abonnement Unibet Coolblue
pi_64903633


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin (voor de populairste media/music players) worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers. Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.

Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan. Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de Fok! group.
Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de recente revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere Last.fm gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.



Wat heb je eraan?
Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen.
De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden?
Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm.
Je hebt er niet eens een e-mailadres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mondreclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service?
Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden?
De nieuwste Last.fm software vind je Hier.
Een overzichtje van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door last.fm.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo?
Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over.
Voor meer info is er de FAQ, de blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

En waar is dan die befaamde Fok! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tooltjes
  • Last.fm normalised rankings - Je lijstje op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
  • OMI musical taste meter - Hoe breed is jouw smaak?
  • Hou ook deze last.fm-groepen in de gaten: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
  • Meer extra tooltjes vind je hier.



    Deze OP vind je hier
  • pi_64903668


    Niet echt verrassend.
    pi_64904907


    pi_64905036
    Unique Tracks and Song Repetition Index

    Total Songs Listened: 12291
    Unique Tracks Listened (UTL): 8027
    Song Repetition Index (SRI): 1.531
    full stops and exclamation marks
    pi_64905133
    Monthly Top Artists & Tracks Played

    Oct-2007 Princess Superstar 25
    Nov-2007 Common 59
    Dec-2007 Diplo 77
    Jan-2008 Diplo 121
    Feb-2008 Girl Talk 27
    Mar-2008 Madlib 43
    Apr-2008 Danity Kane 61
    May-2008 DJ Krush 62
    Jun-2008 Oh No 155
    Jul-2008 Ghislain Poirier 67
    Aug-2008 Madlib 86
    Sep-2008 Nujabes 53
    Oct-2008 Nomak 92
    Nov-2008 Little Brother 63
    Dec-2008 Blue Sky Black Death 76
    Jan-2009 Kanye West 34
    full stops and exclamation marks
    pi_64905151
    Monthly Top Tracks

    Oct-2007 DJ Cam & Cameo : Love Junkee (Remix) 5
    Nov-2007 Common : Drivin' Me Wild (Ft. Lily Allen) 3
    Dec-2007 DJ Hell : 16 - theres gonna be some grindin in the air tonight and i cantwait forthat spree 4
    Jan-2008 Blu & Exile : Unlisted Bonus Track 12
    Feb-2008 The Cool Kids : Black Mags 3
    Mar-2008 Diplo : Summer's Gonna Hurt You 2
    Apr-2008 The Cool Kids : Black Mags 4
    May-2008 RJD2 : The 11th Hour Mix (DJ Haul & Mason) 5
    Jun-2008 Oh No : Gladius 5
    Jul-2008 J Dilla : Interlude 4
    Aug-2008 Talib Kweli & Hi-Tek : Name Of The Game 2
    Sep-2008 Blu : Mars (Remix) 3
    Oct-2008 Nomak : Ultimate Eternity 4
    Nov-2008 Slum Village : Hold Tight 2
    Dec-2008 Miguel : Overload 3
    Jan-2009 Mick Boogie & Adele : Chasing 1988: The Intro (f/ 6th Sense) 2
    full stops and exclamation marks
      zondag 11 januari 2009 @ 01:18:49 #7
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_64905164


    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
      zondag 11 januari 2009 @ 01:21:52 #8
    136283 knars
    Teethgrinder
    pi_64905215
    Bestaan er ook scrobble programma's of tooltjes die bijhouden wat je mp3speler afspeelt? En dan niet de tools voor de iPod of de Zune, want ik heb een wat minder luxe machientje Zo ja, welke en wat zijn de ervaringen?

    Nu we toch bezig zijn; ik heb een laptop van mijn werk die ik ook gebruik om muziek op te luisteren. Er zitten wat beperkingen op omdat er eigenlijk alleen werkgerelateerd gebruik van mag worden gemaakt en ook last.fm zelf is niet toegestaan (de site zit achter een webfilter). Toch wil ik graag de muziek die ik daar op beluister mee laten tellen in mijn account. Wat voor tooltje of programma kan ik daar voor gebruiken (dus een tooltje die het wel regsitreert, maar niet direct doorstuurt naar last.fm, waarna ik de data er uit kan halen en via een andere computer kan doorsturen naar last.fm?
    pi_64905264
    full stops and exclamation marks
    pi_64906370
    Als je wil tvp-en dan kan je op z'n minst je weeklijstje posten ofzo natuurlijk.
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_64906388
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 01:21 schreef knars het volgende:
    Bestaan er ook scrobble programma's of tooltjes die bijhouden wat je mp3speler afspeelt? En dan niet de tools voor de iPod of de Zune, want ik heb een wat minder luxe machientje Zo ja, welke en wat zijn de ervaringen?

    Nu we toch bezig zijn; ik heb een laptop van mijn werk die ik ook gebruik om muziek op te luisteren. Er zitten wat beperkingen op omdat er eigenlijk alleen werkgerelateerd gebruik van mag worden gemaakt en ook last.fm zelf is niet toegestaan (de site zit achter een webfilter). Toch wil ik graag de muziek die ik daar op beluister mee laten tellen in mijn account. Wat voor tooltje of programma kan ik daar voor gebruiken (dus een tooltje die het wel regsitreert, maar niet direct doorstuurt naar last.fm, waarna ik de data er uit kan halen en via een andere computer kan doorsturen naar last.fm?
    Volgens mij maakt de scrobbler een log aan van bestanden die hij niet naar de server kan sturen. Kun je dat log niet naar je thuiscomputer kopieren zodat die ze naar de server stuurt?
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_64909145
    Het lijstje van vorige week had ik nog niet gepost.

    Top Artists for the week ending Sunday 4 January 2009
    1 The Beatles 27
    2 U2 14
    3 DragonForce 8

    Unique Artists: 3
    Total Tracks: 49
    Total Plays: 49
    .
    pi_64909915
    t.v.p met de meest gedraaide albums van vorige week.

    Top Albums for the week ending Sunday 4 January 2009
    1 Truth and Janey – Erupts! 21
    2 AC/DC – Black Ice 15
    2 Red Aim – Call Me Tiger 15
    4 The Caretaker – Persistent Repetition of Phrases 13
    5 Illdisposed – The Prestige 12
    5 Oaks – Bravo! 12
    7 Ten Kens – Ten Kens 11
    7 Gojira – The Way Of All Flesh 11
    9 Across Tundras – Lonesome Wails From The Weeping Willow 10
    9 Hackman – Enterprises 10
    pi_64910535


    Striving to be more than average.
    pi_64911130
    Top Artists for the week ending Sunday 4 January 2009
    1 D'espairsRay 50
    2 Dio - distraught overlord 39
    3 Phantasmagoria 33
    4 girugamesh 25
    5 Kagrra, 22
    6 Janne Da Arc 19
    7 L'Arc~en~Ciel 17
    8 Nightwish 14
    9 MUCC 13
    10 X JAPAN 11
    10 Juka 11
    10 HYDE 11

    Die van deze week staat er nog niet
      zondag 11 januari 2009 @ 15:54:42 #16
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_64916613
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 01:21 schreef knars het volgende:
    Bestaan er ook scrobble programma's of tooltjes die bijhouden wat je mp3speler afspeelt? En dan niet de tools voor de iPod of de Zune, want ik heb een wat minder luxe machientje Zo ja, welke en wat zijn de ervaringen?

    Nu we toch bezig zijn; ik heb een laptop van mijn werk die ik ook gebruik om muziek op te luisteren. Er zitten wat beperkingen op omdat er eigenlijk alleen werkgerelateerd gebruik van mag worden gemaakt en ook last.fm zelf is niet toegestaan (de site zit achter een webfilter). Toch wil ik graag de muziek die ik daar op beluister mee laten tellen in mijn account. Wat voor tooltje of programma kan ik daar voor gebruiken (dus een tooltje die het wel regsitreert, maar niet direct doorstuurt naar last.fm, waarna ik de data er uit kan halen en via een andere computer kan doorsturen naar last.fm?
    Ik zoek zoiets eigenlijk nog voor de PSP, als dat er al is. Ik luister best veel muziekjes op mijn PSP onderweg omdat mijn ipod aan gort is.
    In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
      zondag 11 januari 2009 @ 16:47:50 #17
    166557 LennartCM
    He's lost control
    pi_64918623



    Orgineel zeg
    pi_64920472
    Weeklijstje hier

    Artiest:
    1 Metallica 30
    2 Jeff Beck 28
    3 Nightwish 26
    4 Julian Sas 12
    4 Brett Anderson 12
    6 Anastacia 11
    7 Norah Jones 10
    7 Iron Maiden 10
    9 Joe Satriani 9
    9 Lohues & The Louisiana BluesClub 9

    Nummer:
    1 Mary Fahl – Going Home 7
    2 Brett Anderson – Dust and Rain 5
    3 Jeff Beck – Why Lord Oh Why? 4
    3 Linkin Park – One Step Closer 4
    5 Joe Satriani – Until We Say Goodbye 3
    5 Jeff Beck – Angel (Footsteps) 3
    5 a balladeer – America, America 3
    5 Loreena McKennitt – Dante's Prayer 3
    5 Metallica – Die Die My Darling 3
    5 The Gathering – Eleanor 3
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_64926055
    Het weeklijstje is er ook al weer.

    Top Artists for the week ending Sunday 11 January 2009
    1 Sunnshine 30
    2 Slave to the System 24
    3 Porcupine Tree 17
    4 Hüsker Dü 15
    5 Seether 14
    6 Robert Henke 13
    7 Gojira 12
    8 Morningwood 11
    8 Doves 11
    10 Hackman 10
      zondag 11 januari 2009 @ 21:23:02 #20
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_64928536
    1 Fake Blood 39
    2 Monster Magnet 34
    3 Booty Luv 24
    4 Europe 14
    5 Haji & Emanuel 11
    6 Haji & Emanuel feat. Beverley Knight & Bryan Chambers 10
    7 Noisia 9
    7 Eagles of Death Metal 9
    7 Rihanna 9
    10 Funkerman 7

    Unique Artists: 42
    Total Tracks: 79
    Total Plays: 202

    Europe ( ) vanwege de lollige OST van de film Hot Rod, Rihanna 9 keer vanwege 9 keer een erg goeie remix, want voor de rest verdraag ik Rihanna absoluut niet. Fake blood op 39 omdat hoe-die-nie 'Mars' van Fake Blood alleen al 14 keer achter elkaar heeft opgezet .
    In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
    pi_64928580
    Top Artists for the week ending Sunday 11 January 2009
    1 Moby 27
    2 Triggerfinger 21
    3 Flogging Molly 15
    4 Five Horse Johnson 12
    5 *shels 11

    Unique Artists: 5
    Total Tracks: 86
    Total Plays: 86
    .
      zondag 11 januari 2009 @ 21:34:30 #22
    226007 Darkestrah
    telefoonhijger.
    pi_64929093
    Vooruit, mijn weeklijstje (met een gescrobbelde iPod, vandaar het hoge aantal)

    1: Pink Floyd 92
    2: Sigur Rós 90
    3: Amenra 30 (Of is het nou Amen Ra? Ik weet het niet.)
    4: The Doors 26
    5: Noisia 25
    5: The Beatles 25
    7: Yes 21
    8: Franz Schubert 17
    9: Alcest 15
    9: Dire Straits 15

    Een nogal gevarieerd lijstje..
    pi_64931223
    Top Artists for the week ending Sunday 11 January 2009
    1 Band of Horses 63
    2 Metronomy 46
    3 Sigur Rós 25
    4 Arctic Monkeys 21
    5 Nick Drake 19
    6 The Knife 17
    6 Interpol 17
    8 The Decemberists 14
    9 The Whitest Boy Alive 13
    10 Late of the Pier 11
    11 Shout Out Louds 10
    11 Chairlift 10
    11 Does It Offend You, Yeah? 10
    14 I Was a Cub Scout 9
    14 These New Puritans 9
    pi_64948490
    Top Artists for the week ending Sunday 11 January 2009
    1 Pixies 126
    2 Jimi Hendrix 97
    3 Pink Floyd 92
    4 The Smashing Pumpkins 79
    5 Frank Zappa 58
    6 Eagles of Death Metal 52
    7 Queens of the Stone Age 47
    8 Boston 41
    9 Blue Öyster Cult 40
    10 System of a Down 35
    11 Fleetwood Mac 33
    12 Iron Maiden 29
    13 Slayer 28
    13 Tool 28
    15 No Doubt 27
    16 Nirvana 25
    pi_64948570
    shit, lukt niet
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')