abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64069120
quote:
Fed verlaagt rente tot bijna nul

WASHINGTON (ANP) - Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, verlaagt het belangrijkste rentetarief naar een bandbreedte tussen de 0 en 0,25 procent. Daartoe heeft het bestuur van de Fed dinsdag besloten. Tot dusver bedroeg de rente 1 procent.

Met de renteverlaging, die verder gaat dan de meeste analisten hadden ingeschat, hoopt de Fed een verdere verzwakking van de Amerikaanse economie tegen te gaan. Het is de tiende keer in ruim een jaar dat de rente in de Verenigde Staten omlaag gaat.
quote:
FOMC cuts rates to record low range of 0 to 0.25%

WASHINGTON (MarketWatch) - The Federal Reserve pulled out all the stops in its campaign to save the U.S. economy Tuesday, slashing interest rates to just about zero and promising to try an array of new economic measures to stimulate spending.

The central bank's Federal Open Markets Committee established at target rate for the federal funds rate of 0 to 0.25%, effectively cutting its key rate for overnight lending to banks by between 0.75% and 1%. U.S. stocks leaped after the decision, with the Dow Jones Industrial Average up more than 200 points. "The Federal Reserve will employ all available tools to promote the resumption of sustainable economic growth," the central bank pledged in its policy statement.

The move was about as aggressive as the central bank could be on monetary policy, but also signaled that it has moved on to other measures beyond setting interest rates in its fight to keep the economy rolling. The Fed's move followed some of the worst economic data in decades reported in the last few days, including monthly consumer sales numbers that fell the most since 1932.

Fed watchers described the Fed action as mostly psychological, as rates are already very low. But the Fed wanted to clearly signal that it is doing whatever it takes to short-circuit the recession which began one year ago and could easily turn into the longest post-war recession. The vote to lower the Fed funds rate was unanimous. End of Story
quote:
Text of Fed statement

WASHINGTON (MarketWatch) - The Federal Open Market Committee released the following statement Tuesday after its meeting.

For immediate release

The Federal Open Market Committee decided today to establish a target range for the federal funds rate of 0 to 1/4 percent.

Since the Committee's last meeting, labor market conditions have deteriorated, and the available data indicate that consumer spending, business investment, and industrial production have declined. Financial markets remain quite strained and credit conditions tight. Overall, the outlook for economic activity has weakened further.

Meanwhile, inflationary pressures have diminished appreciably. In light of the declines in the prices of energy and other commodities and the weaker prospects for economic activity, the Committee expects inflation to moderate further in coming quarters.

The Federal Reserve will employ all available tools to promote the resumption of sustainable economic growth and to preserve price stability. In particular, the Committee anticipates that weak economic conditions are likely to warrant exceptionally low levels of the federal funds rate for some time.

The focus of the Committee's policy going forward will be to support the functioning of financial markets and stimulate the economy through open market operations and other measures that sustain the size of the Federal Reserve's balance sheet at a high level. As previously announced, over the next few quarters the Federal Reserve will purchase large quantities of agency debt and mortgage-backed securities to provide support to the mortgage and housing markets, and it stands ready to expand its purchases of agency debt and mortgage-backed securities as conditions warrant. The Committee is also evaluating the potential benefits of purchasing longer-term Treasury securities. Early next year, the Federal Reserve will also implement the Term Asset-Backed Securities Loan Facility to facilitate the extension of credit to households and small businesses. The Federal Reserve will continue to consider ways of using its balance sheet to further support credit markets and economic activity.

Voting for the FOMC monetary policy action were: Ben S. Bernanke, Chairman; Christine M. Cumming; Elizabeth A. Duke; Richard W. Fisher; Donald L. Kohn; Randall S. Kroszner; Sandra Pianalto; Charles I. Plosser; Gary H. Stern; and Kevin M. Warsh.

In a related action, the Board of Governors unanimously approved a 75-basis-point decrease in the discount rate to 1/2 percent. In taking this action, the Board approved the requests submitted by the Boards of Directors of the Federal Reserve Banks of New York, Cleveland, Richmond, Atlanta, Minneapolis, and San Francisco. The Board also established interest rates on required and excess reserve balances of 1/4 percent.
Ben Bernanke haalt alles uit de kast... een 'geruststellende' boodschap die klinkt als pure paniek. Wat voor een recessie gaat dit worden?
pi_64069210

dinsdag 16 december 2008 @ 21:08:54 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64069267
Kijk, als die luchtbel dreigt leeg te lopen dan moet je steeds harder gaan blazen. En als je het met keihard blazen ook niet meer red, dan zet je er gewoon een giga-compressor op.

Nix aan de handa. Op deze manier kunnen we nog zeker 7, 8 of 9 jaar lang dansen op een vulkaan. Wellicht zelfs nog een negatieve rente, of boetes voor mensen die geen schulden hebben. Dat kan gemakkelijk, met een HRA-achtige constructie.

Maar ik geloof niet dat we het op deze manier kunnen volhouden tot the end of our lifetime. Dat niet.
The End Times are wild
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:11:23 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64069338
Let wel, het uitdelen van gratis fysiek (echt) geld is door de FED al gebeurt. Misschien nog een ronde.
The End Times are wild
pi_64069823
Weer een instrument minder .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64069979
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:08 schreef LXIV het volgende:
Kijk, als die luchtbel dreigt leeg te lopen dan moet je steeds harder gaan blazen. En als je het met keihard blazen ook niet meer red, dan zet je er gewoon een giga-compressor op.

Nix aan de handa. Op deze manier kunnen we nog zeker 7, 8 of 9 jaar lang dansen op een vulkaan. Wellicht zelfs nog een negatieve rente, of boetes voor mensen die geen schulden hebben. Dat kan gemakkelijk, met een HRA-achtige constructie.

Maar ik geloof niet dat we het op deze manier kunnen volhouden tot the end of our lifetime. Dat niet.
Dat kan wel eens sneller zijn dan jij schetst, De dollar dreigt heel snel in waarde te verliezen, met nog meer geld in een toch al ziek systeem pompen kan een hyperinflatie al snel op de loer liggen. Bovendien brengt dit landen die veel dollars op de plank hebben liggen(china) wel heel erg in gelegenheid om deze weg te liquideren, hierdoor komt de dollar nog verder onder druk te staan. Daarkomt nog bij dat de handel in grondstoffen waarschijnlijk een andere valuta zal kiezen omdat de dollar wankelt.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_64070165
Bernanke en Greenspan schijnen ontzettend intelligente mensen te zijn, dat blijkt echter niet uit dit soort gedrag. Of zit ik fout (niet onwaarschijnlijk)??
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:35:02 #8
3185 Adelante
To let it go now
pi_64070207
Kunnen ze ook nog negatieve rente gaan vergoeden eigenlijk?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_64070262
(ononderbouwde shizzle, verwijdert door tube himself)
  Redactie Frontpage dinsdag 16 december 2008 @ 21:37:40 #10
145738 superworm
is erbij
pi_64070333
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:36 schreef TubewayDigital het volgende:
(ononderbouwde shizzle, verwijdert door tube himself)
(je had wel gelijk)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_64070334
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:35 schreef Adelante het volgende:
Kunnen ze ook nog negatieve rente gaan vergoeden eigenlijk?
In japan is zoiets gedaan. Ken de details echter niet.
pi_64070367
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:37 schreef superworm het volgende:

[..]

(je had wel gelijk)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_64070395
ik loop hier wel te blaten dat deze rente verlaging slecht is. Maar ik weet eigenlijk niet waarom (de rente verlaging dus, dat blaten doe ik omdat ik het gewoon leuk vind)
  Redactie Frontpage dinsdag 16 december 2008 @ 21:39:26 #14
145738 superworm
is erbij
pi_64070403
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:38 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Trouwens net als in Japan in de nineties. Ben benieuwd of we de negatieve rente nog in 2009 gaan zien.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_64070473
Binnenkort krijg je geld toe als je leent
pi_64070474
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 21:39 schreef superworm het volgende:

[..]
SPOILER
Trouwens net als in Japan in de nineties. Ben benieuwd of we de negatieve rente nog in 2009 gaan zien.
SPOILER
pi_64070663
Ik vond zonet nog een stukje uit maart 2008 op IEX. Deze man dacht er toen mild over, maar inmiddels zijn echt alle punten achterhaald. de VS volgt het Japan scenario.

http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colID=28437

[ Bericht 0% gewijzigd door edwinh op 16-12-2008 21:56:48 ]
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_64071739
De vorige rente verlagingen waar ook al zo'n doorslaand succes.
Steeds een kleine opleving gevolgt door een snoeiharde klap.

Ik houd mijn hart vast voor wat er komen gaat in 2009
pi_64071925
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:10 schreef Revolution-NL het volgende:
De vorige rente verlagingen waar ook al zo'n doorslaand succes.
Steeds een kleine opleving gevolgt door een snoeiharde klap.

Ik houd mijn hart vast voor wat er komen gaat in 2009
daarin sta je niet alleen, hou ook mijn hart vast voor 2009.
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:17:30 #20
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_64072026
Hoe werkt negatieve rente dan? minder terugbetalen dan je leent?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  Redactie Frontpage dinsdag 16 december 2008 @ 22:24:24 #21
145738 superworm
is erbij
pi_64072281
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Hoe werkt negatieve rente dan? minder terugbetalen dan je leent?
Kun je dan ook meteen terugbetalen en het verschil houden?
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_64072333
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:24 schreef superworm het volgende:
Kun je dan ook meteen terugbetalen en het verschil houden?
Tuurlijk, dan noemen we 't "bailout".
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:28:46 #23
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_64072446
Ik ben geen hoog intelligent economisch wonder hoor, maar ik volg dit subforum nu al een tijdje op de voet. Maar wat ik mij nu toch begin af te vragen, en wat ik zo snel nergens kan terugvinden. Als de rente nu richting 0% gaat maakt het de dollar toch ongelofelijk zwak tegenover bijvoorbeeld de euro. Dat zie je de laatste twee dagen ook terug in de EUR/DOL koers die best wel een loopje heeft genomen. Maar zorgt diezelfde zwakke dollar niet voor een opleving van de grondstof markten, waaronder ook de olie. Maar de olie stijgt niet even hard mee als de EUR/DOL koers op dit moment, terwijl dat bij de daling min of meer wel het geval was.

Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen, maar nu de olie blijft schommelen rond de 43 dollar, en de euro stijgt tegenover de dollar zou je mogen verwachten dat we in europa de benzineprijzen weer moeten zien gaan dalen. Toch?
»» Democracy is so overrated »»
pi_64073205
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:28 schreef RoelerMF het volgende:
Ik ben geen hoog intelligent economisch wonder hoor, maar ik volg dit subforum nu al een tijdje op de voet. Maar wat ik mij nu toch begin af te vragen, en wat ik zo snel nergens kan terugvinden. Als de rente nu richting 0% gaat maakt het de dollar toch ongelofelijk zwak tegenover bijvoorbeeld de euro. Dat zie je de laatste twee dagen ook terug in de EUR/DOL koers die best wel een loopje heeft genomen. Maar zorgt diezelfde zwakke dollar niet voor een opleving van de grondstof markten, waaronder ook de olie. Maar de olie stijgt niet even hard mee als de EUR/DOL koers op dit moment, terwijl dat bij de daling min of meer wel het geval was.
Normaal gaat het wel mee ja. Goud/zilver gaan wel mee.
Maar het gaat nu om de economische situatie... deze renteverlaging schetst iig geen positief beeld -> bang voor een daling van de vraag... (+ de gebruikelijke speculatie natuurlijk)
quote:
Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen, maar nu de olie blijft schommelen rond de 43 dollar, en de euro stijgt tegenover de dollar zou je mogen verwachten dat we in europa de benzineprijzen weer moeten zien gaan dalen. Toch?
Yep.
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:55:04 #25
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_64073457
Dus wat we gaan zien de komende dagen is een toevlucht in goud en zilver. De olie is minder aantrekkelijk geworden omdat de economie in de gehele wereld op z'n gat komt te liggen, en daar dus minder vraag naar is. Daarom blijft de olieprijs nu stabiel rondjes draaien tussen de 40 en 50 dollar, met kans op een verzakking bij nog meer negatieve cijfers, en kans op een opleving als de productie eind deze week geknepen gaat worden.
»» Democracy is so overrated »»
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')