17 januari 2009 @ 23:25:44 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_65157485
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 20:30 schreef Dipkip het volgende:
Het voordeel is wel (als je een koopwoning hebt) je mag er mee adverteren als zijnde dubbelglas kwamen wij achter toen we verkochten. Het heeft niet de isolatiewaarde van dubbel glas, maar het helpt wel een heel stuk
mm, of het verstandig is... Als ik lees dat het dubbelglas heeft, de verkopend makelaar noemt het zo en ik zie ter plaatset dat het voorzet spul is, maak ik als potentieel kopr rechts omkeert. Je gaat maar een ander in de maling nemen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zaterdag 17 januari 2009 @ 23:28:01 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_65157552
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:39 schreef Syytön het volgende:

[..]

Heb je een foto? Is het met klemmetjes vastgezet of met glaslatten?
zal ff een plaatje maken. Met glaslatten is het iig niet gedaan, die gebruik je daar niet voor.

Ikea levert er een soort klemmen bij die je in je hout schroeft... daar was ik minder over maar ja, je moet wat he. 3 klemmen en daar klik je de lat in waar het doek aan vast zit.
  zondag 18 januari 2009 @ 04:27:35 #11
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65163056
In mijn topic: Hierissiedan, hierissieweers huisje! is ook een voorzetraam op pagina 3 te vinden. Wat de ervaringen zijn? dat kan ik pas vertellen als ik er daad werkelijk woon...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_65239448
Mijn huisbaas had destijds ook voorzetramen voor de ramen geplaatst. Die sukkel was echter vergeten om er kieren tussen te houden, zodat het vocht wat tussen de ramen zit niet weg kon. Resultaat, altijd beslagen ramen en na 2 jaar schimmel tussen de ramen. Het frame was zo vastgezet dat het er niet eenvoudig voor weg kon. Hij had alle schroefgaten ook dicht gemaakt en over geverfd, dus niet meer te vinden...Dus die ramen konden er niet voor weg.
pi_65239972
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:25 schreef klusfoobje het volgende:
mm, of het verstandig is... Als ik lees dat het dubbelglas heeft, de verkopend makelaar noemt het zo en ik zie ter plaatset dat het voorzet spul is, maak ik als potentieel kopr rechts omkeert. Je gaat maar een ander in de maling nemen.
We hebben niemand in de maling genomen het stond er omdat mensen in de zoekmachine aangeven dubbelglas te willen. In de uitgebreide omschrijving stond vervolgens 'gehele woning is voorzien van dubbelglas, aan de voorzijde is dit dmv voorzetramen gerealiseerd'.
pi_65241287
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:25 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Nou, in principe is het dubbel glas... En meestal geef je dat als kenmerken op, en in de beschrijving zou ik dan aangeven dat er voorzetramen zijn. Bovendien is het vaak de enige optie, als je glas-in-lood ramen hebt.
Rechtsomkeert maken als de woning voorzetramen heeft is een beetje overdreven en hooghartig zeg. Het heeft op zich wel wat, want door de voorzetramen kan ik de originele kozijnen behouden, die hebben ook z'n charme.
pi_65241357
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:28 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

zal ff een plaatje maken. Met glaslatten is het iig niet gedaan, die gebruik je daar niet voor.

Ikea levert er een soort klemmen bij die je in je hout schroeft... daar was ik minder over maar ja, je moet wat he. 3 klemmen en daar klik je de lat in waar het doek aan vast zit.
Als ik op straat loop zie ik ook regelmatig huizen waarbij men op de originele kozijnen een lat heeft getimmerd, en daar achter zit dan dubbel glas. Wat is dat dan voor constructie vraag ik me af?

edit: aha, dit blijken dus opleglatten te zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Syytön op 20-01-2009 13:14:57 ]
pi_65245879
en ik heb geen voorbeelden als plaatjes.

Wij hebben 100 jaar geleden zelf voorzetramen gemaakt.
Uitvoerig zitten rekenen over lengtes en vierkante meters die nodig zijn.

Het waren rubber strips met een groef, waarin het materiaal werd geschoven.
Het materiaal een heldere dunne soort van perspex.
Het geheel werd op zijn plaats gehouden door dunne klemmetjes, die je kon draaien en waardoor je het kon verwijderen om het eigenlijke vensterglas eens te zemen.
Het heeft perfect gewerkt al die jaren.

Schoonmaken als zemen met eigen spons en zeem om krassen te voorkomen, waar we overigens geen last van hebben (gehad).
Het raam voor was de grootste 90 cm breed en zeker 200 cm hoog: dus 2 mensen nodig om het eraf te tillen die paar xx per jaar dat ik het nodig vond.
En boven de voordeur.
En achter op de openslaande deuren, de 25 cm. smalle ramen ernaast en bóven de openslaande deuren.

Zelfwerkzaamheid van een dikke week met z'n tweeën en een scherp mes en kaarsrechte lat om langs te meten en te snijden.
Dat is wat ik ernog van weet na dik 25 jaar.

Zoals gezegd: prima en comfortabel gefunctioneerd.
pi_65246451
Nou wat er met FoK is , weet ik niet.
Dan maar een nieuwe post met tóch een plaatje gevonden.
Ms. geeft het je wat info.
Links is al afgevoerd naar de vaalt.
Rechts is boven de deur.
Je ziet dat de plastic/rubber lijst wit is gebleven en de verf verkleurd van de rokers in huis.
Het raaam heeft dus een middenstijl en die bleef óok wit achter het voorzetraam. ! Ha

pi_65253097
^^ Oh dat ziet er nog best netjes uit.

Ik ben vanmiddag even langs een glashandelaar geweest, die had ook een voorbeeld staan van een voorzet/achterzetraam dat ze leveren. Zag er er goed uit. Werkt d.m.v. een schanier aan de zijkant zodat het open kan. Sluit aan tegen het raamkozijn met een rubberen profiel.

Het is eventueel ook mogelijk om een soort van latprofielen te gebruiken, weet even niet meer hoe de man het noemde. Maar daarmee kun je gewoon dubbel glas plaatsen. Is wel afhankelijk van de sponning, of het mogelijk is. Er moeten sowieso bovenramen worden vervangen omdat dat lelijk glas is. En hier moet ook een ventilatierooster komen omdat de ramen nu niet open kunnen aan de voorkant.

Vrijdag komen ze langs voor een offerte en om verder de mogelijkheden te bekijken, ik ben dus benieuwd.
pi_65507555
Nou ik heb de offerte binnen, het is ook mogelijk om in mijn kozijnen (originele jaren dertig kozijnen) dubbel glas te plaatsen d.m.v. glaslatten. Dit is 400 euro goedkoper dan voorzetramen plaatsen, dus het wordt dubbel glas.. Nog even navragen hoeveel het gaat kosten als er hr++ glas wordt geplaatst.
Prijs viel me echt heel erg mee.
pi_65512732
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 21:29 schreef Syytön het volgende:
Nou ik heb de offerte binnen, het is ook mogelijk om in mijn kozijnen (originele jaren dertig kozijnen) dubbel glas te plaatsen d.m.v. glaslatten. Dit is 400 euro goedkoper dan voorzetramen plaatsen, dus het wordt dubbel glas.. Nog even navragen hoeveel het gaat kosten als er hr++ glas wordt geplaatst.
Prijs viel me echt heel erg mee.
Oh ja, dat hebben wij nu ook.

Het grote raam voor is dubbelglas en het raam daarboven en boven de deur.
Zelf was ik huiverig dat het er goedkoop en onecht zou uitzien en dat is 100 % meegevallen.
Prijs - oh schande - weet ik niet, zat in in het hele renovatieprojekt.
Even de pic zoeken voor een indruk, ms. wat groot. (?) :

haha en je kijkt op de overburen en dat is lillijk : daarom was ik huiverig.
Dat zijn platte latten en hier zit een soort van opbouwprofiel met nog een soort van groefje (?)

En ik lees net in een ander topic Van enkelglas naar dubbelglas
ze willen de btw van 19 % verlagen naar 6 procent voor dubbel glas

[ Bericht 2% gewijzigd door AnneX op 28-01-2009 23:49:07 ]
pi_65517252
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 23:35 schreef AnneX het volgende:

[..]
En ik lees net in een ander topic Van enkelglas naar dubbelglas
ze willen de btw van 19 % verlagen naar 6 procent voor dubbel glas
Ja dat artikel had ik in een ander topic gepost.
Zitten die latten aan de buitenkant?
pi_65523118
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 08:15 schreef Syytön het volgende:

[..]

Ja dat artikel had ik in een ander topic gepost.
Zitten die latten aan de buitenkant?
Bij ons zitten de latten op de binnen - én de buitenkant.
Binnen met een klein profiel en buiten : gewoon als ongeveer plat met afgeronde zijkanten.
Zoals de 9 buren van de hele rij: simpel en omdat het > 100 jaar oud en beschermd gemeentemonument is.
En bij de buren aan de overkant is het een raamwerk van té lage en té brede platten latten.

Wil je een detailfoto buiten? laat even weten...

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 29-01-2009 13:10:34 ]
pi_65524431
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 21:29 schreef Syytön het volgende:
Nou ik heb de offerte binnen, ............................... Prijs viel me echt heel erg mee.
Hoeveel was het dan
Zelfde geld trouwens voor annex
Hier in onze vve ook een hoop mensen die willen maar wel handig als we de kosten van te voren kunnen inschatten
Dus svp wat kost een dubbelraam met vermelding van afmetingen svp
pi_65525643
Dus de 1e begroting van de aannemer gevonden dd. juli 2005:
manuren + materiaal:
3 stuks meranti ramen 840 ex btw
3 m2 isoglas rapid cross 570
opplakroeden 8 st. 200
pi_65525796
Even een TVP

* Kriebbel ook in bezit van jaren 30 huis
Trots van het Noorden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo