abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 december 2008 @ 12:03:22 #1
84328 Lllaura
painting pictures
pi_64174298
Regelmatig kwam ik posters tegen die stelden dat honden of andere dieren niet jaloers zouden kunnen zijn. Jaloezie zou een menselijke eigenschap zijn. En we mogen dieren nou eenmaal geen menselijke eigenschappen toedichten..

Zo zegt Hilje23 iets dergelijks in dit topic.

Ik was er altijd van overtuigd dat honden wel degelijk jaloers konden zijn. En hoe! Wij hadden vroeger thuis drie honden. En reken maar dat er regelmatig sprake was van jaloezie tussen die drie.

En nu zijn Weense biologen het met me eens.
quote:
Honden kunnen zo nijdig worden van afgunst dat ze nog langer weigeren een poot te geven. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Wenen (PNAS online). Voor de studie werden border collies gebruikt die hadden geleerd een pootje te geven, waarvoor ze een beloning kregen. Werden twee van die honden naast elkaar gezet waarbij de ene iedere keer als hij keurig een pootje had gegeven iets lekkers kreeg, en de andere voor hetzelfde kunstje niets, dan hield die ander er subiet mee op. En hij vertoonde bovendien tekenen van ergernis. Die reactie bleek wel degelijk met de interactie tussen de twee honden te maken te hebben, want als de eerste hond werd weggehaald en de andere hond nog steeds niets kreeg na zijn poot, ging hij veel langer door met poten geven. Het is de eerste keer dat dergelijk gedrag in iets anders dan primaten is aangetroffen. Overigens denken de onderzoekers niet dat het gedrag iets te maken zou hebben met een diepzinnig besef van rechtvaardigheid: honden reageren niet als de andere hond onheus wordt bejegend.
Bron: Intermediair 18-12-08
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_64174317
Dit is al langer een bekend gegeven, alleen is het nu pas wetenschapelijk onderbouwd.
  Boks-Chick zaterdag 20 december 2008 @ 12:13:32 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64174484
Wat Krazy zegt. elke dierenliefhebber die veel met dieren te maken heeft, kan je in ieder geval vertellen dat dieren wel degelijk afgunstig/jaloers kunnen zijn.
lolwut
pi_64174543
Heeft het niet gewoon te maken met mensen die zich niet aan de rangorde van honden houden? Dat een hond echt jaloers is lijkt me moeilijk aan te tonen. Dat ie bepaald gedrag niet pikt lijkt me logischer.
pi_64174666
dat zeg ik ook wel eens , het is niet erg dat je aardig tegen anderen bent, maar wees het dan ook tegen mij.
misschien is er bij die ander wel de hoop dat zodra er geen anderen bij zijn ik dus blijf potjes geven in de hoop op iets
tja, interessant zoiets "{
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_64174667
Dieren niet jaloers? Nou, ik kan toch wel zat voorbeelden bedenken wanneer dieren jaloers zijn. Een aap dat een lekkere banaan krijgt, en de ander niet resulteert toch ook vaak in jaloers gedrag?

Ik heb twee katten, en het komt vaak genoeg voor dat één van de twee jaloers is, als die even geen aandacht krijgt en de ander wel.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, en snap dus in zijn geheel niet waar deze discussie over gaat/ging

[ Bericht 9% gewijzigd door Heider00sje op 20-12-2008 12:39:28 ]
pi_64174683
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:13 schreef BrandX het volgende:
Wat Krazy zegt. elke dierenliefhebber die veel ook maar een klein beetje met dieren te maken heeft, kan je in ieder geval vertellen dat dieren wel degelijk afgunstig/jaloers kunnen zijn.
pi_64175251
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:17 schreef Kaneelthee het volgende:
Heeft het niet gewoon te maken met mensen die zich niet aan de rangorde van honden houden? Dat een hond echt jaloers is lijkt me moeilijk aan te tonen. Dat ie bepaald gedrag niet pikt lijkt me logischer.
Lastig inderdaad.
Wanneer mijn hond fysiek pijn heeft knijpt hij zijn ogen dicht maar wanneer er hier in huis een knuffel wordt gegeven o.i.d. gaat hij ons met een vreemde blik aan zitten staren, oortjes naar beneden en als je dan kijkt gaat knijjpt hij ook zijn ogen dicht.
Dat zijn trouwens de enige momenten dat hij echt jaloers is. Wanneer hij zich hoger in de rangorde zou zien staan zou hij bij andere dingen zoals eten e.d. toch ook jaloers zijn?
  PR/Manusje van alles zaterdag 20 december 2008 @ 12:50:15 #9
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_64175265
Zojuist nog neem voor de grap een van mijn twee hondjes op schoot en de ander komt meteen piepend naar me toe gerend. Begint te blaffen en te piepen. Hond van mijn schoot af en het is weer goed.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_64220492
Echt wel dat ze jaloers kunnen zijn.Bij ons is vooral Joost jaloers,als ik met Gijs ga zitten knuffelen weet ie niet hoe snel ie d'r bij moet zijn!!
01-08-2008
pi_64231020
Zelfs cavia's kunnen jaloers zijn.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')