abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2009 @ 15:47:27 #1
241436 Mariannatrog
eerlijkheid duurt het langst
pi_64992848
Door: Frater Venerius

Begin jaren 90 ontstond er in meerdere grote steden het initiatief om iets aan de financiėle situatie van de daklozen te doen. De straatkrant werd geboren. Hij werd door de daklozen op straat verkocht, koste destijds fl 2,50 waarvan de verkoper een gulden mocht houden.
Ik kan mij nog goed het eerste exemplaar van de Groningse “de Riepe” herinneren, waarin een interview met, de toen nog in leven zijnde, Herman Brood was geplaatst. Waarschijnlijk omdat Herman in zijn jongere jaren toch min of meer ook een daklozenbestaan leefde en dit de colporteurs wel zou aanspreken. Zo bedacht men het in het hoofdkwartier aan de Westerbinnensingel.

Een goed initiatief vond ik en met mij vele Stadjers.
Meestal zag ik ze bij mij in de buurt voor de supermarkt staan en ieder die langs kwam werd vriendelijk gevraagd of hij/zij er een wilde kopen. Na verloop van tijd kon je ze allemaal en behoorden ze min of meer bij het straatmeubilair van de supermarkt.
Ik moet zeggen dat ik krant zelden kocht (gemiddeld eens per jaar ergens in de winter) daar het geld ook niet op mijn rug groeide, maar naar wat ik zag moeten ze er toch een leuke bijverdienste aan over hebben gehouden.
Daklozen blij, gemeente blij en de weldoeners blij. Het kon niet beter!

De laatste jaren zag ik toch duidelijk een afname van het aantal colporteurs en de frequentie van hun aanwezigheid. Soms zag je wekenlang geen een, dan weer een paar dagen een mij totaal onbekende en vervolgens weer dagen lang niemand.
Het gaat goed met de daklozen dacht ik, ze zullen wel aan de Costa’s liggen te genieten van hun welverdiende centjes. Geen probleem althans niet voor mij, misschien wel voor de organisatie van “de Riepe”, want die zaten overduidelijk met een tekort aan straatverkopers.

Sinds ongeveer anderhalf jaar echter, staat er weer regelmatig een straatverkoper bij de supermarkt maar hij is klaarblijkelijk geen dakloze. Navraag leerde mij dat het hier gaat om Roemeense Roma werklozen die een centje bijverdienen met de verkoop van de Groninger straatkrant omdat de organisatie geen, of niet genoeg, daklozen uit de stad kan mobiliseren.

Rare zaak vindt de Frater. Als de straatkrant geen verkopers meer kan krijgen uit de oorspronkelijke doelgroep, dan heeft het project zichzelf overbodig gemaakt en wordt het tijd “de Riepe” op te heffen en de werknemers op andere gebieden tewerk te stellen.
Niet dat de Frater het de Roemeense zigeuners misgunt. Integendeel, wat mij betreft staan ze gewoon met hun accordeon of viool bij de deur van de supermarkt een centje bij te verdienen, echter niet met de Groninger daklozenkrant want daar was hij niet voor bedoeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mariannatrog op 13-01-2009 18:12:55 ]
geen
pi_64993412
dus?
All management is Strategic Management.
  Forum Admin dinsdag 13 januari 2009 @ 16:14:02 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_64994158
Leuke copy&paste
Wat wil je hiermee TS, wat is jouw mening hierover, waarom open je dit topic ?
Heb je iets tegen zigeuners ?
pi_64994267
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 16:14 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Leuke copy&paste
Wat wil je hiermee TS, wat is jouw mening hierover, waarom open je dit topic ?
Heb je iets tegen zigeuners ?
Lutser
  Forum Admin dinsdag 13 januari 2009 @ 16:17:29 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_64994338
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 16:16 schreef VatosLoco het volgende:

[..]

Lutser
Jij kan dit topic wel waarderen zeker ? Het is tenslotte net zo slecht als die meuk die jij aanmaakt.
pi_64995916
Vreemde zaak dat ik mijn artikel hier zie staan en dan ook nog eens geplaatst onder de naam van iemand anders, die dan ook nog eens "eerlijkheid duurt het langst"als motto heeft.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 16:55:36 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_64996027
Het kan me totaal niet boeien wie die rotzooi verkoopt, ik koop dat ding nooit. Kan mijn geld wel beter gebruiken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_64996378
De straatkrant is al lang niet meer voor daklozen. Dat is nu de daklozenkrant. In ieder geval hier in de regio wel.
Meestan staan hier buitenlandse studenten hun kostje te verdienen met de straatkrant.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:15:20 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_64996860
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:03 schreef gargamel het volgende:
De straatkrant is al lang niet meer voor daklozen. Dat is nu de daklozenkrant. In ieder geval hier in de regio wel.
Meestan staan hier buitenlandse studenten hun kostje te verdienen met de straatkrant.
Hier bij het Winkelcentrum staat een of andere Pool met die dingen, maar ik heb horen vertellen dat ie ook andere diensten verleend voor geld.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:16:39 #10
241436 Mariannatrog
eerlijkheid duurt het langst
pi_64996913
Het wordt een zeldzaam verschijnsel, de Nederlandse straatkrantverkoper met een Riepe in de hand.
Je ziet ze nog slechts in de binnenstad van Groningen en een enkeling in Leeuwarden, verder is de straatkrant de Riepe bijna volledig overgenomen door zigeuners.

Ik heb niets tegen zigeuners, integendeel, maar wanneer de Riepe zigeuners uit Oost europa moet halen om de Riepe aan de man te brengen is de rek er gewoon uit en moeten ze er gewoon mee stoppen.

De verhalen over de rijke zigeuner met een nieuwe Mercedes die de daklozenkrant verkopen is inmiddels wel achterhaald, rijk zijn ze nog steeds niet en de Mercedes waar ze in zouden rijden is ook verre weg van nieuw. Maar het is voor deze mensen weliswaar een fulltime job geworden waar ze zo'n 8 uur per dag mee bezig zijn en een behoorlijk bedrag maandelijks mee verdienen zonder hier belasting of iets dergelijks voor te betalen.

Ik woon zelf in het dorpje Zuidlaren en heb hier al zo'n 15 verschillende zigeuners gezien met de Riepe.
Aangezien ze in geheel Noord-Nederland opereren vraag ik mij serieus af hoeveel Oost-Europeanen verkopers de Riepe al voor zich heeft lopen.

Ze zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor de toestroom van enkele honderden zigeuners die ze onder de vleugels hebben genomen, dit druist tevens tegen de plannen van het kabinet in die de deuren nog een tijdje dicht wil houden voor de 'nieuwe gasten' uit de Balkan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariannatrog op 13-01-2009 18:13:40 ]
geen
pi_64998910
Het originele artikel is te lezen op "de samenkleving volgens frater venerius"
http://fratervenerius.blogspot.com/2008/11/de-daklozenkrant.html

veelvuldig gejat en gecopieerd, maar geschreven door Frater Venerius op 6 november 2008.
Ik zie ook dat de andere topics over dit onderwerp regelrecht copy en paste werk(?) is van zijn intellectueel gedachtengoed.
In de toekomst gaarne een bronvermelding

Frater Venerius
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')