abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64098300

Aangezien het een van de leukste sporten is een topic voor buikdansen

Of eigenlijk Orientaals Dansen

De buikdans of Oriëntaalse dans is een dansvorm afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika waarbij de verschillende lichaamsdelen veelal onafhankelijk van elkaar bewegen. Het is een isolatiedansvorm. De nadruk ligt daarbij op de heupen en het bekkengebied: het centrum van de dans. De naam buikdans is dus eigenlijk niet goed en de Arabische en Turkse benaming betekent letterlijk vertaald Oosterse of Oriëntaalse dans.

Er bestaan veel vormen binnen de buikdans en ieder land en vaak iedere streek heeft zijn eigen stijl ontwikkeld. Zo zijn er dansen die meer op volksdansen lijken, zoals de Egyptische 'Saidi' stokdans, of de Turkse zigeunerdans. Als gevolg worden er veel verschillende kostuums gedragen. Zo zijn er kostuumstijlen ontstaan in Europa en de Verenigde Staten. Een duidelijk voorbeeld van de laatste is de 'Tribal Bellydance', waarvan de beginselen al 30 jaar geleden ontstonden. Er zijn ook vele stijlen van 'fusion bellydance'; dat zijn stijlen waar elementen uit andere dansen, zoals Indiase Bollywood dans, in zijn verwerkt.

Er wordt verondersteld dat buikdans een van de oudste dansen is en wel minstens 5000 jaar oud. Het zou dan teruggaan op de dans van priesteressen en later tempeldanseressen, die in grote verfijning er mythologische verhalen mee uitbeeldden. Met dansende bewegingen van de buik zou de Indiase vruchtbaarheidsgodin Sarasvati bijvoorbeeld de beweging van planeten en sterren aangeven. Er is echter weinig concreets over de geschiedenis bekend. Er zijn vele ideeën over hoe deze dans ontstaan kan zijn, maar er zijn weinig bewijzen dat het zo ook echt is gegaan. Een van de theorieën is dat de dans via zigeuners meegebracht zou zijn uit India. Er zijn inderdaad veel overeenkomsten met dansvormen in India, zoals de sierlijke arm- en handbewegingen. Nadat deze zigeuners hun dans en muziek hadden meegebracht naar het Westen, zouden er allerlei dingen zijn toegevoegd, en zijn de dansers met hun bewegingen en muziek verder de wereld rond getrokken ,zodat de buikdans geworden is zoals we die nu kennen: een verzameling van bewegingen uit verschillende landen en culturen.

Sommigen denken dat het een erotische dans is, of een dans die oorspronkelijk bedoeld was voor haremvrouwen om de sultan te verleiden. Dit is echter ontstaan door Oriëntalisme, ofwel hoe men hier dacht/hoopte dat het er aan toe ging in het Midden-Oosten. Mensen denken ook vaak aan de zogenaamde 'dans met de zeven sluiers' wat in het Oude Testament zou staan, dit is echter niet waar; het idee van de dans met de zeven sluiers stamt uit het theaterstuk Salome van Oscar Wilde (circa 1900). Wat ook een rol speelt bij het verkeerde (en helaas vaak negatieve) beeld dat mensen hebben van buikdansen, is hoe de danseressen geportretteerd worden op de televisie, in films en videoclips.

Nog een ander misverstand is dat deze dans uitsluitend door vrouwen gedanst zou worden. Alhoewel er niet veel mannelijke buikdansers zijn, zijn er toch enkele zeer goede en bekende. Het is moeilijk precies te achterhalen waarom het er zo weinig zijn. Het lijkt te komen doordat de dans sowieso niet zo populair is onder mannen, maar ook omdat buikdansen als iets alleen voor vrouwen 'gezien' wordt.

Een paar vragen
Hoelang heb je al les?
Waar en bij wie heb je les?
In welke outfit dans je?

[ Bericht 79% gewijzigd door Miss_S op 18-12-2008 10:08:08 ]
pi_64098342
quote:
Hoelang heb je al les? Sinds september
Waar en bij wie heb je les? In Oss bij Esmeralda's studio voor Orientaalse dans
In welke outfit dans je? Buikdansrok + sjaal en topje
pi_64098603
Hoelang heb je al les? Sinds gister
Waar en bij wie heb je les? In Joure bij Bauke de Vriesch
In welke outfit dans je? Trainingspak
Goed verhaal. Lekker kort.
  woensdag 17 december 2008 @ 20:09:28 #4
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_64098631
Is het een sport?
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
pi_64098866
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:09 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Is het een sport?
Wat anders?
pi_64099128
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:15 schreef Miss_S het volgende:

[..]

Wat anders?
Een manier van dansen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 17 december 2008 @ 20:27:18 #7
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_64099254
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:23 schreef marcodej het volgende:

[..]

Een manier van dansen.
Dansen wordt competitief gedaan. Ergo het kan ook een sport zijn. Bij buikdansen komt ook een stuk intensieve lichaamsbeweging kijken dus ook hierom behoort het tot sport.
The Light Is Leaving Us All
pi_64111668
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:27 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

Dansen wordt competitief gedaan. Ergo het kan ook een sport zijn. Bij buikdansen komt ook een stuk intensieve lichaamsbeweging kijken dus ook hierom behoort het tot sport.
Precies
Tijdens de beginnerscursus kwam er nog weinig zweet bij kijken maar daarna krijg je het toch snel warm
pi_64112740
Dus als je het ergens warm van krijgt is het sport
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_64112801
quote:
Op donderdag 18 december 2008 10:53 schreef kabelhaspel het volgende:
Dus als je het ergens warm van krijgt is het sport
Ik zou zeggen ga een keertje mee en dan praten we verder
Het is jammer dat als mensen iets niet kennen ze het meteen niet als sport zien (en als darten zelf als sport wordt gezien dan zie ik het probleem al helemaal niet)
  donderdag 18 december 2008 @ 15:53:05 #11
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_64122450
Oehh tof

Les al sinds 3,5 jaar en ben nog altijd een hark op poten
Momenteel volg ik les bij Laudie in Den Haag, hiervoor les gehad in Hilversum 1,5 jaar, een paar maanden in Amsterdam maar dat was niks En daarvoor in Tilburg begonnen ruim een jaar.
Meestal draag ik een lange rok (wit) en een shirtje en natuurlijk een wit, groen of rood buikdanssjaaltje.

En voor mensen die vinden dat het geen sport is: ik heb toch al regelmatig een filnke dosis spierpijn gehad in spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had! Ik denk dat je elke dansstijl wel als een vorm van sport kunt zien
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_65040911
Gisteren weer een les gehad en dat was toch weer hard werken echt wel sport
Veel op 8tjes maken met onze geoefend
Voor mijn verjaardag/valentijnsdag heb ik aan mijn vriend een nieuwe buikdanssjaal gevaagd
pi_65248996
Hoelang heb je al les? al ruim 3 jaar
Waar en bij wie heb je les? Faracha in Weert
In welke outfit dans je? Lange broek en fijn zittend shirt, rammelsjaaltje en ik heb een sluier voor sluierdansen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_65262549
Drie jaar al? dan ben je vast goed
Moet ook wel als je sluierdansen doet.
Heb onze lerares dat pas zien doen en ziet er echt super uit

Hoe vaak heb je les Levi?
pi_65262676
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:47 schreef Miss_S het volgende:
Drie jaar al? dan ben je vast goed
Moet ook wel als je sluierdansen doet.
Heb onze lerares dat pas zien doen en ziet er echt super uit

Hoe vaak heb je les Levi?
1 keer per week, al heb ik het even op een laag pitje gezet ivm drukte en vermoeidheid.
Maar het is zo heerlijk om te doen.
***Levi was here***
pi_65263254
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:49 schreef Levitation het volgende:

[..]

1 keer per week, al heb ik het even op een laag pitje gezet ivm drukte en vermoeidheid.
Maar het is zo heerlijk om te doen.
Ja, ik voel me ook altijd helemaal geweldig naar zo'n les
Had vandaag alleen tentamencursus dus deze week even niet
  dinsdag 20 januari 2009 @ 22:29:15 #17
52229 Chanty
pi_65264631
Zo vanaf volgende week dans ik in Delft Kijken hoe dat is. En ik wil een buikdanspak
pi_65276387
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:29 schreef Chanty het volgende:
Zo vanaf volgende week dans ik in Delft Kijken hoe dat is. En ik wil een buikdanspak
Ik dans al 3 jaar zonder pak, gaat prima hoor.
***Levi was here***
pi_65276878
Maar zo'n pak is gewoon leuk
Ben nu al benieuwd wat onze outfit wordt als we gaan optreden

En voor mijn verjaardag/valentijnsdag krijg ik weer een nieuwe heupsjaal
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:41:15 #20
52229 Chanty
pi_65279318
Mag niet klagen met wat ik nu draag maar wil zo graag gewoon iets echt moois en geen bij elkaar geraapte zooi Kan idd prima zonder, maar een meisje in de nieuwe groep heeft zo'n mooie rok en heupgordel en dat maakt het toch echt af Accentueert net de bewegingen wat mooier. JALOERSSSS
pi_65279391
De rokken die de professionele groepen bij ons dragen zijn trouwens zelfgemaakt, dus je kan ze ook makkelijk zelf maken.
Mijn moeder heeft er eentje voor mij gemaakt, nog wel een simpele maar wel van dat mooie stof.
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:02:30 #22
52229 Chanty
pi_65280085
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:43 schreef Miss_S het volgende:
De rokken die de professionele groepen bij ons dragen zijn trouwens zelfgemaakt, dus je kan ze ook makkelijk zelf maken.
Mijn moeder heeft er eentje voor mij gemaakt, nog wel een simpele maar wel van dat mooie stof.
Ik kwam inderdaad patronen ed tegen maar ik kan echt niet naaien En mijn ma heeft vast wel wat beters te doen Ik ga binnenkort in Den Haag es kijken in een buikdanswinkel En anders nog wat leuke betaalbare dingen op internet gezien. Maar eerst wachten of geld en zo
pi_65684661
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:02 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ik kwam inderdaad patronen ed tegen maar ik kan echt niet naaien En mijn ma heeft vast wel wat beters te doen Ik ga binnenkort in Den Haag es kijken in een buikdanswinkel En anders nog wat leuke betaalbare dingen op internet gezien. Maar eerst wachten of geld en zo
Er zit een winkel met buikdansspul bij het Thomsonplein!

Ik heb tijdens mijn stage iedere week buikdansles gehad; een collega gaf die lessen. Vond het erg leuk! En ik vind het wel degelijk tellen als sport; als je het goed doet krijg je een strakke buik & kont.
pi_67399832
Ondertussen heb ik nu zo'n 20 lessen gehad en zijn we vooral bezig met de Egyptian Walk (erg leuk!) en onze polsen/handen sierlijk bewegen.
Ook besteden we veel tijd aan draaien omdat dat dus in ons optreden komt

Voorbeeld van wat de Egyptian Walk is

[ Bericht 57% gewijzigd door Miss_S op 25-03-2009 17:44:53 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 16:10:20 #25
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_67867250
Bleh.dat ziet er toch niet uit als buikdanseres.

Zo hoort het! elegant en stijlvol: çok Yakında.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')