abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_231424
Elke week schrijft Sabine in de VOO-gids haar collumn. Dit is de gids nummer 52, 25-13 t/m 31-12.

Big Brother Countdown met Sabine

Jullie hebben me een weekje gemist. Dat ligt aan een bevroren telefoon. Echt waar, ik zal het uitleggen. Een paar dagen geleden ging de telefoon. Of ik zin had om met een stel (te gekke) mensen op Lapland-safari te gaan. Dit soort aanvragen is precies waar ik naar uitkijk. Hoewel mijn manager het me in eerste instantie niet echt aanraadde, werd mijn nieuwsgierigheid naar het hoe en wat wel degelijk gewekt. Even bellen met de organisatie. Ik kreeg een hele spontane meid aan de lijn die het me wel even wilde uileggen. "Je gaat met Mental Theo, nog een paar bekenden, een hele grote cameraploeg en vier prijswinnaars een spel spelen in de sneeuw. De uitzending is op TMF en het wordt ontzettend leuk . IJszwemmen, husky-races en sneeuwscooteren staan op het programma". Je kan me bijna niet meer verrassen dan met zo'n voorstel. Ik hoefde hier geen nachtje over te slapen. Had ik dat achteraf maar wel gedaan, want slapen is waar ik een zwaar tekort aan zou krijgen. Op Schiphol verzamelden we, een grote groep mensen die ik nog nooit van m'n leven had gezien, op een paar van tv na dan. Wat zou deze week me gaan brengen? Een bevroren telefoon dus, een hoop rendierenlol en ijskoude ledematen, bleek later. We begonnen nog in een warm hotelletje, maar al snel werd duidelijk dat we erin geluisd waren. Jongens, we gaan een tochtje maken. Neem alleen het hoognodige mee en laat je bagage achter in kamer nummer 311. Op sneeuwscooters vertrokken we voor een lange rit, met zo'n 70 km/u. naar het tentenkamp. Het werd min 35 graden en we zouden in originele Tifi's, Lapse tenten, twee nachten doorbrengen. Een soort survival dus.

Ik ben altijd graag voorbereid op dit soort dingen, maar nu bleek dat ook in deze situaties het onverwachte het beste effect heeft. Wat hebben we het leuk gehad! Wanneer zit je nou rond een kampvuur in Lapland met eigenlijk niks aan luxe. Je eten bereiden boven het vuur met je teamgenoten. Big Brother was er niks bij! Gelukkig maar want langer dan deze twee dagen had ik het niet volgehouden. Het creëerde wel weer een band. Nachten niet slapen en je vermaken met de andere nachtbrakers, die door de kou ook geen oog dichtdeden. Wat komt er dan flauwe humor in je naar boven. Ik besefte wel weer hoe erg ik kou haat. Op wintersport baal ik er ook altijd van. er moest continue een Lapse inwoner aanwezig zijn in het kamp om het vuur in de tenten aan te houden voor het geval we allemaal in slaap zouden vallen. Je overlijdt dan zachtjes in je slaap aan de kou. Overigens een mooie dood, maar iets te vroeg.

Ik heb er in elk geval weer een prachtervaring bij. Wat een mooie omgeving, net een sprookje. Echt een aanrader onder de avonturiers onder jullie. Het geheel werd afgesloten met een finalespel, waarin ik helaas moest afhaken wegens een bevroren sjaal die aan mijn gezicht plakte. Wie gaat er dan ook zonder helm op de sneeuwscooter! Toen ben ik maar even samen met Theo en mijn poolpak in de sauna gaan zitten. 's Avonds doken we met z'n allen de hoteldisco in en na twee drankjes waren we al in de andere sferen. Een topweekje dus, ik was even uit het Big Brother-gebeuren, maar op Schiphol stond Martin me al op te wachten. "Maurice gaat er vanavond uit, ga je mee?". Natuurlijk wil ik daarbij zijn. Als ik maar niet in beeld kom, want ik zie er uitgeput uit. Het was weer heftig. Maurice is de eerste na mij van de startgroep die eruit ging. Raar om hem weer te zien. Ik zei tegen Bianca: "Ik ga straks staan janken". "Ja, ik ook,zei ze". "Laat je gaan joh. Wat kan ons het schelen". We stonden echt met z'n allen te snikken, het was gewoon niet normaal. Ik heb nog niet met Maurice gepraat, maar eind van de week gaan we samen naar een feestje in Gemert. BB heft zoveel impact op mijn leven, ik wil en kan er nog niet onderuit.

Tot volgende week,
Sabine

Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  vrijdag 24 december 1999 @ 18:36:00 #27
521 ruby
Hell yeah!
pi_231425
In de VOO-gids nummer 52 (25 t/m 31 december) stond dit interview met Tara.

The Real Tara "Tien dagen Big Brother" waren genoeg.

Ergens in Amsterdam. Hier, verstopt in een grote galerijflat, woont ze met haar vriend Roy en haar Britse bulldog Miss Jones, roepnaam Moos. Die anonimiteit staat in schril contrast met de gekte die later rond Big Brother is ontstaan. Tara verkoos dan ook vroegtijdig de vrijheid. "De laatste tijd heb ik nog wel eens naar het programma gekeken. Ik had niet eens meer het idee dat ik er zelf nog in gespeeld heb." zegt ze. "Maar dat idee had ik toch al vrij snel hoor, dat ik er niet echt bij hoorde". In de pers had ze de andere bewoners als "schijnheilig" betiteld, maar dat moet ze nog even rechtzetten: "Ik doelde niet op de mensen, maar op de sféér. Dat je iemand moest nomineren en daarna moest doen of er niks aan de hand was. Dat vond ik helemaal niet prettig. Ik wist niet dat dat zoveel indruk op me zou maken. Je creëert zo vijandelijkheid en onderhuidse spanningen. Ik vond het nomineren te absurd voor woorden".

*Voor jezelf kiezen
Tara had gehoopt met Big Brother haar eigen grenzen te kunnen verkennen. "Maar dan moet het wel leuk blijven. Ik had bij een Veronica-programma gedacht aan een huis met jonge, wilde mensen, maar er zaten bewoners bij dei ouder waren dan m'n eigen ouders!" Maar had ze dan juist niet vol moeten houden, als ze zichzelf zonodig moest testen? "Ik vond het juist stèrk om te zeggen: "Ik ga weg". Ik had daar in ieder geval geen ƒ 10.000,-- voor nodig. Ik koos voor mezelf, ik vond het de heimwee niet waard. Want voor het geld deed ik het niet. Dat groepsgevoe van de laatste twee bewonersis ook niks voor mij. Stuk voor stuk aardige mensen hoor, maar ik pas daar niet tussen. Er is zoveel harmonie. In het dagelijks leven word je toch ook wel eens boos op elkaar? Als ik langer was gebleven, was ik een keer uit m'n dak gegaan."

*Beide benen op de grond.
Ondanks haar vroegtijdig afscheid bleef Tara in the picture. Ze poseerde voor Panorama, ging uit de kleren voor Playboy en schreef zich in bij een modellenbureau. Het Big Brother-label heeft haar daarbij een handje geholpen, denkt ze: "Ik heb een bloedmooie vriendin die heel graag model zou willen worden, maar die krijgt geen kans. Dat bewijst nog eens wat voor een impact het programma heeft gehad. ik had dat niet gedacht, en zeker niet omdat ik er maar tien dagen in gezeten heb. Tien dagen, en niks gepresteerd. Dat staat niet in verhouding tot de aanvragen die ik heb gehad. Van shoppen op een kerstmarkt tot winkelcentra openen! Dat soort dingen doe ik niet. Ik ben met beide benen op de grond blijven staan."

*Geen probleem met naakt.
Maar die fotoreportage in Playboy nemen ze haar niet meer af. Drie jaar geleden, toen ze nog cheerleader was bij de Amsterdam Admirals, was ze ook al eens gevraagd. Toen was ze pas 17. En nu was het financieel ook interessanter. Bovendien leek het haar gewoon mooi, zo'n naaktserie. "Ik heb nooit een probleem gehad met naakt. Ik ben ook heel erg tevreden met het resultaat. Heel naturel, precies zoals ik ben. En buiten het feit dat ik de foto's erg mooi vind, is niemand er van zo;n serie ooit slechter van geworden: Sylvia Millecam, Daphne Deckers, Josefine van Asdonk. Waarom zou ik het dan niet kunnen? En zeker als er een hoop geld tegenover staat?" Gaat ze nu als model verder? Dat weet ze nog niet. Ze wilde voor Big Brother net gaan beginnen aan een opleiding tot styliste. Als de gekte straks een beetje voorbij is, zal ze wel weer een baantje gaan zoeken, zegt ze. "Ik zie het allemaal wel. Het is leuk om een tijdje Tara-uit-Big-Brother te zijn, maar op een gegeven moment zal dat ook wel afgelopen zijn. Toch?".

*Tara over Seks in BB
De mannen in het Big Brother-huis hadden het regelmatig over het gemis aan seks. Hoe kijkt Tara daar tegenaan? "Ik vind al die gesprekken over seks een beetje overdreven. Ook als je gewend bent vier keer in de week seks te hebben, kun je volgens mij wel drie maanden zonder. En ook zonder zelfbevrediging. Het is bijna exhibitionistisch om te gaan masturberen terwijl je weet dat er allemaal camera's op je gericht zijn. Wat ik ook raar vond; was dat Bart op een gegeven moment met een stijve piemel de kippen ging voeren. Dat doe je toch niet. Dan denk ik:"Blijf nog effe lekker liggen!" Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je die camera's helemaal vergeet. Dat geldt trouwens ook voor de mensen over wie je praat; zoals familie, vriendinnen, vriend en ex-vriendjes. Zij hebben er toch nooit om gevraagd om op tv te komen? Daar heb ik zelf heel goed rekening mee gehouden. Daarom denk ik ook dat je toch niet precies weet wat er allemaal in de hoofden van de bewoners omgaat. Hoeveel camera's je er ook op richt."

Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  vrijdag 24 december 1999 @ 20:18:00 #28
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_231426
http://www.parool.nl/dekrant/columnisten/bart/inhoud.html

Het Parool 24-12-1999

Even hapert hij, maar dan vindt Ruud alsnog de juiste woorden. "Jij bent thuis met de kerst, oud en nieuw lekker met je kinderen, en je bent een grote overwinnaar na honderd dagen hier, tussen al die kerels!"
Willem valt hem vanachter zijn aanrecht bij: "Op een gegeven moment is het toch mooi geweest, vind je niet?" Waarop Karin met onmiskenbare ironie concludeert: "Ja, het is ook mooi zo". Er valt een korte stilte, maar dan barsten de vier overgebleven kandidaten van de afvalrace die Big Brother heet in verlossend gelach uit.
De hakbijl is gisteren voor de laatste keer gevallen en Karin werd het slachtoffer. Eerder deze week belandde ze samen met Ruud en Bart op de schopstoel, en uit peilingen op internet bleek al snel dat ze door de kijkers zou worden weggestemd.
De uitslag was minder pijnlijk dan bij haar voorgangers, die met een grotere meerderheid van stemmen moesten vertrekken. Karin kreeg 56,1 procent van de tegenstemmen, Ruud 25,6 en Bart 18,3, waarmee duidelijk wordt dat de laatste een goede kans maakt op de hoofdprijs, die volgende week donderdag na een publieksstemming zal worden uitgereikt.
Over Willem mochten de kijkers deze week geen oordeel vellen, de kok kreeg voor de vijfde keer in successie te weinig tegenstemmen van zijn medekandidaten, maar zijn kansen op de eindoverwinning lijken verspeeld.
De meningen van de BB-volgers op internet liegen er niet om. De makers van de website van de Willem-fanclub zagen zich deze week zelfs genoodzaakt publieksparticipatie af te schaffen, want de kinderen van de kok lezen mee en dan is het wel erg pijnlijk wanneer pappa als een NSB'er wordt afgeschilderd. Veronica deed ook een flinke duit in het zakje. Nadat Willem zijn trouwe maatje Ruud had genomineerd kreeg een uitzending de aankondiging: 'Sommige mensen noemen het maatjesnaaierij, wij noemen het gewoon Big Brother!'
Het hoogverraad leverde prachtige momenten op, vooral omdat de schuldige er maar niet in slaagde zijn keuze adequaat te onderbouwen. "Ik heb puur gewoon een stukje gevoel er ingelegd: waarom nomineer ik Karin niet? Nu heb ik haar het voordeel van de twijfel gebracht, de dingen omgedraaid." Ook Ruud kon het niet volgen en uitte zijn frustratie toen de judas vroeg of hun afspraak om elkaar in januari te treffen wel van kracht bleef: "Tjonge jongen, kut op man, godverdikkie!"
Later stelde Willem dat hij geen enkel verband zag tussen maatjes zijn en elkaar wegstemmen, bood hij Ruud tien mille van zijn vermeende prijzengeld en leek de rust hersteld. Maar de vriendin van Ruud liet er in de live-uitzending van gisteren weinig twijfel over bestaan dat de kandidaat uit Breda danig geschrokken is van zijn Friese vriend. En voormalig kandidate Bianca deed er nog een schepje bovenop. Ze deed voor het eerst sinds haar vertrek uitspraak over een medekandidaat: ze vond het jammer dat Willem niet genomineerd was.
Het vertrek van Karin en de hereniging met haar vier kinderen had een uitgesproken feestelijk karakter en de producenten zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat de slotmarathon ook een feest wordt. Maar Big Brother heeft dankzij de profilering van Willem als intrigant, roddelkoning en matennaaier een onmiskenbaar tragische dimensie gekregen.
In de krant die de kandidaten vorige week kregen stond een fijne advertentie voor de kok: "Willem, dankzij jou heeft heel Nederland weer een positief beeld van noordelingen." Zelf stelde hij over de periode na Big Brother: "Ik zou het erg vinden als ze mij zouden verachten".
Wie de grote winnaar wordt valt nog niet te voorspellen, de ultieme verliezer is bekend. Hij heet Willem, komt uit Friesland en heeft nog zes dagen om zijn millenniumprobleem op te lossen. Hij is de minst benijdenswaardige man van Nederland.

Bart van der Put, 24-12-1999


  zaterdag 25 december 1999 @ 00:00:00 #29
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_231427
Helaas is dus ook het Parool niet te vertrouwen. Ik heb mijn abonnement opgezegd. Goedkope stemmingmakerij in de wakkerste krant van Nederland, ik heb hem nog nooit gebruikt, maar nu dan toch :

Zou deze column door VOO worden gesponsord ?

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  zaterdag 25 december 1999 @ 00:32:00 #30
242 Pinball
Electric Monk
pi_231428
quote:
op 12-25-1999 om 12:00 AM schreef buzzer het volgende:
<..>Goedkope stemmingmakerij in de wakkerste krant van Nederland, <..>

??
Hier op FOK! staan toch ook wel eens meningen waar je het niet mee eens bent?
Afgezien daarvan schetst bvdp hier een redelijk realistisch beeld, en de "stemmingmakerij" is niet van zijn hand, maar ligt voor het oprapen in de andere media. (Ook hier op FOK!)

Als dit soort stukjes niet door de beugel kunnen moet je ook maar overwegen om je pc en tv de deur uit te doen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_231429
De Telegraaf,
woensdag 29 december 1999


Big Brother grote
winstmaker

door Marcel Frost

HILVERSUM, donderdag

Big Brother is een commerciële klapper voor
Veronica en John de Mol Produkties. Het
populaire tv-programma brengt in totaal
minstens 20 miljoen gulden op aan
reclame-inkomsten, blijkt uit een berekening die
Het Media Instituut in opdracht van De
Telegraaf heeft gemaakt. Dat betekent forse
winst voor de makers, want de totale kosten
worden geraamd op 12 tot 15 miljoen gulden.

John de Mol Produkties en Veronica hebben
speciaal voor het project de Big Brother VOF
opgericht. Alle kosten worden gedeeld, maar ook
de opbrengst. Zo krijgt John de Mol Produkties een
deel van de reclame-gelden en verdient Veronica
aan de verkoop van de formule in het buitenland.

Bij aanvang van het programma werd verwacht
dat in Nederland een klein verlies zou worden
geleden en Big Brother zichzelf daarna in het
buitenland terug zou verdienen. Die verwachting
was erg pessimistisch, want Big Brother heeft
alleen in Nederland minimaal een winst van 5 tot
8 miljoen gulden opgeleverd.

Daarbij komen nog inkomsten uit tal van andere
activiteiten, zoals de verkoop van de Big
Brother-video en cd. Ook de honderdduizenden
bellers die à 99 cent per minuut steeds bepaalden
wie het huis moest verlaten deden de kassa aardig
rinkelen. De internationale belangstelling voor de
formule is enorm; verschillende landen hebben het
programma al gekocht.

Kijkcijferkanon

Opmerkelijk is het verloop van de inkomsten: de
bestedingen rond Big Brother (inclusief de
discussie op donderdag en de compilatie op
zondag) zijn in de loop van het project
vertienvoudigd. Aanvankelijk hadden de
adverteerders niet veel vertrouwen in het
programma, omdat er een lawine van negatieve
publiciteit aan vooraf was gegaan. Toen duidelijk
werd dat Big Brother een kijkcijferkanon was,
stonden bedrijven in de rij om te adverteren en
schroefde Veronica de tarieven op.

De programmamakers hebben gisteren besloten
de hoofdprijs van 250.000 gulden te verhogen.
Aanvankelijk zou dat bedrag bruto worden
uitgekeerd; na aftrek van 25 procent
kansspelbelasting bleef er netto 187.500 gulden
over. Degene die morgen door het publiek als
winnaar wordt uitgeroepen, krijgt nu een kwart
miljoen schoon in het handje. Reden hiervoor is
volgens een woordvoerder dat de bewoners het
uitstekend hebben gedaan de afgelopen drie
maanden.

pi_231430
Oeps dubbel gepost, daarom deze door mijzelf verwijderd

[Dit bericht is gewijzigd door eli (Datum 30 December 1999).]

Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
pi_231431
ONDERTUSSEN IN ALMERE / Wie stinkt het meest?

Orwelliaans of onzinnig? Op deze plek volgt Trouw het tv-programma Big Brother.

Willem sloft deze dagen met hangende schouders door de bouwkeet in Almere. Hij weet dat hij niet lekker ligt bij het publiek. Dat schreeuwt over de schutting beledigende taal, waarbij 'matennaaier' nog de minst schokkende is. ,,Wat voor gruwelijke daad heb ik begaan dat iemand zulke gedachtes krijgt?'', vroeg hij met tranen in zijn ogen in de dagboekkamer, waar bewoners alleen zijn met de camera.

Je zou er medelijden van krijgen, hoewel daar op internet weinig van te bespeuren valt. Daar zijn ze meedogenloos: Willem had donderdag het huis moeten verlaten, niet Karin, de laatste vrouw. Maar omdat de onlangs gescheiden 'horecaman' door zijn medebewoners niet 'genomineerd' was, mocht het publiek niet op hem stemmen. Het maakte het vertrek van Karin in de extra lange live-uitzending wel des te dramatischer. Weer brak Veronica haar eigen record: bijna 2,4 miljoen mensen keken. Karin vertrok waardig: ze pinkte een traantje weg toen de uitslag in het huis bekend werd gemaakt, trok haar mooiste jurk aan, stiftte haar lippen, pakte haar koffers en vertrok. Geen gegil en hysterisch gedoe op de drempel. Buiten de hekken zette ze haar koffers neer, gaf haar vier kinderen (die door hun vader bewust buiten beeld worden gehouden) een knuffel, om vervolgens in de studio helder en gevat antwoord te geven op de vragen van presentator Rolf Wouters, die, zo leek het, best een beetje onder de indruk was van de vrouw die hij 'koningin van het BB-huis' noemde.

,,We zeiden af en toe als geintje tegen elkaar: het programma is vast allang van de buis gehaald, het is zó saai'', schaterde Karin haar schaterlach met de armen vol bloemen temidden van een uitzinnige menigte BB-fans, buren, vrienden en familie.

De drie achterblijvers zijn zich inmiddels allang bewust van de populariteit van de real live-soap. Afgesloten van de buitenwereld zijn ze allerminst. Ze horen van alles van schreeuwende fans buiten de hekken. Vooral sinds de Telegraaf vorige week een speciale BB-krant in het BB-huis liet bezorgen met honderden boodschappen van fans, speculeren ze voortdurend over wie van hen het meeste stemmen krijgt. Bart gaat winnen, weet Willem: ,,Hij past het beste bij het Veronica-publiek.'' Inderdaad staat de 23-jarige Bosniëveteraan torenhoog in de internetpeilingen (65 procent), op afstand gevolgd door de ooit immens populaire Ruud (30). Willem, met een magere zeven procent fans, zal morgen zijn bangste vermoedens bewaarheid zien.

Ze doen hun uiterste best om aardig voor elkaar te blijven, want de spanning stijgt zo tegen het einde. Het lijkt niet om door te komen, die laatste week. Morgen, rond middernacht, maakt Veronica na een marathonuitzending van zo'n vijf uur bekend wie de meeste Nederlanders als favoriet kiezen. Dat Bart met het kwart miljoen naar huis gaat, mag al best een feit genoemd worden. Want tot nog toe gaf internet altijd een juiste voorspelling.

Om de dodelijk saaie televisie-samenvattingen wat op te peppen besloot de regie zelfs het overgeven van Bart 's nachts in zijn bed integraal uit te zenden. En dat was niet eens zijn moeilijkste moment deze week: Bart is bang dat hij zijn ouders gekwetst heeft met zijn verzet tegen het kerstritueel én hij is boos op de regie omdat ze hem allerlei kerstevenementen (ze moesten zich in smoking hijsen en kerstliedjes zingen in de tuin) hebben opgedrongen. ,,Ik kan geen kant op'', verontschuldigde hij zich tegenover Ruud, wel een kerstliefhebber. Ruud vergaf Bart tijdens een van de mannen-onder-mekaar-sessies in het Finse buitenbad. Het water verwarmen de bewoners met een heus haardvuur, waarvoor zelfs de houten frames van de gele Ikea-banken aan stukken zijn gehakt.

Op de valreep ontspint zich op internet nog een interessante discussie, die het programma een heel andere dimensie geeft. Wie stinkt er meer, Ruud of Bart? Dit naar aanleiding van de opmerking van Willem over Ruuds vieze T-shirtjes en het cadeautje van Karin aan Bart: een busje deodorant.

Dorien Pels

29 december 1999, © dagblad Trouw
internetredactie@trouw.nl





Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
pi_231432
Karin kan nog maar moeizaam wennen aan de buitenwereld


Door Gep Leeflang

Karin van Elswijk uit Apeldoorn kan het nog amper bevatten. Toen ze het Big Brother huis binnenstapte, ging ze er vanuit dat haar leven daar hooguit door een paar honderdduizend mensen zou worden bekeken.

Toen vlak voor Kerst de deur weer voor haar open ging, keken echter bijna tweeënhalf miljoen mensen. ,,Ongelooflijk,'' zegt Karin (39). ,,Ik ben enorm verbaasd over wat er allemaal over me heen komt.'' In een hotel in het Gooi had ze vorige week donderdag, toen ze het BB huis had moeten verlaten, samen met haar man Wim de hectiek nog even kunnen ontvluchten.

,,Heel raar,'' zegt ze. ,,Ik liep het hotel binnen en meteen sprak iemand me aan: hij kende me en vroeg me om een handtekening. Iedereen lijkt me ineens te kennen.'' Dat bleek later, in Apeldoorn, nog eens in het kwadraat. Karin, die thuis kerst heeft gevierd, is er nog steeds niet aan gewend: ,,Alsof ik van een andere planeet kom. Ik waan me in een of andere film. Vanuit het Big Brother huis ben ik wel naar de werkelijke wereld teruggekeerd, maar nog steeds is alles niet echt. Voor mij is er een nieuwe werkelijkheid ontstaan.''

De 'moeder' van Big Brother: ,,Er was me wel verteld dat ik te maken zou krijgen met een hausse aan publiciteit, maar zóiets... De schrik sloeg me om het hart toen ik merkte hoe Big Brother leeft. In dat BB huis kun je je absoluut niet voorstellen wat er buiten gaande is. Onvoorstelbaar.'' Toen Anouk het huis binnen was gekomen, was er wel een tipje van sluier opgelicht, hoewel de nieuweling eerst had moeten beloven weinig of niets te vertellen over hoe er op Big Brother werd gereageerd. Karin: ,,Ze zei wel dat Maurice bekend stond als 'de minnaar'. Dat zette mij aan het denken. Want ik was degene met wie Maurice het meest omging.''

Karins man Wim refereerde er zelfs aan in het sinterklaasgedicht dat hij Karin stuurde. 'Maurice is voor de korte termijnbevrediging', schreef hij. Karin: ,,Daar heb ik ontzettend om moeten lachen.''

Levende foto

Dat ze voor de roddelbladen überhaupt interessante gespreksstof was, kan ze 'eigenlijk niet geloven'. Story bracht zelfs een 'exclusief interview' met haar Wim. Van Elswijk kon er slechts het hoofd om schudden. ,,Ik had een telefoontje gehad en daarin alleen duidelijk gemaakt dat ik geen interesse had in een interview. Ook was er iemand aan de deur, die ik heb weggestuurd,'' zegt hij.

,,Dat was kennelijk al genoeg om er een verhaal omheen te maken.'' Karin, die aan borstkanker leed, zegt te beseffen dat ze het thuis door de roddels af en toe zwaarder hadden dan zijzelf. ,,Maar mijn drijfveer was om te kijken of mijn gezin het zo lang zonder mij zou kunnen redden. Ik wilde ook proberen een soort levende foto voor later achter te laten, al klinkt dat heel zwaar.''

Karin, nog altijd bang dat de ziekte zal terugkeren en dan fataal wordt: ,,Eerst wilde ik daar niet over praten, bang dat mensen zouden zeggen: 'Daar heb je háár, met dat zielige praatje.' Maar de psycholoog zei dat het juist iets is om trots op te zijn. Het heeft mij per slot van rekening gevormd. En de anderen begrepen niet waarom ik toch zo op roken tegen was.''

Cliniclowns

Hoe ze zal omgaan met haar bekendheid, durft ze nog niet te zeggen. ,,Ik probeer er iets goeds mee te doen.'' Van Veronica mocht ze een cheque geven aan de stichting Cliniclowns, die haar tevens vereerde met het ere ambassadeurschap. ,,Dat vond ik echt hartstikke leuk. Wim had dat bedacht. Ik besef door mijn eigen ziekte heel goed hoe fijn het voor zieke kinderen kan zijn als ze door een clown even worden opgevrolijkt. Ik ga me er beslist voor inzetten.''

Verder heeft ze nog amper kunnen nadenken. ,,Wel weet ik dat ik meer van alles ga genieten. Ik heb ontzettend veel van dit avontuur geleerd en ben veel over mezelf te weten gekomen. Ik ben heel kleine dingen enorm gaan waarderen. Naar muziek luisteren bijvoorbeeld, zelf boodschappen doen, of wanneer je dat wilt gewoon het bos in lopen.

Die tuin van Big Brother leek eerst wel heel groot, maar werd steeds kleiner.'' Zal ze op tv ook gaan kijken naar opvolgers van Big Brother? Even denkt ze na. Dan: ,,Eigenlijk houd ik niet zo van die soaps.''

met dank aan: www.rotterdamsdagblad.nl

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_231433
Bart wint!!

Door Jacques Hendriks

Bart is de winnaar van Big Brother. Zeker weten!! Niet alleen omdat dit uit alle peilingen blijkt, nee, omdat het echt zo is. Hoe ik dat zo heel zeker weet? Uit zeer betrouwbare bron. Maar zoals u wellicht weet, een journalist verraadt zijn bron nooit.

Zo had ik als sportjournalist eens een primeurtje rondom NAC en aankoop Yassine Abdellaoui, die volgens de kleine letters in zijn contract niet tegen zijn oude club Willem II mocht meespelen. Enorme heibel!

NAC ontkende aanvankelijk alles, moest vervolgens alles toegeven, maar ik was de gebeten hond en had jarenlang ruzie met de hele theekrans rondom het favoriete clubje van Ruud.

Van wie ik die tip kreeg? Zeg ik lekker niet, wel dat zij/hij mij later verklapte wekenlang in de piepzak gezeten te hebben dat zou uitlekken wie de bron was. Zal nooit gebeuren, dat geheim neem ik mee in mijn graf.

Ook nu geef ik mijn bron niet prijs. Nooit.

Waarom zou ik ook, het is volstrekt logisch dat Bart wint. Zoals alles bij Big Brother, is ook de apotheose vooraf allang vastgelegd. Waarom wisten wij al een dag eerder dat Karin er vorige week uit zou vliegen, terwijl er officieel nog tot één uur voor de uitzending gestemd kon worden?

Dat had onder meer een praktische reden: alles moest vooraf toch geregeld worden. Studiogasten, familie. Dat doe je niet in een uurtje. Nu schijn je tot in de loop van donderdagavond te kunnen stemmen. Zegt de pr-afdeling van Veronica. Jaja...

Belangrijkste reden is natuurlijk dat Big Brother vooral Big Business is, verkocht zal worden aan allerlei landen, van pakweg Pakistan tot Peru. En met alle respect voor mijn maatje Pollo, wat moet een Peruaan nu met zo'n levensgrote blonde gringo, die alleen maar scheten laat en het over NAC en Aad Koudijzer heeft. Die Peruaan kent Cruijff, Oranje. Maar NAC, Aad (eigenlijk Arend) Koudijzer...

Willem is ook geen goed exportartikel, een Friese Farizeeër, kom nou!

Dus maakte BB het spannend, leek het lang Ruudje te worden, vervolgens Willem. Arme Bartje werd door Sabine misbruikt, keer op keer genomineerd, maar uiteindelijk is hij de grote winnaar.

Wat een prachtscenario! Een jong ventje, blond, gespierd, Hollands Glorie! Heeft zelfs een jaar in de VS (kassa!!!) gezeten, beetje patser, beetje verlegen. Ideaal. Neem nou maar van mijn tipgever aan, hij heeft al gewonnen.

Met dank aan:
BN / De Stem Online

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_231434
Doorgestoken kaart of niet?

Door Cees Maas

En half Nederland maar in spanning voor de televisie zitten, gisteren rond half acht 's avonds. Want wie zou er uit gaan? Bart, die overduidelijk zeer nerveus was, of Ruud, die onder spanning kennelijk beter functioneert en doorlopend grapjes maakte.

Nee, Karin, die juist haar nagels zat te lakken, toen de boodschap kwam. Het was Karin. De schat slikte drie keer en begon vervolgens zo te trillen met dat nagellakflesje, dat Bart het werkje overnam en de andere vingers maar aflakte.
Maar wat Karin en de anderen niet wisten, was dat gisteren rond het middaguuur al duidelijk was dat zij het veld zou moeten ruimen en dat dit was uitgelekt ook. Honderden serieuze BB-watchers op internet zonden rond twaalf uur al berichten de wereld in met maar één boodschap: doorgestoken kaart.
Zelfs in het internetforum van Veronica zelf werd de vloer aangeveegd met de redactie van het programma en eens te meer werd de omroep van kijkersbedrog beschuldigd. De hele boel zou zo geregisseerd zijn, de spelers acteurs in een zogenaamd echte situatie, kortom, de kritiek en de roddels kwamen weer uit alle hoeken naar boven. Veronica manipuleert de boel zo dat Bart uiteindelijk wint, want was hij al niet de favoriet van hoofdredactrice Hummie van den Tonnekreek, die dat ook uitsprak bij Barend en Van Dorp ettelijke weken geleden? En Bart is jong plus een tikje eigenwijs, dus helemaal de doelgroep van 'The Young One'.
Zo speculeerde het internetvolk gistermiddag eindeloos voort in allerlei chatboxen en discussiesites. Een feit is dat de familie van Karin al op het eind van de ochtend op de hoogte werd gebracht en verzocht werd met spoed naar de studio te komen. Toen was het dus al bekend. Iemand op internet suggereerde dat rond elf uur gisterochtend tegen Karin al zoveel stemmen waren binnengekomen dat de andere genomineerden haar nooit meer zouden kunnen inhalen.
En dat kan kloppen natuurlijk, al ontkent een woordvoerster van Veronica desgevraagd met klem dat het beeld gisteren al veel vroeger bekend was en dat 'het lek' zich in de regiekamer zou bevinden. Zo brotheren we nog een tijdje door. "Jongens", schrijft iemand die zich Vla noemt in een internetforum van Veronica, "jullie hebben het zeker nu pas door. Maar het is net de Bold en de Beautiful, Willem is de Bold en Bart de Beautiful."

Met dank aan:
BN / De Stem Online

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  vrijdag 31 december 1999 @ 12:28:00 #37
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_231435
Het Parool 31 December 1999
http://www.parool.nl/dekrant/columnisten/bart/inhoud.html

Prijs van kwart miljoen is Bart van harte gegund

Hij zat in september nog geen week in de bouwkeet van Big Brother, toen hij vol bravoure opmerkte dat hij dit wel even ging winnen. En dat deed Bart: gisteravond werd hij door de kijkers tot de favoriete kandidaat uitgeroepen en ontving hij voor het oog van de camera een kwart miljoen gulden voor 106 dagen opsluiting. De peilingen hadden de 23-jarige uit Roelofarendsveen eerder deze week een ruime voorsprong gegeven, maar het werd gisteren toch een nek-aan-nek race met de Brabander Ruud: Bart kreeg 47,8 procent van de stemmen, Ruud 43,4 procent, de Friese kok Willem eindigde met 8,8 procent.
1 De marathonuitzending vormde de apotheose van een laatste week die meerdere klassieke BB-momenten bevatte.
Zo kregen de drie overgebleven heren na het vertrek van kandidate Karin, vorige week donderdag, speciaal bier van de gebruikelijke drankleverancier. Bart riep bij het openen van de eerste fles nog dapper: "Mooi, da's dan drie liter de man!" om 's nachts in bed onwel te worden en het sponsorproduct uit te kotsen.
Hij kon het op dat moment niet bevroeden, maar met deze symbolische daad van verzet trad hij in het voetspoor van een van zijn helden. Meermaals heeft hij verkondigd dat hij in het normale leven nauwelijks 2 naar de televisie kijkt, gisteren stelde Bart in het NOS-journaal nog dat drie maanden zonder televisie 'echt geen straf is', maar twee maanden geleden merkte hij op dat hij een fan is van Wim T. Schippers. Dus is het mooi dat hij tijdens de door hem gehate kerstdagen kotsend op tv verscheen, zoals Schippers' creatie Sjef van Oekel ooit vóór hem.
Bart deed wel vaker dingen die hem sterk van de andere kandidaten onderscheidden. Ruud voerde de kippen in de tuin van de BB-bouwkeet eens in zijn blote kont, Bart overtrof hem door het met een ochtenderectie te doen. Ruud ontpopte zich al snel tot de knuffelkoning, maar Bart ging over tot de 3 daad. En dat was bijzonder, vooral voor BB-adepten die de laatste nacht van Bart en Sabine op het internet meemaakten. Hun werd een blik in de slaapkamer gegund, waar de liveH stream normaal gesproken met frustrerende regelmaat beelden weerH gaf waarop niets te zien was.
Een dag later bereikte Big Brother een dramatisch hoogtepunt, toen het stel door de stem des volks gescheiden werd: Sabine vertrok, Bart huilde en zijn oude kameraden van het verkenningsbataljon Huzaren van Boreel kwamen hem moed inH zingen. Over zijn diensttijd in BosH nië had hij weinig te melden, hij stelde meer te leren door de deelname aan Big Brother.
4 Bart speelde niet alleen graag met de camera's, maar ook met zijn medekandidaten door nooit een blad voor de mond te nemen, voortdurend een tegendraadse mening te geven en een paar weken 's nachts te leven, dit tot grote ergernis van de vrouwen in de bouwkeet. Door zijn recalcitrante houding belandde hij vijf keer op de schopstoel, maar steeds koos het publiek voor het vertrek van een ander.
In de laatste weken stelde hij zich vriendelijker op, en zei hij: "Als ik naar Ruud kijk, zie ik mezelf, maar dan twintig jaar ouder." Half november uitte het duo zich over het winnen van de geldprijs. Ruud zou een goede speler voor zijn geliefde 5 voetbalclub NAC kopen, Bart had andere plannen: "Ik vlucht."
Een bekende Nederlander worden, dat zag hij niet zitten. Dus of hij een her en der geopperde rol in Goede Tijden, Slechte Tijden zal aanvaarden, valt te betwijfelen: het wordt een ticket naar de tropen, bij voorkeur met Sabine. Het is hem van harte gegund: Bart heeft voor ons gestoeid, getreiterd, gezopen, gekotst, geneukt en afgezien, 106 dagen lang. Big Brother kreeg de juiste winnaar.

Bart van der Put, 31-12-1999

pi_231436
vrijdag
31 december 1999
http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.bigbrother.html (met foto's)



Bart winnaar Big Brother
door Marcel Frost

ALMERE, vrijdag

Bart is gisteravond met geringe voorsprong winnaar geworden van het Veronica-programma Big Brother. Hij krijgt de hoofdprijs van ƒ250.000. Ruud werd tweede en Willem eindigde op de derde plaats. De eindstrijd was gisteravond bloedstollend: Bart en Ruud lagen lange tijd nek aan nek.

"Als ik een hartslagmeter had gehad, was-ie nu kapot", zei Bart na het horen van het grote nieuws. Eenmaal buiten, te midden van een uitzinnige menigte, vloog hij direct zijn BB-vriendin Sabine en zijn ouders om de hals. Ruud baalde toen hij hoorde dat hij met slechts een 'banddikte' had verloren. Willem reageerde laconiek op zijn nederlaag. Zijn dochter begroette hij met een verbaasd "Wat ben jij groot geworden!"

De hereniging van Ruud met zijn familie was het meest emotioneel. Ze vielen elkaar huilend in de armen en Ruud kreeg vrijwel onmiddellijk te horen dat Paul de Leeuw hem parodieerde, die hem enkele minuten later via de televisie persoonlijk toesprak en uitnodigde voor zijn programma. In Ruud's stamkroeg in Breda was het een compleet gekkenhuis.

Ook in Roelofarendsveen was het feest, waar Bart's café net niet werd afgebroken bij het bekend worden van de uitslag. Bart kreeg 47,8 procent van de stemmen, Ruud 43,4 procent en Willem slechts 8,8 procent. In totaal hebben 3,8 miljoen mensen gebeld.

Troostprijs

De kinderen van Ruud en Willem kregen 10.000 gulden als troostprijs. Het geld komt vrij wanneer de kinderen 18 jaar oud zijn.

In tegenstelling tot de voorgaande telefonische stemmingen konden de kijkers nu tot het laatste moment de uitslag veranderen. Het nieuwe belsysteem verwerkte maximaal een miljoen stemmen per uur. Het telefoonverkeer raakte in Limburg en Brabant tijdelijk overbelast doordat Zuid-Nederland massaal zijn stem uitbracht.

Bart uit Roelofarendsveen ontpopte zich al snel tot de lieveling van de dames, zowel bij de kijkers als in het huis. Sabine viel voor de charmes van Bart, hetgeen haar haar plek in het huis kostte. Het kersverse paar sloot zich te veel af van de rest en werd door de overige bewoners genomineerd. Het publiek bepaalde vervolgens dat 'kreng' Sabine weg moest.

Dat Bart in het huis vooral een dwarsligger was, leverde hem nog meer nominaties op. Maar de kijkers genoten juist van zijn tegendraadse opmerkingen en stemden ronde na ronde niet op hem.

Bredase Ruud was lange tijd de grote favoriet, omdat hij in het huis de rol vervulde van herbergvader. Mogelijk dat hij net iets te neutraal is gebleven en dat daarom het publiek toch koos voor de iets meer uitgesproken Bart.

Ook kok Willem uit het Groningse Leek is lang kandidaat geweest voor de eindzege. Dat hij echter tijdens de laatste ronde zijn 'maatje' Ruud nomineerde, deed hem wellicht de das om. Het publiek, dat dagelijks met honderden het huis in Almere bezocht, schold hem zelfs van achter de omheining uit voor matennaaier, maar zijn fanclub bleef hem tot de laatste minuut trouw.

Big Brother is de afgelopen drie maanden uitgegroeid tot het meest succesvolle programma ooit. Nooit eerder kreeg een tv-formule zoveel aandacht van de media, nooit eerder was de belangstelling uit het buitenland zo groot.

Kranten van New York tot Tokio schreven over het fenomeen, tv-ploegen reisden uit de hele wereld naar Almere om de met hekken omsloten wooncontainers te filmen. Verschillende landen hebben de formule al gekocht.


Bart verlaat als laatste het Big-Brother-huis in Almere: als winnaar.


Ruud feliciteert Bart met zijn overwinning.


Bart tegendraads en eigenwijs
De bewoners werden af en toe gek van de tegendraadsheid van Bart maar het publiek kon het juist wel waarderen. Hij vertelde onlangs in de dagboekkamer dat hij de grootste winst had geboekt door verschillende nominaties te overleven.

Kok Willem minst populair
Willem ontpopte zich in het huis als een ware allemans-vriend. Iedereen kon goed met hem opschieten, niet ten laatste omdat hij elke dag voor de bewoners kookte. Dat hij zijn vriend Ruud tijdens de laatste ronde nomineerde, werd hem echter door het publiek niet in dank afgenomen. Bovendien roddelde hij regelmatig over de bewoners, iets wat hem ook minder populair maakte.

Knuffelbeer Ruud erg neutraal
Knuffelbeer Ruud maakte er een goede gewoonte van om de zaken van twee kanten te belichten en koos slechts zelden partij bij conflicten in het huis. Inmiddels is hij zo beroemd dat Paul de Leeuw hem imiteert.



I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_231437
http://www.rotterdamsdagblad.nl/bigbrother/

quote:

BART WINNAAR BIG BROTHER


vrijdag 31 december


De 23 jarige Bart is door de kijkers gekozen tot winnaar van het Veronica programma Big Brother. Aanvankelijk leek het er op dat de ex marinier met grote voorsprong de hoofdprijs van 250.000 gulden zou binnenslepen. Gisteravond kwam huisgenoot Ruud echter sterk terug en liep de verkiezing uit op een nek aan nek race tussen het tweetal.

Bart: met 47,8 % van de stemmen de grote winnaar van Big Brother.
Foto Raymond Rutting/ANP

Uiteindelijk kreeg Bart 47.8 procent van de stemmen, Ruud haalde 43.4 procent binnen. Willem volgde met 8.8 procent op grote afstand. In totaal hebben 3.8 miljoen mensen telefonisch hun stem uitgebracht. Bart en Ruud wachten stevig omstrengeld af tot Rolf Wouters een van hen tot winnaar zou uitroepen. Willem mocht als eerste uit het huis vertrekken, daarna volgde Ruud.

De winnaar verliet vervolgens juichend het huis waarin hij in totaal 106 dagen heeft doorgebracht, begeleid door een spetterend vuurwerk. De uit Roelofarendsveen afkomstige Bart betoonde zich dolgelukkig met zijn overwinning: ,,Als ik een hartslagmeter had gehad, was ie nu kapot.’’ De winnaar werd verwelkomd door duizenden juichende fans, familie en vrienden en zijn Big Brother geliefde Sabine.

De kijkers konden al de hele week via de telefoon hun voorkeur doorgeven. Gisteravond werd er echter zoveel gebeld dat de centrale overbelast raakte. Om kwart over elf werden de telefoonlijnen gesloten. De verkiezing werd uitgesmeerd over de hele tv avond. Vanaf zes uur stond Veronica in het teken van Big Brother.

Na de reguliere uitzending ontving Rolf Wouters in de studio alle voormalige bewoners, terwijl mede presentatrice Daphne Deckers sprak met familie en vrienden van de finalisten. Bart werd in de afgelopen maanden door zijn medebewoners maar liefst vijf keer voor vertrek genomineerd.

De kijkers beslisten steeds in zijn voordeel en verkozen hem uiteindelijk boven de favoriet van het eerste uur Ruud. Willem en Ruud gingen overigens niet met lege handen naar huis. Voor hun kinderen kregen zij tienduizend gulden, dat in een fonds wordt gestort en pas vrijkomt als ze achttien jaar worden.

Ruud herenigt met zijn gezin en Willem opgevangen door Daphne Deckers.
Foto's Raymond Rutting/ANP

Bovendien had het drietal afgesproken dat de winnaar zijn twee ’maatjes’ vijftienduizend gulden zou geven. ,,De morele winnaar heet Ruud,’’ zei een huilend familielid toen hij Ruud eindelijk weer kon omhelzen. De populaire Brabander werd vervolgens toegesproken door Paul de Leeuw, die hem wekenlang imiteerde en hem nu uitnodigde voor een optreden in zijn nieuwe programma.

Ook Marco Borsato heeft Ruud al vastgelegd voor gitaarsolo tijdens een van zijn optredens. Via live verbindingen konden de laatste drie bewoners in de studio de commotie volgen in hun woonplaatsen. ,,Ik ken ze niet hoor,’’ merkte de Bart droog op toen hij beelden vanuit zijn overvolle stamkroeg The Saloon kreeg voorgeschoteld.

Als afsluiting kregen de bewoners een feest met familie en vrienden aangeboden en ging het lampje van de camera na 106 dagen definitief uit.

--------------------------------------------------------------------------------

PUBLIEK UITZINNIG NADAT
BART TOT WINNAAR IS UITGEROEPEN

De zingende menigte, vlak voor het Big Brotherhuis in Almere, verstomt: hét moment waarop ze 106 dagen hebben gewacht is daar. Nu, het is half twaalf, wordt bekend wie de winnaar is. De stemming op het industrieterrein is verdeeld, Ruud of Bart. Er wordt afgeteld. Muisstil, je kunt een speld horen vallen.

En dan ineens is er de ontlading: ,Bart, Bart, Bart“, klinkt het uit de kelen van honderden hossende supporters. ,Dit is te gek, ik ben absoluut fan van Bart.“ En: ,Dat je hier bij kunt zijn.“ Anderen trekken meteen hun mobiele telefoon uit hun zak om dit ’wereldnieuws’ te delen met vrienden. De emoties lopen uiteen: voor de ene fan is het juichen geblazen. Jeugdidool Bart is de winnaar, hun televisieheld is de beste. De knuffelaars bij het BB huis laten een traan, want zij zien hun teddybeer Ruud tweede worden. Toch overheerst op industrieterrein De Vaart één gevoel: Big Brother zit erop.


Een uitgelaten sfeer in Almere tijdens de ontknoping van Big Brother.
Foto Raymond Rutting/ANP

,Hoe moet ik nu m’n avond vullen? Ik ben verslaafd aan BB“, zegt de Rotterdamse Mireille. ,Als ik thuiskwam, zette ik de televisie aan en keek Big Brother. Dat zal wel even wennen worden.“ Zij is een van de vele honderden belangstellenden die op de rechtstreekse uitzending afkwamen.

Nu de ontknoping achter de rug is verlaten de bezoekers langzaam het televisieterrein waar de afgelopen 106 dagen de BB bewoners hebben gewoond. Het publiek kwam om een glimp op te vangen van hun televisie idolen. ,Ik hoop dat ze me thuis hebben gezien, of anders hebben gehoord“, zegt een jongen uit Haarlem. Hij heeft een enorme hoorn meegenomen waaruit een hels kabaal komt.

Verderop worden enkele supporters voortijdig naar de zijkant van het terrein geloodst: enkele meiden zijn onwel geworden van het lange staan en het gedrang achter hun. Een half uur platgedrukt worden tegen een dranghek heeft zo z’n uitwerking. Na een korte behandeling bij door het Rode Kruis kunnen ze weer terug.

Wie zich niet uit het veld laten slaan zijn de petjesverkopers. Zij klappen blij in hun handen en hebben dollartekens in hun ogen: zij doen goede zaken en vragen vijftien gulden voor de eenvoudige rode petjes met opschrift ’effe knuffele’, de woorden die ’hitsige’ bewoner Ruud al 106 dagen zo graag bezigt. Bart kan rekenen op veel jonge fans, vooral meiden.

Voor Willem verloopt het allemaal minder vrolijk. Hij moet als eerste van de drie het huis verlaten. Het zit erop. Hij pakt z’n jas. Als dank voor 106 dagen televisie wordt hij bijna weggejoeld. ,Willem matennaaier, Willem matennaaier“! Steeds meer Big Brotheraanhangers en andere belangstellenden scanderen deze voor de BB bewoner minder vleiende woorden voor de ingang van het beroemdste huis van Nederland dat in Almere staat.

De sympathie gaat duidelijk uit naar Ruud en Bart. Als zij in beeld verschijnen beginnen de fans hysterisch te gillen. Veel BB supporters hebben zich T shirts en jassen laten aanmeten met allerlei opschriften die refereren aan de bewoners. Een grote groep Eindhovenaren loopt bijvoorbeeld met de tekst ’Eindhoven 100 procent Bart’ rond.

De politie houdt met zo’n honderd man de televisie gebeurtenis scherp in de gaten. Dat heeft ook te maken met de vrees dat enkele voetbalsupporters hebben aangekondigd om rotzooi te komen trappen. ,We willen voorkomen, dat er een soort Beverwijk achtige toestand ontstaat“, zegt een agent. De politie let er niet alleen op dat de mensen het terrein van het huis betreden, ook wordt scherp gelet op illegaal vuurwerk. Iemand die op dergelijk knalwerk wordt betrapt, wordt onmiddellijk aangehouden.


--------------------------------------------------------------------------------

Bart : van watje tot winnaar
Door Monique Brandt

Zijn eerste periode in het Almeerse Big Brother huis sleet hij vooral in innige omstrengeling met zijn liefje Sabine. De 23 jarige ex marinier, afkomstig uit het Zuid Hollandse Roelofarendsveen, stond die eerste tijd vooral bekend als Het Watje van het huis.

,,Sabine gebruikt hem’’, was de stellige overtuiging van zijn medebewoners, die zich hevig ergerden aan de Siamese tweeling die bijna voortdurend aan elkaar vastgekleefd, de dagen in de Big Brother bouwkeet doorbracht. Met name Sabine moest het daarbij ontgelden.

,,Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze elke dag zo liefkozend, bijna kwijlend tegen Bart aan ligt’’, aldus Willem.


Bart was in die eerste weken vrijwel onzichtbaar. Toch is er in de afgelopen drie maanden geen bewoner geweest waarover de huisgenoten zo’n uitgesproken mening hadden.

’Een klein patsertje’, noe

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_231438
  vrijdag 31 december 1999 @ 15:50:00 #41
215 misterDre
Paint it black!
pi_231439
Haagsche Courant 31-12-99
Almere - De duizenden fans van het televisieprogramma Big Brother hebben de hoofdprijs van een kwart miljoen gulden netto aan Bart gegeven, hij kreeg 47,8 procent van de stemmen. Ruud moest genoegen nemen met de tweede plaats. Voor Willem restte de derde plaats.


Bart, kwart miljoen rijker




Bart, Ruud en Willem lieten zich op 16 september met zes andere kandidaten in het huis van Big Brother in Almere opsluiten. In de afvalrace van 106 dagen bleven zij uiteindelijk over.
De drie mochten gisteravond eindelijk het huis verlaten. Ze gingen er zelf vanuit, dat ze pas op vrijdag 31 december na middernacht de deur achter zich dicht zouden kunnen slaan.
De reactie op de mededeling dat het vertrek 24 uur eerder zou plaatsvinden was zeer positief.
Het slot van het succesvolle Veronica-programma werd buiten gevolgd door enkele honderden fans. Onder de belangstellenden liepen opmerkelijk veel mensen die Ruud imiteerden door een rood petje met blonde krullen te dragen.
Ze staken vuurwerk af en probeerden met toeters en muziek de laatste drie bewoners van het huis duidelijk te maken dat ze er waren.
Hoewel de politie door het koude en natte weer geen grotere toeloop verwachtte, hield ze toch de mobiele eenheid achter de hand


Big Brother eindigt toch nog spannend
Almere - Aan de stemming voor de winnaar van Big Brother deden 3,8 miljoen kijkers mee. Zij spraken hun voorkeur uit via de telefoon, maar ook via de internetsite van Veronica. Gisteravond bleek winnaar Bart goed voor 47,8 procent van de stemmen, Ruud volgde met 43,4 procent en voor Willem restte een schamele 8,8 procent.



De telefooncentrale in Hilversum bleek niet opgewassen tegen het massale stemgedrag. De centrale waar de bellers hun keuze voor de winnaar van 250.000 gulden konden doorgeven, bleek met 100.000 lijnen over een te kleine capaciteit te beschikken.
Vooral vanuit Limburg en Brabant werd driftig gebeld, zo verklaarde een woordvoerder van KPN. In die provincies kregen tal van abonnees geen kiestoon meer, een bewijs dat de centrales in de wijk al overbezet waren. het alarmnummer 112 is overigens niet in gevaar gekomen.
Duizenden mensen waren gisteravond ondanks de aanhoudende regen naar het Big Brother-huis gekomen om getuige te zijn van de afloop van het televisiefenomeen.
Overal kwamen ze vandaan: uit Rotterdam, Eindhoven, Amsterdam en Breda. Rond negen uur 's avonds lieten duizenden gillende en zingende mensen zich vermaken door een immens beeldscherm van zeven bij zeven meter op een hoog podium, waarop beelden te zien waren van de rechtstreekse uitzending.
De petjesverkopers wreven zich in de hun handen. Zij deden goede zaken en vroegen vijftien gulden voor de eenvoudige rode petjes met het opschrift 'effe knuffele', de woorden die 'hitsige' bewoner Ruud zo graag bezigde. Zodra Ruud en Bart in beeld verschenen begonnen de duizenden mensen hysterisch te gillen.

T-shirts


Willem daarentegen kon op aanzienlijk minder support rekenen, want zodra hij in beeld verscheen, werd het muisstil en kon je bij wijze van spreken een speld horen vallen. Veel BB-supporters hadden zich T-shirts en jassen laten aanmeten met allerlei opschriften die refereerden aan de bewoners. Een grote groep Eindhovenaren liep bijvoorbeeld met de tekst 'Eindhoven 100 procent Bart' rond.
De politie hield met zo'n honderd man de televisiegebeurtenis scherp in de gaten. Dat had ook te maken met de vrees dat enkele voetbalsupporters hadden aangekondigd om rotzooi te komen trappen. "We willen voorkomen, dat er een soort Beverwijk-achtige toestand ontstaat", zei een agent. De politie lette er niet alleen op dat de mensen het terrein van het huis betraden, ook werd scherp gelet op illegaal vuurwerk.
Voor de kinderen van de twee bewoners richt Veronica twee studiefondsen van 10.000 gulden op, dat vrijkomt als de kinderen 18 jaar worden. De winnaar geeft volgens afspraak zijn twee maatjes 15.000 gulden.


------------------
Ik ben altijd blij als het regent, want als ik niet blij ben, regent het toch wel.

[Dit bericht is gewijzigd door misterDre (Datum 31 December 1999).]

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')