Maar goed, laat ik me ook maar eerst ff "officieel" melden als mede-inwoner van Almere

.
Ik ben hier in september 2002 komen wonen (toen het nieuwe stadshart er nog niet was, er nog een ijssalon op het stadhuisplein was, toen we nog geen Jorritsma hadden, etc.

). Ik ben toen op kamers ingetrokken bij m'n toenmalige vriendin omdat ik hier ook werk kon vinden. Dit was in Almere Buiten (oostvaardersbuurt).
In 2005 ben ik in de containerwoninkjes aan de Odeonstraat gaan wonen ('s avonds ook te herkennen aan de lichtbalken naast de deuren en natuurlijk aan de gevangenis-achtige hekken er omheen

).
Sinds een jaar woon ik samen met mijn huidige vriendin (die uit Ermelo komt) in Stedenwijk, op 60 meter afstand van het weerwater en 100 meter afstand van het centrum (vlakbij bushalte Stedenwijk Midden).
Wat ik leuk vind aan Almere? Tsja... hoe moet ik dat zeggen. Het is een erg groene stad (zelfs in vergelijking met het dorp vlakbij Apeldoorn, waar ik vandaan kom, dat ook best als groen bekend staat). Verder vind ik het met mijn visuele handicap erg fijn dat de verschillende infrastructuren hier zo gescheiden zijn (zeker nu de brommers bijna nergens meer op het fietspad mogen

).
Verder ben ik niet iemand die van een stad een bruisend nachtleven vereist, want ik ben gewoon absoluut geen stapper. Ik houd meer van een bioscoopje of leuke theatervoorstelling en gelukkig is daar tegenwoordig goed in voorzien!
Voor mij is Almere dus gewoon een plek met alle (stadse) voorzieningen om de hoek, zonder de gejaagdheid en de drukte.
Alleen het stadshart mogen ze nog wel een stuk gezelliger maken. Zeker het stuk bij het weerwater is absoluut erg troosteloos als het regent. Maar als de zon op die moderne strakke gebouwen schijnt kan ik er juist weer van genieten
Verder vind ik Almere bij tijd en wijle ook nog wel eens een beetje saai, vooral het gemis aan (straat)muzikanten en her en der zittende mensen (al die concentraties van Horeca vind ik niets, moeten ze veel meer spreiden). Maar goed, ik denk dat Almere nog enkele tientallen of zelfs honderden jaren nodig gaat hebben voor je echt van historie kan gaan spreken en er echt diversiteit komt. Bovendien, in andere steden zie ik het winkelaanbod ook steeds meer verschralen.
Het enige waar ik me wat betreft Almere zorgen om maak is de leefbaarheid: Mijn wijk stond nooit als goed bekend, maar wordt de laatste tijd flink opgeknapt. Maar je ziet overal toch ook steeds meer van die kansloze, zombie-achtig uit hun ogen kijkende pubers op straat, terwijl je zou verwachten dat ze met school en met hun toekomst bezig zijn. En soms krijg je nog opmerkingen naar je hoofd geslingerd ook.
En ik ken hier nog niet echt veel mensen (leeftijdsgenoten) om af en toe eens bij in huis te vallen voor een biertje. Ik merk dat Almere, zeker als je ook nie tveel uit gaat, toch een stad is waar veel mensen elkaar zo'n beetje kennen en dat je eigenlijk niet zo makkelijk in bestaande vriendengroepen geintegreerd wordt.
You may be right, I may be crazy. But it just might be a lunatic you're looking for... -- Billy Joel