Kijk, daar heb ik dan weinig tegenin te brengenquote:
quote:6. Conclusion
This study examined the predictive ability of technical trading strategies employing
the moving average rule and its implication on market efficiency in South Asian
capital markets. Clear evidence was detected to suggest that the equity returns in
these markets were predictable. The null hypothesis that the average return earned
across a number of technical rules is equal to unconditional buy and hold return is
rejected by these findings. In this respect, more convincing evidence was uncovered
for the variable length moving average rule. In an attempt to examine the ability to
earn excess returns by exploiting these predictable patterns, the average annual
return on FLMA ´1,50,0. strategy was compared with the annual return generated
by the na¨ıve strategy of buying and holding the market index. These findings
indicated that the technical trading rules generate returns in excess of the average
market for the investors in CSEALL, DSEALL and KSE100. The Indian market
underperformed this strategy while the other three did not, probably because India
is the largest market in the region, with the largest number of foreign investors and
therefore possibly the most efficient one in the region.
Mijn (cynischequote:Op zaterdag 20 december 2008 15:21 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Kijk, daar heb ik dan weinig tegenin te brengen. Toch vreemd, waar halen die indicators dan hun bestaansrecht vandaan? Waarom zijn ze zo bekend en komen ze voor in persberichten van prima bronnen en analisten. Maar goed dit pas wel binnen de brede discussie wat uberhaupt 't nut van technische analyse is.
Ja, het vreemde is dat je zowel papers tegenkomt die zeggen "het werkt wel" als papers die zeggen "het werkt niet". Vreemd eigenlijk, want we praten hier over een eenvoudig indicatortje en dat kun je eenvoudig verifieren.quote:Als je wat gaat googlen kom je ook papers tegen die toch wel anders beweren (voorbeeld pdf). De conclusie:
[..]
Als dat zo is is 't toch wel de grootste publieksmanipulatie ooitquote:Op zaterdag 20 december 2008 16:06 schreef SeLang het volgende:
Mijn (cynische) oordeel is dat Technische Analyse vooral een marketing tool is dat mensen het gevoel geeft grip op de zaak te hebben en ze aanzet tot veel handelen (=winst voor de banken/ brokers).
Maar zo'n onderzoek is evengoed best zinvol, gewoon om te zien of de entry-conditie überhaupt een 'edge' heeft. Zelf begin ik ook altijd zonder spread en transactiekosten en teken dan de equitycurve. Meestal vind je toch niets wat consistent is. Maar op het moment dat je een mooie consistent stijgende equity curve krijgt dan heb je een goed uitgangspunt.quote:Op zaterdag 20 december 2008 16:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
Spread en transactiekosten worden vaak weggelaten bij dit soort onderzoeken, wmb onterecht maar goed ze hebben zo al moeite genoeg om eea te bewijzen.
Een lange MA zoals een 200-daags zou je grotendeels uit de 1929 crash gehouden hebben en ook uit de huidige crash. Echter in meer zijwaardse markten lijd je grote verliezen. Over de afgelopen eeuw waren de risk-adjusted returns op de Dow Jones dacht ik beter dan Buy&Hold. Maar omdat de methode jarenlange periodes kent met hele slechte resultaten zijn de meningen nogal verdeeld. Ik ga het zelf binnenkort nog eens testen.quote:Op maandag 22 december 2008 13:20 schreef dyna18 het volgende:
Hierboven zei je tussen de regels door dat een langer termijn MA wel interessant kan zijn om als (een van de) signaal te gebruiken?)
Het bedrag maakt niks uit, de resultaten zijn immers relatief in percentages. Het 2e punt is lastig aangezien er al veel in de openingskoers verwerkt wordt, je kan dus theoretisch wel op een stijging van de Nikkei kopen maar praktisch amperquote:Op maandag 22 december 2008 16:12 schreef dvr het volgende:
Selang, van welk te investeren bedrag ging je nu uit in bovenstaande simulaties? En heb je wel eens een variant doorgerekend waarin je simpelweg de richting van de afgelopen beursdag (in plaats van de afgelopen 50 dagen) aanhoudt? Of waarin je op Wall St de richting van de Nikkei overneemt?
Exact, dit is de grootste valkuil!quote:Op maandag 22 december 2008 14:53 schreef SpiceWorm het volgende:
Het gevaar van strategieën optimaliseren op een set dat is natuurlijk dat je alle parameters gaat tunen, specifiek voor je testset.
Dat staat een paar posts terug.quote:Op maandag 22 december 2008 16:12 schreef dvr het volgende:
Selang, van welk te investeren bedrag ging je nu uit in bovenstaande simulaties?
Ik heb in het verleden veel van dat soort strategieen getest, maar ik kan me niet meer precies herinneren wat allemaal. Die eerste heb ik dacht ik wel getest. Die gaat helemaal dood aan transactiekosten.quote:En heb je wel eens een variant doorgerekend waarin je simpelweg de richting van de afgelopen beursdag (in plaats van de afgelopen 50 dagen) aanhoudt? Of waarin je op Wall St de richting van de Nikkei overneemt?
Beetje late reactie, maar ik vind dit een interessante visie.quote:Op donderdag 18 december 2008 21:10 schreef TubewayDigital het volgende:
Ik heb zelf wel een (helikopter)visie op dit geheel: Beleg in de hele wereldeconomie. Dus als de wereldeconomie met 5% groeit dan groeit jou vermogen ook met 5%. Want dit weet ik wel zeker: op lange termijn zit er alleen maar groei in.
Het probleem is alleen dat groeiende markten meestal ook hoger zijn gewaardeerd, waardoor het rendement voor beleggers niet beter is (vaak zelfs slechter, vanwege de hype).quote:Op maandag 22 december 2008 17:21 schreef Lemans24 het volgende:
Persoonlijk zou ik dan aanvullend kijken naar spreiding over de meest kansrijke economieën. Sommige zijn immers gedoemd lange tijd zeer gematigde groei te gaan vertonen.
Bijvoorbeeld BRIC aangevuld met Mexico, Peru, Chili, Polen en Turkije lijkt mij kansrijker dan een puur gemiddelde van de wereld. En daarnaast zou ik wat Nederlandse, Duitse en Franse fondsen erbij nemen omdat je daar directer op kan reageren dan op de meeste exotische.
Long: Low Betaquote:Op zaterdag 20 december 2008 14:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn ervaring met het testen van diverse strategieen is ook dat je soms wel een kleine voorspellende waarde vindt, maar na transactiekosten en spread blijft er niets meer over. Dit is exact wat je theoretisch verwacht.
Standaard indicatoren of combinaties daarvan (MA, MACD, Stochastics, CCI, ROC etc) valt zover ik kan zien niets mee te verdienen (zoals je ook zou verwachten). Ik heb de moed nog niet helemaal opgegeven voor een aantal veel complexere strategieen (duizenden regels code) die ik zelf heb ontworpen, al geef ik mezelf <10% kans om iets te vinden dat de moeite waard is.
Ik ben benieuwdquote:Op donderdag 25 december 2008 02:48 schreef Shakes het volgende:
Misschien als ik binnenkort tijd heb dat ik dit weer eens ga testen. Heb de beschikking over Bloomberg en een goed programma voor dergelijke dingen. Moet alleen de historische samenstelling van de S&P opzoeken om de survivorship bias te voorkomen... dat kost het meeste tijd.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:50 schreef SeLang het volgende:
Ik heb wel eens gezien dat je in sommige markten soms net iets beter uit kunt zijn als je hele lange MA's gebruikt als stoploss en re-entry (long only).
Okee, na het debunken van de 50-daags MA ga even door op wat ik een paar dagen geleden postte, namelijk de mogelijkheid om een hele langzame MA te gebruiken als stoploss voor een lange termijn strategie.quote:Op maandag 22 december 2008 14:00 schreef SeLang het volgende:
Een lange MA zoals een 200-daags zou je grotendeels uit de 1929 crash gehouden hebben en ook uit de huidige crash. Echter in meer zijwaardse markten lijd je grote verliezen. Over de afgelopen eeuw waren de risk-adjusted returns op de Dow Jones dacht ik beter dan Buy&Hold. Maar omdat de methode jarenlange periodes kent met hele slechte resultaten zijn de meningen nogal verdeeld. Ik ga het zelf binnenkort nog eens testen.
Welnee!quote:Op donderdag 25 december 2008 16:56 schreef dvr het volgende:
Dat is 16% per jaar, een Buffettiaans resultaat! Beleg je in jouw model het hele bedrag in S&P futures of houd je rekening met de marginverplichting? En welke rente reken je in cash-periodes?
quote:Op donderdag 25 december 2008 17:15 schreef SeLang het volgende:
6300% winst is je inzet x64 in 59 jaar = 7,3% per jaar.
1000 fictieve aandelen kopen op 17:34, en gelijk verkopen nadat de olifant geweest is. Dit elke dag doen, 2 weken en daaruit m'n mogelijke rendement aflezen. Of voer ik het op een verkeerde manier uit?quote:Op vrijdag 26 december 2008 23:47 schreef StockPro het volgende:
Wat onze PPT betreft, die olifant van Aegon hè. Die koopt eerst, en verkoopt de volgende dag op dezelfde tijdstip. Dat is nooit anders geweest. Als je op 17:34 gelijk koopt, dan stijgt Aegon de volgende minuut zo 7% door de olifant, en gelijk weer verkopen.
Dan kun je iedere dag winst op maken...
Hij kwam altijd langs volgens een vast patroon, waarom zou dat nu ineens anders zijn?.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |