abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64445470
Ik vind fruit erg lekker en daarom heb ik wel zin om fruitsap te maken van verschillende vruchten. Beetje experimenteren en lekker om te drinken.

Nu zit ik te twijfelen of ik zal gaan voor een blender of een sapcentrifuge. Voordeel van de blender is dat je de hele vrucht gebruikt zodat je geen fruit hoeft weg te gooien en het voordeel van zo'n sapcentrifuge is dat je puur drank krijgt en geen bij elkaar geraapt zootje met allerlei stukken erin.

De twijfel zit 'm vooral in de vraag hoeveel stukken fruit er benodigd zijn om een fatsoenlijk glas fruitsap te maken. Daar kan ik nog te weinig over vinden. Enkele quotes:

Kieskeurig:
quote:
Een appel is gewoon een half longdrinkglas sap!
quote:
Drie kleine appeltjes veranderen in een groot glas sap.
Fokforum:
quote:
2 appels en 2 wortels geeft een glas (0,3l) vol sap
quote:
Wel viel op dat je met peren echt heel veel sap krijgt, 6 peren gaf al een liter sap
Dat klinkt redelijk. Ik had minder sap verwacht.

Dan ben ik dol op citroen. Kan ik deze ongeschild in zo'n sapcentrifuge gooien?

Verder zijn alle relevante overwegingen welkom. Dank.
pi_64445690
Als het je echt om sapjes te doen is zou ik zeker gaan voor een sapcentrifuge. Een appel in een blender bijv word echt een gore smurrie. In een blender kan je eigenlijk alleen echt lekkere sapjes maken met sinasappelsap + ander fruit erdoor want je hebt echt wel iets vloeibaars nodig anders word het een soort puree. In een sapcentrifuge kan je alle fruit en groenten gooien...van spinazie tot bieten, hele appels etc
pi_64445741
Met een blender kan je ook nog milkshakes maken bijvoorbeeld en smoothies
Ehm... ok
  zondag 28 december 2008 @ 22:31:05 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64446578
Sapcentrifuges zijn ondingen om schoon te maken. Reden dat die van mij staat te verstoffen in de kast. De blender vind ik stukken handiger, gebruik ik bijv. ook voor soepen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 28 december 2008 @ 22:35:15 #5
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_64446804
Sapcentrifuge is

Schoonmaken doet de vaatwasser, waar dat ding met alle smurrie gewoon wordt ingezet. ( 1 keer tegen binnenkant vuilnisbak kloppen). Vaatwasser is wel meteen vol, want het zijn 4 of 5 onderdelen geloof ik.

Ik gooi er veel winterpenen/wortels in een al het fruit wat in de aanbieding is

“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_64447095
Hoeveel wortels heb je nodig voor een vol glas sap? Of om het contreter te maken, bijv een halve liter? Hoe zit dat met ander fruit? Ben dus vooral benieuwd naar de sapopbrengst.

Schoonmaken is misschien even werk, maar dat heb ik er wel voor over. Je kunt wellicht veel sap in één keer maken zodat je er meerdere dagen mee kan. Dan hoef je minder vaak te reinigen .
  maandag 29 december 2008 @ 08:16:21 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_64455555
Versgemaakt sap kun je beter niet te lang bewaren. Dat komt niet ten goede aan het gezonde ervan.

Ik vond de wortelsap geweldig, maar als je dan ziet hoeveel pulp je weggooit, dan realiseer je je dat je beter de wortel zo op kunt knagen. Zonde om al die vezels door de gootsteen te spoelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_64478921
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:31 schreef Lienekien het volgende:
Sapcentrifuges zijn ondingen om schoon te maken. Reden dat die van mij staat te verstoffen in de kast.
Ja dit is een serieus probleem. Zijn er fabrikanten met een goede industrial design groep die nu eens een sapcentrifuge maken die snel schoon te maken is?

Ik durf te wedden dat de meeste sapcentrifuges worden gekocht, worden gekocht om uiteindelijk te laten verstoffen.

Stond pas zo'n troela een Solis centrifuge te demonstreren. Zeg ik "allemaal leuk, maar schoonmaken is een ramp". Zegt die muts: "Gewoon in de vaatwasser". Ja leuk maar dan is ten eerste je vaatwasser meteen vol, en als je 1 dag wacht dan zit al het vruchtvlees vast aan het onderdeel en dat gaat jou SUN Super Power niet oplossen.
pi_64494557
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:11 schreef JJasperO het volgende:

Dan ben ik dol op citroen. Kan ik deze ongeschild in zo'n sapcentrifuge gooien?

Verder zijn alle relevante overwegingen welkom. Dank.
Alles kan, maar kan het je niet aanraden. Het witte wat tussen het vruchtvlees en de schil zit, is erg bitter. Het resulterende sap is dan ook niet erg lekker. Mogelijk kun je beter een heel goedkope citruspers regelen om dat soort sapjes te maken. Sinaasappels zijn nog wel te pellen en zo in de centrifuge te doen, maar met ene citroen zie ik je dat niet zo snel doen....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_64499960
quote:
Op maandag 29 december 2008 08:16 schreef Lienekien het volgende:
Ik vond de wortelsap geweldig, maar als je dan ziet hoeveel pulp je weggooit, dan realiseer je je dat je beter de wortel zo op kunt knagen. Zonde om al die vezels door de gootsteen te spoelen.
Ja dat vind ik ook. Is er niet een nuttige toepassing voor de pulp?
pi_64502775
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 16:09 schreef JJasperO het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook. Is er niet een nuttige toepassing voor de pulp?
Worteltaart? Ik weet dat je van ananas pulp een ananastaart kan maken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_64504840
Je moet zeker een sapcentrifuge nemen.
Zelf heb ik een Solis...en het is echt een fantastisch apparaat. Als je direct na het persen van sap het ding onder een goede warme kraan afspoelt ben je echt zo klaar. Ik stop hem zeker niet elke keer in de afwasmachine.
Je moet hem natuurlijk niet een uurtje vies laten staan want dan krijg je hem niet makkelijk schoon.
Met de restpulp van appels kun je een appeltaart bakken.
pi_64523283
Inmiddels een sapcentrifuge besteld. Hier mijn verzamelde internet info:

Groente- en fruitsappen: dubbel gezond
Het eten van groenten en fruit is heel belangrijk om gezond te blijven. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, antioxidanten en vezels die essentieel zijn voor een gezond lichaam. Niet iedereen haalt de aanbevolen hoeveelheid van 300 gram tot 500 gram groenten en 2 tot 4 stuks fruit.
Hoe kunt u de consumptie van groenten en fruit verhogen ?
Door verse sappen te maken! Niet alleen fruit wordt hiervoor gebruikt, maar vooral veel groenten. Groenten bevatten minder suikers, dus minder calorieën en veel gezonde stoffen voor het lichaam. Groentesappen geven daardoor minder bloedglucose schommelingen waardoor u ook minder honger krijgt na het drinken hiervan. Fruitsappen geven sneller hongergevoel door de natuurlijke vruchtensuikers. Een combinatie van groenten en fruit is niet alleen lekker fris, maar geeft ook minder bloedglucose schommelingen.

Detoxsap met wortels en druiven
Dit sap ontgift en zuivert het lichaam.

Ingrediënten:
1 stengel selderij, 300 g wortels, 150 g witte druiven, paar grote takken, peterselie.

Rode bieten topper
Dit sap is rijk aan anthocyanen

Ingrediënten:
200 g bieten (rauw), 1 wortel, 1 grote sinaasappel, 50 g spinazie

Zuurkool- Venkel
Dit sap heeft een antibacteriële werking door de kool en zuivert het lichaam door de venkel en appel. Venkel zorgt voor een heerlijke anijsachtige smaak van het sap.

Ingrediënten:
1 pot Eden zuurkool, ½ venkelknol, 2 appels, 1 el citroensap

Duo van Wortel en Appel
Een eenvoudig maar heerlijk sap, goed voor een flinke dosis energie en een stoot vitaminen.

Ingrediënten
- twee appels naar keuze
- een flinke winterwortel

Milde Meloen
Een uitstekende verkwikker. Ben je wat misselijk, voeg dan een snufje gemalen gember toe. Op hete dagen mixen met bruisend water en gecrusht ijs voor extra lang genot.

Ingrediënten:
- een halve meloen (middelgroot)
- 2 sinaasappels

Le Jardinier
Ingrediënten:
- 4 wortels
- 1 stengel bleekselderij
- 1 middelgrote meloen
- 1 limoen

Pittige wortel
Ingrediënten:
- 1 grote winterwortel
- 2 citroenen

Willekeurig
6 peren, liter sap?

Appel, bleekselderij
Appel, gember, ananas en citroen
Appel, druiven, kiwi en meloen appel, wortel, gember of selderij
Appel, meloen, aardbeien en citroen
Groene appel, frambozen, kiwi en klein beetje citroen

Wortel, selderij, appel, beetje gember
Wortel, gember, selderij (ev. tabasco)
Wortel, ananas
Wortel, appel, venkel
Wortel, gember en sellery (powerdrank)

6 sinaasappels, 1 overrijpe ananas, 2 appels, 2 peren of kiwi’s (liter sap)
Sinaasappel, aardbei, eventueel verse peterselie
Sinaasappel, wortel, eventueel kaneel
Sinaasappel, ananas, eventueel verse mint
Sinaasappel, citroen (verhouding 2:1)
Sinaasappel, bieten, appel en wortel
Sinaasappels, aardbeien en 1 watermeloen

Tomaten, rode paprika, sambal/tabasco en oregano
Waterkers, komkommer, koriander en groene peper (zout naar smaak)
Rode bessen, ananas, druiven en granaatappel
Aardbeien, basilicum en limoen

Tot slot
- Koop je fruit op de markt, of nog beter op de laatste marktdag. Dat is goedkoper en overrijp en/of gebutst fruit is goed geschikt voor de sapcentrifuge.
- Citroensap is een natuurlijk conserveringsmiddel
- Kiwi's, mango's, bananen (en druiven) waarschijnlijk niet zo'n succes in de sapcentrifuge
- Aalbessen?
- Met de pulp van tomaten een dip maken?
- Met de pulp van bijvoorbeeld appels kun je een appeltaart bakken.
- Last but not least: maak de sapcentrifuge direct na gebruik met warm water schoon zodat het niet gaat aankoeken. De onderdelen kunnen in de vaatwasser.
- Tip: gebruik plastic zakjes om de pulp mee op te vangen. M.a.w.: plastic zakje als een vuilniszak over of in de pulpbak plaatsen. Scheelt weer schoonmaakwerk. Misschien hebben ze in de supermarkt king size boterhamzakjes, ff kijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door JJasperO op 31-12-2008 04:10:32 ]
pi_64523749
Wat aanvullingen vanuit mijn ervaringen met sapcentrifuges:

De sapopbrengst is afhankelijk van de machine, en dan met name het toerental, en hoe vers je fruit en gorente is. Uit een verse wortel komt meer sap dan eentje die al 3 weken ligt en is uitgedroogd.

Als je de pulp wilt gebruiken moet je zorgen dat alles schoon de machine ingaat. Voor appels dus schillen en het klokhuis eruit, voor wortelen goed schoonwassen.

Een goede sapcentrifuge vreet zich door de meeste stelen en schillen heen. Ik verkoop die dingen van Solis en gebruik/demonstreer ze vaak. Ananas gaat er met schil in. Appels e.d. ook. Een tros druiven kan met steel en al.

Eigenlijk zijn er een paar uitzonderingen die niet goed werken. Banaan komt gewoon heel weinig sap uit, al proef je het wel. Citrusvruchten moet je even pellen, want het sap uit de schil is erg bitter en dik, sommigen vinden het juist lekker. En kersen vind ik ook niet zo geweldig, de pitten hebben de neiging terug te schieten.

Het schoonmaken valt mee. Het belangrijkste is na gebruik de zeef even onder de kraan uitspoelen en de pulp met een borsteltje eruit wassen. De rest laten staan tot later is niet zo'n probleem. En het eerder genoemde zakje in de pulpbak scheelt ook behoorlijk.

Mijn persoolijke favoriet is appelsap met wat verse gember. En als je geen groenten lust: een mix met wat zoet fruit maakt dat je weinig meer proeft van de broccoli en bloemkool.
pi_64541290
Goede tips wederom.

Vandaag de sapcentrifuge binnen gekregen. De Philips HR1865/00. Uiteraard ook wat fruit e.d. in huis gehaald. Winterpenen, bleekselderij, appels, peren en gember. We hadden nog tomaten en nog wat prut.

Nadat we de machine even netjes gereinigd hebben ons eerste recept geprobeerd: 1 dikke wortel (winterpeen), 3 stelen bleekselderij, twee appels en een klein stuk gember. Daar haalden we drie respectabele glazen uit. We vonden het alledrie verrassend lekker! (ik en m'n ouders)

De hoeveelheid sap viel me alleszins mee.

Daarna puur tomaten geprobeerd, gecentrifugeerd op stand 1 (de lagere stand). 5 tomaten werden iets meer dan twee glazen, minder dus. Ik vond het maar een vreemd smaakje hebben, het smaakte zoals het bos ruikt. Gek. Niet vies overigens, m'n moeder vond het wel vies.

De peren laten we nog even rijpen. Er valt kortom genoeg te experimenteren. Leuk, lekker en gezond.

Schoonmaken kost idd even tijd, als je het tenminste goed doet. Daar moet je m.i. niet over zeuren, eten moet ook bereid worden. Dan maar even moeite doen voor je vitaminen. Het resultaat is een lekker vers en gezond sapje.

De pulp was nog vrij vochtig. Dat kwam voornamelijk door de tomaat: die pulp was soms gewoon nog nat. Daardoor kon ik de vochtigheidsgraad van de overige pulp moeilijker vaststellen, maar ik vond wel stukjes van de wortel die vrij droog waren (maar niet kurkdroog). Hoe dan ook, de sapopbrengst valt me afgezien van de tomaten redelijk mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door JJasperO op 01-01-2009 02:58:22 ]
pi_64542290
Nog een klein tipje mbt het schoonmaken: Als je in de bak waar het pulp terechtkomt, een plastic tasje ( zo'n dunne) doet, dan blijft die in ieder geval schoon. Ik weet het, het is maar 1 onderdeel maar het is wel de grootste, scheelt weer in de afwasmachine. En nog een sapreceptje: 1 ananas, 3 appels en een stukje gember. Ook lekker: 1 komkommer, 1 limoen en een beetje dille.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_64543718
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:31 schreef Lienekien het volgende:
Sapcentrifuges zijn ondingen om schoon te maken. Reden dat die van mij staat te verstoffen in de kast. De blender vind ik stukken handiger, gebruik ik bijv. ook voor soepen.
Gewoon gelijk na gebruik afwassen, nog geen 5 minuten werk
Gebruik die van mij soms meerdere keren per week.

Laatst wortel-mandarijnensap gemaakt, die was ergggg lekker
  woensdag 31 december 2008 @ 23:32:59 #18
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_64546424
quote:
Op woensdag 31 december 2008 20:31 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Gewoon gelijk na gebruik afwassen, nog geen 5 minuten werk
Gebruik die van mij soms meerdere keren per week.

Laatst wortel-mandarijnensap gemaakt, die was ergggg lekker
alles mag in de vaatwasser!

en die pulp gewoon erbij gooien, gaat wel door het filter heen

“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_64551638
quote:
Op woensdag 31 december 2008 08:11 schreef Fixers het volgende: Banaan komt gewoon heel weinig sap uit, al proef je het wel.
Op mijn philips weet-ik-veel-wat-voor-type sapcentrifuge stond toch vrij groot aangegeven NOOIT banaan te gebruiken. Zelfde voor mango en avocado. Had iets te maken met het zetmeel, ik denk dat dat vrij moeilijk te verwijderen is uit de zeef/messen en deze in de loop van de tijd verstoppen..
C. Sagan
pi_64558504
Even een vraag, vandaag verschillende sappen gemaakt. In totaal is het volgende er in gegaan: appel, wortel, peer, selderij en gember.

De pulp was m.i. nog vrij vochtig, het is in ieder geval niet droog. Als je de pulp aanpakt en je knijpt het samen dan plakt alles makkelijk aan elkaar. Als de pulp niet vochtig is dan zou het zo weer uit elkaar moeten vallen, denk ik.

Hoe is jullie ervaring m.b.t. het overgebleven vocht in de pulp?
pi_64563622
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 17:37 schreef JJasperO het volgende:
Even een vraag, vandaag verschillende sappen gemaakt. In totaal is het volgende er in gegaan: appel, wortel, peer, selderij en gember.

De pulp was m.i. nog vrij vochtig, het is in ieder geval niet droog. Als je de pulp aanpakt en je knijpt het samen dan plakt alles makkelijk aan elkaar. Als de pulp niet vochtig is dan zou het zo weer uit elkaar moeten vallen, denk ik.

Hoe is jullie ervaring m.b.t. het overgebleven vocht in de pulp?
Verschilt per fruit soort, de meeste appelpulp is toch wel vrij droog, de mandarijn/sinaasappel was nog vrij vochtig...
C. Sagan
pi_67530182
Mensen, nog een tip van mijn kant die ik weer van een ander heb gekregen.

Je kunt de pulp (vooral van de sinaasappel/citroen vind ik dat lekker) 's avonds ook goed door de yoghurt mengen. Ten eerte is het verrassend lekker en natuurlijk wederom een gezonde combinatie.

Ik ga ervan uit dat je de pulp rustig in de koelkast kunt bewaren tot aan het avondeten. Als je 's avonds perst, zoals ik vaak doe, dan kun je het natuurlijk ook direct gebruiken icm een bak yoghurt na.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')