abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 januari 2009 @ 21:01:04 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_64662951
Naar aanleiding van een vraag in het Z&G topic even een apart topic maar omdat dit vast iets is dat vaker voor komt.
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:45 schreef miss_sly het volgende:
*knip*

En met betrekking tot de kinderopvang: waar letten jullie op? Mijn schoonzusje zei bijvoorbeeld dat ze het zo vervelend vond dat er voor hun tweede geen horizontale groep was, maar iemand anders zei dat verticaal veel fijner was omdat ze dan meer leren en niet zo passief liggen te liggen. En ik heb een opvang gezien dat ermee adverteert dat ze 'volgens de Gordon-methode' te werk gaan. Is dat goed of slecht? Hoe kan ik dat als aanstaande-voor-de-eerste-keer-moeder die zelf nog moet uitzoeken hoe ze gaat opvoeden nou weten?
***
  zondag 4 januari 2009 @ 21:03:41 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_64663126
Wij zijn als eerste gaan kijken bij dat kdv dat het dichtst bij zat en die de meeste mogelijkheden had die bij onze wensen paste en dat bleek ook na een rondleiding en een gesprek en we hebben eigenlijk niet verder gezocht. Een aantal kennisen brengen hun kinderen daar ook, dat hielp bij ons ook mee.
***
pi_64663167
TVP, ook bezig met alles uitzoeken en door de bomen het bos niet meer zien
pi_64663237
wij hebben gekozen voor het kdv dat ook samenwerkt met de lagere school waar Jen straks heen gaat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:07:09 #5
5428 crew  miss_sly
pi_64663318
Inderdaad is het handig als kennissen een kdv al kunnen aanraden. Maar daarnaast krijg je natuurlijk, omdat het ook allemaal erg persoonlijk is met opvoeden, ook verschillende meningen.

Zoals ik al zei: horzintale groep voor je hele kleintje, of toch een verticale?
Uiteraard ook belangrijk zijn de openingstijden, maar wat dat betreft zit het bij ons wel goed. Schaap is eigenlijk altijd ruim voor 18 uur wel weer thuis, en die enkele keer dat hij dat niet is, ga ik wel een keer wat eerder van huis. Bovendien is het vaak wel mogelijk om tot 18.30 een contract af te sluiten, maar dat zal ook wel weer duurder zijn.

Hier in de buurt zitten wel behoorlijk wat kdv's dus dat is wel handig. Of er plaats is enzo, moeten we nog bekijken.

Is het bij de inschrijving ook al de bedoeling dat je aangeeft op welke dagen je het liefste de opvang wilt? Maw: moeten wij nu onze weekindeling voor over bijna een jaar gaan vastleggen? Ja he, ook met de werkgevers he?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:07:42 #6
5428 crew  miss_sly
pi_64663362
Ow, over de lagere school hebben we nog niet direct nagedacht
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 4 januari 2009 @ 21:08:54 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_64663441
Ja, dat is wel het handigst miss_sly, ze kunnen dan vaak aangeven wanneer er de langste wachtlijsten zijn enzo.

Oh ja, dat hielp bij ons ook mee, er was net een nieuwe babygroep gestart (ehm... 0-2 jaar, is dat verticaal of horizontaal?) en dus waren er geen wachtlijsten.
***
  Jubileum moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:10:58 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_64663556
Niet joh?
Wij hebben ons ingeschreven bij de overkoepelende organisatie van alle kdv's hier in de buurt en daar kwam vanzelf een kdv uitrollen die plek had na een lange wachttijd. Je kunt idd je dagen opgeven waarop je opvang wilt, al gebeurde het ons (en nog wel meer mensen) dat ik hele andere dagen aangeboden kreeg en alsnog alles moest omgooien.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_64663714
Bij onze kinderopvang hebben ze horizontale groepen. Alhoewel we er niet bewust voor gekozen hebben vond ik het toch wel fijn. De minibabies hebben een rustige prikkelarme omgeving. En tegen de tijd dat ze ruim 3 zijn gaan ze naar de peuter plus groep. Die bereiden de kinderen dan alweer voor op de basisschool.

Een van de dingen die ik nu wel jammer vind is dat we niet beter hebben gelet op de speelplaats. Die is bij ons wel erg klein. Maar de leidsters zijn lief en het is er schoon en ziet er fris uit en Lis voelt zich er fijn

Ik denk dat je er een paar in de buurt moet bekijken en idd aan mensen in de buurt vragen waar zij hun kinderen brengen. Dan 'voel' je vanzelf wel waar een fijne sfeer hangt. Dat is toch het allerbelangrijkste denk ik.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:15:40 #10
5428 crew  miss_sly
pi_64663826
Ja, daar ben ik ook bang voor Lois! Gelukkig heb ik wel de indruk dat onze beide werkgevers redelijk flexibel zijn met de te werken dagen cq. ouderschapsverlof, maar eea moeten we maar wel snel bespreekbaar maken.

Die overkoepelende organisatie, is dat voor Amsterdam? Heb je daar nog een linkje van toevallig?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 4 januari 2009 @ 21:17:15 #11
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_64663932
Wij hebben gekozen voor een kdv dat in de buurt van Twans school zit, zit er bijna aan vast zelfs... Ik heb daar een rondleiding en uitegebreide uitleg gehad en had er een goed gevoel bij. Een voordeel van dit KDV vind ik de ruime breng- en haaltijden en dat ze ook de buitenschoolse opvang doen. Ze hadden geen wachtlijst omdat ze aan het uitbreiden zijn en we ook erg op tijd waren, ook hebben we de dagen kunnen krijgen die we wilden.

Het is nooit verkeerd om snel in te schrijven.. je kunt altijd nog opzeggen als er iets tussenkomt.

Ow ter informatie: Twan is nooit naar een KDV geweest, omdat mijn ouders en toenmalige schoonouders destijds op hem pasten en mn ex een dag per week thuis was. Mijn huidige schoonouders wonen in het Noorden van het land, ruim 2 uur rijden, dus geen optie om hen te laten oppassen. Mijn ouders gaan wel oppassen: de ene week 2 dagen; de andere week 1 dag.
  Jubileum moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:17:29 #12
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_64663945
Nee was voor onze woonplaats,niet in Amsterdam helaas.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_64664093
Verticaal/horizontaal er is voor beide wat te zeggen.
Ik vind dat je als leidster op een verticale groep de aandacht wat makkelijker aan een baby kan besteden op het moment dat die daarom vraagt. Je hebt immers een groep met ook oudere kinderen, waaraan je kunt uitleggen dat de baby honger heeft, en een flesje moet drinken, of verdrietig is en even op schoot wil etc.
Op een babygroep valt er weinig uit te leggen.... maar daar heb je vaak wel meer faciliteiten voor baby's.
Denk aan: boxen, wipstoelen, speelkleedjes, babyspeelgoed enz. Op de babygroep op onze kinderopvang is zelfs een snoezelruimte voor de baby's.
*Sommige ouders vinden het een eng idee dat er ook grotere kinderen rondlopen, zijn dan bang dat er niet goed wordt uitgekeken, dat dus een groter kind bijv op het handje van de baby gaat staan.
Uit ervaring weet ik dat een ongelukje natuurlijk kan voorkomen, maar over het algemeen houden de grotere kinderen heel veel rekening met de kleinere kindjes.
* De jongere kinderen kunnen zich optrekken aan de oudere kindjes.

Op de kinderopvang waar ik werk zijn we net verhuisd, en ook van verticaal naar horizontaal gegaan.
Als leidster vind ik het jammer. Ik werk nu op een groep met 3 en 4 jarigen, heel leuk hoor, maar dan mis ik de kleintjes wel weer. Andersom zou ik de groteren ook missen als ik alleen bij de baby's zou zitten.
Maar ik hoor van ouders dat de kinderen toch wel blij zijn met de verandering. Er kan nu meer op hun niveau worden aangeboden, omdat er geen rekening meer hoeft te worden gehouden met jongere kinderen.

Maar, wat hierboven ook al wordt genoemd...het gevoel! Dat is denk ik wel het allerbelangrijkste!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_64664231
quote:
Op zondag 4 januari 2009 21:15 schreef miss_sly het volgende:

Die overkoepelende organisatie, is dat voor Amsterdam? Heb je daar nog een linkje van toevallig?
Misschien heb je hier iets aan miss-sly:

http://www.partou.nl/site/page.php

http://www.uk.nl/
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:23:44 #15
5428 crew  miss_sly
pi_64664296
quote:
Op zondag 4 januari 2009 21:17 schreef Lois het volgende:
Nee was voor onze woonplaats,niet in Amsterdam helaas.
Laat ik nou in de vaste overtuiging leven dat jij in Amsterdam woont
Hoe ik daar dan bij kom, geen idee
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Jubileum moderator zondag 4 januari 2009 @ 21:26:03 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_64664425
Ik werk er alleen maar
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 4 januari 2009 @ 21:28:21 #17
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_64664554
Wij hebben gekozen voor een hele kleinschalige opvang (2 groepen van maximaal 12 kindjes). Ze hebben er vertikale groepen en dat bevalt ons erg goed. De kinderen blijven zo de hele tijd met dezelfde kinderen in de groep en ze leren veel van elkaar. Toen Linde nog heel klein was, vond ik het wel eens eng hoor als er zo'n enoooorme 3-jarige met een bal langs kwam rennen, maar je ziet echt dat ze leren rekening met elkaar te houden.

Ook stond het pedagogisch plan ons erg aan (kinderen zo veel mogelijk zelf dingen laten doen, zelf laten eten, zelf opruimen, zelf op de commode klimmen etc dat leek ons erg goed voor het zelfvertrouwen)

Bovendien was het het enige kdv in ons stadsdeel met een speciaal keurmerk van de gemeente v.w.b. veiligheid en hygiene enzo. Er zit ook en kinderdagverblijf dichterbij, maar we hoorden van onze buren dat er daar veel verloop van leidsters was en dat er dan gerommel en geschuif met de groepen was. Ook kunnen er daar dagelijks maar liefst 96 (!) kinderen terecht en dat vond ik veel te veel op een basisschool lijken en daar wilde ik mijn kleine baby echt nog niet heenbrengen.

O ja wij hebben bij de rondleidingen gelet op hoe de leidsters en kinderen met elkaar omgingen (bij dat grote kdv werd bijvoorbeeld pas ingegerepen bij meppende en ruzie makende kinderen toen ze doorhadden dat wij het lokaal binnen kwamen want we zagen vanaf de gang door de ramen dat het al een tijdje bezig was.) Bij de opvang waar Linde nu zit kwam er meteen een meisje enthousiast op de vrouw aflopen die de rondleiding gaf. Verder hebben we een beetje op de kindertoiletten en keukentjes gekeken hoe schoon dat eruit zag enzo.
  zondag 4 januari 2009 @ 22:21:29 #18
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_64667403
Miss_sly, als je een keer een dag vrij hebt, ga dan eens langs bij de kinderdagverblijven die eventueel in aanmerking komen. Ook onaangekondigd zullen ze je best rondleiden. Zo kun je meteen alles van de minst charmante kant zien en zie je hoe het er echt aan toe gaat
Een goed gevoel is het allerbelangrijkst!

Vraag of je het pedagogisch plan van de kdv's mag hebben. Dit moeten ze allemaal hebben en alle ouders horen hier een exemplaar van te hebben. Als je dus langskomt, zou je dus gewoon eentje mee moeten kunnen krijgen.
Hierin staat hoe bijvoorbeeld de dagindeling is, wat er wel en niet gedaan wordt, hoe met bepaalde situaties omgegaan wordt, wat er gegeten wordt etc.. (voordeel bij een onaangekondigd bezoekje is dat je meteen ziet of theorie en praktijk ook matchen )

En tja.. verticaal vs. horizontaal... voor beiden is wat te zeggen m.i.

Nogmaals, als jij je op je gemak voelt in zo'n kdv is het allerbelangrijkst
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 4 januari 2009 @ 22:27:48 #19
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_64667740
Voor ons was het ook een overweging dat het een joods kdv was. geen gezeur met eten (ingewikkelde spijswetten) en afwijkende joodse feestdagen.

het allerbelangrijkste is dat je je er goed voelt.

natuurlijk kan je kijken naar:
- horizontaal vs. verticaal
- hoe groot het verloop is van de leidsters
- openingstijden
- beleid bij te laat komen ophalen
- beleid bij ziekte van het kind
- beleid bij het incidenteel willen ruilen van dagen
- beleid mbt snoepen (bij ons mag je sowieso nauwelijks eigen eten brengen (kosher en zo), maar er wordt niet gesnoept op de babygroep. je kan een soepstengel krijgen of wat rozijnen.)

maar het allerbelangrijkste is dat jij het gevoel hebt dat ze jouw kind goed opvangen.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_64670088
Let ook op Hygiëne en ventilatie.
(Sommige kdv's/groepen zien er namelijk niet uit, etenswaren overal op de vloer: met eet moment kan dit natuurlijk, maar niet als de leidsters bijv. gezellig thee zitten te drinken. Ook letten of er gericht speelgoed is voor de doelgroep.
Ventilatie in de slaapkamers/groepen -> hoe vaak worden de bedjes verschoond etc.
Slapen de kinderen in slaapzakjes of dekentjes? Staan er kachels aan? Hoe lang mogen ze slapen? Wat als een kind moeilijk in slaap valt of wakker wordt gemaakt door andere kinderen?

Op het kdv waar ik werk vind ik het vaak erg prettig om aan ouders te vertellen dat er op loopafstand een ziekenhuis is.

Verder wat de rest inderdaad verteld en wat DaviniaHR verteld is bij mijn werk idd ook van toepassing.
Op feestdagen/uitjes worden er wel wat uitzonderingen gemaakt (gestampte muisjes/yoghi drank etc.) maar dat is heel zeldzaam.

Bij ons staat er bijv. ook in het beleid dat kinderen min. 1 x per dag naar buiten moeten om een frisse neus te halen (+ verhaal erbij) mits het slecht weer is natuurlijk.
Vraag misschien ook wat over de dag overdracht (sommige kdv's hebben een schriftje of een lijst), en over boodschappen. Hoe vaak worden er verse boodschappen besteld, zelf luiers meenemen?

Zelf werk ik op een babygroep, en vind het vooral belangrijk als een ouder zelf een goed gevoel erover heeft en er vertrouwen in heeft. Het is natuurlijk niet niks!!
En zowel moeder/vader/kind als leidster heeft er niks aan als de andere partij zich niet vertrouwd voelt.
Lekker op jullie gevoel afgaan en doen wat jullie het beste lijkt!
pi_64675850
Wij zijn bij de keuze van het KDV ook afgegaan op ervaringen van anderen. Het KDV dichtbij huis daar hoorden we niet zulke positieve verhalen over.
Het andere KDV wat dichtbij mijn werk zat daar waren de ervaringen een stuk positiever. Was toen nog niet aangesloten bij een grote organisatie. Ze hadden niet enkel van die hele jonge grietjes op de groep en de ruimtes waren groter dan het KDV hier in de buurt.
We moesten zelf luiers en voeding meegeven, maar dat vond ik juist wel prettig.

Ga kijken en voelen hoe het voelt.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 5 januari 2009 @ 09:42:02 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_64676909
Ik ben zelf erg blij met een 0-4 groep, vooral omdat je dan niet elke keer de overstap hoeft te maken naar een andere groep en eventuele tweede, derde en volgende kindjes in dezelfde groep komen en je dus niet tig keer een praatje moet houden, maar gewoon in een keer kan uitleggen wat en hoe (dus bij dezelfde leidster).

Ik heb informatie ingewonnen bij onze buren en verder ken ik de organisatie die erachter zit al jaren (Catalpa).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_64677621
Bij ons komen eventuele broertjes en zusjes niet bij elkaar in de groep. Zo hebben ze allebei echt hun eigen plekje. Er is trouwens wel een tweeling en daarvoor maken ze een uitzondering, dus die zittenw el op dezelfde groep.
  Moderator maandag 5 januari 2009 @ 10:23:06 #24
45833 crew  Fogel
pi_64677792
quote:
Op zondag 4 januari 2009 23:19 schreef Franneh het volgende:
Bij ons staat er bijv. ook in het beleid dat kinderen min. 1 x per dag naar buiten moeten om een frisse neus te halen (+ verhaal erbij) mits het slecht weer is natuurlijk.
Kan ik hieruit afleiden dat het bij andere kinderdagverblijven normaal is dat de kinderen de hele dag binnen zitten???

Slecht weer bestaat overigens niet, slechte kleding wel.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 5 januari 2009 @ 11:10:21 #25
62233 Jelief
ikke lief!
pi_64679074
Fogel, als het de hele dag regent gaat Emma niet naar buiten op het kdv. Logisch vind ik want het is ondoenlijk om alle kinderen van schone droge kleren te voorzien. Ik vind dat niet zo'n punt, dan neemik haar de volgende dag wel weer mee naar buiten. In de zomermaanden zijn ze vaak de hele dag buiten behalve als ze slapen.

Wij hebben twee kdv's in de straat waarvan één zelfs aan de overkant van onze gang (appartementengebouw) '. Die viel meteen al af omdat de eigenaren mij niet aanstonden en het er altijd wat smoezelig uitziet én ik altijd en eeuwig huilende baby's en kinderen hoor.

Het andere kdv had een pedagogisch beleid en voedselbeleid dat erg goed bij onze ideeën aansloot. Het gebouw was toen net een jaar oud en het kdv nog lang niet vol.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')