abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65021542

M'n groentetuin is een beetje overproductief geweest en nu zit ik hier met kilo's nieuwe aardappelen! Ik ben totaal inspiratieloos wat er mee te doen, aangezien ik ook nooit een ontzettende aardappelfan ben geweest (trauma overgehouden aan smakeloze gekookte aardappelen in mijn jeugd). Gebakken aardappelen raak je ook wel beu na een paar dagen en ik ken maar een paar ovenschotels met aardappel, dus ik ben op zoek naar ideeën! En ja, ik weet wel hoe ik Google moet gebruiken, maar ik heb liever recepten die door waarde Fokkers uitgeprobeerd zijn.

Ter info: wel een oven in bezit (en ben dol op ovenschotels), geen frituurpan, geen gerechten met vis/champignons (ligt niet aan mij ) en aan de typische stamppotgroentes (andijvie, boerenkool) kan ik niet komen. Recepten mogen op alle niveau's.

Alvast bedankt!
pi_65021763
Gepofte aardappel met rosemarijn en kruidenboter.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_65021778
Frietpan kopen en lekker friet van bakken.

Mensen die liever de term patat gebruiken, hoeven dit niet kenbaar te maken, we weten allemaal dat hetzelfde bedoeld wordt. )
pi_65021924
1 kg aardappelen even beetje voorkoken en dan in plakjes snijden

ovenschaal pakken, daar dan een laagje aardappelen erin doen, dan een laagje met dungesneden uit, wat knoflook en wat spekjes, peper en zout, weer een laag aardappelen, weer een laag met ui, knoflook en spekjes en dan nog een laag aardappelen

dan 2,5dl bouillon maken, dit mengen met 1,5dl melk, daar een 30 gr boter in smelten dat over de schaal gooien en dan het geheel ongeveer een uur in de oven op 180 graden!
pi_65022169
Je kunt ook een aardappeltortilla maken of rösti (geschaafde aardappel met wat ui, evt spekjes/hamblokjes en wat kaas erbij en dan heerlijk opbakken ). Verder kun je er natuurlijk heerlijke salades mee maken waar je in kunt gooien wat je lekker vindt En zoals hierboven genoemd gepoft zijn aardappels ook erg lekker!
En als je er nou niet doorheen komt, dan geef je toch wat mensen in je omgeving aardappels cadeau?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_65022187
Welk merk aardappelen heb je? Want bijv. friese borgers of opperdoezen zijn smakelijke aardappelen ook als ze gekookt zijn.
Ik eet aardappelen het liefs ongeschild omdat de smaak dan beter blijft.
Verder kun je ze beter stomen dan koken om ook meer smaak in de aardappel te houden.

Andere ideeen:
Griekse aardappelsoep
Zuurkool ovenschotel met gekruid gehakt (laagje voor laagje opbouwen en aftoppen met kaas)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65022697
Aardappelmannetjes maken en snachts rond iemand zijn tuin zetten die wat schrikkerig is aangelegd? Ik roep maar wat.
pi_65022783
Wodka stoken!
Hieronder kun je enkele extra dingen voor in je profiel invullen. De hieronder getoonde velden verschijnen bij elke post die je op het forum doet. Overige profielgegevens kun je na je registratie invullen via de profiepagina.
pi_65022839
Rosti-taart:

- Rasp een ons of 5 geschilde rauwe aardappels
- doe bij deze rasp een zeer fijn gesnipperde rode ui
- knijp twee teentjes knoflook er door
- maak een pakje van een flinke eetlepel bloem, drie eieren en wat bouillonpoeder
- schep dit door de rasp
- Geraspte kaas erdoor of bijvoorbeeld uitgebakken spekjes.
- In de koekepan koekjes bakken van dit mengsel of het geheel in een springvom doen en een uurtje in de oven op 200 graden.

Aardappelsalade

- Kook een ons of 6 aardappels gaar in de schil (gaat makkelijk in de magnetron! Goed schoonboenen, hier en daar met een vork erin prikken en een minuut of 10 op vol vermogen met een klein scheutje water)
- Pel ze en snijd ze in blokjes
- Maak een mengsel van gelijke delen azijn en suiker (goed kloppen, dan lost de suiker wel op). Ongeveer een half glas qua hoeveelheid. Giet dit over de nog warme aardappels en schep goed om. Laat ze afkoelen.
- Bak eventueel spekjes uit voor door de salade als je dat lekker vindt.
- Maak een dressing van half creme fraiche/half mayo met een lepeltje mosterd.
- Doe de dressing over de afgekoelde aardappels en voeg eventueel de spekjes toe en een flinke hand vers gehakte peterselie.

Aardappels uit de oven

- Boen de aardappels goed schoon en snijd ze (rauw en inclusief schil) in partjes.
- Doe ze in een mengkom en giet hier een flinke scheut olijfolie overheen.
- Voeg tijm, rozemarijn en zeezout toe.
- Doe er een stuk of zes hele tenen (gepelde) knoflook tussen.
- Goed omscheppen.
- Schep de aardappels op een ovenrooster en een uurtje de oven in op 200 graden. Halverwege keren.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:24:13 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65022851
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:07 schreef Deetch het volgende:
Welk merk aardappelen heb je? Want bijv. friese borgers of opperdoezen zijn smakelijke aardappelen ook als ze gekookt zijn.
Ik eet aardappelen het liefs ongeschild omdat de smaak dan beter blijft.
Verder kun je ze beter stomen dan koken om ook meer smaak in de aardappel te houden.

Andere ideeen:
Griekse aardappelsoep
Zuurkool ovenschotel met gekruid gehakt (laagje voor laagje opbouwen en aftoppen met kaas)
Mijn kleine eet ze het liefst wel geschild, maar ongekookt. Gekookte/gebakken/gefrituurde aardappelen moet ie niet, maar rauw gaan ze in no time naar binnen. Met schillen is het bijna niet bij te houden.

Ik zou zeggen, probeer ze een rauw, op de een of andere manier moet dat toch smakelijk zijn.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_65022890
En hier nog het recept van een super lekkere aardappelsoep!
pi_65023028
Gewoon aardappelpuree?
That's quite enough, thank you.
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:30:33 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_65023104
Verkopen
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:34:03 #14
3878 Vork
Manisch creatief
pi_65023245
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:07 schreef Deetch het volgende:
Ik denk dat dit op dit moment de meest relevante vraag is, voordat er allemaal gerechten worden uitgewisseld die niet voor iedere aardappel geschikt zijn.

Dus vertel op, wat voor aardappels heb je allemaal?
pi_65023813
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:34 schreef Vork het volgende:

[..]

Ik denk dat dit op dit moment de meest relevante vraag is, voordat er allemaal gerechten worden uitgewisseld die niet voor iedere aardappel geschikt zijn.

Dus vertel op, wat voor aardappels heb je allemaal?
Nou ja zeg. Er wordt toch om recepten gevraagd?? Post ik die, is het nog niet goed! Beetje flauwe opmerking Vork.....

Uiteraard is het een feit dat niet iedere aardappel voor elk gerecht geschikt is, maar dat is dan vooral een kwestie van smaak lijkt me. En of je een vastkokende of een kruimige aardappel hebt daar stem je toch automatisch dan je keuze op af??
pi_65023887
Je kan ze koken en dan prakken.
In stukjes hakken en dan lekker bakken.
Anders pletje ze tot puree
Besmeer er een ovenschotel mee
Frituren of misschien grillen
Je hoeft ze niet te schillen
Je kan ook poffen
Wel insnijden anders gaan ze ploffen
Eet ze niet te koud en niet te hot
Anders krijg je een hete aardappel in je strot
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:54:45 #17
3869 David
Drum the drums
pi_65024059
gratin dauphinois
pi_65024100
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:54 schreef David het volgende:
gratin dauphinois
Daar wil ik wel eens een receptje van hebben! Is het gewoon een kwestie van lekkere aardappelpurree maken en daar torentjes van grillen?
pi_65024107
kieper een pot "aardappel anders" over
pi_65024525
En dat in dichtvorm

Je kunt er ook poppetjes van maken. Of die-hard trainen op je schil-skills..

@quirina, mooie naam!
Hieronder kun je enkele extra dingen voor in je profiel invullen. De hieronder getoonde velden verschijnen bij elke post die je op het forum doet. Overige profielgegevens kun je na je registratie invullen via de profiepagina.
pi_65026561
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:24 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Mijn kleine eet ze het liefst wel geschild, maar ongekookt. Gekookte/gebakken/gefrituurde aardappelen moet ie niet, maar rauw gaan ze in no time naar binnen. Met schillen is het bijna niet bij te houden.

Ik zou zeggen, probeer ze een rauw, op de een of andere manier moet dat toch smakelijk zijn.
Ik lees er verschillende verhalen over, maar de tendens is toch dat men zegt dat rauwe aardappelen eten niet gezond is wegens gifstoffen en slechte verteerbaarheid. Vind je dat niet op z'n minst zorgelijk?
  woensdag 14 januari 2009 @ 13:20:37 #22
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_65027126
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:55 schreef Tezz het volgende:

[..]

Daar wil ik wel eens een receptje van hebben! Is het gewoon een kwestie van lekkere aardappelpurree maken en daar torentjes van grillen?
Kleine bergjes puree uit de oven zijn pommes dauphinoise, gratin dauphinoise zijn gegratineerde aardappelplakjes in roomsaus, klein verschil Ik heb nog een recept voor gratin dauphinois:

Ingredienten:
750 gr voorgekookte aardappelschijfjes
200 ml slagroom + scheut melk
2 teentjes knoflook
1 zakje oude geraspte kaas
Zout en peper

Benodigdheden:
Oven, ovenschaal

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden
Ovenschotel invetten met boter.
Laagje aardappelschijfjes in de schaal leggen en bestrooien met wat zout en peper en een beetje uitgeknepen knoflook en geraspte kaas.
Bedekken met nog een laagje aardappelschijfjes en wederom bestrooien met wat zout en peper, uitgeknepen knoflook en geraspte kaas.
Doorgaan tot de aardappelschijfjes op zijn met het bouwen van laagjes.
Ook het laatste laagje aardappelschijfjes weer bestrooien met zout en peper, knoflook en kaas.
Bekertje slagroom erover leeggieten en evt nog wat melk erbij als het vloeistofpeil te laag is, het moet minstens tot halverwege of 3/4 staan.
Nu 30 a 40 minuten in de oven zetten.
Halverwege de boel omscheppen, zodat de schijfjes die bovenop lagen ook in het vocht terecht komen en zich kunnen volzuigen.
pi_65028891
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:24 schreef DoctorB het volgende:

[..]

groene aardappelen zijn slecht voor je en uitgelopen aardappelen ook omdat in de groene schil solanine zit en in de uitlopers en pitten zit baluwzuur en dat is giftig.
Erg voedzaam is het in ieder geval niet:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5865
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_65031336
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:57 schreef ruud.nl het volgende:
Frietpan kopen en lekker friet van bakken.

Mensen die liever de term patat gebruiken, hoeven dit niet kenbaar te maken, we weten allemaal dat hetzelfde bedoeld wordt. )
Dat je de verkeerde term gebruikt is nog tot daar aan toe. Maar ik wist niet dat ze in de grensstreek enkel patat in hun frituurpan kunnen klaar maken. Of heb je een aparte kroketpan staan?

Je kan evt. patat frituren in een gewone pan Met zonnebloemolie. Of poffen, zoals genoemd.

Of kort koken, in partjes snijden (met schil en al) en met kaas, creme freche, tomaten, en veel knoflook in een ovenschaal doen
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:50:51 #25
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_65033509
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:05 schreef octopussy het volgende:

[..]

Ik lees er verschillende verhalen over, maar de tendens is toch dat men zegt dat rauwe aardappelen eten niet gezond is wegens gifstoffen en slechte verteerbaarheid. Vind je dat niet op z'n minst zorgelijk?
Nee.
Want als er gif in zit, dan 'verdwijnt' dat niet ineens op magische wijze door de aardappel te koken. 'Men' zegt zoveel.
Moeilijk verteerbaar kan ik we voorstellen, maar oefening baart kunst. Ook voor darmen.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')