abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64689426
Beste mensen,
Ik ga zelf een boekenkast maken. Maar nu zit ik te dubben over het monteren van de kast. Heb een eerder gemaakte kast dmv schroeven in elkaar gezet. De schroeven heb ik verzonken, opgevuld met mdf vuller. Maar na een poosje zie je toch nog waar de schroeven zitten. Dit door werking MDF of vuller.
Nu ben ik dus opzoek naar een onzichtbaar alternatief.

Voor de kast gebruik ik 12mm dik MDF.

Zat eerst te denken aan deuvels.
Toen kwam het probleem van recht boren. Na een beetje zoeken kwam ik erachter dat er voor het maken van deuvel verbindingen speciale hulpstukken zijn.
Zoals:
Dus dat is een oplossing.

Toen vond ik een artikel over Lamellen/ Lamello's. Waar ik nog nooit van gehoord had.
Dit leek mij wat makkelijker en preciezer werken dan deuvels.
Nu kan ik een Lamellenfrees huren. Dus hoef ik geen dure aankoop te doen (ben nog student). Maar nu kan ik niks vinden over het frezen van een t-verbinding. Op de kopsekant van een plank kan ik het apparaat er mooi tegenaan zetten. Maar in het "midden"van een plaat kan dit dan ook? Ik neem toch aan van wel. En dat dit dan uit de losse hand moet. Maar blijft het dan ook nog zo precies met het gefreesde van de te verbinden plank ? En zijn hier wat tips voor?(jaja, meten is weten !)
En qua draagvermogen zit er nog verschil in die 2?
Dus waar het zo'n beetje op neer komt:
Wat is het meest precieze, het snelst en het minst arbeidsintensiefsts (aangezien er 88 planken in de kast komen)?
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg, Angelo.

[ Bericht 4% gewijzigd door verkoper11 op 05-01-2009 16:14:48 ]
Ik hoor en ik vergeet,
ik zie en ik onthoud,
ik doe en ik begrijp.
  maandag 5 januari 2009 @ 16:08:52 #2
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_64689948
Zit nu op mijn werk, maar wil hier wel even op reageren Wij hebben nl. onlangs een boekenkast gemaakt / laten maken met behulp van lamello's. Ideaal systeem en het ziet er superstrak uit.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_64690444
Ik heb zelf ooit een grenen kast gemaakt met een combinatie van deuvels en de zogenaamde 'ikea' meubel verbinders. Ik weet alleen niet meer waar ik die destijds gekocht heb. Voor de scharnieren heb ik keukenkast scharnieren gebruikt. Voor beiden heb ik uiteraard een frees moeten kopen om de benodigde gaten te frezen.

Het resultaat is een mooie, demontabele kast. Het vergt wel zeer nauwkeurig werken, en je hebt een boorstandaard nodig on de gaten nauwkeurig te kunnen boren/frezen.

edit: Allemachtig.... ik zie nu pas dat je 88 planken wilt maken... Wat dacht je van een basiskast met planken opzij, boven en onder, met desnoods een vaste plank in het midden? De rest van de planken kun je dan met plankendragers monteren. Ga op je gemak bij de Ikea kijken, en kijk daar de kunst af!

edit: 12 mm is wel érg dun voor de bekende onzichtbare bevestigingsmethodes. Ik heb destijds materiaal van 18 mm gebruikt.

[ Bericht 4% gewijzigd door 49R op 05-01-2009 16:29:02 ]
pi_64691650
Bedankt voor jullie reactie.
Tja 88 planken
Maar plankendragers word hem niet. Ze moeten echt "ontzichtbaar" gemonteerd zijn.
En 12mm te dun? Met de deuvels zat ik al te twijfelen, maar dacht dat het met de lamellen wel zou gaan(45mmx15mmx4mm).
4mm dik, hou je nog 8mm over bij planken. En 15mm diep hou je nog 4,5mm over in zijkant kast9is misschien kiele kiele).

[ Bericht 20% gewijzigd door verkoper11 op 05-01-2009 17:20:46 ]
Ik hoor en ik vergeet,
ik zie en ik onthoud,
ik doe en ik begrijp.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:46:25 #5
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_64706603
festool heeft ook een mooi systeem....domino's ofzo heet het geloof ik.

zou ook voor 18mm. gaan
© www.driekeerniks.be
pi_64706796
Ik gebruik na MDF vuller ook nog altijd lakplamuur van Alabastine. Hiermee kan je schroefgaten echt onzichtbaar wegwerken. Je moet alleen wel goed schuren en kan alleen als je de kast dekkend verft.
pi_64723905
@ Aoraki
Idd een mooi systeem. Maar het merk zegt het al ¤¤¤¤¤¤¤!!!!
¤730,- voor iets dat ik niet heel vaak zal gebruiken, is me iets teveel van het goede.
Maar zat te denken.
Als je nu 1 lang stuk freest dan kan je de lamello toch plaatsen waar je wil. Of is dan het effect van de lammelo eraf?
Optie 1:
-Klem kastwand links en rechts tegen elkaar aan.
-En frees dan in 1 lijn over beide wanden (groene lijn).
-Plaats hierna 2 of 3 lamello's "willekeurig in de groef.
-Lijmen
-Plank ertussen.

Optie 2 (zoals het hoort):
-Teken stukken af wat gefreesd moet worden (rode lijnen).
-Op kastwand rechts exact hetzelfde.
-Lamello's erin
-Lijmen
-Plank ertussen.

Grijze lijnen boven en onder frees lijn stelt de plank voor.

Ik had verder al het een en ander gelezen over wat goedkopere lamallenfrees. Maar lees meer negatieve dingen dan positieve. Vooral over de nauwkeurigheid. Is dit zo?
En als ik optie 1 zou doen kan ik dit dan niet vrezen met een bovenvrees ipv een lamellovrees?
Hopelijk is alles een beetje duidelijk en kunnen jullie me helpen.

Angelo.
Ik hoor en ik vergeet,
ik zie en ik onthoud,
ik doe en ik begrijp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')