abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65035867
Nav onder meer dit topic op GoT (Tweakers) en onder andere deze reactie van Kamera Express op datzelfde forum, is ondertussen duidelijk geworden dat er een fikse prijsverhoging aan zit te komen voor alle uit Japan afkomstige electronica, en dus ook voor fotoapparatuur afkomstig uit Japan.

Enkele fotozaken (en hun klanten...) ondervinden daar nu al gevolgen van (lenzen en bodies die duurder worden), maar ook in Engeland (waar het juist zo voordelig bestellen was de laatste tijd!) stijgen de prijzen explosief. De meeste webshops daar die eerst nog in geheel Europa leverden doen dit inmiddels ook niet meer.

Dus, wellicht handig om elkaar op de hoogte te houden van rare prijzen, extreme verhogingen of juist scherpe prijsjes van oude voorraad aangezien ik er hier nog weinig over kon vinden.

Zelf wil ik voor mei nog eigenlijk de Canon EF-S 55-250 kopen (voor op vakantie), heb er nu nog geen geld voor dus ik hoop dat die nog even blijft zoals hij is!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_65035962
Hier vind je trouwens een nieuwe prijslijst met - let op - ADVIES prijzen:

http://www.canon.nl/Image(...)009_tcm16-621024.pdf

Dit zijn dus niet de prijzen die je in de winkel moet betalen, maar de prijzen die winkeliers gebruiken als ze willen schermen met een super-aanbieding. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:52:09 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65036073
Waarom gaan de prijzen eigenlijk omhoog? Weer een achterlijke EU regeling ofzo!?

Tja, als het te duur wordt (en het is al vrij duur in NL), dan maakt het de keus om het gewoon op vakantie in Hong Kong/China te halen nog een stuk makkelijker.
pi_65036098
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef Yi-Long het volgende:

Waarom gaan de prijzen eigenlijk omhoog? Weer een achterlijke EU regeling ofzo!?
De Yen staat (voor de export vanuit Japan) vrij beroerd kennelijk.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 januari 2009 @ 16:52:43 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65036102
zoals ik dus zei heeft KE tegen mij gezegd dat de prijs niet zal stijgen voor een aantal camera's die in actieprijzen zijn nu, dit nav de vraag die ik stelde aangezien de camera die ik wilde bestellen nu niet leverbaar is.
Mijn vraag daaraan was of als ik dus zodra deze weer binnen was mijn bestelling toch geleverd kon en zou worden voor de actieprijs.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:55:48 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65036246
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik dacht dat de Yen juist gezakt was de laatste tijd!?
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:05:09 #7
225854 Troubled_Soul
Weet het niet meer
pi_65036675
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

Als het feit dat de Yen niets waard is de prijzen al doet stijgen, dan ben ik benieuwd wat er gebeurd was als de Yen duurder ipv goedkoper geworden was....

Als de Yen als excuus wordt aangegrepen dan zouden de prijzen eerder moeten dalen dan stijgen.
Losing it
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 januari 2009 @ 17:14:45 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_65037062
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef Yi-Long het volgende:

Nee, domweg cashen wat er te cashen valt. Reclametechnisch is het bovendien een beproefd concept door op deze manier wat te rotzooien met prijzen, dan paniek te zaaien en later alsnog je prijs naar beneden doen.
Er is een tijd geweest waarin er wekelijks berichten kwamen dat computergeheugen de komende tijd explosief in prijs zou gaan stijgen en dat je er maar snel bij moest zijn als je je PC nog betaalbaar met megabytes wilde vullen. Vervolgens zag je dan een maand later dat datzelfde geheugen na een aanvankelijke prijsstijging toch echt goeiekoper was geworden. Ik zou ze de kost niet moeten geven die zich in die dagen na zo'n paniekbericht letterlijk arm hebben gekocht aan een paar bankjes geheugen die je binnen het jaar voor een fractie van die prijs kon meenemen.
Nou sta ik zoals al eerder gezegd nergens meer van te kijken, maar ik heb in enkele decennia nog nooit meegemaakt dat camera's en lenzen in prijs omhoog gingen (films wel, maar dat was een ander verhaal).
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als het achteraf allemaal wel wat mee blijkt te vallen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:35:12 #9
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_65037801
Tiefus, das een beste prijsverhoging! Ik denk ook meer dat het ligt aan (kunstmatig) lage voorraden dan aan de stand van de Yen (hoe lager hoe beter voor de westerling)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:35:53 #10
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_65037820
Geloof me. De prijzen gaan fors stijgen... Om even een voorbeeld te noemen. Een Sony videocamera de HC51 (tape cam) gaat van nu 149 verkoop naar 249 verkoop .... (belachelijk, maar voornamelijk Sony en Nikon hebben hier last van en Canon in mindere mate maar toch ook fors). Vandaar ook dat er een aantal fusies (Samsung/Hoya (dus pentax) en Panasonic/Olympus) op komst zijn maar nog niet breed worden uitgemeten.

uw verkoopmedewerker
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 januari 2009 @ 17:37:01 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65037867
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:35 schreef ebeaydojraes het volgende:
Geloof me. De prijzen gaan fors stijgen... Om even een voorbeeld te noemen. Een Sony videocamera de HC51 (tape cam) gaat van nu 149 verkoop naar 249 verkoop .... (belachelijk, maar voornamelijk Sony en Nikon hebben hier last van en Canon in mindere mate maar toch ook fors). Vandaar ook dat er een aantal fusies (Samsung/Hoya (dus pentax) en Panasonic/Olympus) op komst zijn maar nog niet breed worden uitgemeten.

uw verkoopmedewerker
en binnen welke termijnen denk jij dan?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:37:47 #12
12888 Skull-splitter
pi_65037898
mjah, een 24-70 F/2.8 voor 1100 of voor 1600 is nogal een verschil zegmaar...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 januari 2009 @ 17:56:40 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_65038567
quote:
Geloof me
. ....
uw verkoopmedewerker
Op de een of andere manier geloof ik het maar half(als in ja, de prijzen zouden best wel eens kunnen stijgen, en nee, er is geen dwingende noodzaak toe), of de fotobranche moet ineens de onbedwingbare behoefte voelen om commercieel zelfmoord te plegen.
Als het spul bij wijze van spreken zichzelf wel verkoopt kun je je een prijsverhoginkje best permitteren. Momenteel lijkt de mensch echter niet zo ontzettend gelduitgeverig en prijsverhogingen zoals je die voorspelt doen bij een flink aantal consumenten de portemonnee redelijk blijvend op slot.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:25:47 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65039661
quote:

uw verkoopmedewerker
Tja... dan kopen we voorlopig toch gewoon dat spul niet....(!) (of we importeren het)

Uw potentiele consument.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:27:34 #15
81996 Bond
License to kill
pi_65039749
24-105 staat overal voor 900 euro te koop, in die lijst voor 1.500 euro! Niet dat ik deze nu al wilde kopen. Ben wel benieuwd wat de prijs gaat woorden, ik ga pas een lens kopen als prijspeil weer hetzelfde is (gunstig voor mijn banksaldo ook ).
Geen commentaar
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:58:38 #16
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_65041065
mwa. het is dat alle Sony camera's door Sony zelf als End-OfpLife worde gegeven en dus niet meer te bestellen zijn, dus zal je het niet sel merken. het enige wat je zal merken is dat Accessoires en voornamelijk dus objectieven een stuk un prijs omhoog gaan. De D700 zal weer iets van het belachelijk lage prijspijl omhoog gan (gezien de inkoop prijs) en een camera als de 5D markII was al voorbereid op de prijsstijgingen.

Maar het heeft niet zozeer met de beroerde yen te maken, maar meer door de algehele financiele crisis. Er zijn een aantal fabrieken gesloten, waardoor men afkoopsommen moet betalen en bepaalde productie processsen zulen in prijs gaan stijgen omdat er gewoon minder geproduceerd wordt.
Zo zijn er onlangs een aantal fabrieken voor geheugen gesloten, waardoor de normale sterke prijsdaling die geheugenkaarten en NAND geheugen de afgelopen jaren elke maand wel heeft gehad, er dit jaar dus niet heel erg in zitten.
Daarnaast zijn camera's luxe artikelen voor het gros van de verkoop en deze zullen dankzij de crisis ook minder verkocht gaan worden en minder verkoop betekent dat men de omzet ergens anders vandaan moet gaan halen en dus in marges en hogere prijzen.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:06:37 #17
12888 Skull-splitter
pi_65041381
Leuk en aardig, maar dit zal eerder de consument wegjagen dan dat men bereid is om de (forse) meerprijs ineens te gaan betalen...
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:08:09 #18
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_65041446
Precies. Door in deze slechte tijden ook nog eens de prijzen omhoog te gooien, tja... dan graaf je een beetje je eigen graf.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:21:13 #19
12888 Skull-splitter
pi_65042023
Net het topic op GoT doorgelezen, en ik vind het een beetje rare gang van zaken... Als je op 1 januari al weet dat de prijzen omhoog gaan, verwerk je dat toch per direct op je site en informeert de klanten op de dag van invoer? Zo niet, moet je ook niet gaan janken op 14 januari, maar dan neem je je verlies gewoon en levert voor de afgesproken prijs.
Zou je in een restaurant eens moeten doen, driegangen menu a 20 euro, dan wordt het warm en wel opgedient en zegt men: ja, prijsverhoging op de entrecot, dat wordt een tientje meer betalen bij het afrekenen PP
pi_65042416
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nee, domweg cashen wat er te cashen valt. Reclametechnisch is het bovendien een beproefd concept door op deze manier wat te rotzooien met prijzen, dan paniek te zaaien en later alsnog je prijs naar beneden doen.
Er is een tijd geweest waarin er wekelijks berichten kwamen dat computergeheugen de komende tijd explosief in prijs zou gaan stijgen en dat je er maar snel bij moest zijn als je je PC nog betaalbaar met megabytes wilde vullen. Vervolgens zag je dan een maand later dat datzelfde geheugen na een aanvankelijke prijsstijging toch echt goeiekoper was geworden. Ik zou ze de kost niet moeten geven die zich in die dagen na zo'n paniekbericht letterlijk arm hebben gekocht aan een paar bankjes geheugen die je binnen het jaar voor een fractie van die prijs kon meenemen.
Nou sta ik zoals al eerder gezegd nergens meer van te kijken, maar ik heb in enkele decennia nog nooit meegemaakt dat camera's en lenzen in prijs omhoog gingen (films wel, maar dat was een ander verhaal).
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als het achteraf allemaal wel wat mee blijkt te vallen.
Ik vermoed dat je gelijk hebt. Alle aanwijsbare ontwikkelingen (wisselkoers, kostenontwikkeling van componenten, uitval van de vraag door de kredietcrisis) wijzen juist in de richting van een prijsdaling. Het is dan in het belang van producenten en winkeliers om nog even snel paniek te zaaien, zodat consumenten 'nog even snel die L-lens kopen voor ie zoveel duurder wordt'. Die dan vervolgens niet duurder wordt. En daar maken ze dan weer goede sier mee door ver onder de adviesprijs te adverteren
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!fotograaf woensdag 14 januari 2009 @ 20:00:19 #21
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_65043837
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:27 schreef Bond het volgende:
24-105 staat overal voor 900 euro te koop, in die lijst voor 1.500 euro! Niet dat ik deze nu al wilde kopen. Ben wel benieuwd wat de prijs gaat woorden, ik ga pas een lens kopen als prijspeil weer hetzelfde is (gunstig voor mijn banksaldo ook ).
Die lijst zijn adviesprijzen. Daar gaat in de winkel heel vaak nog best wat vanaf.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:37:07 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_65045453
Ik zit altijd nog te sparen voor een leuke Canon of Nikon , kan ik nu al helemaal wachten tot ik een ons weeg
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_65047163
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:00 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Die lijst zijn adviesprijzen. Daar gaat in de winkel heel vaak nog best wat vanaf.
ja precies, is er niet toevallig ook een lijst van de huidige advies prijsen, dan kunnen we het tenminste vergelijken,...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 januari 2009 @ 21:18:41 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_65047301
De enige die in het verleden nogal eens prijsverhogingen doorvoerde was Leica. Die hadden daar een goeie reden voor. Gedurende een periode van hun bestaan was Leica een soort prestigespeeltje van grotere houdersmaatschappijen. Winst was niet zozeer het oogmerk en Leica werd min of meer gesponsord. Tijdens een van de vorige crises vond de toenmalig eigenaar van Leica (even uit mijn hoofd het Zwitserse Wild, ook bekend van de goeie microscopen) dat Leica winstgevend moest gaan worden en ze legden geen frank meer bij. De prijs van een Leica schoot toen omhoog naar krankzinnige waarden en bij Leica wordt nog steeds op die manier de prijs bepaald, elke unit moet poen in het laatje brengen. Aanvankelijk werkte het voor Leica goed, duur betekende nog meer prestige en de Leica's verkochten best wel goed (zeker als je bedenkt dat je de hoofdprijs betaalt voor weliswaar fraai uitgevoerde maar totaal achterhaalde techniek)
De prijs die Leica zelf betaalde was dat men bij de introductie van digitale fotografie zo ongeveer achter de nullijn moest beginnen en te laat kwam met een produkt dat de oorspronkelijke doelgroep niet aansprak en een imago waarmee een jongere doelgroep niet bereikt werd.
en zo loopt het met je af als je teveel geld voor je zooi wilt, hoewel ik de S2 toch best wel een fraai ding vind

Een ontwikkeling die ik wel heb vastgesteld is een prijsverhoging op accessoires. Sony had dat al goed begrepen, een Alfa is best betaalbaar, voor de accugrip betaal je ruim het dubbele van een Canon, oftewel, je zorgt dat de consument die camera makkelijk koopt en pakt hem terug bij de vervolgaankopen.
Die kant zie ik het nu met Canon ook opgaan, de camera's worden steeds betaalbaarder, een accugrip voorzichtig duurder
en ook daar kun je niet eeuwig mee doorgaan, er komt vanzelf een punt waarop zo'n HongkromTaiwanese lagelonenvreemdmerkgrip ineens wel interessant wordt
  FOK!fotograaf woensdag 14 januari 2009 @ 21:30:42 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_65047946
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:30 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je gelijk hebt. Alle aanwijsbare ontwikkelingen (wisselkoers, kostenontwikkeling van componenten, uitval van de vraag door de kredietcrisis) wijzen juist in de richting van een prijsdaling. Het is dan in het belang van producenten en winkeliers om nog even snel paniek te zaaien, zodat consumenten 'nog even snel die L-lens kopen voor ie zoveel duurder wordt'. Die dan vervolgens niet duurder wordt. En daar maken ze dan weer goede sier mee door ver onder de adviesprijs te adverteren
Indeed, ik verwacht dat er straks toch een deflatie, en dan moeten ze toch wel dalen met de prijzen willen ze blijven verkopen...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')