abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65097018
zoals misschien uit de titel duidelijk is geworden:
ik ben opzoek naar een (redelijk) goede versterker + boxen voor bij mijn FullHD TV

echter heb ik bar weinig verstand van versterkers/boxen en hun eigenschappen/specificatie's en waar ik op moet letten
aantal eisen die ik voor mijzelf gesteld heb:
  • Minimaal 5.1 (wat later uit te breiden is naar 7.1) of direct 7.1, mits binnen budget
  • meerdere HDMI ingangen op versterker i.v.m. een blu-ray speler + pc die ik via die weg wil aansluiten
  • budget: ~¤1000 totaal (boxen + versterker + kabels)

1) waar kan ik kijken voor prijzen/type's e.d. van versterkers met een duidelijke uitleg over de in/uitgangen en specificatie's
    2) hebben jullie adviezen qua merken?
    3) pc/BD speler via HDMI (audio+video) aansluiten, is dat verstandig? of kan ik beter los audio en daarnaast HDMI als video gebruiken?

andere tips, ook welkom
  • pi_65097199
    edit: slecht gelezen
    pi_65097228
    Ik heb 1 tip. De boxen gaan het geluid maken dus die zul je vooral naar je smaak moeten uitzoeken.
    Versterkers die kunnen wat je wilt , zijn er genoeg.
    ***** Kraak.....
      vrijdag 16 januari 2009 @ 08:18:41 #4
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_65097415
    Ik zou persoonlijk niet naar 7.1 kijken. Het biedt nauwelijks tot geen praktisch voordeel boven 5.1 en je moet er wel 2 extra speakers voor kopen, waardoor het budget voor de rest van je spullen naar beneden gaat. Bovendien is ook de plaatsing van je speakers belangrijk. Het is al moeilijk genoeg om bij een 5.1 set de speakers op de juiste plaats te zetten in een beetje normale huiskamer, maar 7.1 wordt helemaal lastig.

Kijk liever naar wat je ècht nodig hebt, en probeer daar goede componenten voor te halen. Zo zou je bijvoorbeeld als je fullrange speakers koopt een subwoofer achterwege kunnen laten. En als je je L R speakers goed neer zet, heb je ook niet bijzonder veel baat bij een center speaker. Hierdoor kun je meer geld uitgeven aan de componenten die er echt toe doen: de versterker en de overblijvende 4 speakers.
    pi_65097457
    Voor 1000 euro kun je een zeer ordentelijk setje aanschaffen. Maar boxen zijn toch die dingen waar baby's in zitten? ;-)

Luidsrpekers moet je echt naar lusiteren, want dat zijn de componenten die voor het grootste deel het klankbeeld bepalen. Ga dus naar een winkel waar ze meerdere luidsprekers opgesteld hebben staan en ga deze met je eigen favoriete films of muziek beluisteren.

Geef voor de luidsprekers ongeveer even veel geld uit als voor een versterker. Dan heb je een aardige balans. Kabels kun je om mee te beginnen goedkoop anaschaffen en als je later meer budget hebt, kun je deze eventueel uitbreiden.

Trouwens, als je voor 1000 euro zowel een 5.1 als een 7.1 set ziet staan, dan weet je dat er op de 7.1 set ergens op bezuinigd is.
    pi_65101654
    Voor 400 euro heb je de Onkyo SR-606 7.1 versterker, met 4x HDMI en kan HD-geluidsformaten aan. Dan heb je nog ongeveer 500 euro over voor de speakers (ervan uitgaande dat je met 100 euro bekabeling klaar bent). Daardoor wordt het nogal lastig om een 5.1 set samen te stellen met full range speakers, dus kom je denk ik eerder uit op een kant en klaar 5.1 setje. Ik heb dan zelf de kef 2005.2 hangen waar ik meer dan tevreden over ben. Maar ga zelf eens langs een speciaal zaak.
    pi_65101952
    Voor 1000 euro kun je best wat leuks kopen. Loop eens een fatsoenlijke hifi winkel binnen (nee, niet de mediamarkt ) en vraag eens of ze wat kunnen laten horen. Geluid is nogal smaakgebonden en elk merk klinkt weer net iets anders. Kijk verder waar je de nadruk op wilt leggen, wil je goedkoop beginnen maar later bv duurdere speakers nemen , investeer dan wat meer in een goede AV receiver, wil je niet meer uitbreiden, geef dan wat meer uit aan speakers aangezien die 75% van je geluid bepalen.
    Heb zelf goede ervaringen met Klipsch speakers en Denon versterkers, hoop 'bang for the buck' zeg maar. maar dat is erg persoonlijk.

Ohja, vraag naar speakers, niet naar boxen anders wordt je uitgelachen.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
      vrijdag 16 januari 2009 @ 11:11:46 #8
    31101 _Led_
    Visje aaien niemand zeggen
    pi_65102018
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
    Voor 400 euro heb je de Onkyo SR-606 7.1 versterker, met 4x HDMI en kan HD-geluidsformaten aan. Dan heb je nog ongeveer 500 euro over voor de speakers (ervan uitgaande dat je met 100 euro bekabeling klaar bent). Daardoor wordt het nogal lastig om een 5.1 set samen te stellen met full range speakers, dus kom je denk ik eerder uit op een kant en klaar 5.1 setje. Ik heb dan zelf de kef 2005.2 hangen waar ik meer dan tevreden over ben. Maar ga zelf eens langs een speciaal zaak.
    Dit dus,
    ik wou advies typen maar dat is nutteloos als wat ik wou typen er al perfect staat
    zzz
    pi_65102281
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
    Goed advies. Wat betreft KEF speakers ben ik het helemaal met je eens. Kort geleden heb ik voor iemand een hifi-set samegesteld met ook daarin KAF speakers. Ik vind ze zeer aangenaam klinken. Het is dat ik al speakers heb waar ik tevreden mee ben, anders had ik ze ook voor mezelf gekocht.
    De speakers heb ik overingens met een Denon versterker gecombineerd, dit gaf een erg goed resultaat. Misschien ook wel iets voor TS?
    pi_65102422
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 11:19 schreef ruftman het volgende:

[..]

Goed advies. Wat betreft KEF speakers ben ik het helemaal met je eens. Kort geleden heb ik voor iemand een hifi-set samegesteld met ook daarin KAF speakers. Ik vind ze zeer aangenaam klinken. Het is dat ik al speakers heb waar ik tevreden mee ben, anders had ik ze ook voor mezelf gekocht.
    De speakers heb ik overingens met een Denon versterker gecombineerd, dit gaf een erg goed resultaat. Misschien ook wel iets voor TS?
    Denon is voor geluid net wat beter. Denon heeft een iets voller/warmer geluid dan Onkyo. Toen ik mijn setje kocht was de 605 (de voorganger van de 606 dus) de beste all-round versterker die ik kon kopen. Nu weet niet ik hoe Denon het tegenwoordig op het gebied van video (HDMI aansluitingen en geluidsformaat ondersteuning) op hun instap versterkers, maar anders zou je inderdaad ook daar eens naar kunnen kijken.
    pi_65102825
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 11:23 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Denon is voor geluid net wat beter. Denon heeft een iets voller/warmer geluid dan Onkyo. Toen ik mijn setje kocht was de 605 (de voorganger van de 606 dus) de beste all-round versterker die ik kon kopen. Nu weet niet ik hoe Denon het tegenwoordig op het gebied van video (HDMI aansluitingen en geluidsformaat ondersteuning) op hun instap versterkers, maar anders zou je inderdaad ook daar eens naar kunnen kijken.
    Het klopt dat de ene versterker wat voller/warmer klinkt, de andere versterker weer wat analytischer. Ik denk dat dat puur een kwestie van smaak is wat door de ene of door de andere mooi wordt gevonden. En dat is iets wat TS echt zelf moet gaan beluisteren en uitproberen.

@TS: Als je gaat luisteren, zorg er dan voor dat de versterkers zo neutraal mogelijk (liefst met source direct oid) staan ingesteld. Als een versterker al in het begin gecorrigeerd moet worden, komt het volgens mij nooit meer goed met het geluid.
    pi_65105324
    yamaha maakt ook mooie setjes, maar zoals al eerder gezegd is het allemaal nogal persoonlijk.

Je zou ook 5.0 kunnen kiezen en de bas door 2 goede frontspeaker te laten verzorgen
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_65144436
    http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=358819

tijdens zoeken kwam ik dit tegen, niet slecht volgens mij voor dat geld..
    alleen jammer dat:
    a) er een dvd speler bijzit die ik niet ga gebruiken...
    b) zwarte boxen een kleine meerprijs hebben...
      maandag 19 januari 2009 @ 09:46:38 #14
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_65198722
    Blijf in elk geval weg van de alles in één oplossingen. Da's leuk in de slaapkamer maar voor een beetje leuke HT opstelling niet echt aan te raden. Al was het alleen al omdat je niet kan uitbreiden.

Een idee is om je te laten informeren bij een goede audio/hifi zaak en dan naar Correct of Mediamarkt te gaan om het te halen. Ook praktisch bij beluisteren van speakers, omdat het bij de MM niet echt optimaal is (en er meestal ook weinig kennis aanwezig is). Bij Correct is dat wat beter maar ook niet optimaal.

Nogal wat versterkers/receivers kunnen tegenwoordig 7.1 doorgeven. Erg veel zal je er niet aan hebben omdat er tot nu toe vrij weinig films zijn die dit bieden. Theoretisch zou je zelfs meer hebben aan 6.1 omdat je dan ook een center rear hebt. Dan heb je het over DTS-ES en Dolby Digital EX. De Lord of the RIngsfilms maken hier onder meer gebruik van.
    Persoonlijk vind ik 5.1 echter wel goed genoeg, of in mijn geval is dat 5.0 omdat ik geen subwoofer heb. Mijn fronts (Jamo 606) kunnen wat mij betreft goed genoeg de bass weergeven, daarbij luister ik ook muziek en vind een sub dan al snel te veel aanwezig. (en alles helemaal goed afstellen, daar heb ik geen zin in )

Ik ben het niet eens met Tijn dat een center niet nodig is trouwens. In het begin, toen ik nog maar net begon had ik ook geen center maar nu het ding er staat (Kef IQ6c) wil ik niet meer zonder. Voor dialoog is het echt onmisbaar omdat het anders snel "verzuipt" in de fronts, waar ook de voornaamste effecten doorheen moeten.
    Je kan beter met een 3.0 opstelling beginnen (fronts+center) en dan de rears en eventueel sub. Tenminste, dat vind ik. Hangt ook af wat je prettig vindt. Ben begonnen met twee fullsize fronts, omdat ik die satellietjes gewoon niet mooi vond, of ze waren te duur voor mij.

¤1000,- voor een receiver+5.1 speakers+bekabeling is mogelijk, afhankelijk van je eisen. Je kan ook speakers kopen voor ¤1000,- per stuk namelijk, of bekabeling van ¤100,- per meter
    Receivers en speakers hebben elk zo hun klank, sommigen klinken killer, anderen weer warmer. Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zo veel, wel in mogelijkheden. Marantz, Yamaha, Denon, Harman/Kardon, Onkyo, Phillips, Sony zijn vrij algemene middenmoten/bekende namen waarvan de midrange klasse prima presteren qua prijs/kwaliteit.

Als je gaat luisteren hou dan wel rekening dat het in zo'n opstelling áltijd anders klinkt dan thuis. Zaken als gordijnen, vloerbedekking/tegels/parket, andere meubels maken best uit. Ook hoe je het thuis kan/mag/moet neerzetten is van belang. Kan je vier full-sized speakers kwijt of is een 5.1 satellietsetje al lastig? Hou er ook rekening mee dat je speakers ook altijd eerst moet inspelen, ze zullen in het begin heel anders klinken dan na een paar cd's/films.
    Staar je tevens niet blind op bekabeling. Van den Hul of Monster mag dan misschien wel "volgens de experts/ik heb het thuis zelf ook" ultiem klinken, met 2,5mm dikke speakerkabel voor ¤7,- per meter zit je altijd wel goed.

En je kan ook het blad What HiFi? eens lezen, of een kijkje nemen op het HTforum.nl

Ohja, mijn set-up:
    * Marantz SR3001s receiver
    * Marantz DV4001s dvd speler (welke een eitje was om regiovrij te maken trouwens, bovendien eet het ding alles)
    * Jamo 606 fronts (zwart)
    * Mission E-30 bookshelves als rears (zwart)
    * Kef IQ6c center (zwart)
    * Paar meter 2,5mm kabel van de Mediamarkt
    * Infocus 4805 projector (binnenkort maar eens een hd ready aanschaffen)
    * Simpel projectiescherm op statief (wordt ook nog geupgrade)
    * Ik heb géén tv
    * Ook geen last van WAF

[ Bericht 10% gewijzigd door Elegy op 19-01-2009 09:53:46 ]
    "L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
    pi_65198816
    *btw muziek klinkt beter met stereo en al dat 5.1 en 7.1 gedoe is echt alleen voor games en films.
    ***** Kraak.....
    pi_65198969
    Dat sowieso natuurlijk. Daarom ben ik ook niet overgestapt. Wel denk ik erover om een wat goedkope set als de Z-5500 te kopen voor films en games, en dan muziek (wat ik toch een stuk belangrijker vind) op m'n denon/vifa combo te luisteren.
    "Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
    pi_65199300
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 09:51 schreef kraaksandaal het volgende:
    *btw muziek klinkt beter met stereo en al dat 5.1 en 7.1 gedoe is echt alleen voor games en films.
    mag aannemen dat een redelijke versterker netjes stereo kan weergeven, desnoods met een aparte geluidsinstelling..

Dat 5.1/7.1 goed is voor games en films is mij ook wel duidelijk.. daar ik het voornamelijk voor films ga gebruiken en af en toe een spelletje is dat dus wel een must..

momenteel is het voor mij geen optie om die mega pilaren speakers of boekenplankspeakers neer te zetten, en vindt ik sattelietspeakers echt voldoende.
    5.1 is, prijs technisch, voor mij momenteel de beste keus omdat ik simpel weg veel liever minder kwijt ben dan die 1000 euro
    voornamelijk de reciever wil ik voldoende geld insteken dat ik altijd later, na een aantal jaar, alsnog een degelijk 7.1 speakerset kan halen

alvast bedankt voor de diverse tips..

de rest van de vragen (b.v. lipsync, wel/geen THX certified etc) ga ik wel vragen bij een speciaalzaak...
    pi_65199397
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 10:13 schreef mschol het volgende:

[..]

mag aannemen dat een redelijke versterker netjes stereo kan weergeven, desnoods met een aparte geluidsinstelling..
    De beste manier voor een 5.1 versterker om stereo weer te geven is door de twee front speakers te gebruiken en de andere speakers gewoon stil te laten, derhalve krijg je voor muziek een stuk minder bang for buck.
      maandag 19 januari 2009 @ 11:41:03 #19
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_65202068
    tvp, ben ook een beetje aan het rondkijken.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_65202312
    Je hebt natuurlijk ook wel 2x stereo (dus front links, front rechts, read links en rear rechts) maar dat vervormt het geluid al naar iets zoals het niet bedoeld is, en full stereo, dan gebruikt hij ook de front speaker gemixt, maar daarbij heb je hetzelfde probleem. Voor 1000 euro heb je natuurlijk een stuk betere stereospeakers + receiver dan een 5.1 receiver + 5 speakers + sub
      maandag 19 januari 2009 @ 11:59:53 #21
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_65202702
    Of een aparte stereoversterker erbij nemen natuurlijk

Ohja, Mschol: THX is ook niet altijd zaligmakend hoor, he tis gewoon een keurmerkje van LucasArts maar zegt lang niet altijd wat over het geluid.
    "L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
    pi_65202838
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 10:13 schreef mschol het volgende:
    de rest van de vragen (b.v. lipsync, wel/geen THX certified etc) ga ik wel vragen bij een speciaalzaak...
    Elke fatsoenlijke losse versterker heeft wel lisync en THX is een keurmerk wat inderdaad niet veel over het geluid zegt. Het is nou niet echt noodzakelijk zegmaar. Het zit daarnaast naar mijn weten ook alleen maar op de duurdere versterkers (600 euro+).
      maandag 19 januari 2009 @ 12:23:05 #23
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_65203373
    Die lipsync, gaat dat eigenlijk automatisch, of moet je zelf instellen hoeveel ms hij voor- of achteruit moet?

offtopic:als het automatisch is, hoe werkt dat?
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_65203397
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:23 schreef Bart het volgende:
    Die lipsync, gaat dat eigenlijk automatisch, of moet je zelf instellen hoeveel ms hij voor- of achteruit moet?

offtopic:als het automatisch is, hoe werkt dat?
    Kan je zelf instellen, per ms inderdaad.
      woensdag 21 januari 2009 @ 18:58:56 #25
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_65292203
    De Mediamarkt hier in de buurt heeft nu een alles in één bluray setje staan voor 699,- Krijg je ook nog een stapeltje br's bij.

Alleen is het wel zo'n alles in één oplossing
    Het gaat om deze set
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')