Mijn vriend en ik zitten met een vreselijk dilemma: één van onze poezen moet weg, maar welke?
De poezen:
Gizmo, een gesteriliseerde poes van 5 jaar, komt niet buiten. Is een echt schildpadpoesje, nieuwsgierig, eigenwijs, speels en is nergens bang voor. Ze komt vaak bij ons om te spelen of lekker geaaid te worden. Iets meer dan een jaar geleden heb ik haar van een gezin met 3 kleine kinderen, een hondje en 2 katers overgenomen omdat ze compleet ondergesneeuwd werd. Van een superangstig poesje is Gizzie uitgegroeid tot een ware daredevil met een vachtje.
Smook, een gesteriliseerde poes van 9 jaar, komt niet buiten. Is een lapjespoes met een 'traumaverleden'. Haar heb ik precies een jaar geleden overgenomen van ook een gezin met 3 kinderen. In korte tijd daar heeft ze de geboorte van een kind meegemaakt, een verhuizing en is haar poezemaatje overleden. Smook zat bij deze mensen daarom altijd op zolder en kwam alleen naar beneden om te eten en drinken. In het afgelopen jaar heeft ze de eerste maand constant onder ons bed gelegen en at niet. Op een gegeven moment heb ik de slaapkamer consequent dichtgehouden en kon ze alleen in de gang, huiskamer en keuken komen. Vanaf toen is het steeds een beetje beter gegaan. Maar dan ook echt met steeds een klein stapje meer. Nu na een jaar kun je haar alleen aanhalen, oppakken is een big no-no, want ze scheurt je echt aan stukken met haar scherpe klauwtjes. Ze komt ook echt niet bij je op schoot zitten, maar ze smeert hem bijna nooit meer naar de slaapkamer. Nu bijvoorbeeld zit ik aan het bureau en zit ze op de leuning naast me (ja ja ik zit in een fauteuil achter de pc).
De situatie:
Tijdens de eerste keer dat deze 2 dames elkaar ontmoeten was het geblaas en op de achterpootjes staan en klauwen naar elkaar. Met periodes is dat steeds gebleven, maar ze zochten elkaar toch ook steeds weer op. Lagen ze weer eens samen op de bank bijvoorbeeld. Maar de laatste 2 maanden wordt het steeds erger. De opstootjes worden heviger, laten ook hun markeringen achter bij ze en het lijkt ook wel alsof ze wraak op elkaar aan het nemen zijn. Vanochtend gingen ze hier bitchfighting door de huiskamer en de gang. We zijn bang dat het een keer zo ernstig is dat er één voor een verwonding naar de dierenarts moet.
We hebben al zo veel uitgeprobeerd met deze 2: Feliway, Felifriend, BachBloesem, herintroduceren, met zijn teetjes in 1 ruimte een tijdje...ik weet het nu echt niet meer. De dierenarts zegt dat hij wel wat kalmeringsmiddelen heeft, maar ik denk dat we maar moeten accepteren dat deze 2 poezemeisjes nooit vriendinnen worden en een soort van gewapende stilstand zit er ook niet in.
De oplossing???
We denken eraan om één van de 2 meiden af te staan, maar de vraag is welke? Van Gizzie weet ik dat ze er wel weer bovenop komt als ze ergens anders moet wonen. Maarrrrr, we willen in de nabije toekomst graag een cavalier (kleine hond) en van haar weten we dat ze aan hondjes gewend is. Enne, ze is een echte poezepoes en ik schaam me ervoor om het te zeggen: een beetje ons favorietje.
En Smook is ook een lekkere kroelert hoor, ik hou ook echt heel veel van haar, ook al komt ze niet bij ons op schoot. En gezien haar verleden ben ik bang dat ze bij een volgend huis helemaal psycho wordt en weg zal kwijnen. Het heeft nu al een jaar geduurd voor ze een beetje los kwam. Maarrrr, we beseffen ook dat een hondje + Smook waarschijnlijk een hele slechte combinatie is. Dus onze hondenwens moet een aantal jaar wachten.
Waar het op neer komt is dat het zo niet langer kan, we ze eigenlijk alletwee willen houden, maar toch deze supermoeilijke keus moeten maken.
Is er iemand die misschien nog een andere oplossing heeft? Of ons inzicht kan geven in de keus die we moeten maken?
Pleeeeeezzzzz help us.