Daar lijkt het inderdaad wel op ja. En de prijzen liggen wel wat lager, maar dat is misschien 2-5000 euro (Ieg hier in de buurt). Niet echt wereldschokkend dus.quote:Op zondag 28 december 2008 17:51 schreef draaijer het volgende:
Ik zou je eerste 2 biedingen ook niet serieus nemen. Onze vrienden hebben hun huis onlangs (2 weken geleden) in een week verkocht.. Ik denk dat alles < Euro 700k gewoon verkocht zal worden zonder al te veel problemen
Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden. Tevens geloof ik niet (zoals eerder omschreven) dat er problemen zijn met de markt onder de 700k Dus je kan hardball proberen te spelen, maar dan ben je het huis waarschijnlijk kwijt.. Jammerrrrrrrrrquote:Op zondag 28 december 2008 17:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Hier exact hetzelfde gehad, uiteindelijk het huis ook niet gekocht. Is blijven hangen op 3000 euro, maar ik wilde er geen cent meer bijdoen. Uiteindelijk hebben ze het toch verkocht (na meer dan een jaar) voor die 3000 euro meer overigens.
1e bod mag onrealistisch zijn, 2e moet je serieus zijn of niet bieden. Ik vind jouw 2e bod best serieus overkomen overigens. Het laat genoeg ruimte voor onderhandeling.
Persoonlijk zou ik hard-to-get spelen als koper nu, in deze markt. Zou ze bellen dat je geen nieuw bod doet en verder gaat kijken. Maybe komen ze je tegemoet, misschien niet. Maar niet getreurd, er zijn meer huizen.
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat... als je als verkoper geen haast hebt, kan je net zo lang wachten totdat er een idioot langskomt die de vraagprijs neerlegt. Duurt in deze markt misschien wat langer, maar als er geen bloed uit vloeit, kan je rustig afwachten als verkoper.quote:Als ie haast krijgt en er af moet, zal ie wat naar beneden moeten met het bedrag in zijn hoofd. Maar als dat niet het geval is. Dan kan je gewoon kneiterhard de pot op met je wazige theorieen tot je een bod doet waar hij tevreden mee is .
Nee, zijn er niet echt... beide partijen hebben geen druk, het huis is kaal, leeg en moet opgeknapt worden. Weinig om te onderhandelen dus. Dat is ook nog niet aan de orde: we zijn nog niet eens in onderhandeling omdat beide biedingen verworpen zijn. Als we op hoofdlijnen in dezelfde richting denken, kunnen we de details wel uitwerken.quote:Maar is de prijs het enige waarmee je kan onderhandelen? Niets over oplevering, wat ter overname is, dat soort dingen? Kan ook weer een paar centen schelen. Bij ons wilde de koper meer betalen, mits we akkoord gingen met sleuteloverdracht zsm.
Ja en ja.quote:Als je nu hardball wil spelen verdiep je je lekker in andere huizen en laat je je verrassen op het moment dat hij toch contact opneemt. Je maakt je hardball spel niet geloofwaardig door je 7x te bedenken.
En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachtenquote:Op zondag 28 december 2008 18:15 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat ik niet zomaar een huis vind die aan onze wensen zal voldoen. Dus een ander huis met onze wensen ga je niet zo snel vinden.
Het is inderdaad jammer dat het spel niet echt op gang komt zo....quote:Leuk, hè, onderhandelen?
wel dan...quote:Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:
[..]
Het is inderdaad jammer dat het spel niet echt op gang komt zo....
Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
Het spel is al op gangquote:Op maandag 29 december 2008 12:10 schreef studiostevus het volgende:
[..]
Het is inderdaad jammer dat het spel niet echt op gang komt zo....
Het is zeker niet dat ik niet slaap, in een hoekje zit te huilen, en de kerstdagen tobbend door heb gebracht. Denk alleen dat het goed is om de collectieve denktank op het forum om een second opinion te vragen. :-)
Kopen van een huis is in eerste instantie emotioneel, maar kort daarna wordt het (bij mij) rationeel. Dan ga je rekenen, alternatieven bekijken op funda etc., andere huizen bezoeken. Als je daarna nog steeds overtuigt bent dat het huis een goede deal/mooie woning is, en er op dit moment geen betere alternatieven zijn, ga je bieden.quote:En toch zal dat komen. Zet jezelf niet onder druk. BIj ons probeerden ze dat ook, heb vele huizen gezien en een aantal biedingen gedaan. Uiteindelijk heb ik een beter huis voor een betere prijs in een betere wijk te pakken. Kwestie van wachten
+1!quote:Op maandag 29 december 2008 12:20 schreef XL het volgende:
[..]
Het spel is al op gang
Je hebt twee geboden.
Hij heeft twee keer niet gehandeld.
Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)
Dat zijn tenminste 5 handelingen
Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
Precies... dat was dus ook de beginvraag: heb ik te laag geboden of word ik gepiepeld?quote:Het spel is al op gang
Goede samenvatting!quote:Je hebt je doelstelling veranderd (het huis toch wel graag willen hebben ipv het huis hebben voor een koopje)
Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.quote:Goed, je hebt geen goede kaarten voor je hernieuwde doelstelling maar dat komt gedeeltelijk doordat je deze wisselde.
Dat denk jij. Had je van tevoren bedacht dat je het graag wilde hebben, dan had je een realistischere prijs geboden. Dat had vermoedelijk een andere reactie uitgelokt. Als je nu weer een stapje dichterbij gaat doen zit hij in een zetel. Hij weet dan zeker dat jij het wil hebben en jij hebt de indruk dat hij niet gaat bewegen (zal meewegen in je bod). Bovendien weet hij dat als hij wacht jij nog dichterbij komt. Vooralsnog is hij degene die hardball speelt en je kunt het hem niet kwalijk nemen. Je kunt nu niet op nul beginnen, hij kent je van je twee eerdere biedingen en die spreken bij je nieuwe strategie niet in je voordeel.quote:Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
Met dat uitgangspunt betaal je dus gewoon de vraagprijs.quote:Op maandag 29 december 2008 12:35 schreef studiostevus het volgende:
Ik denk niet dat dat iets veranderd had. De verkoper had een strategie (+targetprijs) om mee te beginnen, en houdt deze vast. Of ik nou hoog of laag geboden had in het begin, was ik op een gegeven moment toch uitgekomen bij de targetprijs van de verkoper.
Bij ons zijn er op daardoor 2 huizen aan onze neus voorbij gegaanquote:Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vindenquote:Op maandag 29 december 2008 15:35 schreef Levitation het volgende:
Gewoon een paar weken niets van je laten horen. De kans dat het nu voor je neus wordt weggekaapt is niet groot. Wij spelen ook het langste adem spelletje met een huis dat we leuk vinden.
Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geïnteresseerden so far.quote:Op maandag 29 december 2008 16:03 schreef existenz het volgende:
[..]
Ehm, de woningZOEKENDE markt is ERG GROOT nu. Zeker niet slim. Iedereen denkt namelijk koopjes te kunnen vinden
dzjees...voor hetzelfde geld betekent dat dat de verkopers bebhoorlijk zeker van hun zaak zijn en gewoonniet onder hun vraagprijs willen verkopen. Nogmaals: zonder rechtstreeks contact met de verkopers kom je nergens achter en blijft alles koffiedik kijken.quote:Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:
[..]
Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geïnteresseerden so far.Dit huis loopt écht niet weg.
Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon biedenquote:Op maandag 29 december 2008 16:05 schreef Levitation het volgende:
[..]
Tuurlijk... huis staat al 8 maanden te koop en we zijn de enige geïnteresseerden so far.Dit huis loopt écht niet weg.
Maar is dit nu het aantoonbaar bewijs dat je geen stiltes moet laten vallen in onderhandelingen. Tuurlijk is het risico aanwezig dat een ander het huis koopt, maar dat past binnen de in eerste instantie gekozen strategie van het topic. Kopen voor een goede prijs of niet.quote:Op maandag 29 december 2008 16:38 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het eerste huis waar wij gingen kijken stond 6 maanden te koop, wij waren de 2e kijkers... Toen we na 7 maanden wilden gaan bieden (moest eerst weten wat ik kon bieden) hadden we een afspraak gemaakt voor 2e bezichtiging. Uur ervoor was het opeens verkocht
Conclusie: het zegt niet die tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |