Het bedrijf koopt de woning, dus dat is geen probleem.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:05 schreef Five_Horizons het volgende:
vind maar een verstrekker die dit okay vindt. Daarnaast; je moet dan wel afschrijven. Bij verkoop is dat natuurlijk wel een punt.
Je moet tzt over de gerealiseerde overwaarde wel gaan afrekenen, natuurlijk. De huurinkomsten zijn ook nog een puntje. Het kan allemaal voordelig zijn, maar dan moet je het wel goed regelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:25 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
Het bedrijf koopt de woning, dus dat is geen probleem.
Als die failliet gaat, heb ik ook geen inkomen meer, en ben ik het huis ook kwijt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:36 schreef TheSilverSpoon het volgende:
En als je toko failliet gaat, dan ben je je huis kwijt?
Fijn dat je meedenkt, is een besloten vennootschap.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:55 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt toch een overzicht maken van beide situaties? Eén als je het huis zelf koopt en één als je het van je eigen bedrijf huurt.
Welke rechtsvorm heeft je bedrijf? Dat maakt natuurlijk ook een verschil.
Daarnaast is het afschrijvingspotentieel niet echt groot gezien de bodemwaarde. En de winst bij verkoop is progressief belast.
Dus ook nog rekening houden dat je niet te maken krijgt met bevoordeling van de DGA.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:01 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
Fijn dat je meedenkt, is een besloten vennootschap.
Met een marktconforme huur, verwacht ik niet dat de fiscus het verkapt divident gaat noemen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus ook nog rekening houden dat je niet te maken krijgt met bevoordeling van de DGA.
Die kan je bij elke WGR topic wel posten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:43 schreef Hitpoint het volgende:
Als ik jou was zou ik naar een advieskantoor heen stappen die kunnen je haar fijn uitleggen wat er allemaal bij komt kijken in jouw situatie. Zulke vragen als deze moet je niet op het forum stellen, daarvoor zijn ze te complex en komt er te veel bij kijken. Misschien heeft je BV wel een herstructurering nodig om risico tegen te gaan, om maar even wat te noemen. Vraag je accountant/administrateur of zij je door kunnen verwijzen.
Een van de voordelen van een BV is dat je niet met je prive vermogen aansprakelijk bent. Het is dan ook idioot om juist dan je huis erin te stoppenquote:Op woensdag 14 januari 2009 19:01 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
Fijn dat je meedenkt, is een besloten vennootschap.
Er zit nu ook al geld in die BV die ik nog niet wil uitkeren, of het nou een huis of geld is, maakt dan toch niet zoveel uit?quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:12 schreef kapiteinhoken het volgende:
[..]
Een van de voordelen van een BV is dat je niet met je prive vermogen aansprakelijk bent. Het is dan ook idioot om juist dan je huis erin te stoppen
DonJames, bedankt voor je reactie, je lijkt verstand van zaken te hebbenquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:21 schreef DonJames het volgende:
Even snel redenerend is het erg onvoordelig. Een waardestijging is immers onbelast in Box I, en vol belast in de BV. De renteinkomsten bij de BV zijn ook nog eens belast, voordat die weer bij jou terug zijn is ongeveer de helft al naar de fiscus verdwenen (door het gecombineerde IB/VPB tarief).
Ik kan me zo gauw maar één situatie bedenken waarbij dit voordelig zou zijn, en dat is in het geval dat het pand (aanzienlijk) minder waard wordt in de tijd dat je het bezit.
Excuus, ik bedoelde natuurlijk ook huurinkomstenquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:35 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
DonJames, bedankt voor je reactie, je lijkt verstand van zaken te hebben![]()
Maar misschien heb je het verkeerd begrepen, renteinkomsten bij de BV? Ik ga het huren, niet kopen van mijn besloten vennootschap.
Ik zie het voordeel wel, maar het is echt behoorlijk onvoordelig. Zoals MaW al zegt, maak eens voor jezelf een excelsheet waarin je de twee opties naast elkaar zet, rekening houdend met afschrijving, huur, rente, belastingtarieven en verwachte verkoopwinst.quote:Waardestijging en daling zouden voor rekening van de BV komen, klopt.
Mijn voordeel is, dat ik het huis gewoon kan door verhuren als ik wil verhuizen, ik zit zelf nergens aan vast.
Ziet iemand nog nadelen of andere zaken?
Hoe gaat het pand gefinancierd worden? Eigen middelen of geheel door de bank?quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:35 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
DonJames, bedankt voor je reactie, je lijkt verstand van zaken te hebben![]()
Maar misschien heb je het verkeerd begrepen, renteinkomsten bij de BV? Ik ga het huren, niet kopen van mijn besloten vennootschap.
Waardestijging en daling zouden voor rekening van de BV komen, klopt.
Mijn voordeel is, dat ik het huis gewoon kan door verhuren als ik wil verhuizen, ik zit zelf nergens aan vast.
Ziet iemand nog nadelen of andere zaken?
Mocht de zaak op de fles gaan dan ben je ook je huis kwijtquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:18 schreef onroerendgoed het volgende:
[..]
Er zit nu ook al geld in die BV die ik nog niet wil uitkeren, of het nou een huis of geld is, maakt dan toch niet zoveel uit?
Maar zolang hij de huur kan opbrengen heeft hij huurbescherming.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:30 schreef kapiteinhoken het volgende:
Mocht de zaak op de fles gaan dan ben je ook je huis kwijt
Eigen middelen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe gaat het pand gefinancierd worden? Eigen middelen of geheel door de bank?
Is het een woon-winkel pand of een normale woning? (Met andere woorden: als jij er niet meer woont, is het dan snel weer te verhuren?)
Is het nieuwbouw of bestaande bouw?
Kun je het als BTW-pand kopen of niet?
Heb ik bij m'n FFP-opleiding gemist... wat is daarvan het voordeel/wat is er dan anders?quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
Het zou aantrekkelijk kunnen zijn als je te maken hebt met een BTW pand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |