abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64530575
(Alert: sentimentele post )

Onlangs was ik in een discussie verwikkeld waar gesteld dat met de nieuwe hires-sensors veel objectieven niet meer voldoen. Mijn tegenwerping was dat het probleem niet nieuw is en ook niet zo rampzalig als gesteld, aangezien je met films als Kodachrome en Velvia een vergelijkbare resolutie hebt en gebreken dus net zo zichtbaar zijn. Daar moet je mee leren werken.

Mijn "probleem" is dat ik nu weer zin heb om een paar rolletjes Kodachrome te schieten, want naast Velvia was Kodachrome 64 mijn favoriete film. Een korte speurtocht op internet leverde echter geen adressen op waar Kodachrome te verkrijgen is. Weet iemand of deze film in Nederland überhaupt nog te verkrijgen is? En zo ja, waar? Schiet er hier eigenlijk nog iemand (af en toe) met Kodachrome?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 december 2008 @ 13:36:10 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64530953
Voor zover Kodachrome nog verkrijgbaar is ga je een ander probleempje tegemoet zien, namelijk dat er nauwelijks meer Kodachrome ontwikkeld wordt.
Kodachrome kent een eigen proces (K14) en door de lage aantallen is het voor de gele gigant nauwelijks meer lonend om dat proces te draaien. Het laatste adres in Europa dat K14 draaide (Kodak Lausanne) is daar voor zover ik weet mee opgehouden. Wordt dus even zoeken op het wilde wereldweb wat de mogelijkheden nog zijn.
Overigens is het oplossend vermogen van Kodachrome25(noch Velvia) nog niet genoeg om je lenzen te outperformen, daar ben je nóg weer andere films voor nodig die waarschijnlijk ook niet meer verkrijgbaar zijn. Het dichtst in de buurt komt nog AgfaOrtho25 die je dan als ISO6(!) belicht en ontwikkelt in Rodinal 1:100. Vraag is of je dat moet willen.
Wat je inderdtijd met Kodachrome wel goed kon zien was het verschil tussen de toenmalige zooms en vastbrandpunten. Tegenwoordig zijn de zoomlenzen echter zoveel beter dat er meer voor nodig is dan Kodachrome.
Wil je een keertje hi-res-lo-sens, dan zou je Ektar25 kunnen overwegen. Mits door een goed lab ontwikkeld en met een goed stukje optiek vergroot kun je daar hele aparte dingen mee doen.

Kodachrome is de enige diafilm die het tot een liedje heeft geschopt

Agfa derlief toe drink niet meer tellen we dan maar even niet mee

[ Bericht 18% gewijzigd door Ouwesok op 31-12-2008 13:45:11 (nutteloze info toegevoegd) ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_64531659
In verleden stuurde ik mijn films inderdaad naar Lausanne. Voordeel van het K14-proces is dat de dia's van mijn opa er nog uitzien alsof ze vorige week genomen zijn (afgezien van de subject matter). Dat kun je van het meeste andere (kleuren) negatief/dia materiaal niet meer zeggen.
Agfa films in rodinal waren inderdaad heerlijk fijnkorrelig, maar met mijn handen in de chemicaliën staan doe ik niet meer (zo sentimenteel ben ik dan ook weer niet).

Qua oplossend vermogen is mijn idee dat kodachrome zo'n beetje overeenkomt met de nieuwe 20+ MP ff-sensoren, of vergis ik me daarin?

Ektar 25 lijkt me ook interessant, maar ik ga eerst proberen om nog wat kodachrome te pakken te krijgen, ook al moeten ze dan in de US ontwikkeld worden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 december 2008 @ 14:20:27 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64532398
quote:
Op woensdag 31 december 2008 13:58 schreef Halinalle het volgende:
In verleden stuurde ik mijn films inderdaad naar Lausanne. Voordeel van het K14-proces is dat de dia's van mijn opa er nog uitzien alsof ze vorige week genomen zijn (afgezien van de subject matter). Dat kun je van het meeste andere (kleuren) negatief/dia materiaal niet meer zeggen.
Agfa films in rodinal waren inderdaad heerlijk fijnkorrelig, maar met mijn handen in de chemicaliën staan doe ik niet meer (zo sentimenteel ben ik dan ook weer niet).
K14 ontwikkelde zo fraai omdat het totale proces zo ver mogelijk uit elkaar getrokken was in plaats van geïntegreerd zoals in E-6. Het resultaat was goed te zien wanneer je de dia's op papier probeerde af te drukken. In je korrelloep zag je bij E6-films alleen nog maar korrel, bij Kodachrome zag je nog beelddetails. Ook met een diascanner merk je een standsverschil tussen Kodachrome en de rest.
Het mooie van Kodachrome vond ik echter niet die resolutie, maar die prachtige eigenwijze kleurweergave (ik kom nog het meest in de richting wanneer ik bij mijn G5 de kleurverzadiging laag zet en het contrast iets verhoog
quote:
Qua oplossend vermogen is mijn idee dat kodachrome zo'n beetje overeenkomt met de nieuwe 20+ MP ff-sensoren, of vergis ik me daarin?
Kodachrome heeft weliswaar een hoge resolutie, echter op geen stukken na zo hoog als die van zwartwitfilms of Ektar25. Heeft voornamelijk te maken met het gebruiksdoel, namelijk projectieplaatjes.
Het scheidend vermogen van Kodachrome25 moet je ongeveer inschatten op zo'n 65 l/mm. Kijk je dan vervolgens naar het scheidend vermogen dat een normale 50mm geeft, dan blijkt dat in de hoek op volle opening al bij de 80 l/mm te liggen, diafragmeer je een stopje, dan haalt ie er iets over de honderd.
Het is dus niet zo dat Kodachrome meer vraagt dan je lenzen kunnen bieden. Dat is bij de laatste generatie sensoren ook nog niet zo.
Omdat je met twee media te maken hebt die eigenlijk alleen de gevoeligheid voor licht gemeen hebben ben ik na een poging of wat trouwens maar ogehouden met het vergelijken van film en digitaal. Film heeft zijn mooie kanten en digitaal ook en daar doen we het dan maar mee.
quote:
Ektar 25 lijkt me ook interessant, maar ik ga eerst proberen om nog wat kodachrome te pakken te krijgen, ook al moeten ze dan in de US ontwikkeld worden.
Succes ermee en deel vooral even de ervaringen hier (voor je het weet sta je aan de voet van de grote Kodachrome-Revival)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 december 2008 @ 14:28:39 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64532713
Veel over Kodachrome , interessant leesvoer en ook nog het nodige kijkvoer
pi_64539540
/noob

als ik dus rolletjes kodachrome scoor op marktplaats kan ik ze niet makkelijk laten ontwikkelen in europa? Hoe gaat dat dan te werk?
"Those unforgettable days, for them I live"
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 december 2008 @ 18:32:33 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64541079
quote:
Op woensdag 31 december 2008 17:41 schreef zquing het volgende:
/noob

als ik dus rolletjes kodachrome scoor op marktplaats kan ik ze niet makkelijk laten ontwikkelen in europa? Hoe gaat dat dan te werk?
Even Goegel uit zijn hok halen

Dwayne's Photo en volgens hetgeen ik op dit moment kan vinden is Dwayne's momenteel nog het aynige lab dat K14 draait.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 december 2008 @ 18:50:09 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64541517
Nog een aanvulling. Het was even zoeken, maar er is voorshands geen reden tot panieck wanneer je via marktbay of eplaats aan een leuk partijtje Kodachrome komt, je kunt ze in hun bijgesloten envelopje nog steeds naar Lausanne sturen. Kodak zegt vervolgens zelf even wat er dan mee gebeurt
quote:
EUROPA
Het fotoverwerkingslaboratorium van Kodak in Renens (Zwitserland) is gesloten. Kodak blijft haar Europese klanten echter Kodachrome-verwerking aanbieden. We versturen onze 35-mm diafilms vanaf nu naar Dwayne's Photo in Parsons (Kansas, Verenigde Staten). Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.
Europese klanten kunnen hun KODACHROME-films en -enveloppen gewoon naar het onderstaande adres blijven opsturen.Kodak SA
Laboratoire KODACHROME
Case Postale
Ch-1001 Lausanne
Zwitserland,
Zonder extra kosten. Pluim voor de gele reus

Overigens staat alleen Kodachrome64 nog op de lijst met verkrijgbare Kodachromes, en voor de 64 vrees ik dat dat 20+-Megapixelverhaal al niet meer opgaat, hij stond in de 60's bekend als 'De snelle Kodachrome'.
Later is er nog Kodachrome200 geweest die als je de andere twee gewend was eigenlijk het best als een kleine ramp te kenschetsen was
  zondag 4 januari 2009 @ 18:35:39 #9
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64655916
Ektar 25 is zóó 2008

Ektar 100 is de toekomst

zondag 4 januari 2009 @ 18:37:16 #10
122997 zquing
Drama Junk
pi_64655971
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:35 schreef Erasmo het volgende:
Ektar 25 is zóó 2008

Ektar 100 is de toekomst

[ afbeelding ]
pfff kodak

Velvia
  zondag 4 januari 2009 @ 18:47:55 #11
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64656383
quote:
Op woensdag 31 december 2008 18:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Even Goegel uit zijn hok halen

Dwayne's Photo en volgens hetgeen ik op dit moment kan vinden is Dwayne's momenteel nog het aynige lab dat K14 draait.
Denk je dat ze dat nog lang blijven doen?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 januari 2009 @ 20:22:16 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64660741
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:47 schreef eleusis het volgende:

[..]

Denk je dat ze dat nog lang blijven doen?
Zolang er Kodachrome is zal Dwayne's ermee doorgaan, en Kodachrome64 staat vreemd genoeg nog steeds bij Kodak in het lijstje.

@Erasmo : Kodak heeft al eerder een Ektar100 en Ektar125 losgelaten. Hoewel stuk voor stuk uiterst fraaie films konden ze niet in de schaduw staan van Ektar25. Het enige probleem van Ektar25 is dat je de voordelen ervan pas merkt wanneer je zelf je opnamen vergroot of dat door een heel goed vaklab laat doen. Dat is of heel bewerkelijk of peperduur of een combinatie van beide, maar het blijft één van de gortigste kleinbeeldfilms die ik tot nog toe heb gezien en ik heb er eigenlijk best wel een paar gezien
  dinsdag 6 januari 2009 @ 00:10:58 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64713572
Kwam net wat Ektar 100 foto's tegen

Op de kina waren ook een aantal ziekelijk scherpe vergrotingen...
pi_64718174
Ik zie dit topic nu pas, het meeste is al gezegd: je kunt de film nog steeds naar Kodak Lausanne sturen, dan stuurt Kodak het naar Dwayne's en terug. In het gunstigste geval 2 weken, meestal een week of 3.

Het adres waar ik in Nederland mijn Kodachrome koop: http://www.dappa.nl/shop-prices-page.html

Goedkoop is het niet, maar daar is het ook een hobby voor (Bovendien, de prijs is wel inclusief ontwikkelen en inramen. Kost je nog wel twee EU postzegels per film.)

Het is en blijft een geweldige film. Zolang-ie nog bestaat, zal ik 'm zo nu en dan gebruiken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 januari 2009 @ 09:38:24 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64719117
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:41 schreef Ilford het volgende:
Ik zie dit topic nu pas, het meeste is al gezegd: je kunt de film nog steeds naar Kodak Lausanne sturen, dan stuurt Kodak het naar Dwayne's en terug. In het gunstigste geval 2 weken, meestal een week of 3.

Het adres waar ik in Nederland mijn Kodachrome koop: http://www.dappa.nl/shop-prices-page.html

Goedkoop is het niet, maar daar is het ook een hobby voor (Bovendien, de prijs is wel inclusief ontwikkelen en inramen. Kost je nog wel twee EU postzegels per film.)

Het is en blijft een geweldige film. Zolang-ie nog bestaat, zal ik 'm zo nu en dan gebruiken.
Even doorklikkeren naar de films en het prijzenpdf'je, valt niet tegen voor Nederland ik vrees alleen dat ie daar zonder inramen ismaar als je weet hoe machinaal inramen in een lab gaat heb je de beste motivatie om het toch maar zelf te doen
pi_64719845
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 09:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Even doorklikkeren naar de films en het prijzenpdf'je, valt niet tegen voor Nederland ik vrees alleen dat ie daar zonder inramen ismaar als je weet hoe machinaal inramen in een lab gaat heb je de beste motivatie om het toch maar zelf te doen
Ah, betere prijs. En ik vrees dat dat net zo goed inclusief inramen is; veel keuze heb je niet: je stuurt het op naar Kodak en Dwayne's doet het in van die dunne kartonnen raampjes, waarbij er gelijk allemaal miniscule papiervezels als stof op de dia's neerdwarrelen . Ach ja...
pi_64720783
Let trouwens wel op de verzendkosten.

Maar goed, mijn vraag is beantwoord: Kodachrome is beschikbaar in Nederland. Binnenkort maar eens iets bestellen.

Nu nog op zoek naar Agfa Ultra 50

[ Bericht 22% gewijzigd door Halinalle op 06-01-2009 10:56:32 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 januari 2009 @ 12:38:27 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64724694
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:40 schreef Halinalle het volgende:

Nu nog op zoek naar Agfa Ultra 50
En die is volgens agfaphoto niet meer nieuw leverbaar, hier wat er allemaal nog wel in de prijslijst staat

Even uit mijn eigen ervaringen:
Agfa Ultra is nogal klierig waar het het negatiefontwikkelproces betreft, in het ene lab wordt ie loeischerp en nagenoeg korrelloos, in het andere merk je alleen aan de kleurverzadiging dat je met iets aparts te maken hebt en worden resolutie en korrelweergave niet spectaculair beter dan van een standaardkleurnegatieffilm.
Kwestie dus wanneer je ergens een koelkastvoorraadje op de kop kunt tikken om eerst eens wat rond te shoppen in fotolabland. Het duurste adres is voor Agfa Ultra niet per definitie het beste.
pi_64737811
Oke, ik weet niet of mn vraag hier past maar andere zeiden van wel:

Oke, ik heb een vraag.
Ik weet niet echt veel van fotografie en alles af.

Maargoed, ik heb nu dus heel veel andere rolletjes dan normaal gekocht maar Kodak Ektachrome G
en dit is dus positief terwijl ik normaal negatief gebruik.
Dus ik vandaag mijn rolletjes inleveren, zegt ze: Ja je krijgt je dia's vrijdag.
En toen vroeg ik of ik ook normale foto's zou kunnen krijgen maar ze vertelde dat dat prijzig ging worden.
Maargoed ik heb nog 20 rolletjes liggen en ik heb niet echt veel aan dia's denk ik want die kan ik niet bekijken.

Dus wat zou ik het beste kunnen doen?
Wat doen andere mensen met van die positieve rolletjes?
pi_64745927
Je rolletjes verkopen/omruilen. Ektachrome is een dia (=diapositief) film, die je alleen gebruikt als je, tja, dia's wilt hebben.

Je kunt wel afdrukken laten maken van een dia, maar dat is omslachtig en dus duurder.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 januari 2009 @ 21:17:14 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_64746246
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:12 schreef Dertien_ het volgende:
Oke, ik weet niet of mn vraag hier past maar andere zeiden van wel:

Oke, ik heb een vraag.
Ik weet niet echt veel van fotografie en alles af.

Maargoed, ik heb nu dus heel veel andere rolletjes dan normaal gekocht maar Kodak Ektachrome G
en dit is dus positief terwijl ik normaal negatief gebruik.
Dus ik vandaag mijn rolletjes inleveren, zegt ze: Ja je krijgt je dia's vrijdag.
En toen vroeg ik of ik ook normale foto's zou kunnen krijgen maar ze vertelde dat dat prijzig ging worden.
Maargoed ik heb nog 20 rolletjes liggen en ik heb niet echt veel aan dia's denk ik want die kan ik niet bekijken.

Dus wat zou ik het beste kunnen doen?
Wat doen andere mensen met van die positieve rolletjes?
Wat je kan doen is eerst die dia's even afwachten. Zien die er kwalitatief goed uit(lekkere volle kleuren en zo), dan zou je kunnen overwegen om ze te(laten) scannen. De scans kun je vervolgens bewerken zo dat je beeldbestanden krijgt die je gewoon de printservice in kan gooien, de afdrukjes zijn dan spotgoedkoop en kwalitatief beter dan welke diaprint dan ook.
Geeft die operatie goed resultaat, dan kun je de rest van die Ektachromes op dezelfde manier gebruiken, valt het je tegen, dan lijkt het me dat er hier wel één van de kopstukken in dat partijtje is geïnteresseerd.
pi_64753597
Doe mij maar een pm schieten als je ze niet hoeft
pi_64767785
Camex, die een vestiging in mijn woonplaats heeft, blijkt ook nog Kodachrome KR64 (in 120 en 135) te verkopen. De rolletjes moesten wel besteld worden, want lokaal op voorraad waren ze niet (dat was te verwachten).
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:45:27 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_64767859
Wat veel filmschieters nog hier
pi_64772761
Ja ik denk dat het het beste is om tot vrijdag te wachten, kijken wat er op die dia's staat en dan kijken waar ik ze kan laten scannen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')