abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64438229
Beste fok!-ers,


gisteren mocht ik mijn "nieuwe" auto ophalen, 'n Opel Astra 1.6 16v uit 2000. Gistermiddag meteen begonnen met 't verwijderen van de standaardradio en 't installeren van mijn eigen radio, 'n JVC KD-BT1. Alles verliep redelijk vlot, dus op 'n gegeven moment maar es ter controle gekeken of 't geheugen wel werkte.

Nee dus. Na wat research en ervaringen uit 't verleden de gele en rode draad gewisseld, maar dit wilde niet helpen. Daarna met 'n multimeter en spanningzoeker aan de gang gegaan.

Wat blijkt, de spanning blijft op de radio als de sleutel nog in 't contact zit. Zodra de sleutel uit 't contact gaat, valt alle spanning weg. Op zich niets raars, maar op geen enkele draad richting de radio gaat spanning.

Met m'n pa zo creatief geweest om vanuit de gevarenlichten (knop zit net boven 't radiogedeelte) 'n aftakking te maken naar de radio om constante spanning te creëren. Goed en wel, 't werkte Ik moet alleen de radio handmatig uitzetten bij 't uit de auto gaan, geen probleem op zich.

Maar nu komt 't eigenlijke probleem. Zodra ik de sleutel uit 't contact haal en de deur opendoe (bestuurderskant) dan gaat er 'n alarmsignaal af, om me te waarschuwen dat er nog iets aan staat. Ik denk dat 't komt omdat ik dus 'n aftakking heb gemaakt van de gevarenlichten naar de radio. Dit signaal verdwijnt weer zodra ik de deur dicht doe, maar door dit "euvel" weigert m'n centrale vergrendeling via de afstandbediening. Ik kan de auto wel via 't portier sluiten, maar dat lijkt me niet zo handig.

Nu denk ik 't wel op te lossen door 'n kabel direct van de accu naar de radio te trekken, maar wordt dan 't probleem opgelost en/of is er wellicht 'n makkelijkere oplossing? Ik gok er sowieso op dat de accu niet leegtrekt, aangezien ik de radio gewoon handmatig uitzet en 't frontje ongeveer elke avond verwijder.


Iemand tips/trucs?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64439013
Volgens mij had je gewoon de zekering achterop je radio moeten verschuiven (1 pin opzij oid).
Heb hetzelfde gehad en dit verhielp het geheugen probleem.
pi_64439411
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:21 schreef Weeralarm het volgende:
Volgens mij had je gewoon de zekering achterop je radio moeten verschuiven (1 pin opzij oid).
Heb hetzelfde gehad en dit verhielp het geheugen probleem.
Heb ik ook naar gekeken, maar volgens mij kan die zekering niet naar links of rechts
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64440031
Zet de aftakking van de gevarenlichtenalleen op de draad die voor het geheugen van de radio is. De gele volgens mij.....
Zo te lezen heb je geel en rood bij elkaar zitten.
pi_64440099
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:51 schreef vannelle het volgende:
Zet de aftakking van de gevarenlichtenalleen op de draad die voor het geheugen van de radio is. De gele volgens mij.....
Zo te lezen heb je geel en rood bij elkaar zitten.
Dat klopt, maar ik heb de andere opties (alleen op geel/rood) geprobeerd en dan heb ik geen geheugen

Heel vreemd.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64440230
Heel vreemd idd.........die pogingen waren ook met de constante stroomdraad?
pi_64440297
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:57 schreef vannelle het volgende:
Heel vreemd idd.........die pogingen waren ook met de constante stroomdraad?
De aftakking van de gevarenlichten heb ik op de gele en op de rode aangesloten. Ik heb zelfs 'n keer de aftakking direct naar de radio doorgelust (dus direct op de stekker van de radio).

Ik snap er ook helemaal niks van.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64440311
Kan ik 'm trouwens zo 'n nacht laten zitten of trekt 't langzaam m'n accu leeg?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64440804
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:59 schreef Eric_Cantona het volgende:
Kan ik 'm trouwens zo 'n nacht laten zitten of trekt 't langzaam m'n accu leeg?
Als de radio uit staat is er niks aan de hand.

Staat er echt constant 12 volt op je aftakking? Ook tijdens het starten?
Als ik jou was zou ik je eigen advies volgen en een gezekerde draad vanaf de accu trekken.
Zweefzekeringen kun je gewoon bij de Halfords oid halen.
pi_64441047
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:14 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als de radio uit staat is er niks aan de hand.

Staat er echt constant 12 volt op je aftakking? Ook tijdens het starten?
Als ik jou was zou ik je eigen advies volgen en een gezekerde draad vanaf de accu trekken.
Zweefzekeringen kun je gewoon bij de Halfords oid halen.
Toch zelf enigszins goede gedachten gehad dan


Volgens mij staat er constant 12v op, aangezien 't van de gevarenlichten komt en deze 't altijd zouden moeten doen

Volgende uitdaging dus, 'n draad richting de motor. Sluit ik dat dan zoals ze 't zeggen op de accu aan gewoon direct aan de + pool?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64441339
Misschien een dipje tijdens het starten? Ik weet het niet......vind het maar vreemd.
Maar je kan de draad idd gewoon direct aan de + pool maken. Vergeet de zekering niet!
Dan heb je iig uitgesloten dat het aan je stroomvoorziening ligt.

Wat me nóg beter lijkt is om dit gewoon eerst te proberen, gewoon een kabeltje vanaf de accu buiten de auto om naar de radio toe.
Dit uiteraard alleen als test, niet om mee te rijden.
Dan weet je iig zeker dat je niet voor niks de moeite gaat nemen.

Kans bestaat namelijk ook nog dat het aan je radio ligt.......
pi_64441613
Ik zal eerst nog eens proberen met de aftakking alleen op geel (of rood) en als dat niet werkt ga ik voor de kabel richting de accu met 'n zekering ertussen.

Bedankt in ieder geval en mocht ik 'n update hebben, dan meld ik 't hier wel
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64448075
Constante op geel, geschakelde op rood.

Succes!
pi_64458137
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:59 schreef vannelle het volgende:
Constante op geel, geschakelde op rood.

Succes!
Had ts al geprobeerd...mijn advies is,haal gewoon een verloopstekker,geen gezeik met interne electronica..die Astra's van die periode zijn al wat vervelend daarmee.
Op de kabel van de alarmlichten zit een constante+ die misschien daardoor een lichte spanningsval veroorzaakt zodat je intern systeem her of der een storing oplevert.

Kosten iets van 12 a 15 Euro,bespaart je wel wat tijd/gezoek/problemen...
pi_64461291
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:53 schreef Charged het volgende:

[..]

Had ts al geprobeerd...mijn advies is,haal gewoon een verloopstekker,geen gezeik met interne electronica..die Astra's van die periode zijn al wat vervelend daarmee.
Op de kabel van de alarmlichten zit een constante+ die misschien daardoor een lichte spanningsval veroorzaakt zodat je intern systeem her of der een storing oplevert.

Kosten iets van 12 a 15 Euro,bespaart je wel wat tijd/gezoek/problemen...
Wat voor verloopstekker en waar kan ik die halen?
"If you're not a manc, you're a wank"
  maandag 29 december 2008 @ 14:51:42 #16
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_64465295
iets is er in je auto niet goed, en zelf vermoed ik dat je contactblokje gammel is.

Er moet dus altijd een continue spanning zitten in je iso stekker, check anders ook je zekeringen eerst.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_64465820
Ik weet niet hoe ik 't gisteren gedaan heb, maar ik heb nu geel en rood gewisseld en de aftakking van de alarmlichten bij rood gezet en nu werkt 't.

Ik kan er haast niet bij dat we dat gisteren niet geprobeerd hebben, maar nu doet de radio 't tenminste en als ik de sleutel uit 't contact haal dan schakelt de radio uit.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64466638
Het geheugen houdt ie dus ook vast?
pi_64468625
Tot nu toe wel, ik moet vanavond nog met de auto weg en morgenvroeg weer. Dus dan zie ik of 't ook echt werkt


Ik snap er niks van
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64486833
Heb vandaag een radio aangesloten in de W126 van mn baas... 2 uur aan gezeten
nadat ik geen aftakkingen kon maken met andere stroom verbruikers (allemaal op contact geschakeld) heb ik uiteindelijk een 230V kabel getrokken vanaf de accu naar binnen en zowel de geschakelde als de constante + heb ik een zekering tussen gezet.

Het werkt.. maar de auto niet meer
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_64489748



Heb je de accu leeggetrokken dan?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64496183
Hmm, 't werkt allemaal prima bij me maar de radiozenders worden na 'n nacht niet onthouden. De rest van de instellingen wel, vreemd
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64496428
Dit wordt me te technisch, ik heb hier verder geen verstand van.
* vannelle leest de rest wel maar heeft geen idee hoe dit kan.

Hopelijk kan iemand anders je helpen, ik lig er uit....
Succes!
pi_64496737
Haha, tja dit gaat me eigenlijk ook de pet te boven


Maar we blijven lachen, de rest werkt wel. 't Is irritant om elke morgen 'n zender op te zoeken, maar dat moet dan maar.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_64502108
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 07:34 schreef Eric_Cantona het volgende:



Heb je de accu leeggetrokken dan?
Nee.. zown pool wou de motor afstellen, maar heeft een beetje teveel aan de stelschroef gezeten waardoor ie nu niet meer start.
Mag ik het weer gaan oplossen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')