abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 december 2008 @ 17:53:20 #26
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64436346
Het probleem is dat je het wil hebben, anders maakte je je niet zo druk.

Je doet een laag bod omdat er veel aan moet gebeuren, je doet een iets hoger bod. Prima. Nu is je interesse kenbaar. Je kunt echter niet wachten en wil weer gaan bieden.... dan wil je het dus toch hebben.

Hij maakt kenbaar dat hij niet dichterbij gaat komen. Als je nu hardball wil spelen verdiep je je lekker in andere huizen en laat je je verrassen op het moment dat hij toch contact opneemt. Je maakt je hardball spel niet geloofwaardig door je 7x te bedenken.

Voor hetzelfde geld speelt hij hardball en onderhandelt hij daarom niet

Neemt hij vervolgens toch contact op met een tegenbod. Geef hem gerust 2 maanden de tijd. Dan kun je leuk hardball spelen door je laatste bod iets te verlagen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64436743
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:51 schreef draaijer het volgende:
Ik zou je eerste 2 biedingen ook niet serieus nemen. Onze vrienden hebben hun huis onlangs (2 weken geleden) in een week verkocht.. Ik denk dat alles < Euro 700k gewoon verkocht zal worden zonder al te veel problemen
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. En de prijzen liggen wel wat lager, maar dat is misschien 2-5000 euro (Ieg hier in de buurt). Niet echt wereldschokkend dus.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64436989
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Hier exact hetzelfde gehad, uiteindelijk het huis ook niet gekocht. Is blijven hangen op 3000 euro, maar ik wilde er geen cent meer bijdoen. Uiteindelijk hebben ze het toch verkocht (na meer dan een jaar) voor die 3000 euro meer overigens.

1e bod mag onrealistisch zijn, 2e moet je serieus zijn of niet bieden. Ik vind jouw 2e bod best serieus overkomen overigens. Het laat genoeg ruimte voor onderhandeling.

Persoonlijk zou ik hard-to-get spelen als koper nu, in deze markt. Zou ze bellen dat je geen nieuw bod doet en verder gaat kijken. Maybe komen ze je tegemoet, misschien niet. Maar niet getreurd, er zijn meer huizen.
Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden. Tevens geloof ik niet (zoals eerder omschreven) dat er problemen zijn met de markt onder de 700k Dus je kan hardball proberen te spelen, maar dan ben je het huis waarschijnlijk kwijt.. Jammerrrrrrrrr
  zondag 28 december 2008 @ 18:18:37 #29
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64437066
Maar is de prijs het enige waarmee je kan onderhandelen? Niets over oplevering, wat ter overname is, dat soort dingen? Kan ook weer een paar centen schelen. Bij ons wilde de koper meer betalen, mits we akkoord gingen met sleuteloverdracht zsm.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_64459545
quote:
Als ie haast krijgt en er af moet, zal ie wat naar beneden moeten met het bedrag in zijn hoofd. Maar als dat niet het geval is. Dan kan je gewoon kneiterhard de pot op met je wazige theorieen tot je een bod doet waar hij tevreden mee is .
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat... als je als verkoper geen haast hebt, kan je net zo lang wachten totdat er een idioot langskomt die de vraagprijs neerlegt. Duurt in deze markt misschien wat langer, maar als er geen bloed uit vloeit, kan je rustig afwachten als verkoper.
quote:
Maar is de prijs het enige waarmee je kan onderhandelen? Niets over oplevering, wat ter overname is, dat soort dingen? Kan ook weer een paar centen schelen. Bij ons wilde de koper meer betalen, mits we akkoord gingen met sleuteloverdracht zsm.
Nee, zijn er niet echt... beide partijen hebben geen druk, het huis is kaal, leeg en moet opgeknapt worden. Weinig om te onderhandelen dus. Dat is ook nog niet aan de orde: we zijn nog niet eens in onderhandeling omdat beide biedingen verworpen zijn. Als we op hoofdlijnen in dezelfde richting denken, kunnen we de details wel uitwerken.
quote:
Als je nu hardball wil spelen verdiep je je lekker in andere huizen en laat je je verrassen op het moment dat hij toch contact opneemt. Je maakt je hardball spel niet geloofwaardig door je 7x te bedenken.
Ja en ja.
De opties voor mij zijn dus:
1. Hardball blijven spelen, en over 2 maanden weer eens contact opnemen. Risiko om het huis kwijt te raken.
2. Softball spelen, en omhoog met de prijs tot iets wat (zeer) dicht in de buurt is van de prijs waarvoor hij het kwijtwil (5k eronder ofzo).
pi_64459670
Je moet het zelf bepalen, al onze adviezen zullen waardeloos zijn vanaf nu. Het is heel simpel: kan en wil je dat bedrag betalen? Zo ja, hoe graag wil je het huis? Als je op beide antwoord dan moet je optie 2 doen. Kan en/of wil je het niet ofgok je op een ander huis dan is optie 1.

Maar ook dat kan weer anders zijn voor jezelf.
pi_64459807
Onderhandelen gaat blijkbaar erg lastig. Dan moet je ook stoppen om te willen onderhandelen.

Ikzelf zou niet over 2 maanden alsnog informeren, want dan lijkt het alsnog of je niets anders kunt vinden en staan zij sterk want zij weten dat je na 2 maanden nog steeds erg graag wilt.

Ik zou nu zoals eerder gezegd, een uiterst bod doen wat jij er maximaal voor over hebt en content zou zijn met de prijs. Geef daarbij aan dat door de manier waarop de verkoper zich opstelt, je aanneemt dat onderhandelen geen mogelijkheid krijgt en je daarom een uiterst bod doet zonder enige ruimte. Reageren ze daarop niet, dan moet je het ook gewoon laten rusten. Misschien komen ze na verloop van tijd terug en heb jij nog wat onderhandelruimte.

Heb je geduld, dan zou ik verder niet reageren. Of ze ooit nog reageren, moet in dat geval niet belangrijk voor je zijn. Is alleen erg lastig, want je koopt een huis vaak alleen als je er echt wat mee hebt.
pi_64459950
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:15 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden.
En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachten
pi_64460056
Leuk, hè, onderhandelen? Zeker als je na het tweede bod geen strategie meer hebt. Kortom: dat gaat je geld kosten.

Geeft niks, in iedere markt zijn er mensen die betalen.
Mu!
pi_64460168
quote:
Leuk, hè, onderhandelen?
Het is inderdaad jammer dat het spel niet echt op gang komt zo....

Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
pi_64460389
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
wel dan...

1. bepaal zelf wat je koopprijs gaat worden
2. bepaal vervolgens je onderhandelingsstrategie

en zoek de ruimte voor de verkoper in de extra's, niet in de prijs

en, misschien het allerbelangrijkste: eerst de verkoper op de knieeen en dan kijken of je het hebben wilt. Hetgeen impliceert dat er niks mis mee is om met een stuk of drie, vrier huizen tegelijkertijd actief bezig te zijn

Sta je sterk genoeg in je schoenen om een echte goede prijs te maken, of wil je het huis graag hebben?
Mu!
  maandag 29 december 2008 @ 12:20:10 #37
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64460404
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Het spel is al op gang

Je hebt twee geboden.
Hij heeft twee keer niet gehandeld.
Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)

Dat zijn tenminste 5 handelingen

Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64460443
quote:
En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachten
Kopen van een huis is in eerste instantie emotioneel, maar kort daarna wordt het (bij mij) rationeel. Dan ga je rekenen, alternatieven bekijken op funda etc., andere huizen bezoeken. Als je daarna nog steeds overtuigt bent dat het huis een goede deal/mooie woning is, en er op dit moment geen betere alternatieven zijn, ga je bieden.

Het is dan jammer als je biedingen niks opleveren, en dan ga je nog eens de alternatieven bekijken, funda doorzoeken, etc. En dan kom je weer tot dezelfde conclusie.

En toch heb je volledig gelijk! Er komt altijd wel een goed alternatief op de markt, sooner-or-later. Het is alleen jammer als je dat 'perfecte dat nu op de markt is' niet krijgt. Maar je hebt helemaal gelijk!
pi_64460450
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:20 schreef XL het volgende:

[..]

Het spel is al op gang

Je hebt twee geboden.
Hij heeft twee keer niet gehandeld.
Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)

Dat zijn tenminste 5 handelingen

Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
+1!
Wie niet ziet dat het spel gespeeld wordt kan beter niet meespelen
Mu!
pi_64460889
quote:
Het spel is al op gang
Precies... dat was dus ook de beginvraag: heb ik te laag geboden of word ik gepiepeld?
quote:
Goede samenvatting!
quote:
Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
  maandag 29 december 2008 @ 12:42:58 #41
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64461131
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
Dat denk jij. Had je van tevoren bedacht dat je het graag wilde hebben, dan had je een realistischere prijs geboden. Dat had vermoedelijk een andere reactie uitgelokt. Als je nu weer een stapje dichterbij gaat doen zit hij in een zetel. Hij weet dan zeker dat jij het wil hebben en jij hebt de indruk dat hij niet gaat bewegen (zal meewegen in je bod). Bovendien weet hij dat als hij wacht jij nog dichterbij komt. Vooralsnog is hij degene die hardball speelt en je kunt het hem niet kwalijk nemen. Je kunt nu niet op nul beginnen, hij kent je van je twee eerdere biedingen en die spreken bij je nieuwe strategie niet in je voordeel.
pi_64461150
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:
Met dat uitgangspunt betaal je dus gewoon de vraagprijs.

Je doelstelling zou moeten zijn de verkoper in te laten zien dat jouw aanbod echt het beste is wat hij, gegeven de omstandigheden, kan krijgen. Daarbij moet je dus de verkoper kunnen beinvloeden, want anders kun je net zo goed wat bedragen heen en weer gaan mailen. En dus meo tje met de verkoper in gesprek komen, en die makelaars moeten er even tussenuit (wat ze niet willen natuurlijk). Ik zou me daar eerst maar eens op gaan concentreren. laat doorschemeren dat je verder omhoog wilt maar eerst wilt weten met wat voor mensen je te maken hebt, bedenk een smoes om met de eigenaar in gesprek te komen, daar kun je geld verdienen.

Zou ik dus doen. Maar jij bent mij niet, en het heeft geen zin om een spel van iemand anders te spelen. Dus opnieuw: bepaal je eigen spel.
Mu!
pi_64463744
Geduld. En bereid zijn om een risico te nemen; namenlijk, het risico dat je het huis niet krijgt.
Uiteindelijk krijg je het wel voor jouw prijs, zo gek is het niet, zeker niet in deze tijd.
pi_64466611
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_64467131
quote:
Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Bij ons zijn er op daardoor 2 huizen aan onze neus voorbij gegaan
pi_64467526
quote:
Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vinden
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_64467567
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:03 schreef existenz het volgende:

[..]

Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vinden
Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geïnteresseerden so far. Dit huis loopt écht niet weg.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_64467827
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geïnteresseerden so far. Dit huis loopt écht niet weg.
dzjees...voor hetzelfde geld betekent dat dat de verkopers bebhoorlijk zeker van hun zaak zijn en gewoonniet onder hun vraagprijs willen verkopen. Nogmaals: zonder rechtstreeks contact met de verkopers kom je nergens achter en blijft alles koffiedik kijken.

Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, voor de meesten zal dat ook wel de beste onderhandelingsstrategie zijn
Mu!
pi_64468616
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon bieden ) hadden we een afspraak gemaakt voor 2e bezichtiging. Uur ervoor was het opeens verkocht

Conclusie: het zegt niet die tijd.
  maandag 29 december 2008 @ 16:46:05 #50
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64468888
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:38 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon bieden ) hadden we een afspraak gemaakt voor 2e bezichtiging. Uur ervoor was het opeens verkocht

Conclusie: het zegt niet die tijd.
Maar is dit nu het aantoonbaar bewijs dat je geen stiltes moet laten vallen in onderhandelingen. Tuurlijk is het risico aanwezig dat een ander het huis koopt, maar dat past binnen de in eerste instantie gekozen strategie van het topic. Kopen voor een goede prijs of niet.

Bij het kopen van bestaande bouw zijn er goede en minder goede huizen op de markt en schommelt het aanbod en de vraag. Daar zoek je een balans in. Als je nu besluit dat je iets wil kopen en je zoekt 1 huis en bent er binnen een maand uit is de kans groot dat je een minder goede deal hebt dan wanneer je voor het kopen van je huis een langere periode met meerdere mogelijke huizen uittrekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')