abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65005777
Ik weet niet zoveel over zwezerik. Het is een orgaan, alleen jonge dieren hebben het, en je kan het eten.

Wie weet meer? Wie eet het wel eens (in restaurants staat het wel eens op de kaart). Wie koopt het wel eens, waar, hoe ben je er ooit toe gekomen? Hoe bereid je het?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:15:13 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_65005966
het is geen orgaan het is een klier van jonge beesten. maar dat terzijde. ik zal binnenkort in dit geweldige topic posten voor de lekkerste recepten en hoe te kopen.

zelf ben ik voorstander van een uiterst krokante, maar zachtgegaarde zwezerik. dat doe je dus met bloem en weinig witte wijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_65006183
Op zich hoef ik dat kopen natuurlijk niet te weten, ik hoef slechts aan de slachter / slager te vragen of ik de zwezerik erbij kan krijgen. Tot welke leeftijd heeft een lam/schaap een eetbare zwezerik?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_65006264
Ik ben heel benieuwd hoe dat smaakt. Ik vind het altijd een beetje onsmakelijk klinken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65006396
Dan noem je het thymus en bereid je het met thijm .

Ik zal eens in de Artusi neuzen.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:30:57 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_65006619
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:22 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe dat smaakt. Ik vind het altijd een beetje onsmakelijk klinken.
dat begrijp ik volkomen, de naam nodigd niet uit. zeker niet als je weet dat je het eerst moet koken en dan de vliezen er af snijdt.

dan heb je een redelijk vette, maar drillerige massa. die je in plakken of stukjes kan snijden. even de plakken door de bloem, even laten intrekken en dan weer door de bloem en flink afschudden. in een geklaardeboterpan doen en krokant afbakken.

tong is ook zoiets heerlijks, goedkoop en na vliesverwijdering zo ontzettend zacht, dat het ongekend lekker is.

anyhow geniet
pi_65006630
Artusi:
  • frituurt zwezerik in een beslagje
  • maakt er croquetjes van
  • bakt ze (al dan niet voorgekookt) in boter, gewenteld door bloem, en blust af met marsala of madeira
  • ik moet verrassend weinig
      dinsdag 13 januari 2009 @ 21:34:25 #8
    24492 Flurry
    Het was een mooie tijd
    pi_65006783
    Ik dacht dat zwezerik niet meer mocht, sinds het hele BSE gebeuren? Heb het wel eens gegeten. Vond de smaak erg lekker, maar de structuur een beetje wekig en dat stond me lichtelijk tegen. Zou het wel weer eten overigens, maar niet te veel achter elkaar
    We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
    pi_65007039
    quote:
    Op dinsdag 13 januari 2009 21:10 schreef sigme het volgende:
    Ik weet niet zoveel over zwezerik. Het is een orgaan, alleen jonge dieren hebben het, en je kan het eten.

Wie weet meer? Wie eet het wel eens (in restaurants staat het wel eens op de kaart). Wie koopt het wel eens, waar, hoe ben je er ooit toe gekomen? Hoe bereid je het?
    ok zwezerik valt onder de categorie orgaanvlees.
    Maar is eigenlijk een thymusklier zoals al eerder genoemd. Het is een groei klier, die verdwijnt op het moment dat het kalf geloof ik 2 jaar oud is. Mensen hebben hem ook en hij verdwijnt ong. rond je 21ste.

Je heb bij kalfszwezerik 2 soorten. Keel en hart zwezerik. De meest verkochte zwezerik in Nederland is de Keel zwezerik. Als je het koopt bij de slager laat je het eerst ongeveer 20 minuten onder een lopende kraan staan met koud water, zodat het goed gespoeld wordt. Dan laat je het nog ong. 45 minuten in licht gezouten water staan. Daarna moet je het blancheren. Dan koel je het weer terug. Als het dan koud is kan je het vet en de vliesjes verwijderen.

Daarna kan je het in plakken snijden en bakken bijv.
    Het kost wat tijd, maar dat is het absoluut waard.
    Nessuno attaca noi senza essere punito.
    pi_65007111
    Net als tong staat de structuur me tegen ja.
    Als het nou een heel bijzondere smaak zou zijn, dan zou ik het wel eten.
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_65007320
    Ik had zojuist dit gelezen bij vlees.nl:
    quote:
    Zwezerik is de thymus klier van kalf of lam. Met het volwassen worden verdwijnt de thymus. Het orgaan bestaat uit 2 delen: de hartzwezerik (rond en compact) en de halszwezerik (langwerpig en los van structuur).
    Leg de zwezerik voor het bereiden +/- 5 uur in koud water. Ververs het water regelmatig tot het helder blijft. Breng de zwezerik in koud water met zout aan de kook en houd hem +/- 5 minuten tegen de kook aan (=pocheren). Spoel hem met koud water af en laat uitlekken. Nu kunt u de harde vliezen makkelijk verwijderen. Verwijder niet teveel vliezen, anders valt de zwezerik uitelkaar.
    Als u de zwezerik in plakken wilt snijden, laat hem dan onder druk afkoelen (leg er bijvoorbeeld een snijplank met een zwaar conservenblik op), dan blijft hij mooi stevig van structuur.
    De hart zwezerik de de beste kwaliteit. Deze is groter en malser dan de keelzwezerik. De keelzwezerik is langwerpig en het vlees zit in klein zakjes ingekapselt, bestaand uit taai vlies. Eigenlijk is deze niet genietbaar en alleen bruikbaar voor mousses o.i.d.
    Kopen Nederlanders uit zunigheid goedkope rommel?

Vanwaar al het uitspoelen - wat zit erin dat eruit moet?
    pi_65007344
    Ik vind het heerlijk. Heb t meerder malen in een restaurant mogen eten, en telkens was ik blij verrast. Ik weet dat het ene klier is van een kalf, en dat het later omgezet word in vet. Verder kan ik je ook niet helpen
    pi_65007348
    quote:
    Op dinsdag 13 januari 2009 21:30 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat begrijp ik volkomen, de naam nodigd niet uit. zeker niet als je weet dat je het eerst moet koken en dan de vliezen er af snijdt.

dan heb je een redelijk vette, maar drillerige massa. die je in plakken of stukjes kan snijden. even de plakken door de bloem, even laten intrekken en dan weer door de bloem en flink afschudden. in een geklaardeboterpan doen en krokant afbakken.

tong is ook zoiets heerlijks, goedkoop en na vliesverwijdering zo ontzettend zacht, dat het ongekend lekker is.

anyhow geniet
    Tong ben ik geen fan van. En dan voornamelijk vanwege de structuur.
    There is no love sincerer than the love of food.
      dinsdag 13 januari 2009 @ 21:50:45 #14
    169150 Stakky
    Pazz douche
    pi_65007515
    quote:
    Op dinsdag 13 januari 2009 21:46 schreef sigme het volgende:
    Ik had zojuist dit gelezen bij vlees.nl:
    [..]

Kopen Nederlanders uit zunigheid goedkope rommel?

Vanwaar al het uitspoelen - wat zit erin dat eruit moet?
    Uhm nee de meeste hart zwezerik gaat naar Frankrijk.
    En wat overblijft in NL is zwaar geprijsd.
    Al dat uitspoelen is om het goed schoon te spoelen. Aangezien het een klier is, die wil dus nog steeds z'n stoffen afgeven.
    Nessuno attaca noi senza essere punito.
      dinsdag 13 januari 2009 @ 22:59:54 #15
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_65010882
    zwezerik is vet en bevat slechte vetten, volgens de pvdainspectiedienst. wat ze dan weer niet zeggen is dat het vlees erg veel linoolzuur en omega 3 vleeszuren bevat, tong én zwezerik.

jankzakken.
    pi_65011942
    ik heb laatst in een restaurant op Terschelling zwezerik gegeten. 't was in een rolletje met hertenbiefstuk. Ik had het nog nooit gehad, het was een aparte maar lekkere smaak.
    *poef* nu is het weg
      dinsdag 13 januari 2009 @ 23:42:31 #17
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_65012784
    zwezerik is erg goedkoop, maar oh zo lekker.
      woensdag 14 januari 2009 @ 00:32:15 #18
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_65014666
    Goedkoop? Niet bij mijn slager.
      woensdag 14 januari 2009 @ 00:57:20 #19
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_65015452
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 00:32 schreef RobinOok het volgende:
    Goedkoop? Niet bij mijn slager.
    wel bij islamitische slagers, die gooien het anders gewoon weg. net als rundertong.
      woensdag 14 januari 2009 @ 11:36:03 #20
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_65023321
    Oja, dat kan ik nog wel eens proberen ja. Tijd terug bestelde ik daar lamszwezerik en lamstong. Ze hadden staan opscheppen dat ze alles konden bestellen. Ja, mooi niet. Toen ik het op kwam halen bleek het toch niet te kunnen, klootviolen. Maar gewoon van 'n kalf zal vast wel kunnen eigenlijk. Misschien maar eens doen. Ik ben dol op zwezerik maar eet het bijna nooit. Heb het 1 keer klaar gemaakt, jaren terug, toen ik vrijwel nooit kookte en me eens aan een "echt" kerstdiner ging zetten. Had best lekker kunnen zijn, maar het recept deugde niet. Nadat ik het mooi krokant had gebakken moest het nog een tijdje een soort van stoven op een laagje groenten. Tsja, dat werd natuurlijk een zompige zooi ipv een mooi krokant. Had teveel vertrouwen in het recept, daar zou ik nu niet meer intrappen.

Maar goed, zwezerik dus. To be continued.
      woensdag 14 januari 2009 @ 14:58:22 #21
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_65031145
    Het staat i.m.o. te weinig op menu's van restaurants.
    Ik vind het wel lekker, mits krokant van buiten gebakken.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 14 januari 2009 @ 15:25:46 #22
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_65032328
    Als wij uit eten gaan gaan we vaak voor het (verrassings)menu en tsja, de meeste mensen zijn zeikerds wat betreft orgaanvlees, dus daarom kom ik het waarschijnlijk ook niet vaak tegen. Vandaar dus maar eens zelf maken.
    pi_65035250
    Als het op de kaart staat neem ik het. Heerlijk. Het staat niet zo vaak op de kaart, misschien dat het op het platteland wat beter verkrijgbaar is, daar doet men niet zo truttig over orgaanvlees. Ik snap ook niet waarom het zo'n reputatie heeft, je hebt van die dingen die een beetje afschrikwekkend zijn en waar je echt een liefhebber voor moet zijn. Dat zie ik bij zwezerik helemaal niet, een milde smaak en een zachte textuur, maar het is ook niet snotterig of zo.

Zelf maken moet ook nog een keer.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      Licht Ontvlambaar woensdag 14 januari 2009 @ 16:45:25 #24
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_65035774
    Lamszwezerik kan ik hier bij de Sligro krijgen Lamstong weet ik eigenlijk niet...

Zwezerik heb ik het liefst krokant gebakken, niet als hoofdonderdeel, maar wel als bijgerechtje. Heerlijk!
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_65094132
    Elk weekend liggen hier bij de Turk lamsniertjes en lamstongetjes in van die witte plastic snackbakjes. Die ik nog nooit gekocht heb. En het is te lang geleden dat ik zwezerik zelf heb gegeten en misschien wel om vergelijkbare reden als RobinOok opgeeft.. Maar je ziet het nog regelmatig op de kaart omdat het vrij neutraal orgaanvlees is wat iedereen eigenlijk wel lust; en krokant is het heerlijk inderdaad. Zelf maken lijkt me ook wel leuk trouwens, maar ja dat bestellen hé.
    anonieme razernist
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')