abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65033575
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:50 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Nee.
Want als er gif in zit, dan 'verdwijnt' dat niet ineens op magische wijze door de aardappel te koken. 'Men' zegt zoveel.
Moeilijk verteerbaar kan ik we voorstellen, maar oefening baart kunst. Ook voor darmen.
Pinda's zijn giftig als ze niet verhit zijn geweest. Genoeg stoffen die bij een bepaalde temperatuur afbreken.
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:56:25 #27
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65033742
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Pinda's zijn giftig als ze niet verhit zijn geweest. Genoeg stoffen die bij een bepaalde temperatuur afbreken.
De pelpinda's die je zelf uit de schil haalt zijn niet geroosterd.... Ik moet al jaaaaren dood zijn.
Maar daarover ging deze verhaaltje niet.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_65035460
aardappelschotel:

aardappelpuree maken (naar eigen smaak, ik doe altijd lekker veel) en mengen met boursin cuisine
500 gr (of meer) gehakt rullen en goed kruiden
zak spinazie openmaken (en eventueel wassen)

en dan laagjes maken. eerst gehakt, dan spinazie en dan puree. Altijd eindigen met puree en dan laagje kaas erover en ongeveer half uurtje in de oven op 200 graden!
pi_65036057
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:56 schreef DoctorB het volgende:

[..]

De pelpinda's die je zelf uit de schil haalt zijn niet geroosterd.... Ik moet al jaaaaren dood zijn.
Maar daarover ging deze verhaaltje niet.
Aardappels en pinda's zijn toch verre neefjes van elkaar?

Daarnaast ga je er als mens niet accuut dood aan. Mijn eekhoorn op lange termijn wel, daarom altijd een double check of ze geroosterd zijn. Niet-geroosterde pinda's zijn trouwens niet te eten, die smaken naar grond. Ironisch genoeg, kom ik die altijd tegen in diervoeders
pi_65049942
Oe, wat een hoop ideeen allemaal al! Ik ga ze denk ik gewoon allemaal op volgorde maken.

Vraagje... Poffen, doe je dat niet met aardappels in de schil? Dit zijn nieuwe aardappelen, dus ze hebben nauwelijks schil.

Wat betreft verkopen en weggeven: We hebben al best wat weggegeven, maar we zijn ook wel erg trots op onze oogst en willen er dus ook graag zelf wat mee doen. Koken met groente uit eigen tuin is des te leuker!

Ik weet trouwens niet wat voor soort aardappelen het zijn... We hebben ze vermeerderd uit de planten die er al stonden toen we in het huis kwamen wonen. Het zijn in ieder geval prima aardappels om te bakken en voor in ovenschotels, ze zijn niet kruimig.
pi_65053118
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee joh! In pinda's kan de giftige stof Aflatoxine zitten maar niet die je hier in Europa hebt. Noten- en peulvruchten mogen allang niet meer in Europa geïmporteerd worden zonder Aflatoxinecertificaat. Ze worden gekeurd na de oogst (in Brazilië en Argentinië, want daar komen de Europese pinda's vandaan) en dan worden ze nog iedere keer gekeurd bij elke handelaar die ertussen zit dus maak je niet druk
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_65053477
Ik zelf vind het lekker om een vrij grote aardappel (of een paar kleintjes natuurlijk) in de schil te koken, dan een 'kuiltje' in maken, wat majo, uitgebakken spekjes en flink veel bieslook er in/op.
pi_65053648
Gepofte op zn Amerikaans; met sour cream, reepjes cheddar, bacon en lente-ui.. heerlijk!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_65055060
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:51 schreef Rosella het volgende:
[ afbeelding ]

....en aan de typische stamppotgroentes (andijvie, boerenkool) kan ik niet komen. Recepten mogen op alle niveau's.

Alvast bedankt!
Waar woon je dan? Wortelen/uienstamppot en boerenkool zijn de eerste dingen waar ik aan denk...
pi_65056670
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:03 schreef kissa het volgende:

[..]

Waar woon je dan? Wortelen/uienstamppot en boerenkool zijn de eerste dingen waar ik aan denk...
Nieuw-Zeeland. Omgekeerde seizoenen he. Ik wil als het hier wat kouder is zelf boerenkool gaan groeien in de tuin, als ik tenminste aan zaadjes of jonge planten kan komen...
pi_65058594
Wat ook lekker is: pak de kleintjes er uit, boen ze goed schoon, stoom of kook ze gaar in de schil, halveer ze en bak ze even op in hete olie. Flink wat zeezout er over en lekker opeten!
Een soort van 'knapperige gepofte aardappels' krijg je dan, hihi
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65098520
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:01 schreef -_Tommy_- het volgende:
1 kg aardappelen even beetje voorkoken en dan in plakjes snijden

ovenschaal pakken, daar dan een laagje aardappelen erin doen, dan een laagje met dungesneden uit, wat knoflook en wat spekjes, peper en zout, weer een laag aardappelen, weer een laag met ui, knoflook en spekjes en dan nog een laag aardappelen

dan 2,5dl bouillon maken, dit mengen met 1,5dl melk, daar een 30 gr boter in smelten dat over de schaal gooien en dan het geheel ongeveer een uur in de oven op 180 graden!
Deze gisteren gemaakt! De aardappels bovenop begonnen een beetje uit te drogen na een tijdje, dus maar wat kaas erop gedaan. Op zich had er ook nog wel wat kaas tussen gemogen, maar verder helemaal prima!
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:38 schreef styliste het volgende:
aardappelschotel:

aardappelpuree maken (naar eigen smaak, ik doe altijd lekker veel) en mengen met boursin cuisine
500 gr (of meer) gehakt rullen en goed kruiden
zak spinazie openmaken (en eventueel wassen)

en dan laagjes maken. eerst gehakt, dan spinazie en dan puree. Altijd eindigen met puree en dan laagje kaas erover en ongeveer half uurtje in de oven op 200 graden!
Denk dat dit de volgende gaat worden, maar dan met snijbiet (dit spul) i.p.v. spinazie, want de spinazieoogst is net op en snijbiet heb ik nog wel. Maar uhhh, wat is boursin cuisine precies? Zou Philadelphia knoflook/kruiden ook volstaan of smaakt dat echt heel anders?

@Tezz: Die aardappelsoep klinkt ook goed zeg!

Vandaag trouwens maar lasagne gegeten, want was even een beetje aardappelmoe.
pi_65098970
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:25 schreef Rosella het volgende:

[..]

Deze gisteren gemaakt! De aardappels bovenop begonnen een beetje uit te drogen na een tijdje, dus maar wat kaas erop gedaan. Op zich had er ook nog wel wat kaas tussen gemogen, maar verder helemaal prima!
[..]

Denk dat dit de volgende gaat worden, maar dan met snijbiet (dit spul) i.p.v. spinazie, want de spinazieoogst is net op en snijbiet heb ik nog wel. Maar uhhh, wat is boursin cuisine precies? Zou Philadelphia knoflook/kruiden ook volstaan of smaakt dat echt heel anders?

@Tezz: Die aardappelsoep klinkt ook goed zeg!

Vandaag trouwens maar lasagne gegeten, want was even een beetje aardappelmoe.
Boursin cuisine is eigenlijk gewoon kruidenroomkaas maar dan in een iets vloeibaardere variant zodat je er lekker sausjes van kan maken, zit in een potje in plaats van in een papiertje of doosje. Maar ik denk dat als je er kruidenroomkaas (bijvoorbeeld philadelphia) doorheen doet het ook erg lekker is!
  vrijdag 16 januari 2009 @ 09:44:07 #39
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_65099015
gnocchi Of een Italiaanse aardappel salade, als ik thuis ben zal ik het simpele recept even posten
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 09:46:34 #40
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_65099111
Ik wist wel dat als je je ogen dicht doet en iemand legt 1 stukje aardappel en1 stukje appel op je tong je het verschil niet proeft/merkt, maar dat er mensen zijn die ze zo rauw eten wist ik niet.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 10:18:41 #41
3869 David
Drum the drums
pi_65100197
aardappels in fijne schijfjes snijden. Uien in ringen snijden en op matig vuur bruin laten worden in wat boter. In een ingevet ovenschaaltje laagjes maken: aardappelschijfjes (telkens gekruid met wat peper, zout en nootmuskaat), dan laagje ui, etc. tot de schaal bijna vol is;overgieten met een soeplepel groentenbouillon; bovenaan vers geraspte oude kaas, dan 20 min in de oven op 180 graden tot de kaas mooi gegratineerd is en de aardappels gaar zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door David op 16-01-2009 22:14:26 ]
pi_65104916
Brood met aardappel: eenvoudig deeg, deel van het meel vervangen door gestampte gekookte aardappelen, deel van het water vervangen door karnemelk. Nadat het klaargebakken is, het brood op een lagere temperatuur nog even in de oven laten staan voor een korst .
pi_65232895
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:25 schreef Tezz het volgende:
En hier nog het recept van een super lekkere aardappelsoep!
Dat was erg lekker! Groot succes!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 06:53:43 #44
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_65233967
Aardappels salades, aardappel pannekoekjes, Maaltijd soep

Een etentje oragniseren met diverse aardappel gerechten. Je raakt door je overschot en je krijgt er veel voor terug.
pi_65234109
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 01:39 schreef Rosella het volgende:

[..]

Dat was erg lekker! Groot succes!
Oh je hebt hem gemaakt! Ja hij is inderdaad superlekker. Ooit eens een keer uit een allerhande of zo gehaald, dit recept. In de loop der tijd wel wat aangepast aan mijn eigen smaak. Hij staat hier steevast een paar keer per jaar te pruttelen op het vuur, heerlijk soeppie inderdaad!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')