FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto op LPG rijdt steeds minder zuinig
djayzzzaterdag 3 januari 2009 @ 10:59
Ik heb een tijdje geleden een auto gekocht met gastank erin. de auto is van 1996 en in 2004 is de gastank ingebouwd.

In het begin kon ik nog 400km + rijden met een volle tank (44l) maar nu haal ik nog maar de 200-250 km.

weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
hierissieweerzaterdag 3 januari 2009 @ 11:03
gaslekje?
djayzzzaterdag 3 januari 2009 @ 11:05
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:03 schreef hierissieweer het volgende:
gaslekje?
Dan had ik het wel geroken denk ik.
DaneVzaterdag 3 januari 2009 @ 11:07
Ligt eraan waar dat lek zit en hoe groot het is denk ik...
Als het ergens bij de motor zit zal je dat niet zo snel ruiken toch?
hierissieweerzaterdag 3 januari 2009 @ 11:08
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:05 schreef djayzz het volgende:

[..]

Dan had ik het wel geroken denk ik.
Ligt eraan waar hij zit en in hoeveel tijd het weg lekt
djayzzzaterdag 3 januari 2009 @ 11:12
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:08 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Ligt eraan waar hij zit en in hoeveel tijd het weg lekt
Hmm ja. Ik rijdt zo'n 80km per dag, dus moet om de 3 dagen tanken. heb verder geen rare dingen aan de auto ontdekt qua rijstijl.
RemcoDelftzaterdag 3 januari 2009 @ 11:23
Tijd voor een garage ljikt me?
djayzzzaterdag 3 januari 2009 @ 11:26
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Tijd voor een garage ljikt me?
Mijn eigen garage zegt dat een auto op gas altijd minder kan rijden in de winter door de kou maar zoveel toch niet?
ThaNetRunnerzaterdag 3 januari 2009 @ 11:32
Kan wel kloppen hoor,

Gas heeft een hele hoge ontbranding, dus als het kouder is gebruikt ie meer...

Zelfde met Diesel... en benzine... zodra de auto helemaal warm is gebruikt ie weer normaal, maar met het warm worden kost energie...
hierissieweerzaterdag 3 januari 2009 @ 11:35
Maar de beste man rijd 80KM per keer, gas word sneller war. Dus moet het alsnog wel een verschil maken, maar niet in dergelijke verhoudingen!?
djayzzzaterdag 3 januari 2009 @ 12:11
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:35 schreef hierissieweer het volgende:
Maar de beste man rijd 80KM per keer, gas word sneller war. Dus moet het alsnog wel een verschil maken, maar niet in dergelijke verhoudingen!?
Idd. ik zal eens een autogasinstallatie bedrijf benaderen
gatewayzaterdag 3 januari 2009 @ 13:21
met koud weer past er minder gas in de tank misschien?
Scrutinizerzaterdag 3 januari 2009 @ 13:29
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 12:11 schreef djayzz het volgende:

[..]

Idd. ik zal eens een autogasinstallatie bedrijf benaderen
Lijkt me verstandig. Ik rij ook op lpg en er is zeker wel meer verbruik 's-winters maar niet in die verhouding. Zomers rij ik ongeveer 1 op 6,5 misschien 1 op 7, 's-winters iets minder zuinig dan 1 op 6.
Devrim_zaterdag 3 januari 2009 @ 13:32
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 13:21 schreef gateway het volgende:
met koud weer past er minder gas in de tank misschien?
Met warm weer zet gas toch juist uit?
benzjezaterdag 3 januari 2009 @ 18:53
Lek opsporen met bloemenspuitje met dreft erin
Turquaz52zondag 4 januari 2009 @ 15:15
Enig vorm van vermogen verlies TS?
djayzzzondag 4 januari 2009 @ 23:25
quote:
Op zondag 4 januari 2009 15:15 schreef Turquaz52 het volgende:
Enig vorm van vermogen verlies TS?
Nee dat dus het rare. Ik merk verder niks raars. Vandaag was de tank al leeg bij 210km. Ik ga morgen eens bellen naar een autogasinstallatie specialist in den bosch. Hoop dat hij er even naar kan kijken.
Turquaz52zondag 4 januari 2009 @ 23:46
quote:
Op zondag 4 januari 2009 23:25 schreef djayzz het volgende:

[..]

Nee dat dus het rare. Ik merk verder niks raars. Vandaag was de tank al leeg bij 210km. Ik ga morgen eens bellen naar een autogasinstallatie specialist in den bosch. Hoop dat hij er even naar kan kijken.
das wel heel erg raar..
2cvzondag 4 januari 2009 @ 23:59
Verdamper in orde ? Misschien is die vies.
Turquaz52maandag 5 januari 2009 @ 00:37
quote:
Op zondag 4 januari 2009 23:59 schreef 2cv het volgende:
Verdamper in orde ? Misschien is die vies.
zou je merken qua vermogen.. Ik denk dat ie veeeelste rijk loopt..

TS, was de auto eens een keer onder de motorkap, en er onder (bij je lokale doe het zelf hogedruk was cabine).. als je gesiss hoort, en/of ijs ziet, zegt het al genoeg
En ja, dat meen ik echt
(zo ben ik er achtergekomen waarom de V8 van mijn baas ineens zoveel zuipte.. bleek dat de slang van verdamper naar mengstuk poreus was geworden, was dankzij mij de hele verdamper binnen een mum van tijd bevroren
djayzzmaandag 5 januari 2009 @ 07:39
quote:
Op maandag 5 januari 2009 00:37 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

zou je merken qua vermogen.. Ik denk dat ie veeeelste rijk loopt..

TS, was de auto eens een keer onder de motorkap, en er onder (bij je lokale doe het zelf hogedruk was cabine).. als je gesiss hoort, en/of ijs ziet, zegt het al genoeg
En ja, dat meen ik echt
(zo ben ik er achtergekomen waarom de V8 van mijn baas ineens zoveel zuipte.. bleek dat de slang van verdamper naar mengstuk poreus was geworden, was dankzij mij de hele verdamper binnen een mum van tijd bevroren
ja, dat zal ik eens doen. Ik moet toch al dat strooizout van mijn auto spuiten. Bedankt.
dwaazekaasmaandag 5 januari 2009 @ 08:32
luchtfilter vervangen kan ook veel schelen
Turquaz52maandag 5 januari 2009 @ 11:52
quote:
Op maandag 5 januari 2009 07:39 schreef djayzz het volgende:

[..]

ja, dat zal ik eens doen. Ik moet toch al dat strooizout van mijn auto spuiten. Bedankt.
Spuit expres wat meer richting je injectoren (of heb je mengstuk) en wat water op je verdamper, terwijl de motor draait, want dan is je LPG systeem ook actief..

Niet dat je de tuinslang er vol open er op gaat houden Maar dat je gewoon met mate doet.
Zo kun je ook meteen kijken of ie valse lucht aan zuigt, als ie afslaat of een dipje maakt inde toeren, wilt het zeggen dat daar in de buurt problems zijn (kan zijn pakkingen, of poreus vacuumslangetje, of...........??)
Turquaz52maandag 5 januari 2009 @ 11:52
quote:
Op maandag 5 januari 2009 08:32 schreef dwaazekaas het volgende:
luchtfilter vervangen kan ook veel schelen
Geen 2xx km
Never nooit. al heb je heb 50% dicht gemaakt, dannog geen 2xx km. En heel wat vermogen verlies, maar dat heeft de TS niet..
djayzzmaandag 5 januari 2009 @ 19:06
Donderdag heb ik een afspraak bij een autogasinstallatie bedrijf. die gaan er eens goed naar kijken.

Hoop dat daar wat uit komt.
vladmaandag 5 januari 2009 @ 20:30
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 10:59 schreef djayzz het volgende:
Ik heb een tijdje geleden een auto gekocht met gastank erin. de auto is van 1996 en in 2004 is de gastank ingebouwd.

In het begin kon ik nog 400km + rijden met een volle tank (44l) maar nu haal ik nog maar de 200-250 km.

weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Kan zoveel zijn. Maar je zou eens kunnen beginnen met de tankvlotter laten controleren, deze wil soms lekraken of andere kuren vertonen (niet zelf loshalen als je niet weet wat je doet ). Gewoon een keer de tank leegrijden en kijken hoeveel liter je kunt tanken.
djayzzmaandag 5 januari 2009 @ 20:50
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:30 schreef vlad het volgende:

[..]

Kan zoveel zijn. Maar je zou eens kunnen beginnen met de tankvlotter laten controleren, deze wil soms lekraken of andere kuren vertonen (niet zelf loshalen als je niet weet wat je doet ). Gewoon een keer de tank leegrijden en kijken hoeveel liter je kunt tanken.
Ik rijd elke keer de tank leeg, en elke keer kan ik +-44 L tanken. terwijl ik steeds minder KM gemaakt heb.
T42dinsdag 6 januari 2009 @ 10:28
mijn auto op lpg heeft wel meer verbruik maar NIET zoveel

70 liter haal ik normaal 400km (ongeveer kan ook 450km zijn)
nu met vorst haal ik 375km gemiddeld
Turquaz52dinsdag 6 januari 2009 @ 10:53
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:28 schreef T42 het volgende:
mijn auto op lpg heeft wel meer verbruik maar NIET zoveel

70 liter haal ik normaal 400km (ongeveer kan ook 450km zijn)
nu met vorst haal ik 375km gemiddeld
Mijn baas haalt dat met zijn 350SE (3.5L V8) 100L, 350/300KM

En achter ruikt de hele auto naar gas... Denk dat ie kleppen heeft verbrand
T42dinsdag 6 januari 2009 @ 14:16
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:53 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Mijn baas haalt dat met zijn 350SE (3.5L V8) 100L, 350/300KM

En achter ruikt de hele auto naar gas... Denk dat ie kleppen heeft verbrand
quote:
AftrapSpecialist @ PTA!
heb jij moge lesse in dat ding?
-chefke-dinsdag 6 januari 2009 @ 14:50
wat voor een auto is het ?

Ga eens een stuk op benzine rijden en kijk eens wat het verbruik op benzine ligt.

Wij hebben zelf ook een auto op lpg en die rijdt in de zomer 1 op 11 en in de winter 1 op 9. dus het verbruik stijgt wel maar die zo enorm.

ik zou effe naar je lpg boer dealer rijden.

ik vermoed dat je auto in noodloop(geen geel lampjeop je dash?) zit en daarom zoveel gas verbruikt.
djayzzdinsdag 6 januari 2009 @ 15:52
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:50 schreef -chefke- het volgende:
wat voor een auto is het ?

Ga eens een stuk op benzine rijden en kijk eens wat het verbruik op benzine ligt.

Wij hebben zelf ook een auto op lpg en die rijdt in de zomer 1 op 11 en in de winter 1 op 9. dus het verbruik stijgt wel maar die zo enorm.

ik zou effe naar je lpg boer dealer rijden.

ik vermoed dat je auto in noodloop(geen geel lampjeop je dash?) zit en daarom zoveel gas verbruikt.
Tis een Peugeot 306 cabrio uit 1996. 2.0l

Ik heb donderdag een afspraak bij een lpg specialist, hoop dat hij wat kan vinden.

geen lampjes op mijn dashboard, en benzine rijdt ie wel gewoon normaal.
Badabingeadinsdag 6 januari 2009 @ 15:55
tvp voor de afloop
Turquaz52dinsdag 6 januari 2009 @ 19:07
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:16 schreef T42 het volgende:

[..]


[..]

heb jij moge lesse in dat ding?
Yep, in de 350SE en in de 280SE W126

(Foto's van internet)350SE:


't is een fockin slagschip man Om te starten moet je plankgas starten, en na 2/3 plofjes onder de kap slaat ie aan op een paar cilinders, en na wat gas geven draait ie lekker op 8 of 7 cilinders

En de W126:

Deze heeft een ander blok gekregen, nadat hij zwaar in de begrenzer liep, de klep zweefde en de zuiger kuste..

Heb ook hier in mogen rijden, man man man....

1 woord emoticon:

Ben gek op de W126..
TheFreshPrincedinsdag 6 januari 2009 @ 19:16
Ik rij 's zomers 1 op 9,3 en nu in de winter zo'n 1 op 8,8.
Dus dat gaat prima.

Ik heb echter ook een tijdje gehad dat de motor 1 op 6,5 liep en veel vermogen miste.

Toen bleek er een vuiltje achter de afstelkraan te blijven hangen; motor gestart, kraan 3 slagen losgedraaid, gas gegeven, 3 slagen vast gedraaid en hij liep weer goed.
Hier kwam ik pas achter nadat ik rotor, bougies, kabels en verdelerkap al had vervangen
T42dinsdag 6 januari 2009 @ 21:53
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 19:07 schreef Turquaz52 het volgende:
...
't is een fockin slagschip man Om te starten moet je plankgas starten, en na 2/3 plofjes onder de kap slaat ie aan op een paar cilinders, en na wat gas geven draait ie lekker op 8 of 7 cilinders
...
Deze heeft een ander blok gekregen, nadat hij zwaar in de begrenzer liep, de klep zweefde en de zuiger kuste..

afgetrapte pauperbakken dus gelukkig start mijn benz wel normaal op lpg zonder plofjes enz
Tha_Duckdinsdag 6 januari 2009 @ 21:54
Kleppen stellen? Dat herinner me nog van de tijd dat ik op gas reed
TheFreshPrincedinsdag 6 januari 2009 @ 21:58
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:54 schreef Tha_Duck het volgende:
Kleppen stellen? Dat herinner me nog van de tijd dat ik op gas reed
Verrek, er zijn inderdaad nog blokken waar je zelf kleppen moet stellen.
Bij mijn Volvo moet dat ook nog, met klepstelplaatjes. Maar die is oud.
Ik doe het zelf dus ben gemiddeld 8 tot 25 euro kwijt aan materiaal.
Soms een klepdekselpakking en een stuk of 3 nieuwe plaatjes omdat je de meeste kan hergebruiken (doorschuiven).
Klepstelplaatjes zijn er tussen de 2.7 en ruim 4 milimeter, ze worden bij iedere keer stellen iets dunner.
Dus bij 2.7mm ben je echt uitgesteld.
De dunste plaatjes zitten nu op 3.30mm en heb 310.000km op de teller. Dus ik kan nog wel tot ruim 4 ton doorrijden.

Hoeveel kilometers rijdt TS al op LPG met deze auto?
Klepspeling meten doe je zo tussen de 15.000 en 25.000km, afhankelijk van de motor.

update: ik zie zo op een 306 tuning forum dat kleppen stellen bij de 306 nodig is. Maar dat ging over een 1.4 motor. Dus als TS al een hele tijd rondrijdt zonder kleppen stellen, dan wordt het mogelijk hoog tijd (of is het te laat).

Update2: (problemcar.nl)
quote:
#8 22 november 2007 20:48:58
sel
Particulier
Echte naam: Seloroy Hassing
Woonplaats: The Netherlands
Geregistreerd: 22 januari 2006
Berichten: 607 Re: Bijzonder probleem....HELPkleppenstellen bij 8v blokken van peugeot is een rotklus. Het is een arbeidsintensieve zaak. Als je het zelf kunt, heb je aan materiaal alleen vulplaatjes nodig. Vaak (bijna altijd) wordt ook meteen distr.riem vervangen.
Eigenlijk is dus de 8 klep motoren van peugeot / citroën geen goede keuze om op lpg te rijden. Je kunt dan beter 16V hebben, van de 16v motoren hoef en kun je kleppen niet stellen, deze gaan meestal 200.000 - 300.000 km mee..
Bij een 8 klepper van peugeot moet dat om de 30.000 km gebeuren. Je kunt de kleppen max 4 laten stellen, dus uiteindelijk afhankelijk van je rijstijl zit je met 150 - 170.000 met een versleten cilinderkop. Kleppenstellen helpt dan niet meer omdat er niets meer valt te stellen. Dan is er koprevisie noodzakelijk... Wat kost kleppen laten stellen ? +/- 400 euro.. koprevisie als je kop zelf demonteert en na een revisiebedrijf brengt +/- 700 euro anders 1100 - 1500 euro..
Als die 2.0 een 16 klepper is en al rond de 200.000km zit kan het dus ook zijn dat de kop aan een revisie toe is... Dure grap... Toch kost een koprevisie maar 1 cent per kilometer, dus je kan iedere maand een klein bedrag apart zetten hiervoor.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2009 22:12:00 ]
Ofyles2woensdag 7 januari 2009 @ 03:43
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:32 schreef ThaNetRunner het volgende:
Kan wel kloppen hoor,

Gas heeft een hele hoge ontbranding, dus als het kouder is gebruikt ie meer...

Zelfde met Diesel... en benzine... zodra de auto helemaal warm is gebruikt ie weer normaal, maar met het warm worden kost energie...
Misschien heeft het toch iets meer te maken met de energieke waarde van brandstof die in de zomer iets lager is dan de winter omdat de verbrandingsmotoren zich dan minder snel hoeven aan te passen aan de omgevingstemperatuur?

Dat is wat ik ergens gelezen had.
djayzzwoensdag 7 januari 2009 @ 09:04
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Verrek, er zijn inderdaad nog blokken waar je zelf kleppen moet stellen.
Bij mijn Volvo moet dat ook nog, met klepstelplaatjes. Maar die is oud.
Ik doe het zelf dus ben gemiddeld 8 tot 25 euro kwijt aan materiaal.
Soms een klepdekselpakking en een stuk of 3 nieuwe plaatjes omdat je de meeste kan hergebruiken (doorschuiven).
Klepstelplaatjes zijn er tussen de 2.7 en ruim 4 milimeter, ze worden bij iedere keer stellen iets dunner.
Dus bij 2.7mm ben je echt uitgesteld.
De dunste plaatjes zitten nu op 3.30mm en heb 310.000km op de teller. Dus ik kan nog wel tot ruim 4 ton doorrijden.

Hoeveel kilometers rijdt TS al op LPG met deze auto?
Klepspeling meten doe je zo tussen de 15.000 en 25.000km, afhankelijk van de motor.

update: ik zie zo op een 306 tuning forum dat kleppen stellen bij de 306 nodig is. Maar dat ging over een 1.4 motor. Dus als TS al een hele tijd rondrijdt zonder kleppen stellen, dan wordt het mogelijk hoog tijd (of is het te laat).

Update2: (problemcar.nl)
[..]

Als die 2.0 een 16 klepper is en al rond de 200.000km zit kan het dus ook zijn dat de kop aan een revisie toe is... Dure grap... Toch kost een koprevisie maar 1 cent per kilometer, dus je kan iedere maand een klein bedrag apart zetten hiervoor.
Kop is zo'n 4000km geleden gereviseerd. ik heb hem 3000km geleden gekocht, dus weet niet veel van daarvoor. Morgen bij de gas-lpg-specialist hoop ik meer te weten over wat er loos is
djayzzwoensdag 7 januari 2009 @ 09:05
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 19:16 schreef MaGNeT het volgende:
Ik rij 's zomers 1 op 9,3 en nu in de winter zo'n 1 op 8,8.
Dus dat gaat prima.

Ik heb echter ook een tijdje gehad dat de motor 1 op 6,5 liep en veel vermogen miste.

Toen bleek er een vuiltje achter de afstelkraan te blijven hangen; motor gestart, kraan 3 slagen losgedraaid, gas gegeven, 3 slagen vast gedraaid en hij liep weer goed.
Hier kwam ik pas achter nadat ik rotor, bougies, kabels en verdelerkap al had vervangen
Ik mis geen vermogen, dat is het rare eraan..
Painted_Horsewoensdag 7 januari 2009 @ 09:37
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 11:32 schreef ThaNetRunner het volgende:
Kan wel kloppen hoor,

Gas heeft een hele hoge ontbranding, dus als het kouder is gebruikt ie meer...

Zelfde met Diesel... en benzine... zodra de auto helemaal warm is gebruikt ie weer normaal, maar met het warm worden kost energie...
Dat scheelt inderdaad behoorlijk.
Van het weekend heb ik de turboknaller ontdekt wat dat betreft: met vries weer met een diesel een aanhanger trekken, scheelt ruim 150 kilometer op een tank.
fathankwoensdag 7 januari 2009 @ 11:38
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef Painted_Horse het volgende:

[..]

Dat scheelt inderdaad behoorlijk.
Van het weekend heb ik de turboknaller ontdekt wat dat betreft: met vries weer met een diesel een aanhanger trekken, scheelt ruim 150 kilometer op een tank.
Die heb ik laatst ook ontdekt ja. Mijn collega's wilden het niet geloven en riepen met z'n allen dat ik het gaspedaal niet zover moet indrukken . Maar feit is dat ik met aanhanger een stuk rustiger rij. Vooral op de snelweg. Daar blijf ik lekker rechts tussen de vrachtwagens kachelen op de cruise control. Dan merk ik bijna geen verschil in verbruik.

Maar toch is mijn verbruik omhooggeschoten sinds het rond het vriespunt of kouder is.
Mirrezondag 1 februari 2009 @ 01:36
Wat heeft dat autogasinstallatie bedrijf ontdekt? Rijdt ie alweer wat zuiniger?
Turquaz52zondag 1 februari 2009 @ 14:50
Ik ben ook benieuwd!
djayzzzondag 1 februari 2009 @ 22:07
Hij rijdt nu weer een stuk zuiniger, ze hebben de verdamper schoongemaakt en de hele gasinstallatie opnieuw afgesteld.

Helaas kan ik er momenteel niet zelf in rijden wegens medische condities, maar hij rijdt nu wel goed.
Bedankt voor jullie interesse!
Mirredinsdag 3 februari 2009 @ 22:49
Ik was gewoon even benieuwd oe dit afgelopen was. Fijn dat het weer in orde is.

Beterschap overigens