dat begrijp ik volkomen, de naam nodigd niet uit. zeker niet als je weet dat je het eerst moet koken en dan de vliezen er af snijdt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:22 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe dat smaakt. Ik vind het altijd een beetje onsmakelijk klinken.
ok zwezerik valt onder de categorie orgaanvlees.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:10 schreef sigme het volgende:
Ik weet niet zoveel over zwezerik. Het is een orgaan, alleen jonge dieren hebben het, en je kan het eten.
Wie weet meer? Wie eet het wel eens (in restaurants staat het wel eens op de kaart). Wie koopt het wel eens, waar, hoe ben je er ooit toe gekomen? Hoe bereid je het?
Kopen Nederlanders uit zunigheid goedkope rommel?quote:Zwezerik is de thymus klier van kalf of lam. Met het volwassen worden verdwijnt de thymus. Het orgaan bestaat uit 2 delen: de hartzwezerik (rond en compact) en de halszwezerik (langwerpig en los van structuur).
Leg de zwezerik voor het bereiden +/- 5 uur in koud water. Ververs het water regelmatig tot het helder blijft. Breng de zwezerik in koud water met zout aan de kook en houd hem +/- 5 minuten tegen de kook aan (=pocheren). Spoel hem met koud water af en laat uitlekken. Nu kunt u de harde vliezen makkelijk verwijderen. Verwijder niet teveel vliezen, anders valt de zwezerik uitelkaar.
Als u de zwezerik in plakken wilt snijden, laat hem dan onder druk afkoelen (leg er bijvoorbeeld een snijplank met een zwaar conservenblik op), dan blijft hij mooi stevig van structuur.
De hart zwezerik de de beste kwaliteit. Deze is groter en malser dan de keelzwezerik. De keelzwezerik is langwerpig en het vlees zit in klein zakjes ingekapselt, bestaand uit taai vlies. Eigenlijk is deze niet genietbaar en alleen bruikbaar voor mousses o.i.d.
Tong ben ik geen fan van. En dan voornamelijk vanwege de structuur.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat begrijp ik volkomen, de naam nodigd niet uit. zeker niet als je weet dat je het eerst moet koken en dan de vliezen er af snijdt.
dan heb je een redelijk vette, maar drillerige massa. die je in plakken of stukjes kan snijden. even de plakken door de bloem, even laten intrekken en dan weer door de bloem en flink afschudden. in een geklaardeboterpan doen en krokant afbakken.
tong is ook zoiets heerlijks, goedkoop en na vliesverwijdering zo ontzettend zacht, dat het ongekend lekker is.
anyhow geniet
Uhm nee de meeste hart zwezerik gaat naar Frankrijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:46 schreef sigme het volgende:
Ik had zojuist dit gelezen bij vlees.nl:
[..]
Kopen Nederlanders uit zunigheid goedkope rommel?
Vanwaar al het uitspoelen - wat zit erin dat eruit moet?
wel bij islamitische slagers, die gooien het anders gewoon weg. net als rundertong.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:32 schreef RobinOok het volgende:
Goedkoop? Niet bij mijn slager.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |