abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64218857
Vanwege een campagne van Buzzer mag ik gratis de Streamium NP1100 uitproberen en erover vertellen aan anderen. Net als 750 andere buzzers heb ik ongeveer een week geleden een Streamium netwerkspeler ontvangen. De Streamium is een klein apparaat met beeldscherm dat je aansluit op luidsprekers (al dan niet via je stereo-installatie) en op je netwerk waarna je Internetradio kunt ontvangen. Ook kun je de Streamium via je netwerk koppelen met je computer en zo de muziek uit je mediabibliotheek van de Windows Media Player ‘overal’ beluisteren. Handig? Soms. Zijn geld (circa 160 euro) waard? Dat vind ik niet.

Eerste indruk
De Streamium is niet goedkoop. In het verleden vond ik de prijs-kwaliteit verhouding bij een bepaald Philips product (de simpelste versie van het Wake-up Light) vrij slecht, mede vanwege zijn goedkoop uitziend design. Dit apparaatje ziet er echter best goed uit. Mooi zwart aan de voorkant, netjes afgewerkt aan de achterkant. Het valt gelijk op dat er maar één knop op zit: de aan/uit knop. Verder dien je alles te bedienen via een afstandsbediening. Jammer dat er geen bediening via een touch screen is. Het scherm is blauw met wit gekleurd (in tegenstelling tot wat je op de afbeelding ziet). Een beetje te ouderwets en te simpel.

De installatie
Aansluiten is best eenvoudig. Stekker in het stopcontact en het beeldscherm floept aan. Het daaropvolgende menu wijst grotendeels voor zich, dus installatie hoeft niet moeilijk te zijn. Ik gebruikte echter – op verzoek - de videohandleiding. Middels een filmpje werd uitgelegd hoe je de Streamium moet installeren. Voordat de film begon kon je een taal kiezen, waarna het filmpje nog steeds in het Engels is maar ondertiteling heeft in de gekozen taal. Het filmpje vertelt vervolgens hoe de installatie moet, maar slaat soms triviale dingen over of gaat veel te snel of langzaam. Uiteraard kun je terugspoelen en is er een pauzeknop, maar een interactieve video-instructie in eigen taal zou wenselijker zijn. Interactief omdat niet iedere situatie hetzelfde is en vanwege het verschil in kennis van de consument op het gebied van elektronica. In je eigen taal, omdat je klikt op ‘Nederlands’ en dan dus Nederlandstalige instructies verwacht. Bovendien zal het opnemen van een instructievideo in het Nederlands heus niet duur hoeven te zijn.

Gebruik
De menu’s doorkomen is even wennen. Af en toe snap ik niets van waar ik ineens ben uitgekomen in het menu en druk ik maar op de ‘home’ knop om overnieuw te beginnen. Sommige menu-items, zoals video en afbeeldingen, werken helemaal niet. De afstandsbediening is volledig Engelstalig. De internetverbinding is stabiel en Internetradiostations kun je snel vinden. Van tussentijds bufferen heb ik geen last gehad. Het koppelen van de PC en de Streamium qua mediabibliotheek koste even wat moeite, mijn keuzes waren anders dan de keuzes in het instructiefilmpje. Daarna ging het afspelen van muziek die op mijn computer staat via de Streamium best soepel. Het beeldscherm is fel verlicht, maar kun je dimmen. Toch blijft het me irriteren dat ik steeds de felheid moet aanpassen: als ik muziek luister wil ik het scherm goed kunnen lezen, maar als ik hem niet gebruik is de klok in de standby stand veel te fel in het donker en moet ik weer dimmen.

Nuttigheidsfactor
Ik weet niet of het woord nuttigheidsfactor bestaat, maar je snapt wat ik bedoel en ik vind hem bij dit product wat laag. Met de Streamium heb je weer een apparaat erbij, terwijl we juist zien dat tegenwoordig steeds meer functies in één apparaat worden gebracht (zoals bij de smartphone). Het apparaat is niet lelijk, maar staat niet goed bij de rest van mijn apparatuur. Muziek van mijn computer kan ik echt wel even missen als ik in een andere kamer ben en Internetradio is leuk maar ‘gewone’ radio werkt ook prima voor die keren dat ik niet in de kamer ben waar mijn computer staat. Ook heeft de Streamium geen ingebouwde luidsprekers, wat juist in de kamers waar je geen computer of stereo hebt en je de Streamium wellicht wilt gebruiken, onhandig is.

Conclusie
Na een klein beetje ‘stoeien’ met de Streamium en de instellingen van je computer werkt de Streamium best goed. De mix van je eigen taal en het standaard Engels (de afstandsbediening is geheel Engels) vind ik wat slordig, net als menu-items die niet werken. Ik zou de Streamium zelf niet gekocht hebben. Ik zou liever een stereotoren kopen die alles in één heeft, dus Internetradio, een koppeling met mijn computer, een ouderwetse CD-speler en – niet onbelangrijk – luidsprekers. O, en als je echt een beetje innovatief bezig wilt zijn als bedrijf, geef de Streamium dan een touch screen, een kleurenscherm en de mogelijkheid om filmpjes en afbeeldingen te tonen. Dan is het wel een gadget!

[ Bericht 1% gewijzigd door ALTF4 op 21-12-2008 20:17:57 ]
En toen was het verhaaltje uit...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')