abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64372957
Bij de aankoop van mijn fles Rioja kreeg ik de tip mee om de fles zo'n half uur voor consumptie te openen. Weet iemand of en zo ja, wat dit uitmaakt voor de smaak? En zou ik hem bijvoorbeeld ook nu alvast kunnen openen of bederft het de smaak juist als hij al uren lang open is? Moet ik de kurk er weer terug op doen of moet de fles echt open staan?

Wie helpt mij?
  vrijdag 26 december 2008 @ 11:52:40 #2
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_64373004
Ik geloof dat dit vroeger nodig was om eerst de putlucht uit je middelmatige tot slechte wijn te laten voordat je 'm kon consumeren. Het zou tegenwoordig niet meer nodig moeten zijn, dat chambreren.

Aan de andere kant kan ik er nu volledig naast zitten.

Proost!
Ik ben een eckte rapnegert
  vrijdag 26 december 2008 @ 11:54:10 #3
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
pi_64373026
Rode wijn moet wat 'lucht' krijgen. anderhalf uur voor het inschenken ontkurken en kurk eraf laten.
Wat je ook kan doen, is de wijn overschenken in een karaf.
de wijn 'hapt' zo ook flink wat lucht. Komen de aroma's goed tot hun recht.
pi_64373049
Natuurlijk helpt dat! Je hebt niet voor niets ook decanteerkaraffen om lucht bij de wijn te krijgen. Die zijn vaak heel wijd, waardoor er een grote oppervlakte ontstaat om zoveel mogelijk contact met lucht te krijgen.

Het helpt niet voor iedere wijn, maar sommige wijnen hebben het echt nodig.
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 11:52 schreef Gummibeer79 het volgende:
Ik geloof dat dit vroeger nodig was om eerst de putlucht uit je middelmatige tot slechte wijn te laten voordat je 'm kon consumeren. Het zou tegenwoordig niet meer nodig moeten zijn, dat chambreren.

Aan de andere kant kan ik er nu volledig naast zitten.
Je zit er helemaal naast.
  vrijdag 26 december 2008 @ 11:55:28 #5
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
  vrijdag 26 december 2008 @ 11:56:29 #6
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_64373080
quote:
Je zit er helemaal naast.
Wel he
Ik ben een eckte rapnegert
pi_64376209
Bedankt voor de tips en de link We hebben helaas geen karaf. Betekent dat dat ik de fles langer open moet laten? Zou het nu al kunnen (ik schenk de wijn vanavond) of is dat veel te vroeg en bederft daardoor de smaak juist?
pi_64376324
Meestal doe ik twee dagen met een fles rode wijn, en vind ik de wijn de tweede dag veel lekkerder smaken. De fles 's nachts dan wel weer afgesloten met de kurk of een stop.

Dus maak nu maar open. Slechter zal ie er niet van worden iig.
pi_64376657
Ik vind wijn na de eerste dag steeds minder worden eigenlijk Maar ik heb geen ervaring met rioja. Jij?
pi_64386735
Ik was heel druk aan het koken en ik ben prompt helemaal vergeten de fles wijn te openen Toen ik het besefte waren de gasten er bijna al... We hebben een Portugese wijn gedronken die ook best lekker was en het kerstdiner was verder geslaagd. Maar een andere gelegenheid voor die fles rioja
pi_64396770
Het ligt heel erg aan de wijn. Met een wijntje van een paar euro uit de supermarkt heeft chambreren weinig tot geen zin maar een betere (oudere) wijn vaart er vaak wel bij. Dat kan echt het verschil maken tussen ondrinkbaar wrang bocht en een heerlijke wijn.
Bij decanteren trouwens wel altijd even opletten dat je niet het bezinksel in de decanteerkan schenkt, daar wordt je wijn niet slechter van maar wijn met stukjes is niet echt een feestje.

En nu we dan toch over wijn praten nog even een misverstandje uit de wereld helpen: kamertemperatuur is niet 22 graden. Bij wijn wordt onder kamertemperatuur ongeveer 17 graden verstaan, warmer is niet lekker.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 27 december 2008 @ 14:15:25 #12
3869 David
Drum the drums
pi_64399462
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 12:24 schreef MinderMutsig het volgende:

En nu we dan toch over wijn praten nog even een misverstandje uit de wereld helpen: kamertemperatuur is niet 22 graden. Bij wijn wordt onder kamertemperatuur ongeveer 17 graden verstaan, warmer is niet lekker.
Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.
pi_64401468
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:15 schreef David het volgende:

[..]

Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.
Glühwein
pi_64413826
Voor goedkopere wijnen kan het trouwens ook nuttig zijn de fles iets van tevoren open te maken. Dit omdat bij sommige wijnen veel zwavel wordt gebruikt als conserveermiddel en dat ruik je nogal als je de fles net open maakt.
Sanity is (not) statistical
pi_64437143
Decanteren is inmiddels aangetoonde onzin: bij het inschenken van een fles komt de wijn net zoveel, zo niet meer in aanraking met zuurstof. Dat mensen het nu nog doen en geloven is gewoon een overblijfsel van vroeger, voordat er serieus onderzoek naar gedaan was en graag interessant met wijn willen doen.
Het overschenken in een karaf kan wel nuttig zijn als je het eventuele bezinksel netjes in de fles wilt laten, maar maak je voor de rest vooral niet druk en laat je niks wijsmaken door de 'kenners'.
anonieme razernist
pi_64437339
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:20 schreef NoCigar het volgende:
Decanteren is inmiddels aangetoonde onzin: bij het inschenken van een fles komt de wijn net zoveel, zo niet meer in aanraking met zuurstof. Dat mensen het nu nog doen en geloven is gewoon een overblijfsel van vroeger, voordat er serieus onderzoek naar gedaan was en graag interessant met wijn willen doen.
Het overschenken in een karaf kan wel nuttig zijn als je het eventuele bezinksel netjes in de fles wilt laten, maar maak je voor de rest vooral niet druk en laat je niks wijsmaken door de 'kenners'.
Bron?
Als je een wijn decanteert komt hij zeker wel met meer zuurstof in aanraking dan als je dat niet doet. Eerst vanuit de fles in de karaf, die karaf is over het algemeen ook breder dan de fles dus ook weer meer zuurstof en daarna nog weer vanuit de karaf in je glas.
pi_64438249
Grappig dat de wijnhuizen hier in de omgeving het dan nog steeds adviseren. Zijn alle vinologen aldaar gek geworden dan?
pi_64439567
Het is wel zo dat je van steeds meer kanten hoort dat decanteren niet nodig zou zijn. Men denkt tegenwoordig anders over wijn. Vroeger werd ook gezegd dat je de wijn moest laten rusten na vervoer omdat ie anders reisziek kon worden, dat je wijn niet in de vriezer moet laten afkoelen of in de magnetron opwarmen. Nu zegt men dat dat niet uitmaakt omdat ze geen bewijs kunnen vinden dat het wel uitmaakt. Echter, dat er geen bewijs voor is, betekent natuurlijk niet dat het niet werkt - misschien weten ze gewoon nog niet hoe. Of misschien maakt het inderdaad niet uit, maar hoe dan ook kan het geen kwaad om wel te decanteren (en voor wijnen met bezinksel blijft decanteren sowieso handig).

Ik zou zeggen, doe wat je zelf lekker vindt en als je denkt dat je wijn ergens beter van wordt, moet je het gewoon doen.
pi_64441204
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Bron?
Als je een wijn decanteert komt hij zeker wel met meer zuurstof in aanraking dan als je dat niet doet. Eerst vanuit de fles in de karaf, die karaf is over het algemeen ook breder dan de fles dus ook weer meer zuurstof en daarna nog weer vanuit de karaf in je glas.
Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof. Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
Bron zijn proeven uitgevoerd door onder meer bekende oenologen en wijnproducenten als prof. Emile Peynaud en ook E. Kressmann, J.R. Carrigo en ook Bruno Prats in Nederland o.m. gepubliceerd door Klei. Maar goed, blijf vooral de fles overgieten als je dat leuk vindt, en vergeet vooral niet aan de kurk te ruiken .
anonieme razernist
pi_64441324
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:56 schreef piepster het volgende:
Grappig dat de wijnhuizen hier in de omgeving het dan nog steeds adviseren. Zijn alle vinologen aldaar gek geworden dan?
Het zijn in de meeste gevallen gewoon handelaars hoor, en mensen geloven graag wat ze willen geloven en willen vooral geloven dat er overal kenners werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 28-12-2008 23:01:29 ]
anonieme razernist
pi_64441447
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:

Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
En toch smaakt het anders, maar dat zal dan wel allemaal verbeelding zijn .
pi_64441776
Het lijkt me wel dat wanneer je een wijn een half uur van tevoren decanteert er meer inwerking van de zuurstof is dan wanneer je een fles vijf minuten van tevoren openmaakt, hoe wild je 'm vervolgens ook rondwalst.

En NoCigar, wat maakt het jou nou uit of iemand wil decanteren of niet? Ik werk in een slijterij en lach me soms rot om wat mensen allemaal willen, maar als ze dat nou lekker/leuk/interessant vinden, who cares.
pi_64442076
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof.
En giet de wijn eerst in een brede karaf en daarna in het glas en je hebt nóg meer zuurstof. Ik snap niet zo goed wat je daar niet aan begrijpt.
quote:
Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
Klopt, chambreren heeft weinig zin in tegenstelling tot decanteren.
quote:
Bron zijn proeven uitgevoerd door onder meer bekende oenologen en wijnproducenten als prof. Emile Peynaud en ook E. Kressmann, J.R. Carrigo en ook Bruno Prats in Nederland o.m. gepubliceerd door Klei. Maar goed, blijf vooral de fles overgieten als je dat leuk vindt, en vergeet vooral niet aan de kurk te ruiken .
Decanteren heeft meer voordelen naast alleen het zuurstof geven. Denk alleen al aan bezinksel wat ik de fles achterblijft en dus niet in je glas komt. Daarnaast presenteert het natuurlijk veel mooier bij een diner.
Daar mag jij zo lacherig en wijsneuserig over doen als je leuk vind maar dan zet je jezelf wel voor schut.
pi_64442133
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:43 schreef Maeghan het volgende:

Ik werk in een slijterij en lach me soms rot om wat mensen allemaal willen
Vertel !
pi_64448436
quote:
Op zondag 28 december 2008 20:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Daar mag jij zo lacherig en wijsneuserig over doen als je leuk vind maar dan zet je jezelf wel voor schut.
Ik wist natuurlijk wel dat het noemen van bronnen totaal niet zou helpen ook al vroeg je erom.
Maar goed, iedereen die wél geïnteresseerd is kan het zelf gaan nazoeken bij de genoemde personen en zelf zijn mening bepalen.
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')