Je zit er helemaal naast.quote:Op vrijdag 26 december 2008 11:52 schreef Gummibeer79 het volgende:
Ik geloof dat dit vroeger nodig was om eerst de putlucht uit je middelmatige tot slechte wijn te laten voordat je 'm kon consumeren. Het zou tegenwoordig niet meer nodig moeten zijn, dat chambreren.
Aan de andere kant kan ik er nu volledig naast zitten.
Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:24 schreef MinderMutsig het volgende:
En nu we dan toch over wijn praten nog even een misverstandje uit de wereld helpen: kamertemperatuur is niet 22 graden. Bij wijn wordt onder kamertemperatuur ongeveer 17 graden verstaan, warmer is niet lekker.
Glühweinquote:Op zaterdag 27 december 2008 14:15 schreef David het volgende:
[..]
Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.
Bron?quote:Op zondag 28 december 2008 18:20 schreef NoCigar het volgende:
Decanteren is inmiddels aangetoonde onzin: bij het inschenken van een fles komt de wijn net zoveel, zo niet meer in aanraking met zuurstof. Dat mensen het nu nog doen en geloven is gewoon een overblijfsel van vroeger, voordat er serieus onderzoek naar gedaan was en graag interessant met wijn willen doen.
Het overschenken in een karaf kan wel nuttig zijn als je het eventuele bezinksel netjes in de fles wilt laten, maar maak je voor de rest vooral niet druk en laat je niks wijsmaken door de 'kenners'.
Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof. Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.quote:Op zondag 28 december 2008 18:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bron?![]()
Als je een wijn decanteert komt hij zeker wel met meer zuurstof in aanraking dan als je dat niet doet. Eerst vanuit de fles in de karaf, die karaf is over het algemeen ook breder dan de fles dus ook weer meer zuurstof en daarna nog weer vanuit de karaf in je glas.
Het zijn in de meeste gevallen gewoon handelaars hoor, en mensen geloven graag wat ze willen geloven en willen vooral geloven dat er overal kenners werken.quote:Op zondag 28 december 2008 18:56 schreef piepster het volgende:
Grappig dat de wijnhuizen hier in de omgeving het dan nog steeds adviseren. Zijn alle vinologen aldaar gek geworden dan?
En toch smaakt het anders, maar dat zal dan wel allemaal verbeelding zijnquote:Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:
Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
En giet de wijn eerst in een brede karaf en daarna in het glas en je hebt nóg meer zuurstof. Ik snap niet zo goed wat je daar niet aan begrijpt.quote:Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof.
Klopt, chambreren heeft weinig zin in tegenstelling tot decanteren.quote:Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
Decanteren heeft meer voordelen naast alleen het zuurstof geven. Denk alleen al aan bezinksel wat ik de fles achterblijft en dus niet in je glas komt. Daarnaast presenteert het natuurlijk veel mooier bij een diner.quote:Bron zijn proeven uitgevoerd door onder meer bekende oenologen en wijnproducenten als prof. Emile Peynaud en ook E. Kressmann, J.R. Carrigo en ook Bruno Prats in Nederland o.m. gepubliceerd door Klei. Maar goed, blijf vooral de fles overgieten als je dat leuk vindt, en vergeet vooral niet aan de kurk te ruiken.
Vertelquote:Op zondag 28 december 2008 20:43 schreef Maeghan het volgende:
Ik werk in een slijterij en lach me soms rot om wat mensen allemaal willen
Ik wist natuurlijk wel dat het noemen van bronnen totaal niet zou helpen ook al vroeg je erom.quote:Op zondag 28 december 2008 20:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Daar mag jij zo lacherig en wijsneuserig over doen als je leuk vind maar dan zet je jezelf wel voor schut.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |