abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64475254
Ik ben begonnen met de badkamer. Na eerst twee tegelvloeren eruit te bikken heb ik een dikke laag zandcement verwijderd (+/- 8 cm. is eraf).

Wat er nu nog over blijft is cement met daarin de afvoeren verwerkt. De waterafvoeren blijven liggen en steken maximaal 2 cm. boven de cement vloer uit. Voor de duidelijkheid: Deze laag is snoeihard en gaat er niet uit).

Er moet nu nog ongeveer 3 centimeter op gestort worden om de gehavende vloer op te vullen, de bovenkant van de afvoer te bedekken en de vloer te egaliseren.

- Kan egaline gebruikt worden om afvoerpijpen te bedekken (zo ja, welke)
- Wat is de maximale dikte van een egaline vloer?
- Of moet ik eerst de grootste oneffenheden opvullen (met wat) voor ik egaline ga gebruiken.
- Ik heb waterleidingen in de cementen vloer gefreesd. Moet ik die eerst opvullen met een andere mortel voordat ik egaline erop giet?

Wie kan mij op weg helpen? BVD!

[ Bericht 1% gewijzigd door youreckon op 29-12-2008 20:08:38 (spelling) ]
pi_64475599
Egaline is redelijk duur toch?

Zou voor de grootse gaten gewoon zand cement pakken, kan je trouwens ook redelijk glad afwerken hoor.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_64475687
Egaline kan tot 2cm dacht ik. Zou eerst het grove werk met cement doen en daarna egaline gebruiken.
pi_64475743
hallo,ik zou de tegel vloer in de niewe cementdekvloer leggen ben je overal vanaf
pi_64475827
quote:
Op maandag 29 december 2008 20:11 schreef DroogDok het volgende:
Egaline is redelijk duur toch?

Zou voor de grootse gaten gewoon zand cement pakken, kan je trouwens ook redelijk glad afwerken hoor.
OK, nadeel van zandcement is volghens mij alleen dat het erg lang mot drogen...
Heeft zandcement ook geen minimale laagdikte? Ik wil de vloer wel zo laag mogelijk houden t.o.v. de rest van de woning.
pi_64475938
quote:
Op maandag 29 december 2008 20:16 schreef snakeye75 het volgende:
hallo,ik zou de tegel vloer in de niewe cementdekvloer leggen ben je overal vanaf
Huh? Hoe bedoel je? Tegels in de nog natte dekvloer leggen?
pi_64476025
minimale laagdikte circa 1 cm zou ik zeggen.

Maar wat ik bedoelde is de grote gaten (leidingen enzo) vullen met cement en dan als nog egaline, en wat snakeeye zegt kan natuurlijk ook.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_64478189
Egaline is nogal flink aan de prijs. Je noemt geen afmetingen van de badkamer maar ga maar eens uitrekenen wat je dat per mm verhoging kost.
Het schijnt ook nog zo te zijn dat er voor vochtige ruimtes een speciale (lees duurdere) soort toegepast moet worden. Ik heb dat zelf overigens achterwege gelaten omdat we een douchebak hebben i.p.v. een douchehoek direct op de tegels.

Ik zou gewone cementmortel gebruiken om de 3 cm op te vullen en daarna een paar zakjes egaline nemen om de boel mooi glad en waterpas te maken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_64478835
quote:
Op maandag 29 december 2008 21:19 schreef quo_ het volgende:
Egaline is nogal flink aan de prijs. Je noemt geen afmetingen van de badkamer maar ga maar eens uitrekenen wat je dat per mm verhoging kost.
Het schijnt ook nog zo te zijn dat er voor vochtige ruimtes een speciale (lees duurdere) soort toegepast moet worden. Ik heb dat zelf overigens achterwege gelaten omdat we een douchebak hebben i.p.v. een douchehoek direct op de tegels.

Ik zou gewone cementmortel gebruiken om de 3 cm op te vullen en daarna een paar zakjes egaline nemen om de boel mooi glad en waterpas te maken.
Met gewone cement mortel bedoeld je Zandcement?
pi_64483392
zandcement is niet anders dan een schraal zand en cement mixje. Dus cement en zand in verhouding 1:4 of iets dergelijks. Ik weet niet hoe duur zo'n beamix zak kost, maar ik zou het eerlijk gezegd gewoon zelf maken.

Wat snakeye zegt kan ook, gewoon direct in de cement leggen. In principe werkt het hetzelfde als een zandcementvloer leggen met een extra stap en leg je de tegels erin als het spul nog nat is. Het mengsel is vrij droog, Hierna giet men er een goedje van pure cement met water erop en daarna tik je je tegels erin tot ze op hoogte liggen..

In de cement leggen wordt vooral gebruikt bij grote tegel afmetingen en grote oppervlaktes. Dus bijvoorbeeld een tegelvloer in je woonkamer. Een voordeel van deze methode is dat je tegelzetters de speling op kunnen vangen, en niet afhankelijk zijn van de persoon die de cementdekvloer erin heeft gelegd. Anders is het erg makkelijk afschuiven wanneer de tegels niet vlak liggen (ja maar .... heeft het niet goed gedaan etc). Een ander voordeel is dat er maar één keer nat gewerkt hoeft te worden in plaats van én zandcement én egaline én tegellijm..
pi_64483693
Een derde optie is trouwens een dikbedmortel. Omnicol heeft dat spul (Omnicem DB, of Omnicem DB Tras voor natuusteen). Dit is gewoon een tegellijm die je tot 4cm dik kan toepassen.
pi_64629297
Het wordt waarschijnlijk Rhinodek van Metzger. Ik vraag me alleen nog af of ik de van de voren redelijk vlag moet hebben. De vloer heeft namelijk redelijk diepe groeven, na het verwijderen van de dekvloer hier erop lag...
pi_64629900
ik neem aan dat je al op de website gekeken hebt?
http://www.metzger.nl/upload/file/rhinodek1verwerking.pdf

en een filmpje:
http://www.metzger.nl/website/index/pop_movie.php?video=http://www.metzger.nl/upload/movie/Egaliserenvloerenbinnen.flv
pi_66810159
Uiteindelijk heb ik zandcement gebruikt om de gehele vloer op te vullen en een sluitende laag over de hele oppervlakte te krijgen. Is vrij makkelijk te verwerken. Het heeft een zanderige structuur (duh). Ik had het veel vochtiger verwacht. Ik heb het handmatig aangebracht en met een rij en waterpas grofweg glad gekregen,

Daarna dat spul van metzger (rhinodeck) aangebracht. Superspul. Het is in de eerste instantie zo dun als yoghurt. Direct na aanbrengen met een prikroller ontluchten en uitstrijken. Een dag drogen en daarna SU-PER-STRAK. 100% waterpas en een prima bodem om met grote tegels de vloer erop te leggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')