quote:
Op woensdag 24 december 2008 08:43 schreef X. het volgende:[..]
Als dat de manier is om veel geld bij elkaar te krijgen om mensen elders op de wereld te helpen, dan is dat toch prima?
Wat al gezegd is: die vluchtelingen boeit het niet hoe het onderdak dat ze krijgen betaald is hoor.
Ik zie het probleem niet zo verder.
Het vervelende van de OP is dat er gequote is uit één topic, eerder is er al in een ander topic over gesproken. Maar ik heb nog wel wat aanvullingen waarmee ik mijn gedachte wil onderbouwen.
Door dit soort grote acties vallen de andere organisaties buiten de boot. Er wordt door de Nederlander zo'n 40 tot 90 euro gegeven aan goede doelen per jaar. Daar zit dus ook de collectes bij in, loterijen etc.
Het is in de afgelopen jaren niet gebleken dat er meer geld gegeven wordt, ook niet door de eerdere SR acties.
Dat is iets wat ik jammer vindt.
Dan vind ik de manier waarop de SR opgezet is ook niet geweldig. Het is net zoals met de postcode loterij, voor wat hoort wat. Gister zag ik op SR dat OAD 525 euro kwam brengen, groot reclamebord er bij en hup, voor de microfoon er mee. OAD heeft hier wel hele goedkope reclame mee gemaakt. Ik weet niet wat een reclame spotje van 30/40 seconden kost op de radio én televisie, maar dat is vast meer dan 525 euro. In mijn ogen is het dan schijnheilig van OAD om dat onder het mom van het Goede Doel te doen, terwijl ze bewust reclame gaan zitten maken en dat ook toegelaten wordt.
Vandeweek was Eric Corton in het huis en had een gesprek met Giel. De strekking van het verhaal was wat de mensen nou werkelijk nodig hadden. Het antwoord was daarop: Mobieltjes.
Die konden de mensen kopen, tweedehands van de door andere landen afgedankte mobieltjes. Het abonnement was daar ook erg goedkoop.
Ik zat echt met open mond te kijken. Nu weet ik ook wel dat het geld niet opgemaakt zal worden aan mobieltjes, met het geld zal vast veel goeds worden gedaan, maar je ziet dus wel een verschuiving.
Zo ook was er vorige week een uitzending van Netwerk, waar aangetoond werd dat bepaalde landen buiten de boot vallen voor hulp, ze waren niet interessant genoeg. Grote organisaties hebben ook belangen en kiezen strategisch hun doelen, waarmee valt geld op te halen.
Aan een kant valt dat wel te begrijpen, aan een dood paard trekken heeft weinig zin, maar leg dat de mensen in dat land maar eens uit.
Ik ben er meer voor dat organisaties beter uitleggen wat ze nodig hebben en waarom ze het nodig hebben. Dan kan je zelf bepalen welk doel je steunt, in plaats van te kiezen voor het doel die de meeste publiciteit krijgt, of de meeste publiciteit geeft aan de donateur. Zoals al aalgetoond is, er wordt niet meer gegeven, er wordt meer aan één doel gegeven.
Zoals ik al schreef vind ik de actie van SHE sympathiek, omdat zij zélf iets doet. Uiteindelijk is ze ook erg goed geslaagd om het geld binnen te slepen.
Wat dan weer jammer is, is dat de PR machine van FOK! op volle toeren is gaan draaien om maar meer mensen naar FOK! te lokken, voor wat hoort wat niet waar?
[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 24-12-2008 10:48:07 ]