abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_64397133
Hallo,

Ik heb deze week mijn nieuwe Fiat Punto opgehaald (FIAT PUNTO 1.2 ELX 3D bwj 1999). Nu valt de stuurbekrachtiging vaak uit bij het parkeren of scherpe bochten nemen. Het doet zich vooral voor bij grote stuurbewegingen (tot het stuur bijne niet verder gaat) icm langzaam rijden/stilstaan.
Aangezien de stuurbekrachtiging hierbij goed van pas komt, is dit erg vervelend
Wanneer ik de auto vervolgens weer opnieuw start werkt de stuurbekrachtiging weer gewoon.

Ik heb 3 maanden garantie, dus ik ga hier volgende week mee terug naar de garage.
Maar heeft iemand hier een idee waar het aan kan liggen?

TT22
pi_64397261
Misschien dat er ergens olie lekt ofzo, daardoor valt de druk weg.
pi_64397280
kijk hier eens. mss heb je er iets aan,..

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=514309

succes iig
  zaterdag 27 december 2008 @ 12:46:54 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64397290
Is dat al met electrische stuurbekrachtiging, of nog gewoon met olie?
Gewone hydraulische stuurbekrachtiging:
-komen er rare (piep)geluiden uit als je stuurt?
-zit er nog olie in?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_64397332
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:40 schreef TT22 het volgende:
Hallo,

Ik heb deze week mijn nieuwe Fiat Punto opgehaald (FIAT PUNTO 1.2 ELX 3D bwj 1999). Nu valt de stuurbekrachtiging vaak uit bij het parkeren of scherpe bochten nemen. Het doet zich vooral voor bij grote stuurbewegingen (tot het stuur bijne niet verder gaat) icm langzaam rijden/stilstaan.
Aangezien de stuurbekrachtiging hierbij goed van pas komt, is dit erg vervelend
Wanneer ik de auto vervolgens weer opnieuw start werkt de stuurbekrachtiging weer gewoon.

Ik heb 3 maanden garantie, dus ik ga hier volgende week mee terug naar de garage.
Maar heeft iemand hier een idee waar het aan kan liggen?

TT22

Moet een nieuwe stuurcolom in.
pi_64397364
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:46 schreef Hyperdude het volgende:
Is dat al met electrische stuurbekrachtiging, of nog gewoon met olie?
Gewone hydraulische stuurbekrachtiging:
-komen er rare (piep)geluiden uit als je stuurt?
-zit er nog olie in?
Hij heeft electrische stuurbekrachtiging en olie moet ik even nakijken. Ga er wel vanuit want hij heeft nog een beurt voor aflevering gehad.

Ik hoor geen rare geluiden onder het sturen.
pi_64397388
aardige kost op een 10 jaar oude fiat :s

Ik zou toch maar eens kijken of je deze terug kan geven aan de dealer & een andere kopen voor ongeveer dezelfde prijs, eens bij Fiat je problemen blijf je ze hebben (genoeg ervaring van familie die verscheidene punto's gehad hebben, na een jaar of 8 gaven ze allemaal veel problemen en was het de moeite van de herstelling niet meer waard)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 27 december 2008 @ 12:54:29 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64397455
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:49 schreef TT22 het volgende:

[..]

Hij heeft electrische stuurbekrachtiging en olie moet ik even nakijken. Ga er wel vanuit want hij heeft nog een beurt voor aflevering gehad.

Ik hoor geen rare geluiden onder het sturen.
Ik bedoelde de olie van de stuurbekrachtiging; maar het betreft dus een electrische stuurbekrachtiging (zonder oliereservoir). Motorolie hoef je niet te controleren.

@ Hardrebel; zijn die dingen zo kwetsbaar/niet te repareren?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_64397498
ik hoop iig voor je dat het neit is wat ik je net gaf voor link.. 900 pleuro is veel geld voor zon auto....
pi_64397566
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:54 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik bedoelde de olie van de stuurbekrachtiging; maar het betreft dus een electrische stuurbekrachtiging (zonder oliereservoir). Motorolie hoef je niet te controleren.

@ Hardrebel; zijn die dingen zo kwetsbaar/niet te repareren?
Schijnbaar wel. Ik heb het moeten laten doen bij mijn auto van anderhalf jaar oud... Opel btw. Kan door stoep randjes komen ofzo
pi_64397731
Ik heb dat vroeger met een Mazda 2,5L V6 24 klepper ook vaak gehad.

Als ik een stuk snelweg had gereden en dan gewoon topsnelheid 230 op de klok en ik ging er dan af bij een afrit en remde dus naar normale snelheid dan duurde het een minuut ofzo voordat de auto doorhad dat ik weer langzaam reed en dat de stuurbekrachtiging weer aan moest zegmaar.

Na een tijdje sprong hij er dan altijd vanzelf weer op.

Wat een toffe auto was dat, nog altijd spijt van dat ik die verkocht heb toen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 27 december 2008 @ 13:11:17 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64397851
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:59 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Schijnbaar wel. Ik heb het moeten laten doen bij mijn auto van anderhalf jaar oud... Opel btw. Kan door stoep randjes komen ofzo
Is dat nou vooruitgang, of gewoon goedkoper te produceren meuk?
Collega van mij heeft ook veel gezeik met een Audi A3 gehad, die hadden toen ook net electrische stuurbekrachtiging. Ding stond meer bij de dealer dan op de oprit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 27-12-2008 13:24:50 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 27 december 2008 @ 16:43:07 #13
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_64403361
Bij m'n Corvette begon de stuurbekrachtiging te haperen en na een tijdje begon het stuurhuis te lekken. Heeft ongeveer 600 euro gekost inclusief montage voor een compleet stuurhuis. Beetje raar dan als dat bij een Fiat al na nog geen 10 jaar kapot is en 900 euro moet kosten. Volgens mij gewoon een grapje van de fabriek daar dan, om wat extra geld binnen te slepen van mensen die niet elke 3 jaar een gloednieuwe Fiat kopen.
Schaap
pi_64406179
Niet gek hoor. Een corvette is nog steeds een amerikaanse wagen, en de techniek daarvan is (hoewel vaak nogal aan de oude kant) gewoon degelijk. Fiat is echt een low-budget merk & staat er allesbehalve om gekend om degelijk te zijn, dus zoiets na 10 jaar verwonderd me niet. Zoals al gezegd, m'n oom heeft zowat alle modellen punto gehad en telkens na een jaar of 8 (soms wat vroeger, soms wat later) bleef het gewoon kosten regenen (volgens hem gemiddeld 250¤ per maand kosten wat ook kan kloppen, want die auto ging maandelijks binnen in de garage).
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_64424362
Wel raar trouwens, als ik de citystand aanzet valt de stuurbekrachtiging niet weg.
pi_64453110
Ik heb nu tijdelijk een Fiat Grande Punto (2006) en die heeft extact dezelfde problemen.

Ik ben blij als ik over 2 weken mijn Seat Leon terug krijg. Wat een rammelkast die Fiat, er mankeert echt van alles aan (en dat bij 90.000km!).

De Leon gaat al 130.000km mee zonder maar dan ook één probleem.
pi_64453274
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:39 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb nu tijdelijk een Fiat Grande Punto (2006) en die heeft extact dezelfde problemen.

Ik ben blij als ik over 2 weken mijn Seat Leon terug krijg. Wat een rammelkast die Fiat, er mankeert echt van alles aan (en dat bij 90.000km!).

De Leon gaat al 130.000km mee zonder maar dan ook één probleem.
Nah dat jij hem pas over 2 weken terug krijgt zal ook niet zonder reden zijn.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_64453388
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:47 schreef Chinless het volgende:

[..]

Nah dat jij hem pas over 2 weken terug krijgt zal ook niet zonder reden zijn.
Jij trekt snel conclusies. Mijn collega is op vakantie en heeft geen winterbanden, ik wel.
You do the math
  vrijdag 19 februari 2010 @ 13:20:06 #19
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78181795
Hallo,

Weet niet of iemand dit nog leest maar ik probeer het toch even.

Een paar weken geleden heeft mijn vriendin een Punto uit 2000 gekocht, alles liep lekker
en geen problemen, totdat de accu leeg was en niet wilde starten.
De auto heeft een flinke tijd stil gestaan en zij gebruikt hem niet echt veel, meer boodschappen werk.
Tot nu toe heb ik hem 2x aan mijn eigen auto moeten hangen en starten hij gewoon.
Dus ik naar de beroemde garage waar ze je gelijk helpen en die zeiden dat de accu gewoon goed was
en netjes opladen, dit was na de eerste keer accu leeg.
Een paar dagen later dus weer niet starten, ik van iemand een accu lader geleend, en hem 6 uur laten laden,
weet niet of die dan vol zit maar het begon te regenen en vergeten op het apparaat te kijken hoe of wat.
Nou reed ze er gister avond weer in, starten gewoon normaal (en vanmorgen trouwens ook) maar toen ze terug kwam en wilde inparkeren kapte de stuurbekrachtiging er voor de zoveelste keer mee, en dit is elke keer als ze hem in de achteruit zet, ook erg merkwaardig vind ik zelf.

Heb al een en ander gelezen wbt de stuurbekrachtiging en had ik dat maar eerder geweten, niet zoveel zin om er 100e euros tegen aan te gooien om van alles te vernieuwen.

Weet iemand hoelang ik de accu moet laden?
Hoe ik kan zien/merken of die echt goed vol zit?
Oplossing stuurbekrachtiging?
Andere tip?

Alvast bedankt
pi_78184007
Een accu moet geladen worden met 14,5 volt. Je kan kijken of de dynamo dat ook als output geeft.
Verder kan je de accu laten testen, maar dat heb je al gedaan. Het feit dat hij steeds leeg is klopt dus niet.

Oplossing voor je stuurbekrachtiging heb ik zo niet.... heel vreemd dat het alleen bij achteruit rijden is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_78185941
Als de accu goed is dat hij raakt toch leeg dan heb je of een defecte dynamo of lek stroom in je electrische circuit.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:10:15 #22
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78226343
Even een update, net nog even langs geweest en opnieuw laten uitgelezen, alles was goed, de accu zelf het starten en het opladen was allemaal goed, heb de uitdraai meegekregen.

Ook nog over de stuurbekrachtiging gehad, moest ik toch echt naar een dealer, die konden het uitlezen.

Dus ik kom thuis, in parkeren, ging goed, totdat ik het stuur helemaal naar links draaide, toen hield die er weer mee op, nog een paar keer getest, en ja hoor, hij hield er weer mee op als het stuur helemaal naar links staat en dus niet meer verder kan........
Ik denk dus dat er dan iets los schiet of een of andere draad dan knel komt te zitten, maar ja, waar zoek ik zoiets :S
Kan iemand mij op weg helpen waar ik moet kijken naar de pomp ?
pi_78228686
Komt vaker voor bij een punto.. allemaal brak.. Allemaal die pompen wat er mee ophouden
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:01:34 #24
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78229830
Lekker dan.
Als ik hem helemaal naar rechts draai niks aan de hand, al draai ik hem rustig naar links ook niet,
alleen als je gaat parkeren en je draait hem in een vaart naar links totdat je niet verder kan, dan is het boem einde verhaal.

Net onder het stuur alles los gehaald maar daar werd ik ook niet veel wijzer van, zat niks klem of zo.

Maar ik mag toch aannemen dat als de pomp stuk is dat het de andere kant op ook zo is ?
pi_78307218
Volgens mij kan je gewoon niet rijden

Houd er rekening mee dat sturen sowieso zwaarder gaat naar mate je stilstaat of hoe verder je stuuruitslag is.

De City optie maakt het sturen gewoon lichter en dan zal de stuurbekrachtiging meer meewerken.

Als je echt geen stuurbekrachtiging meer hebt merk je dat echt wel. Ik heb de indruk dat iedereen hier maar loopt te huilen omdat hij wat "zwaar" stuurt.
M'n signature, wat doe je :{
  maandag 22 februari 2010 @ 15:56:08 #26
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78307235
Dan nog even iets.

Bij het gaspedaal en bij het koppelingspedaal zitten snoeren aangesloten, die bij de rem zitten er gewoon nog, bij de koppeling zijn ze los, iemand enig idee waar dit voor is ???
De snoeren zijn losgekomen van de stekker dus zal ik opnieuw moeten solderen en of knijpen, maar wil graag weten waar het voor dient, nog al raar dat het los zit en alles werkt.
Die van de remmen kan ik verklaren, denk ik...... remlichten ?!
  maandag 22 februari 2010 @ 17:19:23 #27
98259 mstr
Een jonge God!
pi_78310507
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:56 schreef OveRLoaD het volgende:
Dan nog even iets.

Bij het gaspedaal en bij het koppelingspedaal zitten snoeren aangesloten, die bij de rem zitten er gewoon nog, bij de koppeling zijn ze los, iemand enig idee waar dit voor is ???
De snoeren zijn losgekomen van de stekker dus zal ik opnieuw moeten solderen en of knijpen, maar wil graag weten waar het voor dient, nog al raar dat het los zit en alles werkt.
Die van de remmen kan ik verklaren, denk ik...... remlichten ?!
Laat iemand even achter de auto staan terwijl jij op je rem staat?
Wij kunnen hiervandaan lastig zien wat het is/kan zijn
  maandag 22 februari 2010 @ 17:43:17 #28
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78311222
Ow was ik dat vergeten erbij de zetten......die doen het gewoon.
Kreeg net een mailtje van de dealer, volgens hun was het van de cruisecontrol als die er opzat
anders was het overbodig.
pi_78312693
Nog even een update van mijn kant.

Ik heb inmiddels, na veel irritatie, de stuurkolom vervangen ivm het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Het lag aan de sensoren in de stuurkolom.

Helaas kunnen deze niet apart vervangen worden.

Deze reparatie heeft mij ¤900 gekost!

Na deze reparatie hoopte ik van alle problemen verlost te zijn, in totaal nu al voor ¤2000 aan reparaties in een jaar!

Maar het mocht niet zo zijn. Ik kwam afgelopen maandag terug uit Frankrijk. 100 meter voor de Nederlandse grens nam het vermogen ineens terug. De auto reed niet meer harder dan 100km per uur. 300 meter later een afrit genomen en de auto liep bij het afremmen heel schokkerig.
Ik heb de anwb gebeld die na 1,5 uur! kwam opdagen. Een cilinder bleek niet meer te lopen, het kon niet direct gerepareerd worden. De auto heb ik vervolgens dus moeten laten afslepen naar Venlo (gelukkig gratis via de anwb).

Bij de Fiat garage denken ze nu dat de koppakking tussen twee cilinders is geslagen, om dit daar te laten repareren zou dit minimaal ¤500 gaan kosten. Dit omdat ze ook nog niet weten wat ze zouden aantreffen als de motor opengemaakt wordt.

Na de auto iets meer dan een jaar in mijn bezit te hebben vind ik dit niet meer normaal en ben ik nog eens teruggegaan naar de garage waar ik hem gekocht heb. Heel verhaal gedaan en rekeningen laten zien.

Een dezer dagen hoor ik meer, ik hoop dat ze iets voor mij kunnen betekenen!

[ Bericht 0% gewijzigd door TT22 op 22-02-2010 18:40:51 ]
pi_78312930
- aanbieden van diensten -

[ Bericht 95% gewijzigd door Anne op 23-07-2011 21:00:43 ]
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 22 februari 2010 @ 20:40:24 #31
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78318422
Jeetje wat een verhaal, hoop echt niet dat ik dat soort dingen ook ga krijgen, ik hoop
voor je dat de garage je een beetje tegoed gaat komen.

De stuurkolom vervangen dus, duur geintje, maar heeft dit wel geholpen???
zo'n ding kost geloof ik ook al 350 tweedehands.

Bij onze auto is het probleem eigenlijk alleen maar als je hem helemaal naar links draait.
pi_78318964
Bij mij was dit inderdaad ook alleen maar bij het helemaal naar links sturen en dan vooral bij het inparkeren.

Na de reparatie heb ik gelukkig geen last meer gehad van een uitvallende stuurbekrachtiging.

Is wel de moeite dan om een tweedehands stuurkolom te nemen. Het risico is dan wel natuurlijk dat het het defect weer sneller voor kan komen dan bij een nieuwe.

Veel succes met je Punto!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:57:22 #33
58439 OveRLoaD
Blah Blah Blah
pi_78333975
Het is dus echt een Punto kwaal, duur geintje voor zo'n klein autootje......
Je hebt ze ook gereviseerd, en ik denk dat ik het dan maar op de hoek v/d straat
erin laat zetten, want een Fiat dealer vraagt een hoop geld, vorige keer ook wilde
ik hem alleen laten uitlezen, was een uur voor nodig dus een afspraak maken!!!!!
Heb het wel eens bij andere auto's gehad, die keken gewoon en koste niks, bij Fiat
dus wel, vreemd.
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:55:16 #34
351342 fiatpunto
Fiat punto stuurbekrachtiging
pi_100464878
Indien je zoekt op het internet op fiat punto stuurbekrachtiging reparatie zal je veel info vinden.
Het is niet nodig op het hele stuurhuis incl motor en ECU module te vervangen!

Verder het inhouden van de auto en tevens dat brandstof verbruik indicatie zakt van bijv 1 op 17 naar 1 op 10 duid vaak op defecte brandstofpomp
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:57:07 #35
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_100464966
quote:
4s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:55 schreef fiatpunto het volgende:
Indien je zoekt op het internet op fiat punto stuurbekrachtiging reparatie zal je veel info vinden.
Het is niet nodig op het hele stuurhuis incl motor en ECU module te vervangen!

Verder het inhouden van de auto en tevens dat brandstof verbruik indicatie zakt van bijv 1 op 17 naar 1 op 10 duid vaak op defecte brandstofpomp

.. dit antieke topic ook vinden blijkbaar ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')