Blijf in elk geval weg van de alles in één oplossingen. Da's leuk in de slaapkamer maar voor een beetje leuke HT opstelling niet echt aan te raden. Al was het alleen al omdat je niet kan uitbreiden.
Een idee is om je te laten informeren bij een goede audio/hifi zaak en dan naar Correct of Mediamarkt te gaan om het te halen. Ook praktisch bij beluisteren van speakers, omdat het bij de MM niet echt optimaal is (en er meestal ook weinig kennis aanwezig is). Bij Correct is dat wat beter maar ook niet optimaal.
Nogal wat versterkers/receivers kunnen tegenwoordig 7.1 doorgeven. Erg veel zal je er niet aan hebben omdat er tot nu toe vrij weinig films zijn die dit bieden. Theoretisch zou je zelfs meer hebben aan 6.1 omdat je dan ook een center rear hebt. Dan heb je het over DTS-ES en Dolby Digital EX. De Lord of the RIngsfilms maken hier onder meer gebruik van.
Persoonlijk vind ik 5.1 echter wel goed genoeg, of in mijn geval is dat 5.0 omdat ik geen subwoofer heb. Mijn fronts (Jamo 606) kunnen wat mij betreft goed genoeg de bass weergeven, daarbij luister ik ook muziek en vind een sub dan al snel te veel aanwezig. (en alles helemaal goed afstellen, daar heb ik geen zin in

)
Ik ben het niet eens met Tijn dat een center niet nodig is trouwens. In het begin, toen ik nog maar net begon had ik ook geen center maar nu het ding er staat (Kef IQ6c) wil ik niet meer zonder. Voor dialoog is het echt onmisbaar omdat het anders snel "verzuipt" in de fronts, waar ook de voornaamste effecten doorheen moeten.
Je kan beter met een 3.0 opstelling beginnen (fronts+center) en dan de rears en eventueel sub. Tenminste, dat vind ik. Hangt ook af wat je prettig vindt. Ben begonnen met twee fullsize fronts, omdat ik die satellietjes gewoon niet mooi vond, of ze waren te duur voor mij.
¤1000,- voor een receiver+5.1 speakers+bekabeling is mogelijk, afhankelijk van je eisen. Je kan ook speakers kopen voor ¤1000,- per stuk namelijk, of bekabeling van ¤100,- per meter

Receivers en speakers hebben elk zo hun klank, sommigen klinken killer, anderen weer warmer. Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zo veel, wel in mogelijkheden. Marantz, Yamaha, Denon, Harman/Kardon, Onkyo, Phillips, Sony zijn vrij algemene middenmoten/bekende namen waarvan de midrange klasse prima presteren qua prijs/kwaliteit.
Als je gaat luisteren hou dan wel rekening dat het in zo'n opstelling áltijd anders klinkt dan thuis. Zaken als gordijnen, vloerbedekking/tegels/parket, andere meubels maken best uit. Ook hoe je het thuis kan/mag/moet neerzetten is van belang. Kan je vier full-sized speakers kwijt of is een 5.1 satellietsetje al lastig? Hou er ook rekening mee dat je speakers ook altijd eerst moet inspelen, ze zullen in het begin heel anders klinken dan na een paar cd's/films.
Staar je tevens niet blind op bekabeling. Van den Hul of Monster mag dan misschien wel "volgens de experts/ik heb het thuis zelf ook" ultiem klinken, met 2,5mm dikke speakerkabel voor ¤7,- per meter zit je altijd wel goed.
En je kan ook het blad What HiFi? eens lezen, of een kijkje nemen op het HTforum.nl

Ohja, mijn set-up:
* Marantz SR3001s receiver
* Marantz DV4001s dvd speler (welke een eitje was om regiovrij te maken trouwens, bovendien eet het ding alles)
* Jamo 606 fronts (zwart)
* Mission E-30 bookshelves als rears (zwart)
* Kef IQ6c center (zwart)
* Paar meter 2,5mm kabel van de Mediamarkt

* Infocus 4805 projector (binnenkort maar eens een hd ready aanschaffen)
* Simpel projectiescherm op statief (wordt ook nog geupgrade)
* Ik heb géén tv

* Ook geen last van WAF
[ Bericht 10% gewijzigd door Elegy op 19-01-2009 09:53:46 ]
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas