Laat ik 'm maar hier openen, en niet in KLB, want dat is helemaal vragen om problemen

Hoofdvraag:
Waarom zien mensen (op Fok!) er heil in om mensen met een bepaalde opleiding of een bepaald opleidingsniveau af te schilderen als 'dom' of 'minderwaardig'.
De laatste 2 jaar is er op Fok! een heuse hetse ontstaan zodra iemand zegt dat hij/zij:
- MBO doet
- HBO doet
- een HBO-studie doet
- aangeeft problemen te hebben met een vak of opleiding van bovenstaande categorieën.
Het WO schijnt heilig te zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat van de ik weet niet hoe weinig procent (15 ofzo?) bijna iedereen op Fok! zit en van de nog minder mensen die WO doen en cum-laude afstuderen dan ook nog het gros hier schijnt te zitten.
Een feit is dat veel opleidingen an sich niet goed geregeld zijn, maar dat is ook op het WO zo.
Een feit is ook dat niet iedereen weggelegd is voor Wetenschappelijk Onderwijs, omdat blijkbaar de hersencapaciteit van mensen onderling kan verschillen: de een doet op top van zijn kunnen MBO-4 ICT en de ander op de top van zijn kunnen met twee vingers in de neus een WO opleiding.
Mensen zijn verschillend, opleidingen zijn verschillend, wénsen zijn verschillend.
Waarom komt dan elke keer weer die discussie boven waarin alleen mensen met een WO opleiding 'het juiste' doen. Waarom altijd weer 'hoe kun je je MBO/HBO nu niet halen? Het is een cursus!'.
KLB is niet de plek om mensen in hun waarde te laten (Hey! TS kan er niet mee omgaan! TS is zelf een MBO-er!) maar ik hoop dat er op deze vraag hier in SES wel een serieus antwoord en een serieuze discussie kan komen.
TS begint:
Nee, niet iedereen werkt op de top van zijn/haar kunnen, en ik vind ook dat als je meer kúnt én wilt, dat dat ook zeker moet doen.
Maar als jij graag meubelmaker wilt worden met je VWO diploma en daarvoor een MBO opleiding houtbewerking of weetikveelwat je daar voor nodig hebt wilt volgen, prima! Het gaat om wat je wilt!
Als jij als WO-er die 3 jaar over z'n P heeft gedaan af gaat zitten geven op die 'domme HBO-ers' die in 4 jaar zijn bachelor heeft en doorgaat naar de WO-master met 'je bent HBO-er, die hoort niet thuis op het WO' dan is er iets goed mis met je sociale ontwikkeling

Waarom geef jij als Fok!ker af op het MBO/HBO? Voel je je daardoor beter?
En let wel! Ik heb het hier niet over de kwaliteit van het onderwijs! Er zijn genoeg opleidingen te vinden waarvan de kwaliteit te wensen overlaat, maar ik wil het hier puur hebben over de houding van mensen:
"Waarom zijn MBO en HBO per definitie 'minderwaardig'"
en eigenlijk ook
"Hoe kan het zijn dat het gros van de WO-'bedeelden' op Fok! zit

"