abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64457382
quote:
Moskou, 29 dec. Hij is dan weliswaar niet tot de grootste Rus aller tijden uitgeroepen, maar met zijn derde plaats in de verkiezing van de belangrijkste historische figuur van Rusland heeft de Georgiër Josif Stalin (1878-1953) niet te klagen.

In de finale van de door staatstelevisiezender Rossija georganiseerde wedstrijd behaalde de dictator, die in zijn bloeddorst Hitler vele malen overtrof, gisteravond 519.000 stemmen. Het waren er slechts 5.000 minder dan de nummer 1 kreeg, de vorst Aleksandr Nevski, die in de dertiende eeuw Duitse en Zweedse legers uit Rusland verdreef en daarvoor heilig werd verklaard.

Op de tweede plaats eindigde met 523.000 stemmen een andere opmerkelijke kandidaat: premier Pjotr Stolypin, die in 1911 werd vermoord en verantwoordelijk was voor zowel belangrijke landhervomingen als voor het ophangen van duizenden revolutionairen in de nadagen van het tsaristische regime.

Mensenrechtenactivisten hebben het opnemen van Stalin in de shortlist van de wedstrijd van begin af aan veroordeeld. Zij beweren dat de Russische overheid Stalins wreedheden, waarbij tientallen miljoenen Russen zijn omgekomen, proberen te verbloemen en zijn dictatuur willen ophemelen. Opvallend is dat grote Russische schrijvers als Poesjkin, Tolstoj en Dostojevski niet als hoogsten zijn geëindigd. Zij brachten het, samen met Lenin en Ivan de Verschrikkelijke, wel tot de shortlist van twaalf.

Onder de presidenten Poetin en Medvedev is Stalins reputatie aanmerkelijk gegroeid. In het nieuwe instructieboek voor geschiedenisleraren worden zijn misdaden in een enkele zin afgedaan als een bedrijfsongeval. Daarentegen worden Stalins capaciteiten als organisator van de economie alom geprezen.

Ook krijgen historici steeds minder vaak toegang tot de staatsarchieven als zij de Stalinperiode willen bestuderen. Als argument daarvoor voerde de Russische parlementsvoorzitter onlangs aan dat het Russische volk nog niet toe is aan een confrontatie met de waarheid over de Stalinterreur. Stalins derde plaats in de Grootste-Rusverkiezing laat zich door die onwetendheid misschien nog het best verklaren.
Bron

De Rus die het grootste aantal Russen de wereld uit heeft geholpen.

Nou, doe me in dat geval maar Pim Fortuijn.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  maandag 29 december 2008 @ 10:23:56 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_64457458
Pim Fortuijn (lollerspelling) was Rus?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 29 december 2008 @ 10:27:17 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64457520
Ik vind het nog verbazend dat Poetin niet op 1 staat...
pi_64457554
ach ja...
"One death is a tragedy, a million deaths is a statistic"
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_64457605
De uitslag:
quote:
Александр Невский 524 575 1
П.А. Столыпин 523 766 2
И.В. Сталин 519 071 3
А.С. Пушкин 516 608 4
Петр I 448 857 5
В.И. Ленин 424 283 6
Ф.М. Достоевский 348 634 7
А.В. Суворов 329 028 8
Д.И. Менделеев 306 520 9
Иван IV Грозный 270 570 10
Екатерина II 152 306 11
Александр II 134 622 12
http://www.nameofrussia.ru/
pi_64457647
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:23 schreef -skippybal- het volgende:
Ik bedoelde meer dat de verkiezing van Pim Fortuijn als (op één na) grootste Nederlander stukken minder beschamend is dan de keuze voor één van de bruutste dictators in de wereldgeschiedenis als op twee na grootste Rus.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
  maandag 29 december 2008 @ 10:35:12 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_64457698
Is het nu de populairste of grootste Rus geworden, dat is nogal een verschil.

Hitler vond ik ook de grootste Duitser, maar populair is iets heel anders.
  maandag 29 december 2008 @ 10:36:40 #8
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_64457734
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:33 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat de verkiezing van Pim Fortuijn als (op één na) grootste Nederlander stukken minder beschamend is dan de keuze voor één van de bruutste dictators in de wereldgeschiedenis als op twee na grootste Rus.
Wat voor een grootse dingen heeft Fortuyn dan wel niet bereikt? Behalve een discussietje, een shitload aan copycats en bebloede kop?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 29 december 2008 @ 10:38:07 #9
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64457764
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:36 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Wat voor een grootse dingen heeft Fortuyn dan wel niet bereikt? Behalve een discussietje, een shitload aan copycats en bebloede kop?
Dat maakt toch helemaal niet uit? Al was Jan de Vries uit Lutjebroek tot grootste Nederlander gekozen, dan nog was het stukken minder beschamend dan Stalin als 3e.
  Boks-Chick maandag 29 december 2008 @ 10:47:15 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64457987
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:35 schreef BasEnAad het volgende:

mee eens.
quote:
Moskou, 29 dec. Hij is dan weliswaar niet tot de grootste Rus aller tijden uitgeroepen, maar met zijn derde plaats in de verkiezing van de belangrijkste historische figuur van Rusland heeft de Georgiër Josif Stalin (1878-1953) niet te klagen.
Dat is de inleiding. De TT is misleidend wat dat betreft.
Hij is wel degelijk een van de belangrijkste historische figuren uit de Russische geschiedenis natuurlijk.
lolwut
pi_64458188
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:36 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

God, moet ik het nou ook nog voor Fortuyn opnemen?

Stalin leidde zijn land op de slechtste wijze denkbaar.
  maandag 29 december 2008 @ 10:57:08 #12
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64458238
quote:

Zo'n verkiezing is bijna altijd een populariteitswedstrijd natuurlijk, niet een gedegen onderzoek naar wie de grootste invloed in de geschiedenis van een land heeft gehad. Als je babelfish de site laat vertalen, wordt de shortlist ook gewoon vertaald als '12 Heroes of Russia'
pi_64458421
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:47 schreef BrandX het volgende:

[..]

mee eens.
[..]

Dat is de inleiding. De TT is misleidend wat dat betreft.
Hij is wel degelijk een van de belangrijkste historische figuren uit de Russische geschiedenis natuurlijk.
Het is de titel van het NRC-stuk en het lijkt erop dat die weer afkomstig is van een Reuters-persbericht.

Ik zou zelf zeggen dat de verkiezing zelf de populairste Rus aangeeft, dus dat "tot populairste Rus verkozen" een beetje dubbelop is. Het lijkt me sterk dat het hier om historisch belang gaat. In die zin is Hitler ook één van de belangrijkste figuren uit de Joodse geschiedenis.
pi_64458642
In Cambodja wordt het volgend jaar Pol Pot.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 29 december 2008 @ 11:21:29 #15
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_64458922
quote:

En Hitler was nog niet eens als Duitser geboren, kan je nagaan. Ja ja ik weet het, hij nam het Duitse staatburgerschap aan.

Overigens gaat dit volgens het artikel om de grootste historische persoon in de Rusische geschiedenis en dan lijkt het me vrij raar als Stalin daar niet bij zit, hij heeft namelijk wel een beetje invloed gehad daaro, naar het schijnt.

Overigens valt het op dat Peter de Grote niet bij de eerste 3 zit, maar goed wellicht dat hij populairder is in West-Europa dan in Rusland. Hij was niet altijd even vriendelijk tegen de Russen en daarbij nogal pro-westerse beschaving, toen Rusland qua beschaving nog in de Middeleeuwen zat.

Edit: Als het wel om de populairiteits status gaat is het ook niet zo vreemd overigens, men ziet Stalin namelijk nog steeds als de man die de "Grote Patriotische Oorlog" Bij ons de 2de Wereld Oorlog. heeft gewonnen. Dat heeft toch een bepaalde mytische vorm aangenomen voor veel Russen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 29 december 2008 @ 11:47:35 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_64459578
Allemaal zeiken op Stalin, maar bij ons had Willem van Oranje de meeste stemmen gekregen (door fouten in het stemsysteem won Fortuyn, maar goed). Weten jullie hoe Van Oranje tekeer is gegaan en hoeveel onschuldige Brabanders daardoor om het leven zijn gekomen?

Natuurlijk is Stalin een grote massamoordenaar, maar vanuit Russisch oogpunt is het niet gek dat hij populair is. Hij heeft degene verslagen die miljoenen Russen doodde en van Rusland een graanschuur voor Duitsland wilde maken.

Net zoals wij blij zijn dat Van Oranje de Spanjaarden bestreed en je daarom in Nederland vrijwel niemand hoort over de misdaden die die man heeft begaan.

Leuk is het dus niet dat Stalin 3e werd, maar vreemd ook niet.
  maandag 29 december 2008 @ 11:51:50 #17
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_64459664
Onschuldige Brabanders? Bestaat dat dan?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_64459803
Stalin en Onze Willem één pot nat?
pi_64460130
quote:
Op maandag 29 december 2008 11:51 schreef Semisane het volgende:
Onschuldige Brabanders? Bestaat dat dan?
vooral zo doorgaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64460529
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:23 schreef -skippybal- het volgende:
Nee, maar hij was wel in voor een potje russisch heb ik me laten vertellen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 29 december 2008 @ 12:44:51 #21
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_64461181
quote:
Op maandag 29 december 2008 11:57 schreef lightbearer het volgende:
Stalin en Onze Willem één pot nat?
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/34631587/

Hier wordt zelfs een parallel met Stalin getrokken, ik ben niet de eerste.

Maar natuurlijk gaat het om een andere schaal. Die paar Brabanders zijn niet te vergelijken met de verschrikkingen van Stalin. Anderzijds heeft Stalin door het verslaan van de nazi's ook een onvergelijkbaar groter kwaad verslagen dan Willem van Oranje (+ zijn opvolgers) met de Spanjaarden.

Wat er wél vergelijkbaar aan is, is dat iemand die namens zijn volk een externe vijand verslaat, door veel mensen van dat volk als een held wordt gezien. Van die helden worden dan de interne misdaden vaak (deels) door de vingers gezien.
  maandag 29 december 2008 @ 12:45:34 #22
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_64461205
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:55 schreef lightbearer het volgende:

[..]

God, moet ik het nou ook nog voor Fortuyn opnemen?

Stalin leidde zijn land op de slechtste wijze denkbaar.
Dat Stalin miljoenen de dood in heeft gejaagd is zeker iets wat als een paal boven water staat... maar... wat Stalin heeft gedaan naast al dat dicatoriaal gebeuren, is van Rusland een veel betere economie maken, zorgen voor een industriele economie en bovenal: een land met een sterk nationaal gevoel en de daarbij horende gevoel van eenheid en taaiheid in de geesten van de mensen. Als Stalin (en Lenin ook in mindere mate) er niet waren geweest, dan had Rusland vooral in de jaren na de oorlogen moeite gehad om het westen bij te houden. Dat zijn grotendeels de gedachten die veel Russen nu nog met zich bijdragen. Laten we zo zeggen: er zijn veel dictatoren die het land op een slechtere wijze hebben geleid en er zijn ook een hoop democratisch gekozen politieke leiders die het land slechter leiden dan dat Stalin heeft gedaan. Het is alleen enorm kut gelopen dat dankzij het wantrouwen van Stalin zoveel mensen uit het veld zijn geruimd.
put
your
clothes
on!
  maandag 29 december 2008 @ 12:52:46 #23
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_64461436
Ik had Georgi Konstantinovitsj Zjoekov wel verwacht in dit lijstje.
Niet Stalin heeft gewonen van nazi-duitsland, maar bovengenoemde strateeg met de botte bijl.
pi_64461988
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:45 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Dat Stalin miljoenen de dood in heeft gejaagd is zeker iets wat als een paal boven water staat... maar... wat Stalin heeft gedaan naast al dat dicatoriaal gebeuren, is van Rusland een veel betere economie maken, zorgen voor een industriele economie en bovenal: een land met een sterk nationaal gevoel en de daarbij horende gevoel van eenheid en taaiheid in de geesten van de mensen. Als Stalin (en Lenin ook in mindere mate) er niet waren geweest, dan had Rusland vooral in de jaren na de oorlogen moeite gehad om het westen bij te houden. Dat zijn grotendeels de gedachten die veel Russen nu nog met zich bijdragen. Laten we zo zeggen: er zijn veel dictatoren die het land op een slechtere wijze hebben geleid en er zijn ook een hoop democratisch gekozen politieke leiders die het land slechter leiden dan dat Stalin heeft gedaan. Het is alleen enorm kut gelopen dat dankzij het wantrouwen van Stalin zoveel mensen uit het veld zijn geruimd.
Ik denk dat een veel betere "modernisering" van Rusland op een veel humanere manier bereikt had kunnen worden en dat Stalins' toegevoegde waarde in de Tweede Wereldoorlog met name het toestaan van enkele strategisch en organisatorisch handige mensen in de leidende posities was. Het mag een godswonder heten dat er überhaupt nog kundige officieren waren in Rusland na de Stalin-purges en het gebrek hieraan was voor hem ook één van de redenen om een verdrag te sluiten met Hitler.

De slechte staat van het Russische leger laat zich overigens duidelijk zien in de Winteroorlog die uit dat verdrag voortkwam. Het kleine Finse leger wist het enorme Russische leger lang te weerstaan en de verliezen aan Russische kant waren gigantisch. Ook het uiteindelijke winnen van het Duitse leger werd bereikt met een enorme verspilling van mensenlevens. Het aantal soldaten dat doodging aan Russische zijde was het dubbele van wat Duitsland in de hele oorlog kwijtraakte, respectievelijk 10.7 en 5.5 miljoen.
pi_64462307
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:19 schreef lightbearer het volgende:

[..]

Bron

De Rus georgier die het grootste aantal Russen de wereld uit heeft geholpen.

Nou, doe me in dat geval maar Pim Fortuijn.
ongelooflijk volk en geschifte leiders. Zal even kijken waat Peter de Grote geeindigd is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')