Hoewel er uiteraard veel echte gevallen zijn en (terechte) diagnoses heb je natuurlijk altijd een grijs gebied (zeker in de geestelijke gezondheidszorg).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 05:45 schreef 8. het volgende:
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik vind het wel erg opmerkelijk altijd dat er steeds meer ADHD'ers bij komen. Voorbarige diagnoses zullen de oorzaak zijn, of wellicht ligt het eraan dat het tegenwoordig meer opvalt omdat je in de huidige maatschappij meer te doen hebt, maar dat vind ik wat vaagjes allemaal.
Zelf heb ik ADD. Dat is hoe dan ook echt geen onzin.
Dat ben ik met je eens (zie mijn post) maar wat ik hier soms lees aan termen als 'modeziekte' en 'onzin' is natuurlijk ook overdreven, er zijn echt mensen die het echt hebben en zonder medicatie niet kunnen functioneren. (Zoals ik )quote:Op dinsdag 20 januari 2009 05:51 schreef Twerk het volgende:
[..]
Hoewel er uiteraard veel echte gevallen zijn (en terechte) diagnoses heb je natuurlijk altijd een grijs gebied (zeker in de geestelijke gezondheidszorg).
Door de vele aandacht en bijna modieuze artikelen in allerlei prutjesblaadjes (zelfs de libelle) denk ik dat steeds meer ouders ook iets menen te ontdekken bij hun kinderen. Zo ook ADHD. En uiteraard zijn dit soort mensen dankbaar slachtoffer van psychologen etc.
Nee uiteraard. Dat is het gevaar dan weer een beetje dat zwart-wit denkers ineens alles afdoen als "modeziekte" en onzin etc. Ik begon mijn post ook dat er ongetwijfeld veel terechte diagnoses zijn gesteld waarbij medicatie ook een noodzaak is. Ik doelde expliciet op dat grijze gebied.. De zogenaamde twijfelgevallen die steeds vaker terecht komen bij de geestelijke gezondheidszorg.. Waar iemand 20 jaar geleden gewoon "af en toe een beetje druk was".quote:Op dinsdag 20 januari 2009 05:53 schreef Windigo het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens (zie mijn post) maar wat ik hier soms lees aan termen als 'modeziekte' en 'onzin' is natuurlijk ook overdreven, er zijn echt mensen die het echt hebben en zonder medicatie niet kunnen functioneren. (Zoals ik )
Ja dat heeft denk ik inderdaad te maken met een veranderd leefpatroon, we zijn een zittende samenleving en als je dus 'af en toe een beetje druk bent' vinden mensen dat al gauw storend denk ik. We zitten hier in Nederland ook met veel te veel opeengepakt, dat helpt niet voor de tolerantie. Ouders willen rust als ze allebei thuiskomen van hun werk, dus word er denk ik irreëel vaak naar medicatie gegrepen. Ik denk dat de dubieuze gevallen toch voornamelijk voorkomen bij kinderen die al heel vroeg medicatie krijgen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 05:58 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nee uiteraard. Dat is het gevaar dan weer een beetje dat zwart-wit denkers ineens alles afdoen als "modeziekte" en onzin etc. Ik begon mijn post ook dat er ongetwijfeld veel terechte diagnoses zijn gesteld waarbij medicatie ook een noodzaak is. Ik doelde expliciet op dat grijze gebied.. De zogenaamde twijfelgevallen die steeds vaker terecht komen bij de geestelijke gezondheidszorg.. Waar iemand 20 jaar geleden gewoon "af en toe een beetje druk was".
Soms heb ik het idee dat het ook wel een beetje vluchtgedrag is van de ouders. Als het bijvoorbeeld qua huwelijk niet zo loopt of er zijn bepaalde spanningen in huis, dan pikt een kind dat vaak wel op en kan daardoor ook wat "afwijkend" gedrag vertonen. In plaats van de problematiek te analyseren en bij de kern aan te pakken zijn er dan toch teveel mensen (imo) die naar een psycholoog hollen met ongetwijfeld hele huilverhalen hoe druk het kind is of hoe agressief...Veel zwakke moeders heb ik ook te vaak (recent nog op tv in het programma Family Matters) horen spreken over hoe een zoontje het hele gezin zou terroriseren etc. .. Met andere woorden.. Ik denk dat bepaalde ouders hun eigen verantwoordelijkheden graag deels doorschuiven naar een "deskundige" die ongetwijfeld meteen ziet dat het kind ADHD heeft en toch zeker wel een pilletje nodig heeft (een advies wat er natuurlijk ingaat als zoete koek bij dergelijke ouders)quote:Op dinsdag 20 januari 2009 06:01 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja dat heeft denk ik inderdaad te maken met een veranderd leefpatroon, we zijn een zittende samenleving en als je dus 'af en toe een beetje druk bent' vinden mensen dat al gauw storend denk ik. We zitten hier in Nederland ook met veel te veel opeengepakt, dat helpt niet voor de tolerantie. Ouders willen rust als ze allebei thuiskomen van hun werk, dus word er denk ik irreëel vaak naar medicatie gegrepen. Ik denk dat de dubieuze gevallen toch voornamelijk voorkomen bij kinderen die al heel vroeg medicatie krijgen.
Was volgens mij ook es een Amerikaanse moeder in die show van Dr. Phil (ter info, ik lag met griep op de bank me mateloos te vervelen) die had te horen gekregen van de crèche-leidsters dat haar zoontje toch wel erg hyperactief was, en of ze niet met hem voor een consult bij de door hen geadviseerde therpeut langs wilde gaan voor wat ritalin, want daar werden kinderen toch wel een stuk rustiger en handelbaarder van.. Wat deed die vrouw? Wat minder gaan werken, en zelf tijd thuis aan de opvoeding besteden, waarop die kleuterleidsters iets zeiden van, goh hij pakt die ritalin goed op...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 06:10 schreef Twerk het volgende:
[..]
Soms heb ik het idee dat het ook wel een beetje vluchtgedrag is van de ouders. Als het bijvoorbeeld qua huwelijk niet zo loopt of er zijn bepaalde spanningen in huis, dan pikt een kind dat vaak wel op en kan daardoor ook wat "afwijkend" gedrag vertonen. In plaats van de problematiek te analyseren en bij de kern aan te pakken zijn er dan toch teveel mensen (imo) die naar een psycholoog hollen met ongetwijfeld hele huilverhalen hoe druk het kind is of hoe agressief...Veel zwakke moeders heb ik ook te vaak (recent nog op tv in het programma Family Matters) horen spreken over hoe een zoontje het hele gezin zou terroriseren etc. .. Met andere woorden.. Ik denk dat bepaalde ouders hun eigen verantwoordelijkheden graag deels doorschuiven naar een "deskundige" die ongetwijfeld meteen ziet dat het kind ADHD heeft en toch zeker wel een pilletje nodig heeft (een advies wat er natuurlijk ingaat als zoete koek bij dergelijke ouders)
Precies, daarom zei ik ook dat het me beter lijkt als kinderen tenminste 16 zijn voor er diagnoses worden gesteld als ADD/ADHD.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bottom line, kinderen hebben in de eerste plek een opvoeding nodig, en als dat niet werkt kan er m.i. naar medicatie gekeken worden.
Als je er op tijd bij bent, dus voor of net aan het begin van de pubertijd kan je er veel ellende mee voorkomen, de gevolgen en ernst van zo'n aandoening zijn zo verschillend per persoon, net als de reactie op ritalin en vergelijkbare medicatie, sec de leeftijdsgrens op 16 stellen is wel wat erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:54 schreef Windigo het volgende:
[..]
Precies, daarom zei ik ook dat het me beter lijkt als kinderen tenminste 16 zijn voor er diagnoses worden gesteld als ADD/ADHD.
Kan ik alleen maar beamen! Thnx voor je reactiequote:Op dinsdag 20 januari 2009 05:20 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad niet zonder Ritalin willen, omdat ik bewust merk hoeveel verschil dat maakt. Maar dat komt ook omdat mijn diagnose pas op volwassen leeftijd is gesteld en ik erg veel last van mijn ADD heb gehad gedurende mijn hele leven omdat we niet wisten wat er met mij aan de hand was. Ik ben er veel door gepest en heb onder mijn niveau op school gezeten, ik moet nu nog met mijn leven beginnen voor mijn gevoel. Dat is niet erg, ik heb nog wel even, maar het is niet leuk geweest. Ik ben overigens suikervrij opgevoed (macrobiotisch) dus daar lag het niet aan.
En ik ben met je eens, ondanks mijn eigen ervaring, dat het beter is te wachten tot tenminste de pubertijd voor je de medicatie voor gaat schrijven. Dan kan je zeker zijn dat er echt wat is, er bestaat ook gewoon zoiets als drukke kinderen of ouders die hun kinderen vol proppen met suiker. Ik vind inderdaad dat artsen over het algemeen te snel medicatie voorschrijven en dat er eerst degelijk onderzoek én observatie moet worden gedaan om te kunnen constateren of iemand ADHD/ADD heeft. Ik denk wel dat die diagnose tegenwoordig wel erg snel gesteld word.
Ik heb daarentegen een vragenlijst van meer dan 9 pagina's gehad die ik met mijn moeder heb beantwoord om zo accuraat mogelijk te zijn, waar ik en zij maar 3 keer ''nee'' hoefden te antwoorden. De rest klopte allemaal bij mijn symptomen, tsja, dan heb je wel medicatie nodig
Dat is gewoon pure onzin.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:54 schreef Windigo het volgende:
[..]
Precies, daarom zei ik ook dat het me beter lijkt als kinderen tenminste 16 zijn voor er diagnoses worden gesteld als ADD/ADHD.
Zoek de verschillen tussen ADD en ADHD eens uit. Dan zie je waarom mensen met een concentratie stoornis zonder hyperactiviteit ook deze middelen krijgen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:06 schreef Boswachtertje het volgende:
Het lijkt me dat er 2 groepen zijn die nu medicatie krijgen: mensen die zoals windigo moeite hebben om zich goed te kunnen concentreren en een groep mensen die standaard te druk is.
De eerste categorie krijgt m.i. terecht medicatie, terwijl de 2e groep zeer waarschijnlijk door meer aandacht en andere opvoedingstechnieken goed geholpen kan worden..
Maar buiten dat vind ik het zelf wel eng om kinderen al zo vroeg aan de 'harddrugs' te helpen.. hoe zit het met de verslavingsverschijnselen van de mensen die gebruiken? Windigo bv ervaring?
Had een directe link wel fijn gevondenquote:Op woensdag 21 januari 2009 22:02 schreef Saphire het volgende:
[..]
Zoek de verschillen tussen ADD en ADHD eens uit. Dan zie je waarom mensen met een concentratie stoornis zonder hyperactiviteit ook deze middelen krijgen.
Inderdaad, want je kan in de brugklas bijvoorbeeld totaal niet zien of een kind ADD/ADHD heeft. Sterker nog, waarom al op hun 16e? Gewoon wachten tot ze volgroeid zijn, pas op hun 21e. of wacht, dan zijn ze al lang klaar met school, drop outs en een enorm probleem voor de samenleving. Strak plan.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:54 schreef Windigo het volgende:
[..]
ADD is eigenlijk niet heel erg veel anders dan ADHD, Attention deficit Disorder, ipv Attention deficit Hyperactivity Disorder. En laat nou die Attention deficit en Disorder de 2 zijn waarom ADD en ADHD'rs hun medicijnen krijgen. 't is trouwens tegenwoordig ADHD- en ADHD+. met als + de "ouderwetse" ADHD en - ADD.quote:Op donderdag 22 januari 2009 18:04 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Had een directe link wel fijn gevonden![]()
Maar oke, zal ik even doen. Weet er wel wat van, maar die kennis is van enkele jaren terug en is dus wat verouderd.. zal het naar aanleiding van je bericht weer even bijwerken
Kwam al een site tegen waar ze in die opdeling nog verder gaan:quote:Op donderdag 22 januari 2009 19:54 schreef Saphire het volgende:
ADD is eigenlijk niet heel erg veel anders dan ADHD, Attention deficit Disorder, ipv Attention deficit Hyperactivity Disorder. En laat nou die Attention deficit en Disorder de 2 zijn waarom ADD en ADHD'rs hun medicijnen krijgen. 't is trouwens tegenwoordig ADHD- en ADHD+. met als + de "ouderwetse" ADHD en - ADD.
bronquote:Subtypes volgens dr. Daniel Amen:
AD/HD, het gecombineerde type, met zowel symptomen van aandachtsproblemen en hyperactiviteit-impulsiviteit.
ADD, met voornamelijk concentratieproblemen. Symptomen: aandachts- en concentratieproblemen, chronische verveling, zeer lage motivatie, verstrooidheid en een laag energieniveau.
Het klassieke voornamelijk hyperactieve subtype, met alle kenmerken van hyperactiviteit, maar met minder dan zes symptomen van aandachtsproblemen.
Overfocused ADD, met symptomen als problemen de aandacht te verleggen van het ene naar het andere onderwerp, cognitieve inflexibiliteit, problemen met veranderingen, excessief piekeren en opstandig en twistziek gedrag.
Slaapkwab-ADD, met als symptomen: onoplettendheid en/of hyperactiviteit-impulsiviteit en stemmingswisselingen, agressie, milde achterdochtigheid, angst met weinig aanleiding, atypische hoofdpijn of buikpijn, visuele of auditieve waanbeelden en leerproblemen (voornamelijk lezen en auditieve verwerking van informatie).
Limbische ADD - het depressieve subtype, met symptomen van onoplettendheid en/of hyperactivteit-impulsiviteit en negativiteit, depressie, slaapproblemen, lusteloosheid, laag zelfbeeld, sociale isolatie, lage motivatie en hoge prikkelbaarheid.
Ring-van-vuur-ADD - het explosieve subtype (10% - 15% van alle mensen met ADHD - genaamd naar het het patroon wat SPECT-scans van de hersenen van deze mensen laten zien). De symptomen van deze afwijkende vorm van ADHD zijn o.a. ernstig oppositioneel gedrag, grote afleidbaarheid, irritatie, opvliegendheid en stemmingswisselingen. Het vermoeden is dat deze vorm bij kinderen een vroege aanwijzing is van manisch-depressiviteit.
ADHD veroorzaakt door hersenbeschadiging, voornamelijk van van de linkerprefrontale cortex (hersenschors). De symptomen (zichzelf in het gareel te houden, aandachts-, concentratie-, organisatie- en uitvoeringsproblemen) ontstaan of verergeren in het jaar na het hoofdletsel.
Een capabele psycholoog dient het gewoon te onderzoeken. Je zal niet altijd meerdere vormen van ADD terugvinden bij een leerling, maar dat houd niet in dat hij of zij geen ADD heeft. Je moet ten alle tijden terughoudend zijn, maar als je je erin verdiept, hoeveel stappen er volgens de verzekering bijvoorbeeld moeten worden gezet dan weet je al dat het echt heel wat werk is. Het is niet zo dat je bij je huisarts langsloopt, ff meld dat je wel ADD hebt en of die je pillen wil geven en snel graag. Eerst langs een kinderarts, dan onderzoek door een psycholoog/psychiater, daarna overleg tussen die 2 en daarna komt er pas een recept voor ADD of ADHD. Daarnaast moet het kind ook onder behandeling blijven. Het is dus absoluut niet zoals types als lambiekje je willen doen geloven, er wordt echt wel voorzichtig mee omgesprongen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:04 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Kwam al een site tegen waar ze in die opdeling nog verder gaan:
[..]
bron
Toch blijf ik het voor de twijfelgevallen een zwaar en gevaarlijk ziektebeeld vinden, al was het maar omdat ik in alle hierbovengenoemde vormen wel iets kan vinden dat ook op mij toepast. Daarom ben ik het ook eens met de schrijver hierboven (was jij dat ook niet?) die stelt dat het niet om een paar overeenkomsten met de checklist moet gaan, maar om een overduidelijke meerderheid. En dan nog pleit ik voor voorzichtigheid
Ik ben het helemaal met je eens en laat de kennis in deze op jouw schouders rusten, aangezien je er meer van weet dan ik. Types als Lambiekje hebben wmb de ruimte gekregen, door ontstane problemen in de zorg; meer werkdruk, minder tijd per patiënt etc. Dan gaat er wel eens iets mis en dat wordt dan uitgelicht in de media gebracht --> ontzetting dat zoiets kan in NL! Op 1 punt echter geef ik hem wel het voordeel van de twijfel: big Pharma businessquote:Op donderdag 22 januari 2009 20:24 schreef Saphire het volgende:
Een capabele psycholoog dient het gewoon te onderzoeken. Je zal niet altijd meerdere vormen van ADD terugvinden bij een leerling, maar dat houd niet in dat hij of zij geen ADD heeft. Je moet ten alle tijden terughoudend zijn, maar als je je erin verdiept, hoeveel stappen er volgens de verzekering bijvoorbeeld moeten worden gezet dan weet je al dat het echt heel wat werk is. Het is niet zo dat je bij je huisarts langsloopt, ff meld dat je wel ADD hebt en of die je pillen wil geven en snel graag. Eerst langs een kinderarts, dan onderzoek door een psycholoog/psychiater, daarna overleg tussen die 2 en daarna komt er pas een recept voor ADD of ADHD. Daarnaast moet het kind ook onder behandeling blijven. Het is dus absoluut niet zoals types als lambiekje je willen doen geloven, er wordt echt wel voorzichtig mee omgesprongen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |