abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64165229
Sinds kort heb ik problemen met mijn Peugeot 309. Ongeveer twee maanden geleden begon te motor bij accelereren en koude motor zachtjes te stotteren bij 2500 toeren. Als de motor warmer werd ging het over, ik reed er vaak korte stukjes mee en na een tocht over de snelweg was het vaak weer een tijdje weg. Maar sinds ongeveer twee weken geleden werd het schokken steeds erger en kwam het soms ook voor bij een warme motor.

Nu wilde hij afgelopen zaterdag na een kort ritje ook opeens niet meer starten Doorstarten zorgde ervoor dat de motor soms wel eventjes op eigen kracht ging draaien maar even later gelijk weer doodsloeg.

Afgelopen week ook weer startproblemen, stilvallen en constant inhouden. Maar vanavond was het dan toch echt over en uit Onderweg stilgevallen en niet meer te starten.

Nu vraag ik me dus af wat het is . Ik denk zelf dat er ECU-problemen zijn; de motor teveel brandstof krijgt ingespoten en daardoor verzuipt. Zou het al helpen om de ECU te resetten, is ie in de war door de kou (en hoe doe ik dat )? Problemen met de injectoren? Het rare is ook dat tussen al het stilvallen in er soms geen enkel probleem was en de motor opeens weer gewoon net zo soepel trok als altijd.

(Het gaat overigens om de 1.4)
pi_64166235
Vacuum lek...misschien.

Of ff langs de dealer, deze kan je ECU uitlezen en zien welke fout code je heb.

Reset zou je kunnen proberen, door bijde accu polen los temaken en deze een korte tijd naast de accu telaten hangen... (werkte bij mijn honda prima)

En let wel ff op bij het los maken van de polen, begin bij de massa - POOL!!! dan de plus + .
pi_64166361
ECU kan je ook zelf uitlezen (met foutcodes).
pi_64166385
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:14 schreef Repeat het volgende:
ECU kan je ook zelf uitlezen (met foutcodes).
quote:
Lees de ECU eens uit. Dat doe je zo:

- zet de sleutel in stand 2 van het contact (net voor het starten)
- draai de sleutel door zodat hij net niet start.
- laat na 5 seconde de sleutel los zodat hij weer in stand 2 van het contact komt.
- nu gaat het lampje knipperen met de codes
- dit herhaal je totdat je klaar bent.

Dit blijkt in mij GTI uit 1991 ook zo te werken, ideaal!

En dan hier de bijbehorende codes:

code/ problem
11. / End of test sequence.
12. / Beginning of test sequence
13. / air temperature sensor
14. / injection ntc sensor
15. / fuel pump(s) relay.
21. / throttle switch (idle position).
22. / idle regulation electro-valve.
31. / self-correction richness regulation.
32. / self-correction richness regulation
33. / air flow sensor
34. / canister purge electro-valve.
35. / throttle switch unit (full load position).
41. / engine rpm sensor.
42. / injectors.
43. / detonation sensor regulation.
44. / detonation sensor.
51. / self-correction richness regulation.
52. / self-correction richnes regulation.
53. / battery voltage.
54. / electronic control unit.
  vrijdag 19 december 2008 @ 23:29:09 #5
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_64166975
Bougiekabels rot?

Maak je handen nat, ga eens met je handen langs de bougiekabels terwijl die loopt?.. Kom je HEEL snel achter of ze goed zijn.....
pi_64167421
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:29 schreef blup het volgende:
Bougiekabels rot?

Maak je handen nat, ga eens met je handen langs de bougiekabels terwijl die loopt?.. Kom je HEEL snel achter of ze goed zijn.....
Tja dan moet ik m sowieso eerst zien te starten Is idd een optie dat het daar zit, als ie eenmaal liep leek het alsof ie op drie poten liep.

Maar die ECU codes ga ik morgen even uitlezen !
pi_64168373
Jaren '80 Peu kapot = GizartFRL bellen, mailen of PMmen.
  zaterdag 20 december 2008 @ 03:40:32 #8
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_64171670
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 23:40 schreef Lausteen het volgende:

[..]

Tja dan moet ik m sowieso eerst zien te starten Is idd een optie dat het daar zit, als ie eenmaal liep leek het alsof ie op drie poten liep.

Maar die ECU codes ga ik morgen even uitlezen !
Mijn clio had/heeft precies t zelfde gehad. Moeilijk starten, en als hij eenmaal start loopt hij erg moeilijk. Nadat hij wat warmer was ging het beter.. Kwam er pas achter toen ik op een regenachtige vochtige dag onder de kap keek en de vonken uit de kabels zag komen.. Nadat ik probeerde de kabel aan de kant te leggen en een bijzondere opjoekel kreeg wist ik genoeg.
pi_64176220
Nou ik heb de ECU uitgelezen, de errors die ik krijg zijn:

41. / engine rpm sensor.
53. / battery voltage. (zal door het vele starten komen neem ik aan, verder geen oorzaak van het probleem)

Dus mijn eerste idee was goed ? Ik ga zelf ook nog even verder zoeken naar uitleg hierover!
  zaterdag 20 december 2008 @ 13:35:46 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_64176259
Accu dood denk ik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_64176340
Okay wat ik al heb over 3.2:

- Air leak at intake / Exhaust leak
(- Check the Lambda sensor electrical circuit, try again with a new Lambda sensor)
(- Try again with a new ECU)

4.1

- Check the defective components and the electrical circuit (das duidelijk)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lausteen op 20-12-2008 13:44:53 ]
pi_64176364
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 13:35 schreef daNpy het volgende:
Accu dood denk ik.
Nee accu is niet dood denk ik, want het klinkt alsof hij totaal geen moeite heeft met het ronddraaien van de startmotor maar dat ie gewoon niet helemaal aanslaat (begint soms wel op 2 cilinders te lopen heb ik het idee).
  zaterdag 20 december 2008 @ 15:14:50 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_64178238
Ding is toch nog niet zo oud?
Naar de garage ermee dan?
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_64179653
uit 91
  zaterdag 20 december 2008 @ 17:34:41 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_64181548
Ow verrek zo'n ding.
Dacht dat het om de nieuwe 308 ging eigenlijk

Zal eens kijken of ik iemand weet
pi_64181792
Verderkap + rotor, kijk die eerst maar eens naar.

Verder is gok ik ook de koeltempsensor richting de ecu half defect waardoor hij een mengselstoring geeft
(komt vaak voor). Maar dat heeft meer te maken met slecht lopen dan (en vooral koud) niet zozeer dat de auto
helemaal niet meer loopt.
pi_64213530
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 13:34 schreef Lausteen het volgende:
Nou ik heb de ECU uitgelezen, de errors die ik krijg zijn:

41. / engine rpm sensor.
53. / battery voltage. (zal door het vele starten komen neem ik aan, verder geen oorzaak van het probleem)

Dus mijn eerste idee was goed ? Ik ga zelf ook nog even verder zoeken naar uitleg hierover!
41= Krukaspositie sensor neem ik aan...
53 is normaal, want gestart heeft ie niet waardoor ie een wat lager voltage heeft..?
32 is als ik het zo begrijp je lambdasonde..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')