Hoi!
Het is wat lastig uit te leggen, maar zoals de topictitel al aan geeft: ik heb een sluierstaart vis, zo'n oranje met dubbele staart en zo'n vergroeiing op z'n kop: maar nu met een probleem.
Normaal (voor zover ik er verstand van heb) gesproken zit die vergroeiing alleen boven op de kop en dat zat deze bij mijn vis ook. Maar nu de vis al wat ouder wordt, ik denk nu zo'n 3,5 jaar oud, lijkt het wel of de vergroeing niet alleen op de kop groeit, maar ook rondom de ogen en over de kiewen heen. Ik heb geen digitale camera dus kan er op dit moment geen foto van maken.
Op zich was het niet zo'n probleem, maar de laatste tijd (gedurende het afgelopen jaar) werd het voor de vis steeds moeilijker om te eten: hij kan alleen z'n mond nog maar loos open en dicht doen, m'n andere normale goudvissen zuigen echt het eten naar binnen echt happen zeg maar. De laatste paar maanden is het helemaal dramatisch: de ogen zie je al bijna niet meer, hij kan volgens mij nog maar amper ademen en eten gaat minimaal. Hij zwemt ook niet meer, maar ligt omgekeerd op de bodem en beweegt zo nu en dan een beetje maar nooit veel. Daarentegen wordt hij niet slanker oid, en ook de vergroeiing blijft rondom de kop zitten en belemmert hem echt.
Ik heb al anti-bacteriële vloeistof gebruikt, en voor de rest ziet de vis, vinnen en schubben ed, er gewoon gezond uit maar de vergroeiing blijft.
Ik had eigenlijk gehoopt dat het leven voor hem eerdaags snel over zou zijn, want wat kun je verder doen? Maar het duurt maar en duurt maar, dus kan eigenlijk ook niet zo langer vind ik.
De vraag dus: heeft er iemand ervaring mee, weet er iemand een oplossing, of weet er iemand een "humane" manier om het beest uit z'n lijden te verlossen? Ik weet me er geen raad meer mee.
Alvast bedankt...!
"... she kidnapped herself."