K14 ontwikkelde zo fraai omdat het totale proces zo ver mogelijk uit elkaar getrokken was in plaats van geïntegreerd zoals in E-6. Het resultaat was goed te zien wanneer je de dia's op papier probeerde af te drukken. In je korrelloep zag je bij E6-films alleen nog maar korrel, bij Kodachrome zag je nog beelddetails. Ook met een diascanner merk je een standsverschil tussen Kodachrome en de rest.quote:Op woensdag 31 december 2008 13:58 schreef Halinalle het volgende:
In verleden stuurde ik mijn films inderdaad naar Lausanne. Voordeel van het K14-proces is dat de dia's van mijn opa er nog uitzien alsof ze vorige week genomen zijn (afgezien van de subject matter). Dat kun je van het meeste andere (kleuren) negatief/dia materiaal niet meer zeggen.
Agfa films in rodinal waren inderdaad heerlijk fijnkorrelig, maar met mijn handen in de chemicaliën staan doe ik niet meer (zo sentimenteel ben ik dan ook weer niet).
Kodachrome heeft weliswaar een hoge resolutie, echter op geen stukken na zo hoog als die van zwartwitfilms of Ektar25. Heeft voornamelijk te maken met het gebruiksdoel, namelijk projectieplaatjes.quote:Qua oplossend vermogen is mijn idee dat kodachrome zo'n beetje overeenkomt met de nieuwe 20+ MP ff-sensoren, of vergis ik me daarin?
Succes ermee en deel vooral even de ervaringen hier (voor je het weet sta je aan de voet van de grote Kodachrome-Revival)quote:Ektar 25 lijkt me ook interessant, maar ik ga eerst proberen om nog wat kodachrome te pakken te krijgen, ook al moeten ze dan in de US ontwikkeld worden.
Even Goegel uit zijn hok halenquote:Op woensdag 31 december 2008 17:41 schreef zquing het volgende:
/noob
als ik dus rolletjes kodachrome scoor op marktplaats kan ik ze niet makkelijk laten ontwikkelen in europa? Hoe gaat dat dan te werk?
Zonder extra kosten. Pluim voor de gele reusquote:EUROPA
Het fotoverwerkingslaboratorium van Kodak in Renens (Zwitserland) is gesloten. Kodak blijft haar Europese klanten echter Kodachrome-verwerking aanbieden. We versturen onze 35-mm diafilms vanaf nu naar Dwayne's Photo in Parsons (Kansas, Verenigde Staten). Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.
Europese klanten kunnen hun KODACHROME-films en -enveloppen gewoon naar het onderstaande adres blijven opsturen.Kodak SA
Laboratoire KODACHROME
Case Postale
Ch-1001 Lausanne
Zwitserland,
pfff kodakquote:Op zondag 4 januari 2009 18:35 schreef Erasmo het volgende:
Ektar 25 is zóó 2008![]()
Ektar 100 is de toekomst![]()
[ afbeelding ]
Denk je dat ze dat nog lang blijven doen?quote:Op woensdag 31 december 2008 18:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even Goegel uit zijn hok halen
Dwayne's Photo en volgens hetgeen ik op dit moment kan vinden is Dwayne's momenteel nog het aynige lab dat K14 draait.
Zolang er Kodachrome is zal Dwayne's ermee doorgaan, en Kodachrome64 staat vreemd genoeg nog steeds bij Kodak in het lijstje.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:47 schreef eleusis het volgende:
[..]
Denk je dat ze dat nog lang blijven doen?
Even doorklikkeren naar de films en het prijzenpdf'je, valt niet tegen voor Nederland ik vrees alleen dat ie daar zonder inramen ismaar als je weet hoe machinaal inramen in een lab gaat heb je de beste motivatie om het toch maar zelf te doenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 08:41 schreef Ilford het volgende:
Ik zie dit topic nu pas, het meeste is al gezegd: je kunt de film nog steeds naar Kodak Lausanne sturen, dan stuurt Kodak het naar Dwayne's en terug. In het gunstigste geval 2 weken, meestal een week of 3.
Het adres waar ik in Nederland mijn Kodachrome koop: http://www.dappa.nl/shop-prices-page.html
Goedkoop is het niet, maar daar is het ook een hobby voor(Bovendien, de prijs is wel inclusief ontwikkelen en inramen. Kost je nog wel twee EU postzegels per film.)
Het is en blijft een geweldige film. Zolang-ie nog bestaat, zal ik 'm zo nu en dan gebruiken.
Ah, betere prijs. En ik vrees dat dat net zo goed inclusief inramen is; veel keuze heb je niet: je stuurt het op naar Kodak en Dwayne's doet het in van die dunne kartonnen raampjes, waarbij er gelijk allemaal miniscule papiervezels als stof op de dia's neerdwarrelenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:38 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even doorklikkeren naar de films en het prijzenpdf'je, valt niet tegen voor Nederland ik vrees alleen dat ie daar zonder inramen ismaar als je weet hoe machinaal inramen in een lab gaat heb je de beste motivatie om het toch maar zelf te doen
En die is volgens agfaphoto niet meer nieuw leverbaar, hier wat er allemaal nog wel in de prijslijst staatquote:
Wat je kan doen is eerst die dia's even afwachten. Zien die er kwalitatief goed uit(lekkere volle kleuren en zo), dan zou je kunnen overwegen om ze te(laten) scannen. De scans kun je vervolgens bewerken zo dat je beeldbestanden krijgt die je gewoon de printservice in kan gooien, de afdrukjes zijn dan spotgoedkoop en kwalitatief beter dan welke diaprint dan ook.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:12 schreef Dertien_ het volgende:
Oke, ik weet niet of mn vraag hier past maar andere zeiden van wel:
Oke, ik heb een vraag.
Ik weet niet echt veel van fotografie en alles af.
Maargoed, ik heb nu dus heel veel andere rolletjes dan normaal gekocht maar Kodak Ektachrome G
en dit is dus positief terwijl ik normaal negatief gebruik.
Dus ik vandaag mijn rolletjes inleveren, zegt ze: Ja je krijgt je dia's vrijdag.
En toen vroeg ik of ik ook normale foto's zou kunnen krijgen maar ze vertelde dat dat prijzig ging worden.
Maargoed ik heb nog 20 rolletjes liggen en ik heb niet echt veel aan dia's denk ik want die kan ik niet bekijken.
Dus wat zou ik het beste kunnen doen?
Wat doen andere mensen met van die positieve rolletjes?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |