Hallo
onzekerheid is bij mij vaak aanwezig, vandaag doorgezet en toch een reactie geplaatst;
ik heb zelf na het laten doen van een psychologische test ontdekt dat emotionele instabiliteit bij mij groot is
ik had al allerlei klachten en mijn studie liep niet en zo kwam ik op het maken van een test.
daarnaast doe ik nog vervolg tests, omdat mijn psycholoog een vermoeden kreeg dat ik misschien een autismespectrum stoornis heb,
sommige klachten van mij kunnen van emoties zijn, maar er kan ook iets anders zijn; PTSS na vervelende ervaringen in mijn jeugd. of een vorm van autisme. of een combi.
langzaam aan herken ik nu aan mijn emoties en gedrag wanneer ik instabiel reageer,
en ik probeer me in te leven in mijn omgeving en hoe het voor hen is,
ik praat ook zo veel in prive tijd, dat ik monologen houd naar anderen en daarmee niet echt tot goede vriendschappen kom, en op studie zet ik vaak een rem op mijn reacties, maar daar doe ik mezelf tekort mee, dit werkte niet
ik zoek nu een evenwicht tussen even kalm zijn en mezelf zijn
zeker in mijn relatie heb ik er last van; boos worden om kleine dingen op mijn vriend, me eenzaam voelen en dan bij hem weg willen gaan en op dat moment niet naar voren kunnen halen hoe veel leuke en gezellige momenten ik met mijn vriend al heb gehad.
van de psycholoog hoorde ik ook dat het sterker wordt naarmate je ouder wordt, bij mij voelde ik op 18 jaar me niet zo van slag als nu op 25 jaar. het gaat niet weg volgens haar, dus het is ook niet iets dat je moet negeren of verstoppen voor je directe omgeving. heb ik wel lang gedaan. kom nu uit de kast, zeg maar;" hoi ik ben anders dan de meesten"
ook ik had een hormoospiraaltje laten plaatsen net als de eerste persoon die dit topic startte en na lezen van forums o.a. deze besloten het spiraaltje te laten verwijderen. het kan zijn dat ik me nu beter voel,
ik ben in ieder geval niet achteruit gegaan in stabiliteit sinds het verwijderen. ik slik nu ook geen pil, even terug naar mijn eigen hormoonhuishouding
ik probeer de emoties schommelingen nu aan mensen uit te leggen als een soort onjuist signaal;
als een film waarbij de ondertiteling niet gelijk loopt, vertraagde reacties of te vroeg onzeker over dingen die pas veel later gaan gebeuren. en als de dingen eenmaal gebeuren gaat alles goed.
en soms lijkt het alsof de amplitude, zoals bij geluid, te extreem is, iemand vind ik aardig, ben ik bijna meteen al verliefd, iemand zegt iets onaardigs, meteen is die persoon gemeen.
ik kan ook snel van stemming veranderen, binnen een uur en muziek heeft veel invloed op me
en alcohol werkt ook erg snel bij,
voorlopig zijn mijn adviezen;
stop voor de zekerheid met hormonen veranderende medicijnen,
probeer op jouw manier luchtig aan naasten uit te leggen hoe het voelt voor jou als je emoties de loop met je nemen
zoek hulp bij een psycholoog, dat kan heel luchtig, je kan afspreken , ik kom een keer praten en als het bevalt ga je verder, liever een keer onnodig geweest naar een psycholoog dan een keer te weinig
bedenk om jezelf rustiger te maken dat je emoties buien zijn die ook weer overwaaien
en zoek herinneringen op aan gelukkiger tijden en zoek een rustig plekje op als het even niet gaat, bv ontspan je even in een toilethokje
en zoek ook een vriend of vriendin die jou kan opvangen, dan hoeft niet alles bij je vriendje terecht te komen. dit is trouwens een moeilijke stap als je onzeker bent. maar probeer het maar wel, in stapjes
neem geen emotionele beslissingen binnen een uur, laat er een dag of 2 overheen gaan
maar blijf ook niet besluiteloos, wat een risico is bij onzekerheid. stel een termijn in waarin je het besluit maakt.
verder ga ik ook nog verder zoeken naar boeken en tips
ik twijfel of ik er ooit medicijnen tegen zou willen nemen, als die al bestaan
ik werk liever met mijn eigen bewustzijn, ik heb gemerkt hoe sterk die kan zijn
en ik probeer ook positieve kanten uit mijn emoties en onzekerheid te halen,
ik heb een sterke intuitie en ik test nu vaker bij mensen of mijn vermoedens kloppen
over sociale situaties , ik zie het sneller als iemand zich ongemakkelijk voelt in een groep en probeer die persoon erbij te betrekken.
en ik praat tegenwoordig makkelijker openhartig over emoties
dat hielp mij tot nu toe goed en ik hoop dat zo anderen die ergens moeilijk over praten
ook los komen, een beetje taboes doorbreken
Succes met je relatie,
marie