abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:37:15 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_65019447
quote:
Meer ADHD
13 januari 2009
Sinds 2003 krijgen ieder jaar meer kinderen de diagnose ADHD. Vooral jongens, maar ook meer meisjes, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in Huisarts & Wetenschap.

Meisjes met ADHD
Jongens krijgen veel vaker de diagnose ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) dan meisjes, maar bij zowel jongens als meisjes is de diagnose de laatste jaren vaker gesteld. “Dat nu ook steeds vaker meisjes de diagnose ADHD krijgen, is opvallend”, stelt NIVEL-onderzoeker Liset van Dijk. “Dat zie je ook in de medicatie. Het aantal meisjes met ADHD-medicatie stijgt gemiddeld per jaar met 25,5% en jongens met 14,1%. Door het veel grotere aantal jongens met ADHD blijft het absolute aantal jongens sterker stijgen.” Volgens cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen is in 2007 34% meer ADHD-medicatie voorgeschreven dan het jaar daarvoor. Er is de laatste jaren bovendien meer keus. Voor de behandeling van ADHD zijn nieuwe generieke varianten van methylfenidaat (Ritalin) beschikbaar gekomen, middelen in tabletvorm die maar één keer per dag worden ingenomen, en het nieuwe geneesmiddel atomoxetine.

Diagnose
De onderzoekers keken ook op grond van welke diagnoses kinderen ADHD-medicatie kregen voorgeschreven. Behandeling met ADHD-medicatie blijkt in 2007 meestal gestoeld op de diagnose ADHD (69,1%), en in veel mindere mate op ‘andere zorgen om het gedrag van het kind’ (12,4%) en ‘concentratiestoornissen’ (3,6%).

LINH
De onderzoekers baseren zich op gegevens uit het Landelijk Informatie Netwerk Huisartsenzorg (LINH). Ze selecteerden gegevens uit 2002-2007, uit per jaar 38 tot 60 huisartsenpraktijken, waar tussen de 17402 en 30899 kinderen van 6 tot 15 jaar waren ingeschreven. LINH telt 89 geautomatiseerde huisartspraktijken met bijna 340.000 ingeschreven patiënten. Het gebruikt gegevens uit de elektronische patiëntendossiers van deze praktijken over aandoeningen, verrichtingen, geneesmiddel-voorschriften en verwijzingen.

bron
Tjeeuh een stijging van 25% voor de meisjes per jaar. En 37% stijging sinds 2007.
Het is toch niet geloofwaardig meer dat zo veel mensen de aandoening zouden hebben.?!
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 14 januari 2009 @ 09:38:41 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65019490
Dat roep ik al jaren.
Zie vaak genoeg ouders hun kroost energydrinks geven en even later klagen dat ze zo druk zijn....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65019537
Doktoren zijn net kleuters, als ze eenmaal een velletje stickers hebben zullen ze ze gebruiken ook.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:42:14 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_65019594
Ik zou de cijfers uitgesplitst naar bevolkingsgroepen wel willen zien. Zijn er in groepen met geen of weinig tv/computers bijvoorbeeld minder kinderen met adhd?
Hoe zit het met voeding, veganistische kinderen, of kinderen die vegetarisch worden opgevoed, zijn die net zo vatbaar?
Kinderen waarvan er altijd een ouder thuis is in plaats van kinderopvang, maakt dat verschil?

Hoe zit het met kinderen uit derde wereld landen, hebben die ook zoveel adhd of hebben die geen tijd voor dat soort ongein?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_65019666
Ouders zouden zich eens bewust moeten zijn hoeveel suikers en vetten een kind binnenkrijgt op een dag.
Die energie moet ergens naartoe.
pi_65020763
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:42 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou de cijfers uitgesplitst naar bevolkingsgroepen wel willen zien. Zijn er in groepen met geen of weinig tv/computers bijvoorbeeld minder kinderen met adhd?
Hoe zit het met voeding, veganistische kinderen, of kinderen die vegetarisch worden opgevoed, zijn die net zo vatbaar?
Kinderen waarvan er altijd een ouder thuis is in plaats van kinderopvang, maakt dat verschil?
Daar zat ik ook aan te denken. Zal me niks verbazen als er een relatie bestaat tussen het (spel)computergebruik van het kind en de diagnose ADHD
So we just called him Fred too
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:34:55 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_65021028
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:25 schreef Cothen het volgende:

[..]

Daar zat ik ook aan te denken. Zal me niks verbazen als er een relatie bestaat tussen het (spel)computergebruik van het kind en de diagnose ADHD
Om de tien, vijftien minuten reclame op tv? Segmenten die 30 seconden tot een minuut duren omdat men anders niet meer kan concentreren? Hyperactief kleurgebruik in reclames? Flikkerende banners?

Het concentratievermogen wordt steeds meer verwaterd, vind je het gek dat er meer ADHD is?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_65021492
AD(H)D is aangeboren, het is niet zo, net als menig autistische (gedrags)stoornis, dat deze in de loop der tijd naar voren komt. AD(H)D ontstaat doordat er al vroeg, in de baarmoeder, een neurologische verbinding niet wordt gemaakt in de hersenen. Dit mondt zich uit in minder concentratievermogen en overige klachten.

Ik hoop dat er voor deze 'nieuwe' lichting AD(H)D-patiëntjes genoeg begeleiding komt, zodat ook zij hun plek in de maatschappij kunnen vinden.
Google is your friend, abuse your friends
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 14 januari 2009 @ 10:51:24 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65021527
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:50 schreef Metalfrost het volgende:
AD(H)D is aangeboren, het is niet zo, net als menig autistische (gedrags)stoornis, dat deze in de loop der tijd naar voren komt. AD(H)D ontstaat doordat er al vroeg, in de baarmoeder, een neurologische verbinding niet wordt gemaakt in de hersenen. Dit mondt zich uit in minder concentratievermogen en overige klachten.

Ik hoop dat er voor deze 'nieuwe' lichting AD(H)D-patiëntjes genoeg begeleiding komt, zodat ook zij hun plek in de maatschappij kunnen vinden.
Bron?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65021604
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Om de tien, vijftien minuten reclame op tv? Segmenten die 30 seconden tot een minuut duren omdat men anders niet meer kan concentreren? Hyperactief kleurgebruik in reclames? Flikkerende banners?

Het concentratievermogen wordt steeds meer verwaterd, vind je het gek dat er meer ADHD is?
ADHD is meer een manier van werken van de hersenen, en niet zozeer het actieve door bijvoorbeeld veel suiker

Zat laatst een oude recalme van Ritsels terug te kijken. Die adverteerde met "boordevol druivensuiker!". Zouden ze nu moeten doen
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_65021610
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Bron?
http://www.oeiikgroei.nl/babytijdinfo.asp?id=113
CTRL-F naar ADHD
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:55:30 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_65021677
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:50 schreef Metalfrost het volgende:

Dan mag er een grondig onderzoek komen waarom er plotseling de laatste jaren vele duizenden kinderen geboren zijn met een neurologische handicap.

Of naar de diagnostiek, wordt er teveel onder ADHD gegooid dat er niet thuis hoort maar de schuld is van opvoeding en voeding?
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:57:27 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_65021759
Het is natuurlijk heel makkelijk voor ouders die allebei een drukke baan hebben en hun kinderen het grootste gedeelte van de dag uitbesteden aan een paar overstresste stagiaires die op 30 kinderen tegelijk kunnen letten waarna pa of ma de koters ophaalt, voer naar binnen stouwt en de kinderen naar bed gooit omdat ze zelf ook nog dingen willen doen, om die kinderen wanneer ze een beetje energie hebben en aandacht nodig hebben vol te gooien met ritalin en er een stickertje op te plakken waardoor ze zichzelf niet schuldig hoeven te voelen dat ze hun kind verwaarlozen.
pi_65021858
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:55 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Of naar de diagnostiek, wordt er teveel onder ADHD gegooid dat er niet thuis hoort maar de schuld is van opvoeding en voeding?

Sowieso is druk maar een heel klein deel van ADHD, en vaak niet eens volledig aanwezig of iets waar je overheen kan groeien. Concentratie, manier van denken, dat is waar het meer in zit.
pi_65021901

Dit legt de denkwijze mooi uit.
pi_65022188
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:42 schreef Dagonet het volgende:

Hoe zit het met kinderen uit derde wereld landen, hebben die ook zoveel adhd of hebben die geen tijd voor dat soort ongein?
Die hebben geen geld voor de medicijnen, dus die hebben het probleem ook niet.

Bij dit soort percentages is het duidelijk dat er normaal gedrag wordt gemedicaliseerd. Artsenbezoekers zijn er nou eenmaal niet voor niks.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:33:46 #17
52357 Lambiekje
pi_65023222
Niks aangeboren. Het is voedsel gerelateerd en dat is het ook de tijdens de zwangerschap.
http://www.pelsser.nl/
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_65023467
Frapant dat je vroeger nooit iets over ADHD hoort en dat niet een groot deel van de jeugd het heeft :S
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:41:12 #19
52357 Lambiekje
pi_65023542
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:
Frapant dat je vroeger nooit iets over ADHD hoort en dat niet een groot deel van de jeugd het heeft :S
Nee is niet frappant. Een aandoening is een marketing-tool.
pi_65023631
Sommige kinderen zijn gewoon druk. Die moet je niet zoveel koolhydraten voeden. Eigenlijk hebben ze zo'n looprad nodig waarin ze hun energie kwijt kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')