abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64153202
Sinds 8 maanden zijn mijn vriend in ik samen. We zijn superblij met elkaar, willen altijd samen blijven en wat dat betreft gaat het dus erg goed. We hebben in het begin een moeilijke periode gehad i.v.m. slechte reactie van mijn ouders enz, maar heb het idee dat we daar hechter door zijn geworden.

Het probleem is dat ik af en toe heel onzeker ben en daardoor emotioneel instabiel. Dan kan ik me niet voorstellen dat ik de moete waard ben. Als ik thuis ben bij mijn ouders (woon op kamers) is het soms ook mis. Mijn moeder laat af en toe duidelijk weten dat ze ons nog steeds niet ziet zitten. Daardoor ga ik aan ons twijfelen. Ook ben ik goed in negatief interpreteren. Iets heel stoms als niet reageren op smsjes kan voor mij al een reden zijn om te gaan twijfelen. Daarnaast hou ik dingen voor me als ik hem zie, dingen die ik zou moeten zeggen. Maar pas als we elkaar een paar dagen niet zien moet ik het ineens aan hem kwijt.
Ik weet hoe mijn emoties werken en dat ik vaak onterecht ergens aan twijfel, maar ik moet mijn verhaal kwijt. Dus bel ik hem en gooi er het een en ander uit.
Dit is niet fijn voor hem, hij heeft een instabiele vriendin aan de telefoon en hij kan er op afstand niets of weinig aan doen. Hij weet dat ik onzeker ben maar kan dit moeilijk snappen.
Dit patroon herhaalt zich om de zoveel tijd. (De laatste tijd is het erger doordat mijn hormonen in de war zijn door het zetten van een spiraal.)

Het is voor ons allebei zwaar. Ik weet niet of ik nu wel of niet alles bij hem moet droppen als ik weer eens zo'n bui heb en we worden er allebei moedeloos van. Als dit een patroon blijft is het 'voor altijd bij elkaar blijven' wel erg moeilijk om in gedachten te houden...

Zijn er mensen die dit herkennen in hun relatie? En wat kun je er tegen doen, hoe ga je er mee om?

Ja, ik weet dat ik aan mijn onzekerheid moet werken. Hoe?

Nogal veel vragen...
I don't go to sleep to dream
pi_64153310
Nou, ik kan je een ding zeggen... mannen houden iig niet van een zeikende vriendin aan de telefoon... dus zorg wel dat je het oplost.. want het gaat paar maanden goed maar dan
I'm not the man you think I am!
  vrijdag 19 december 2008 @ 16:12:41 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64153529
Hoe: er zijn vele technieken. Probeer gewoon eens wat i.c.m. een psycholoog.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 19 december 2008 @ 16:12:58 #4
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64153538
Als je echt van 'm houdt laat je 'm gaan.
zzz
pi_64153630
Niet zo onzeker doen! echt meteen mee ophouden.
Dát gaat je relatie 100% zeker helemaal verpesten en dat kan ik je zeggen.
Gewoon niet denken over onzekerheid om wat voor reden dan ook, hij kiest voor jou anders zou hij wel iemand anders kiezen dus er is totaal geen reden om ergens onzeker over te zijn tegenover hem.

Heb dit ook gehad in een relatie van bijna ander half jaar, ik was helemaal dol op haar maar ze was zo onzeker. (En dat was echt helemaal nergens voor nodig...)
Gouwe tande zijn toch geen echte tande!
*Tot onze grooste spijt is de cursus omgaan met teleurstellingen afgelast.*
pi_64153732
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:05 schreef l3laster het volgende:
Nou, ik kan je een ding zeggen... mannen houden iig niet van een zeikende vriendin aan de telefoon... dus zorg wel dat je het oplost.. want het gaat paar maanden goed maar dan
+1 voor je inlevingsvermogen.

(Sarcasme, natuurlijk)

Wat ik me afvraag is, waar ben je onzeker over? Heb je duidelijk wat je van je vriend verwacht, en hij bereid is en afgesproken heeft te geven?

Zolang dat goed zit, heb je geen last lijkt me...

Als het zo is dat je echt meer nodig heeft dan hij kan geven, kan het ook zijn dat je teveel verwacht... maar dat is iets wat je voor jezelf moet ontdekken denk ik...
pi_64153844
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:16 schreef HzHertz het volgende:
Gewoon niet denken over onzekerheid om wat voor reden dan ook, hij kiest voor jou anders zou hij wel iemand anders kiezen dus er is totaal geen reden om ergens onzeker over te zijn tegenover hem.

Heb dit ook gehad in een relatie van bijna ander half jaar, ik was helemaal dol op haar maar ze was zo onzeker. (En dat was echt helemaal nergens voor nodig...)

Je kan dat denk ik niet zo zeggen... sommige meisjes zijn ook terecht onzeker (niet elke vriend is wat het meisje ervn verwacht, en vice versa, trouwens).

Sowieso is elk GEVOEL dat je hebt terecht en komt het ergens vandaan, dus dat is sowieso interessant.

Ik denk in een goede relatie praat je daarover, jouw gevoelens en die van je partner zijn samen 1 en je werkt er samen aan denk ik om daar duidelijkheid over te krijgen.. anders werkt het vaak niet, dan ga je grenzen stellen, worden dingen onbespreekbaar en nekt het je verderop...
pi_64153878
Het is heel erg belangrijk bij een relatie dat je je verhaal kwijt kan bij de ander. (Als dat niet kan, waarvoor heb je dan een relatie?)
Maar als je telkens onzekerheden over jullie relatie gaat uiten, dan maak je hem daarmee ook ontzettend onzeker en doet dat hem ook pijn. Dus tja, bedenk even of het logisch is dat je ergens onzeker over bent, of dat je gewoon goede keuzes hebt gemaakt en ga er met meer overtuiging achter staan. Het gaat er niet om wat je ouders vinden van jullie relatie (ook al is het natuurlijk wel zo fijn als ze blij zijn voor jullie), maar wat jullie er zelf van vinden.
pi_64153913
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:23 schreef LikeRedRum het volgende:

[..]

Je kan dat denk ik niet zo zeggen... sommige meisjes zijn ook terecht onzeker (niet elke vriend is wat het meisje ervn verwacht, en vice versa, trouwens).

Sowieso is elk GEVOEL dat je hebt terecht en komt het ergens vandaan, dus dat is sowieso interessant.

Ik denk in een goede relatie praat je daarover, jouw gevoelens en die van je partner zijn samen 1 en je werkt er samen aan denk ik om daar duidelijkheid over te krijgen.. anders werkt het vaak niet, dan ga je grenzen stellen, worden dingen onbespreekbaar en nekt het je verderop...
Altijd lastig, maar wilde gewoon even laten zien hoe erg het is.
En vaak nog zelfs onnodig ook.
Zelfs na praten ging ze door.
pi_64154005
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:25 schreef HzHertz het volgende:

[..]

Dan kom je idd niet echt tot de kern.

Ik denk wat je zegt is dat het soms echt bij haar ligt... maar dan nog is dat interessant om uit te spreken; dan *weet* zij dat ook, ligt het in het open en kun je er zelfs misschien om lachen. In ieder geval weet je dan ook dat jij die mening dus echt niet deelt... soms gaat daar wat tijd overheen, dat je allebei ook aan elkaar bewijst dat het zo is zoals je zegt dat het is...

Je moet dan wel heel goed weten wat de angst is, heel specifiek. 'Onzekerheid' is veel te vaag; waar ben je bang voor, en waarom? En komt dat uit het verleden (een gevoel van vroeger), of is het iets dat je stoort aan wat je vriend nu doet... etc

Als ik TS zo lees is ze ook een beetje aarzelend om dat uberhaupt te bespreken; kan je je gevoel, angsten etc wel bij hem kwijt? Niet te snel denken dat dat misschien niet zo belangrijk is, of dat je lastig bent door hierover te willen praten. Als dat niet kan is dat altijd een slecht teken.

Let wel op dat je het niet doet om de verkeerde redenen (manier om aandacht te krijgen/conflicten onbewust uit te vechten/te irriteren (psychologische oorlogsvoering), etc, maar dat je echt tot de kern wil komen van je vragen.

Eerst bij jezelf te raden gaan is goed, maar je MOET daarna ook kunnen praten.

Tot slot; kies ook de juiste momenten. Probeer eerst er zelf goed over na te denken, en breng het dan ter sprake op een goed moment. Ermee wachten en hem dan 'overvallen' met een telefoontje is erg impulsief; als je dat iets 'netter' doet, hoeft het ook niet lastig etc te zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door LikeRedRum op 19-12-2008 16:38:45 ]
pi_64154235
Ouders zouden hun kinderen moeten steunen en stimuleren ipv tegenwerken..
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:25 schreef HzHertz het volgende:

[..]

Die ervaring heb ik ook ja
Wetenschappelijk is domweg bekend dat verliefdheid je gezonde oordeelsvermogen weg neemt.
Liefde: Hans Teeuwen || Youp ||Theo Maassen
Mannen over vrouwen _O-
Altijd blijven lachen
pi_64154469
TS je mag wel praten hoor.
pi_64155053
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:47 schreef HzHertz het volgende:
TS je mag wel praten hoor.
Sorry, drukke dag op school, even tussendoor gepost en moet zo ook weer door.

Het is inderdaad zo dat we allebei weten dat ik niet zo onzeker moet blijven, want dan is het gewoon klaar.
Dit geeft aan de ene kant rust, we hebben allebei het vertrouwen dat het goed moet komen. Aan de andere kant is dan de vraag: hoe gaat het over?
In ieder geval blijven praten. En ik moet mijn rechterhersenhelft niet teveel laten overheersen en redelijk blijven. Misschien inderdaad in therapie gaan, maar momenteel is het probleem nog niet onoverkomelijk groot.
We moeten ook leren en idd weten wat we wel en niet van elkaar kunnen verwachten. Voor hem is het ook zijn eerste relatie en veel dingen zijn nog nieuw en af en toe dus moeilijk.
  vrijdag 19 december 2008 @ 17:35:42 #14
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_64155703
TS, ga alsjeblieft in therapie en werk aan je zelfvertrouwen! Juist nu het probleem nog niet onoverkomelijk is!
Nu heeft hij nog de energie om je hierin te steunen. Als het lang zo doorgaat kost dat hem (en ook jou natuurlijk) zoveel energie dat er straks geen mogelijkheden meer zijn om het samen op te lossen.

Ik stel me daarbij dan zoiets voor dat jij therapie krijgt en daar je problemen probeert op te lossen/ beheersbaar te maken. en dan kan je natuurlijk met je vriend ook praten erover en kan hij je ook steuren, maar dan hoeft hij het niet op te lossen, want dat kan hij namelijk niet (is ongezond, hij is je vriend, niet je psycholoog)

Ik hoop echt dat jullie eruit komen samen. Volgens mij ben je op de goede weg, omdat je naar mijn idee inziet dat het niet gezond is voor jullie relatie. Mijn exvriend was ook zo onzeker en die ging ook heel de tijd maar bevestiging zoeken en aan me hangen, en ik werd daar uiteindelijk echt gestoord van (ik probeerde teveel zijn problemen op me te nemen) , ben in een depressie beland en heb het uiteindelijk uitgemaakt, en nu voel ik me 100x beter. Dus vandaar ook dat ik misschien nogal zwart-wit reageer.

heel veel sterkte!!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_73181171

[ Bericht 100% gewijzigd door SerialLain op 28-09-2009 15:30:16 (....) ]
pi_73186422
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 17:35 schreef Murmeli het volgende:
TS, ga alsjeblieft in therapie en werk aan je zelfvertrouwen!

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eens met een psycholoog te gaan praten.. Heb in mijn omgeving gezien dat dit zeer zeker kan helpen..
Uiteindelijk zul je eerst een heel stuk gelukkiger moeten worden met jezelf, anders ben ik bang dat dit jullie op een gegeven moment wel jullie relatie gaat kosten..
Sterkte en succes!
  maandag 28 september 2009 @ 20:22:07 #17
92409 Twinky
Little star.
pi_73191207
Yes, ik herken het. Het klinkt exact als mezelf 2 jaar geleden.

Waarom het nu wel goed gaat? omdat ik toch wel beter ben dan 'emotionele instabiliteit'. Serieus, het is mijn leven en ik ben dat gewoon zelf gaan leiden. Niet mijn emoties en zeker niet mijn vriend, al maken beide gewoon een deel uit van mijn leven. Mijn eigen leven waar ik de baas over ben, waarin ik de keuzes maak.

En verder: bestel het boek 'gelukkig zijn kun je leren'. En dan ergens achteraan staat ook een hoofdstuk over relaties.
pi_73192193
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 17:09 schreef Starlings het volgende:

[..]Misschien inderdaad in therapie gaan, maar momenteel is het probleem nog niet onoverkomelijk groot.
Dat wordt het vanzelf wel! Ik zou als ik jou was eens in gesprek gaan met een psycholoog.
pi_73207358
Ik herken dit ook zeker.
Gevoelens kunnen sowieso echt een pain in the ass zijn.
Zit nu ook in een situatie dat ik mijn gevoel voor een deel opzij moet zetten om meer met mijn verstand te denken.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk gaan jij en je partner er beide aan onderdoor. En dat is natuurlijk zeker niet (als het goed is) wat je wil.
pi_73207423
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:16 schreef HzHertz het volgende:

Inderdaad. Mannen zullen eerst nog een troostende schouder bieden, maar op een begeven moment word je er letterlijk ziek van om iemand op te beuren. En terecht, want je hebt zelf in de hand hoe gelukkig of ongelukkig je je voelt!
pi_73211621
TS, als ik jou was zou ik echt met een psycholoog gaan praten
ik kom ook uit een gezin met instabiele moeder
ben daar ook heel onzeker door geworden en mijn vriend trok het uiteindelijk niet zo goed
heb therapie gevolgd en nu gaat t beter. Ben alweer 6 jaar samen met hem.

een tip die ik je nu kan geven is proberen je bewust te worden van zo'n onzeker moment en dan proberen afleiding te zoeken ipv bevestiging... doe iets wat je leuk vind, hobbies ofzo. Als je dat steeds opnieuw doet dan word je in die dingen ook weer beter, wat goed is voor je zelfvertrouwen. Probeer op zoek te gaan naar manieren om jezelf de bevestiging te geven die je nodig hebt. Er is namelijk maar 1 persoon waar je in ieder geval zeker voor de rest van je leven bij bent, en dat is jezelf dus daar kun je maar beter lief voor zijn.
pi_73222117
Goh, dit topic is na maanden weer een keertje omhooggeschopt. Goed om eens na te gaan wat er sinds die tijd veranderd is.
Heb nog steeds mijn onzekere buien. Ze zijn nog steeds sterker aanwezig dan de zekere periodes. Ondertussen weten we allebei beter hoe er mee om te gaan (ook een stuk berusting denk ik). Heb me gerealiseerd dat ik er hard aan moet werken. Ik ben actiever en probeer me te richten op positieve dingen. Het gaat stukje bij beetje, maar ik heb de hoop dat de overheersende onzekerheid ooit zo goed als voorbij gaat zijn. Het kan wel, dat merk ik aan de goede periodes die ik doormaak.

Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die het probleem kennen.

Hulde aan herkenbaarheid
pi_73263714
tvp
pi_82771516
Hallo

onzekerheid is bij mij vaak aanwezig, vandaag doorgezet en toch een reactie geplaatst;

ik heb zelf na het laten doen van een psychologische test ontdekt dat emotionele instabiliteit bij mij groot is
ik had al allerlei klachten en mijn studie liep niet en zo kwam ik op het maken van een test.
daarnaast doe ik nog vervolg tests, omdat mijn psycholoog een vermoeden kreeg dat ik misschien een autismespectrum stoornis heb,

sommige klachten van mij kunnen van emoties zijn, maar er kan ook iets anders zijn; PTSS na vervelende ervaringen in mijn jeugd. of een vorm van autisme. of een combi.

langzaam aan herken ik nu aan mijn emoties en gedrag wanneer ik instabiel reageer,
en ik probeer me in te leven in mijn omgeving en hoe het voor hen is,
ik praat ook zo veel in prive tijd, dat ik monologen houd naar anderen en daarmee niet echt tot goede vriendschappen kom, en op studie zet ik vaak een rem op mijn reacties, maar daar doe ik mezelf tekort mee, dit werkte niet
ik zoek nu een evenwicht tussen even kalm zijn en mezelf zijn

zeker in mijn relatie heb ik er last van; boos worden om kleine dingen op mijn vriend, me eenzaam voelen en dan bij hem weg willen gaan en op dat moment niet naar voren kunnen halen hoe veel leuke en gezellige momenten ik met mijn vriend al heb gehad.

van de psycholoog hoorde ik ook dat het sterker wordt naarmate je ouder wordt, bij mij voelde ik op 18 jaar me niet zo van slag als nu op 25 jaar. het gaat niet weg volgens haar, dus het is ook niet iets dat je moet negeren of verstoppen voor je directe omgeving. heb ik wel lang gedaan. kom nu uit de kast, zeg maar;" hoi ik ben anders dan de meesten"

ook ik had een hormoospiraaltje laten plaatsen net als de eerste persoon die dit topic startte en na lezen van forums o.a. deze besloten het spiraaltje te laten verwijderen. het kan zijn dat ik me nu beter voel,
ik ben in ieder geval niet achteruit gegaan in stabiliteit sinds het verwijderen. ik slik nu ook geen pil, even terug naar mijn eigen hormoonhuishouding

ik probeer de emoties schommelingen nu aan mensen uit te leggen als een soort onjuist signaal;
als een film waarbij de ondertiteling niet gelijk loopt, vertraagde reacties of te vroeg onzeker over dingen die pas veel later gaan gebeuren. en als de dingen eenmaal gebeuren gaat alles goed.
en soms lijkt het alsof de amplitude, zoals bij geluid, te extreem is, iemand vind ik aardig, ben ik bijna meteen al verliefd, iemand zegt iets onaardigs, meteen is die persoon gemeen.

ik kan ook snel van stemming veranderen, binnen een uur en muziek heeft veel invloed op me
en alcohol werkt ook erg snel bij,

voorlopig zijn mijn adviezen;
stop voor de zekerheid met hormonen veranderende medicijnen,
probeer op jouw manier luchtig aan naasten uit te leggen hoe het voelt voor jou als je emoties de loop met je nemen

zoek hulp bij een psycholoog, dat kan heel luchtig, je kan afspreken , ik kom een keer praten en als het bevalt ga je verder, liever een keer onnodig geweest naar een psycholoog dan een keer te weinig

bedenk om jezelf rustiger te maken dat je emoties buien zijn die ook weer overwaaien
en zoek herinneringen op aan gelukkiger tijden en zoek een rustig plekje op als het even niet gaat, bv ontspan je even in een toilethokje

en zoek ook een vriend of vriendin die jou kan opvangen, dan hoeft niet alles bij je vriendje terecht te komen. dit is trouwens een moeilijke stap als je onzeker bent. maar probeer het maar wel, in stapjes

neem geen emotionele beslissingen binnen een uur, laat er een dag of 2 overheen gaan
maar blijf ook niet besluiteloos, wat een risico is bij onzekerheid. stel een termijn in waarin je het besluit maakt.

verder ga ik ook nog verder zoeken naar boeken en tips
ik twijfel of ik er ooit medicijnen tegen zou willen nemen, als die al bestaan
ik werk liever met mijn eigen bewustzijn, ik heb gemerkt hoe sterk die kan zijn

en ik probeer ook positieve kanten uit mijn emoties en onzekerheid te halen,
ik heb een sterke intuitie en ik test nu vaker bij mensen of mijn vermoedens kloppen
over sociale situaties , ik zie het sneller als iemand zich ongemakkelijk voelt in een groep en probeer die persoon erbij te betrekken.
en ik praat tegenwoordig makkelijker openhartig over emoties
dat hielp mij tot nu toe goed en ik hoop dat zo anderen die ergens moeilijk over praten
ook los komen, een beetje taboes doorbreken

Succes met je relatie,
marie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop