abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2009 @ 15:34:55 #1
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_64688385
Hallo!

Ik wilde vanavond lekker lasagne maken, omdat ik dat nog nooit zelf heb gemaakt en je niet zo gemakkelijk aan vegetarische versies komt. Daarom heb ik zojuist de volgende dingen gekocht:
- nepgehakt
- groenten
- 1 liter tomatensaus
- verse vellen
- strooikaas

Toen ik thuiskwam hoorde ik echter dat er toch echt wel bechamelsaus bij moest. Maar dat heb ik dus niet. Dus ben ik net weer naar de supermarkt gegaan en heb ik zo'n Honig pakje Mix voor Lasagnesaus gekocht. Of dat nou tomaten, bechamel of een combinatiesaus is weet ik niet .

Ik wil graag een lekkere lasagne met wel tomatensaus er doorheen. Maar moet ik de tomatensaus nou afwisselen met de lasagnesaus? Of moet ik zelf bechamelsaus maken en die afwisselen met de tomatensaus? Wie heeft een goed idee?

Overigens vroeg ik me ook af of ik de vellen nog moest koken. Op de voorkant staat namelijk '20 minuten koken' en op de achterkant 'bij gebruik niet koken' . Het zijn die AH-verse pasta-vellen.

Help, please? .
pi_64688562
bechamel saus maak je gewoon van bloem boter en melk, niet uit een pakje, nergens voor nodig
pi_64688745
Er hoeft echt geen bechamelsaus bij. Zonder is het ook lekker.

Als je eters dat niet pikken, kijk dan hierboven.

Je pakje mix voor lasagnesaus is waarschijnlijk voor de tomatensaus. Die kun je dus bewaren voor een andere keer. Met een beetje mazzel zit er ook een zakje bechamelsaus bij, maar dat zal wel niet. Lasagnevellen hoef je niet te koken.

Als je het met tomatensaus en bechamelsaus doet, kun je óf eerst laagjes maken met tomatensaus en vellen en daarna de bechamelsaus op de top doen, óf tomatensaus afwisselen met bechamelsaus. Het is maar net wat je zelf het lekkerst vindt.
pi_64688786
Bechamelsaus vind ik ongeveer het ranzigste wat ik kan bedenken op deze planeet *brrr*

Doe maar gewoon tomatensaus =P

Verder, het is geen exacte wetenschap, het is maar lasagna. Doe gewoon wat je lekker lijkt en als het niet is hoe je het wilt, doe je het volgende keer anders.
Sanity is (not) statistical
pi_64689134
heidenen!!! bechamelsaus (zelfgemaakte) is superlekker en lasagna zonder bechamelsaus is geen lasagna!
pi_64689196
Mijn vriendin doet het zo:
tomatenpuree
lasagnebladen
paprika
mais
Quorn gehakt
creme fraiche
geraspte kaas

Gehakt in de pan, tomatenpuree erbij, water erbij, kruiden en specerijen erbij, paprika en mais erbij.
Laagje in de ovenvorm, laagje bladen, laagje saus, laagje bladen
Creme fraiche door de saus, saus over de bladen (creme fraiche druipt vanzelf naar beneden), geraspte kaas erover.
In de oven en wachten tot de kaas klaar is (dan is de rest ook wel klaar).

Simpel en erg lekker
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  † In Memoriam † maandag 5 januari 2009 @ 15:57:58 #7
43556 miss_dynastie
pi_64689413
Bechamel doe ik meestal pas op de bovenste laag en als ik teveel heb ergens halverwege ook. En da's zo simpel, daar heb je inderdaad geen pakje bij nodig. Ik maak trouwens geen lasagnesaus én tomatensaus, ik maak alleen tomatensaus en dus bechamelsaus.
  maandag 5 januari 2009 @ 16:16:50 #8
3869 David
Drum the drums
pi_64690353
meestal wordt lasagne wel degelijk met twee verschillende sauzen gemaakt die afwisselend tussen de laagjes worden gedaan. In dit geval dus een groenten-tomatensaus en bechamelsaus.

Bechamelsaus is extreem gemakkelijk te maken, gewoon 100g boter smelten op matig vuur, 100g bloem erdoor mengen, even met een garde erdoor zodat het niet klontert of aanbakt, daarna 1l melk erbij, roerend aan de kook brengen totdat de saus indikt, van het vuur, kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Eventueel kun je er kaas doorroeren, dat vind ik heel erg lekker.
pi_64690526
quote:
Op maandag 5 januari 2009 15:51 schreef Byte_Me het volgende:
heidenen!!! bechamelsaus (zelfgemaakte) is superlekker en lasagna zonder bechamelsaus is geen lasagna!
Wat is er lekker aan een hap bloem met boter? Blegh...
Sanity is (not) statistical
pi_64691918
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:19 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Wat is er lekker aan een hap bloem met boter? Blegh...
de romige ietwat zoete smaak. ik lik altijd de pan uit nadat ik hem gemaakt heb
pi_64692156
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:47 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

de romige ietwat zoete smaak. ik lik altijd de pan uit nadat ik hem gemaakt heb
Ieuw.
Hier komt ook geen bechamelsaus over de lasagne. Ik ga mijn goede saus niet verpesten met een bloemprutje.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_64694066
Het pakje dat je hebt gekocht is tomatensaus (moet er althans voor doorgaan) en geen bechamel. Bechamel is lekker (smaken verschillen) maar het kan ook prima zonder. Flink wat kaas op de bovenkant is ook lekker!
pi_64700009
Ik doe er altijd een laagje spinazie met cottage cheese tussen (niet voor lasagnefundamentalisten).
  maandag 5 januari 2009 @ 19:52:09 #14
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_64700160
Bedankt voor de tips allemaal! Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb de bladen niet voorgekookt en laagjes tomatensaus+gehakt+groenten afgewisseld met zelfgemaakte bechamelsaus. En bovenop een dikke laag kaas. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!
pi_64704386
quote:
Op maandag 5 januari 2009 19:52 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bedankt voor de tips allemaal! Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb de bladen niet voorgekookt en laagjes tomatensaus+gehakt+groenten afgewisseld met zelfgemaakte bechamelsaus. En bovenop een dikke laag kaas. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!
Mooi
pi_64713375
Ik heb nog een hemelse vegavariant op de lasagne carne, ubersimpel en errug lekker.

Verse lasagnebladen
Bak ricotta mengen met 2 Eieren
Champignons in stukken (bakken met z/p)
Preiringen (bakken met wat zout)

Dan laagjes maken van de champ, lasagnebladen, prei, lasagnebladen en ricotta als laatste laag.
20 min op 180gr.

Deze is ook lekker
pi_64715788
quote:
Op maandag 5 januari 2009 15:53 schreef spijkerbroek het volgende:
Mijn vriendin doet het zo:
tomatenpuree
lasagnebladen
paprika
mais
Quorn gehakt
creme fraiche
geraspte kaas

Gehakt in de pan, tomatenpuree erbij, water erbij, kruiden en specerijen erbij, paprika en mais erbij.
Laagje in de ovenvorm, laagje bladen, laagje saus, laagje bladen
Creme fraiche door de saus, saus over de bladen (creme fraiche druipt vanzelf naar beneden), geraspte kaas erover.
In de oven en wachten tot de kaas klaar is (dan is de rest ook wel klaar).

Simpel en erg lekker

ik heb vaak geëxperimenteerd met creme fraiche door de lasagne, maar ik proef er niets van, dus wat mij betreft is het zonde...

ik doe mascarpone door de lasagne, een flinke lepel zo af en toe door de bladen heen en je hebt absoluut de lekkerste lasagne die je ooit geproefd hebt

mascarpone haal ik overigens in Belgie, waar het maar dan 1/4 van de prijs kost dan in Nederland
pi_64717850
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 00:06 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb nog een hemelse vegavariant op de lasagne carne, ubersimpel en errug lekker.

Verse lasagnebladen
Bak ricotta mengen met 2 Eieren
Champignons in stukken (bakken met z/p)
Preiringen (bakken met wat zout)

Dan laagjes maken van de champ, lasagnebladen, prei, lasagnebladen en ricotta als laatste laag.
20 min op 180gr.

Deze is ook lekker
Bij de bovenste zit dus helemaal geen saus tussen de vellen? En hoeveel heb ik van alles nodig (ik ben maar alleen vanavond ...) voor ik weer voor een weeshuis maak
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:47:10 #19
3869 David
Drum the drums
pi_64722921
bechamelsaus hoort helemaal niet naar bloem te smaken.
pi_64747398
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:10 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Bij de bovenste zit dus helemaal geen saus tussen de vellen? En hoeveel heb ik van alles nodig (ik ben maar alleen vanavond ...) voor ik weer voor een weeshuis maak
Ik zou als je alleen bent als ik jou was geen lasagne maken, tenzij je een mini-ovenschaal hebt
pi_64749562
Als dit je eerste keer lasagne ervaring is heb je geluk . Als vegetarier zijnde kan je oneindig veel lekkere vegatarische combinaties maken, met spinazie bijvoorbeeld jam .
pi_64750168
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:10 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Nee er zit geen saus tussen de lagen... doordat je de champ. en de prei in olie bakt (tenminste dat deed ik) en dan tussen verse bladen schept en een flinke klodder ricotta/ei mengsel erover heen giet, loopt dat er ook wel tussendoor. Ik vind het niet droog.
Je kan er ook nog een laag kaas overheen strooien.

Oh ja en de hoeveelheden, voor bijv. een 4 pers. ovenschaal doe je een zak gesneden prei en 1 bak champignons, 1 bak ricotta 2 eieren.
1 laag las.vel
1 laag geb. prei
1 laag las.vel
1 laag geb. champignons
1 laag las.vel
Ricottamengsel erover uitsmeren, kaas erover

[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 06-01-2009 23:08:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')