abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64254469
Hoi,

Post hier je rawfood recepten en tips!

TS start,

1/2 liter tomatengroentensap (Voor de diehards 500 gram tomaten)
1 grote stronk broccoli
1 grote ui
Op gevoel/ervaring peper vers uit de molen
1 blik tomatenpuree (Voor de diehards zelf gepureerde tomaten)

Doe de sap in je blender
Snij de broccoli in vrij kleine stukken (anders pakt de blender dit niet goed de roosjes blijven boven drijven) en doe dit erbij dan eerst even blenden en kijken of dit lukt zo niet dan de broccoli fijner snijden.
Voeg een blik tomatenpuree toe de ui en wat verse peper.

Nu nog even nablenden tot je een fijne structuur krijgt.

Inschenken in een cocktailglas met een dessetlepel erbij.

Eet smakelijk

[ Bericht 0% gewijzigd door allsystemshalt op 22-12-2008 19:31:13 ]
pi_64254855
Ik had toevallig nog een rawfood kookboek in mijn handen vanmiddag Ben wel benieuwd naar lekkere recepten.

En voor de baggeraars: ONZ is de andere kant op
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_64254989
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:36 schreef Isabeau het volgende:
Ik had toevallig nog een rawfood kookboek in mijn handen vanmiddag Ben wel benieuwd naar lekkere recepten.

En voor de baggeraars: ONZ is de andere kant op
maar m'n tweede post was wel serieus

..oh, hij heeft zn Op al aangepast.

pi_64254999
Blijf er bij dat orthorexia geen gebaggeraar is en zeer voorkomend bij de groep mensen die dagelijks enkel rawfood eet.
Sterker nog mensen die alleen maar raw food doen hebben orthorexia, meer te vinden op wiki
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 22 december 2008 @ 19:48:57 #5
3869 David
Drum the drums
pi_64255356
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:39 schreef Dauthi het volgende:
Blijf er bij dat orthorexia geen gebaggeraar is en zeer voorkomend bij de groep mensen die dagelijks enkel rawfood eet.
Sterker nog mensen die alleen maar raw food doen hebben orthorexia, meer te vinden op wiki
niet dat ik beweer een gefundeerde mening te hebben, maar wikipedia zou ik niet als betrouwbare referentie beschouwen in dit soort discussies hoor.
pi_64255710
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:48 schreef David het volgende:

[..]

niet dat ik beweer een gefundeerde mening te hebben, maar wikipedia zou ik niet als betrouwbare referentie beschouwen in dit soort discussies hoor.
Zucht mensen die nog altijd niet inzien dat wiki inmiddels de beste encyclopedie is, die de normale gebruiker kan gebruiken, net zoveel fouten als britannica.

Het is ook makkelijk om als bron wiki te posten op fok in plaats van een academisch artikel dat niemand begrijpt.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 22 december 2008 @ 23:52:00 #8
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64267205
komkommersoep met chillypoeder en mango.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_64267636
quote:
Op maandag 22 december 2008 20:04 schreef allsystemshalt het volgende:
Recepten iemand?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_64376317
Ik ben eigenlijk tegen Rawfood. Kan schijnbaar, zelfs gevaarlijk zijn.
In elk geval, ik krijg elke maand een nieuwsbrief van rawfood.nl
Soms kan er wel een leuk idee tussen zitten.
  vrijdag 26 december 2008 @ 21:57:16 #11
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64385716
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 14:21 schreef donleo het volgende:
Ik ben eigenlijk tegen Rawfood. Kan schijnbaar, zelfs gevaarlijk zijn.
In elk geval, ik krijg elke maand een nieuwsbrief van rawfood.nl
Soms kan er wel een leuk idee tussen zitten.
Ik neem aan dat je doelt op tekorten e.d.? In principe niet. Maar het enige is dat als iemand raw food dieet (100% plantaardig) aanhoudt en b12 niet voldoende binnen krijgt het wel een probleem wordt.

Het gaat wel verkeerd als je divers rauw vlees gaat eten. Kunnen ziektes in zitten e.d
Theoretisch kan dat ook wel als je tomaten neemt waar dierlijke bemesting is gebruikt die besmet was.
Misschien doel je op zulke gevaren? Maar denk niet dat de kans heel groot is betreffende groenten dan bij andere dieten. Met vlees weer wel.

Maar er zijn maar weinig raw food vleeseters volgens mij.
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:03:13 #12
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64385822
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:39 schreef Dauthi het volgende:
Sommige wel, maar raw food is volgens mij vaker meer spiritueel ontstaan. Het wordt nu echter ook in de gezondheidsbeweging meer gezet. Maar die hebben niet perse orthorexia. Maar er zitten zeker tussen die dat wel extreem hebben.

En raw food hoeft niet perse gezond te zijn Ligt er maar net aan wat je eet. Ken ook fruitarier die veel fruit eet (duh )... maar die was wel aardig ongezond.. in de zin van dat die echt te veel suikers binnenkreeg... praten praten praten... veel energie... kwam niet erg stabiel over.

Maar goed.. raw food schijnt erg gezond te zijn. Ik ben er zo af en toe ook mee bezig. Maar niet heel actief.
  vrijdag 26 december 2008 @ 22:12:41 #13
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64386028
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:25 schreef allsystemshalt het volgende:
Post hier je rawfood recepten en tips!
Oh ja..daar ging het topic over

Even uit mijn hoofd een recept voor raw food taart. Ik weet de exacte verhoudingen niet uit mijn hoofd. Maar doe dadels in de blender om stuk te maken Doe dit in een kom mengen met geraspte kokos.
Meng dit goed met elkaar. Dit wordt een deeg.
Doe dit deeg in een taartvorm.

Dan de vulling. Mix rauwe cacao of carob poeder met 2 advocado (in de blender). En met kokos.

Doe dit over de taartbodem. Bovenop nog wat geraspte kokos.

Dan even in de koelkast.. of direct opeten

Erg lekker.
pi_64405112
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 22:03 schreef TechXP het volgende:
Ken ook fruitarier die veel fruit eet (duh )...
Is een fruitarier iemand die alleen maar fruit eet ofzo?
  zondag 28 december 2008 @ 15:41:42 #15
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64431695
Het gaat vooral om plantaardige producten waarvoor het levend wezen/plant niet geheel gedood hoeft te worden. In praktijk gaat het dan om fruit, vruchten van planten en bomen. Dus niet planten/gewassen waar de hele plant weggaat en dood gaat.

Veel fruit dus
  zondag 28 december 2008 @ 15:54:21 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64432113
mensen die veganisten of rawfooders zijn genieten volgens mij niet zo van eten. eten is voor hen meer een middel om niet dood te gaan. prima als ze zo denken.
ik zou het alleen wel schandalig vinden als ze hun kinderen ook onderwerpen aan hun eigen eetgewoontes. niet alleen vanwege het afnemen van liefde voor eten, maar ook vanwege het gezondheidsaspect.
  zondag 28 december 2008 @ 17:03:00 #17
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64434550
quote:
Op zondag 28 december 2008 15:54 schreef zoalshetis het volgende:
mensen die veganisten of rawfooders zijn genieten volgens mij niet zo van eten. eten is voor hen meer een middel om niet dood te gaan. prima als ze zo denken.
Dat is puur jouw gedachte. Maar in tegen stelling tot wat je denkt zijn veel van deze juist erg bezig met koken. Met lekker eten koken/maken dus. In dat zijn deze niet veel anders anderen op dit forum.

Maar gezondheid is ook vaak erg belangrijk binnen deze groep. Hoewel het vaak vooral is omdat ze meer kennis gemiddeld bezitten over wat goed is en niet goed.
quote:
ik zou het alleen wel schandalig vinden als ze hun kinderen ook onderwerpen aan hun eigen eetgewoontes. niet alleen vanwege het afnemen van liefde voor eten, maar ook vanwege het gezondheidsaspect.
Onzin. Als je gezondheidsaspect gaat nemen, dan vind ik het schandalig dat je kinderen vlees en zuivel geeft, terwijl dat meer risico brengt mbt kanker, hart- en vaatziekten e.d. statistisch gezien. Dus dat is een beetje onzinredenatie. Vaak hebben veganistische / raw food ouders ook veel meer kennis over voedingsleer dan een gemiddelde mens. Verder kan je die kinderen ook taart, gebak, snacks e.d. voorschotelen alleen dan de vegan / raw food variant. Ze hoeven niets te missen wat dat betreft.
pi_64436803
Ananas-Komkommer Gazpacho

Ingrediënten:
2 komkommers, gepeld en in blokjes
1 grote ananas, grof gehakt
1 lente-ui, gehakt
1 el limoensap
1 tl Himalaya- of zeezout
1 handvol korianderblaadjes, plus een paar extra voor garnituur
3 el avocado olie of extra-virgin olijfolie
1 handvol fijngehakte ongebrande macadamianoten
Extra: blender

Bereiding:
Plaats 3/4 van de komkommer en de ananas, lente-ui, limoensap en zout in de blender en blend tot glad. Voeg de resterende ananas en komkommer toe, de koriander en 1,5 el van de olie. Pulseer de blender snel een paar keer – de gazpacho moet chunky blijven. Koel de soep of dien onmiddellijk op.

Voeg voor het opdienen de noten toe en roer om. Verdeel de soep over de kommen en drizzle met de resterende olie. Garneer met koriander.

Hoofdgerecht: Bloemkool Samosas met Bananentamarinde Saus en Mango Chutney

Ingrediënten:
voor de samosas:
400 ml vers, jong kokosvlees
300 ml vers kokoswater (of meer)
½ tl cayennepeper
½ tl Himalaya- of zeezout
voor de vulling
1 grote bloemkool, in roosjes
65 g ongebrande macadamianoten
200 ml gefilterd water
3 el garam masala
1 el gember, fijngehakt
Himalaya- of zeezout
zwarte peper uit de molen
200 ml verse of ontdooide bevroren doperwten
1 handvol korianderblaadjes, fijngesneden
1 kleine handvol muntblaadjes, fijngesneden
1 el olijfolie

voor de saus:
150 ml geweekte en gezeefde tamarindepulp (2 blokken à 227 g)
1 kleine banaan
4 el ahornsiroop
2 el shoyu
1 el olijfolie
1 tl gemalen komijn
1 tl geraspte gember
1 kleine rode peper, ontpit
snufje Himalaya- of zeezout
voor de mango chutney
1 rijpe mango
1 el limoensap
½ el geraspte gember
½ lente-ui
snufje Himalaya- of zeezout
¼ handje korianderblaadjes
Extra: blender en keukenmachine

Bereiding:
Pureer alle ingrediënten in de blender tot helemaal glad en spreidt het beslag heel erg dun uit op Teflexvellen. Droog gedurende 2 – 4 uur op 115F, of tot de bovenkant droog is. Draai om, verwijder de Teflex en droog de onderkant nog ongeveer 15 – 30 min.

Knip of snijd in rechthoeken van ong. 8 bij 20 cm en houd ze warm in de dehydrator totdat ze gevuld kunnen worden. Doe voor de vulling de bloemkoolroosjes in de keukenmachine en pulseer een paar keer tot kleine stukjes. Doe de noten, water, garam masala, chat masala en gember in de blender en pureer helemaal glad. Voeg zout en peper naar smaak toe.

Doe vervolgens de bloemkool, doperwten en notenroom in een ondiepe glazen of aardewerken schaal en roer door elkaar. Plaats de schaal gedurende 2 uur op 115F in de dehydrator en roer af en toe om. Voeg de koriander vlak voor het vullen van de samosas hieraan toe. Pureer alle saus ingrediënten in de blender tot een gladde saus en stop alle ingrediënten voor de mango chutney in de keukenmachine en pulseer een paar keer om alles goed te mengen.

Leg een eetlepel van de bloemkoolvulling op de onderkant van een kokosnootvel en vouw de hoek diagonaal om, om een triangel te vormen. Vouw nog tweemaal om en maak het randje nat om de samosa dicht te plakken. Meng de muntblaadjes met de olie en bestrijk hiermee de samosas. Dien op met de chutney en de saus.

*Tamarindepulp koop je bij de toko. Als blok, vers uit de koeling, of gedroogd. Meestal bevat het nog de zaden. Week het blok 30 min in handwarm, zuiver water en druk het vervolgens door een metalen zeef. De achtergebleven vezels en zaden gooi je weg.

Nagerecht: Limoenmousse Taartje

Ingrediënten:
250 g ongebrande macadamianoten
125 g kokosrasp
1 el geraspte limoenschil
2 el limoensap
merg van een half vanillestokje
2 el agave nectar
10 druppels stevia extract
1 el macadamia- of andere notenolie
voor de limoenmousse
4 á 5 rijpe avocado’s
50 ml limoensap
rasp van 6 á 7 limoenen
30 ml agave nectar
2 el kokosolie
merg van een half vanillestokje
½ tl Himalaya- of zeezout
stevia extract naar smaak
Extra: keukenmachine, taartvormpjes van 10 á 15 cm, blender

Bereiding:
Doe de noten een kwartiertje in de vriezer en daarna alle ingrediënten voor de bodems, behalve de olie, in de keukenmachine. Pulseer tot alles gemengd en nog steeds een beetje chunky is. Vet de vormpjes met de olie in, als ze een losse bodem hebben. Zo niet, leg plasticfolie in de vormpjes. Verdeel het deeg in vieren en druk het in de taartvormpjes. Stop in de vriezer zodat het stevig word.

Doe alle mousse ingrediënten, op de stevia na, in de keukenmachine en draai tot helemaal glad. Voeg stevia naar smaak toe en zet nog even aan tot alles goed vermengd is. Haal de taartbodems uit de vormpjes en vul ze met de mousse. Bedek met bakpapier om verkleuren te voorkomen en zet ze in de koelkast of vriezer om te koelen. Verwijder het bakpapier voor het opdienen.

Bron: Wie is de chef?
pi_64436829
Ik weet het niet hoor.
(lekker) eten geeft mij meer voldoening dan rauwe producten eten. Kost me dat dan een paar jaar van me leven.
Prima.
  zondag 28 december 2008 @ 18:11:26 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64436851
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:03 schreef TechXP het volgende:

[..]

Dat is puur jouw gedachte. Maar in tegen stelling tot wat je denkt zijn veel van deze juist erg bezig met koken. Met lekker eten koken/maken dus. In dat zijn deze niet veel anders anderen op dit forum.

Maar gezondheid is ook vaak erg belangrijk binnen deze groep. Hoewel het vaak vooral is omdat ze meer kennis gemiddeld bezitten over wat goed is en niet goed.
[..]

Onzin. Als je gezondheidsaspect gaat nemen, dan vind ik het schandalig dat je kinderen vlees en zuivel geeft, terwijl dat meer risico brengt mbt kanker, hart- en vaatziekten e.d. statistisch gezien. Dus dat is een beetje onzinredenatie. Vaak hebben veganistische / raw food ouders ook veel meer kennis over voedingsleer dan een gemiddelde mens. Verder kan je die kinderen ook taart, gebak, snacks e.d. voorschotelen alleen dan de vegan / raw food variant. Ze hoeven niets te missen wat dat betreft.
onzin? ik probeerde het nog zo netjes te schrijven.
  zondag 28 december 2008 @ 22:27:16 #21
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_64446353
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:10 schreef donleo het volgende:
Ik weet het niet hoor. (lekker) eten geeft mij meer voldoening dan rauwe producten eten. Kost me dat dan een paar jaar van me leven.
Prima.
Je hebt denk een totaal verkeerd beeld van raw food denk ik. Je denkt een beetje in wat rauwe groenten en sla ofzo.

Wat plaatjes van raw food:

Ga dat soort dingen maar eens eerst proberen en dan beoordelen of je er voldoening uit krijgt.

Ik heb zelf een divers aantal recepten geprobeerd.. en geloof me.. die gerechten waren erg vullend.

@zoalshetis:
quote:
onzin? ik probeerde het nog zo netjes te schrijven.
Het is jammer dat je er niet verder op in gaat.
pi_64467510
ik zie je chocolade taartje met goji bessen?
Maar, dat is toch geen Raw Food meer? Chocode vorm moet toch gebakken zijn? Of mag dat dan weer wel?
als het die goji bessen zijn. Die zijn niet lekker zo uit het pakje. (wel gezond)

Ik snap het principe waarom het raw moet zijn, nog niet echt.
En tuurlijk. Veel dingen kan je raw eten. En die zijn ook echt lekker.
pi_64468137
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:03 schreef donleo het volgende:
Ik snap het principe waarom het raw moet zijn, nog niet echt.
Lees hier maar bij 'de voordelen van rauw' http://www.uitgekookt.net
quote:
'Raw foodisten' eten alleen voedsel dat niet wordt gekookt, gebakken of gebraden. Volgens hen gaan bij het koken van voedsel veel enzymen verloren die nodig zijn voor de vertering.
Wat overigens niet klopt want het lichaam kan met eigen enzymen al het voedsel verteren.

Niet dat het Voedingscentrum zo'n geweldige bron is maar:
quote:
Het Voedingscentrum raadt het “Raw food” dieet af omdat er kans is op tekorten aan ijzer, vitamine B2, B12 en calcium. Uit onderzoek bij gebruikers van Raw food blijkt dat het dieet kan leiden tot fors ondergewicht. Bij kinderen in de groei kan het dieet leiden tot groeiachterstanden. Bij vrouwen werd de menstruele cyclus verstoord en werd meer tandbederf vastgesteld. De maaltijden van 'raw foodisten' bestaan voornamelijk uit rauwe groente, fruit, (gekiemde) zaden, noten en zeewier.
pi_64468322
quote:
Op maandag 29 december 2008 16:03 schreef donleo het volgende:
Chocode vorm moet toch gebakken zijn?
Veel mensen die raw food dieet aanhouden hebben een droogoven die niet hoger kan dan 40 graden. "Normaal' verhitten we ons eten tot 100 graden en laten het afkoelen tot ongeveer 45 graden voor we het opeten. Raw fooders doen het andersom en bereiden het koud en verwarmen het tot 45 graden

Als je rauw eet, kun je wel heel gewone gerechten maken en zelfs warm eten.
Voorbeelden zijn:
spaghetti van courgette met verse tomatensaus
tomaten crème soep van tomaten met o.a. rauwe macadamia noten
appeltaart met als basis noten en dadels en daarop verse appels
chocolade taart van o.a. rauwe cacao en cocosolie
chocoladevla van rauwe cacao met o.a. banaan en avocado
melk, yoghurt en kaas van noten
sushi met verse groenten en notenpaté

Ik geloof dan ook best dat het allemaal best te eten en zelfs lekker kan zijn. Maar ik ben er gewoon niet van overtuigd dat het gezond is. Maar een vriendin van mij eet wel helemaal 'raw' en dat maakt dat ik het wel interessant vind. Daarom hier nog wat receptjes voor de liefhebber

Chocoladepudding

Ingrediënten:
75 gram gram rauwe cacao
1 rijpe avocado
75 cc agave nectar, honing of maple siroop
natuurlijke vanille
een paar eetlepels water, indien nodig
een snufje zeezout of Himalaya zout

Doe alles in de blender en mix tot een romig geheel.
Serveer in een mooi schaaltje en garneer met bijvoorbeeld verse frambozen, geraspte amandelen, geraspte kokos of verse munt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Trusten op 29-12-2008 16:44:36 ]
  maandag 29 december 2008 @ 16:52:22 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_64469066
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:27 schreef TechXP het volgende:

@zoalshetis:
[..]

Het is jammer dat je er niet verder op in gaat.
ik kom er binnenkort wat uitvoeriger op terug, ok?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')