abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 december 2008 @ 19:36:39 #1
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_64038282
Hallo Fok

Ik ben van plan een kamer van mijn sociale huurwoning onder te verhuren. Gewoon legaal. Ik doe dit omdat ik maar weinig thuis ben en ik vind het zonde van de leegstand van die kamer terwijl er mensen zijn die een woonruimte nodig hebben
In mijn huurcontract staat dat de woningbouwvereniging(wbv) toestemming moet geven voor onderhuur van een gedeelte van de woning.
Inmiddels heb ik een huurder gevonden. Ik zal morgen contact opnemen met de wbv om dit te melden en goedkeuring te vragen voor de (gedeeltelijke) onderhuur.
Het gaat om een periode van 6 maanden. Nu is mijn vraag:

• Heeft een van jullie ervaring met deze situatie?
  • Moet ik zelf een contract opstellen?
  • Mag ik zelf de huurprijs bepalen?
  • Welke voorwaarden zal ik in het contract opnemen?
  • Andere tips?
    bedankt!

[ Bericht 1% gewijzigd door ozzyat105 op 15-12-2008 19:50:30 ]
  • reach out and touch faith
      maandag 15 december 2008 @ 19:41:20 #2
    135452 spanishgirl
    **El amor no hace promesas**
    pi_64038423
    tvp
    **El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
      maandag 15 december 2008 @ 19:51:33 #3
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_64038699
    quote:
    Heeft een van jullie ervaring met deze situatie?
    -
    quote:
    Moet ik zelf een contract opstellen?
    Waarschijnlijk wel maar je kunt altijd vragen of de woningbouw een voorbeeld contract heeft.
    quote:
    Mag ik zelf de huurprijs bepalen?
    Als je je maar houdt aan de maximale huur via het punten systeem
    quote:
    Welke voorwaarden zal ik in het contract opnemen?
    Ik zou iig goed vast leggen dat het tijdelijk is.
    quote:
    Andere tips?
    Zorg dat je op tijd de huur opzegt (als de huurder er straks in zit) en ook op de juiste manier, ook een tijdelijk contract loopt niet zomaar af en met een beetje pech krijg je de huurder er niet meer uit
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_64039475
    Had je niet beter een andere volgorde kunnen hanteren?

Eerst vragen of het mag en dan pas een huurder zoeken?
    Nu wordt die 'huurder' misschien wel vet hard teleurgesteld!!
    Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
    Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
      maandag 15 december 2008 @ 20:21:38 #5
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_64039517
    quote:
    Op maandag 15 december 2008 19:36 schreef ozzyat105 het volgende:
  • Heeft een van jullie ervaring met deze situatie?
  • Ja.
    quote:
  • Moet ik zelf een contract opstellen?
  • Ja.
    quote:
  • Mag ik zelf de huurprijs bepalen?
  • Nee! Huren zijn gebonden aan een maximum. En als jij huisjesmelkert wil worden, geven ze je geen toestemming. Wat redelijk is: je eigen huur + GWL + eventueel een toeslag voor gebruik (verhuur) van je inboedel.
    quote:
  • Welke voorwaarden zal ik in het contract opnemen?
  • Borg!
    Huurbedrag (specificeren in woning + overige zaken, zodat je geen problemen krijgt met het "puntentotaal".
    Huurperiode.
    Het feit dat je de woning na 6 maanden weer nodig hebt omdat je er zelf weer intrekt! Dit is cruciaal om te voorkomen dat de tijdelijke bewoner huurbescherming heeft en kan blijven zitten!
    En nog e.e.a.
    quote:
  • Andere tips?
    bedankt!
  • Houd rekening met eventueel effect op je huursubsidie.
    censuur :O
    pi_76318004
    Hoi,

Wie heeft er ervaring met het volgende.
    Ik wil een kamer verhuren in mijn huurwoning en eventueel dan een gezamelijk huishouden voeren dus dat ik die persoon ingeschreven laat staan op mijn adres.
    Nu is mijn vraag stel dat het toch niet werkt en ik wil dat die persoon eruit gaat kan ik dat dan eisen.
    Wie of wie heeft hier ervaring mee of weet hoe ik daar achter kan komen zonder slapende honden wakker te maken.
    pi_76318037
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 11:00 schreef uracefor het volgende:
    Hoi,

Ik wil een kamer verhuren in mijn huurwoning en eventueel dan een gezamelijk huishouden voeren dus dat ik die persoon ingeschreven laat staan op mijn adres.
    Nu is mijn vraag stel dat het toch niet werkt en ik wil dat die persoon eruit gaat kan ik dat dan eisen.
    Wie of wie heeft hier ervaring mee of weet hoe ik daar achter kan komen zonder slapende honden wakker te maken.
    Ah illegaal onderverhuur, heul goed !
      zaterdag 2 januari 2010 @ 11:17:17 #8
    152789 karr-1
    One man can make a difference
    pi_76318309
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 11:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ah illegaal onderverhuur, heul goed !
    Toch leuk dat er altijd mensen zijn die het proberen en denken er mee weg te komen.
    Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
    "Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
    pi_76318491
    hoi,

Je mag je huis/kamer vaak alleen onderverhuren als je in het buitenland zit vanwege studie. Meestal ook voor maximaal een jaar.
    Als je dit legaal wilt doen zul je dus bewijs moeten leveren dat jij daar zit en dan zullen ze je onderhuurder ook een contract geven.

Als je aangeeft 'dat je er bijna nooit bent', zullen ze zeggen: dan zeg je de huur maar op.

Bedenk ook, dat op het moment dat jij een (onder)huurder hebt, dat deze ook rechten heeft. Het is in principe zo geregeld, bij zowel koop als huur, dat zodra de rechtmatige eigenaar/huurder het pand/de kamer weer voor eigen gebruik (er zelf wonen dus) wil gebruiken, dat de rechten van de (onder)huurder niet zo zijn dat hij mag blijven, maar het is niet 'zomaar'.
    Ja doei.
      zaterdag 2 januari 2010 @ 12:21:10 #10
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_76320085
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 11:00 schreef uracefor het volgende:
    Hoi,

Geen ervaring maar ik weet wel welke regels hier ongeveer voor gelden.
    Tenzei er in je contract iets staat over het niet mogen verhuren van kamers/ maximale aantal huurders (bijvoorbeeld max 1 bewoner op dat adres) mag je gewoon een kamer verhuren. Dat is legaal. Dat heet dan hospitaverhuur.

Het voordeel van hospitaverhuur is dat je de eerste 9 maanden de huur op mag zeggen zonder opgaaf van reden. Wel moet je dan de maximale opzeg termijn van 3 maanden aanhouden.

Bron
      woensdag 6 januari 2010 @ 14:30:37 #11
    279364 Medewerker-2
    het Juridisch Loket
    pi_76482098
    Ter aanvullig op de voorgaande antwoorden:

De woningbouwvereniging geeft expliciet aan gedeelte van de woning. Dit heeft te maken met het feit dat wanneer je de gehele woning zou onderverhuren de onderhuurder huurbescherming geniet ten opzichte van jou. Mocht het zo zijn dat jij uiteindelijk wordt ontruimd omdat de woningbouwvereniging daar geen toestemming voor heeft gegeven, zij automatisch verhuurder worden van de onderhuurder.

In de praktijk wordt er wel tegelijkertijd ontbinding aangevraagd van zowel jouw contract als de onderhuurder, maar dat is de reden dat de woningbouwvereniging enkel toestemming geeft voor onderhuur van een gedeelte van de woning.

Voorbeelden van huurovereenkomsten; hospitaovereenkomsten kun je vinden op de website van woonbond.nl of hen telefonisch benaderen. Maar het contract mag je ook zelf opstellen, let dan wel op de omschrijvingen. Het is verstandig om duidelijk te maken dat het gaat om hospitaverhuur en dat het voor een bepaalde periode is.

Wat betreft het bepalen van de huurprijs:
    De prijs van een kamer bestaat meestal uit twee gedeelten: de 'kale' huur en de servicekosten. De kale huur is het geld dat je betaalt voor het gebruik van de ruimte die je huurt en de voorzieningen in de kamer en overige voorzieningen in de woning waarvan je gebruik maakt. Voor deze berekening is een puntensysteem bedacht. Hoe meer punten de kamer krijgt, hoe hoger de huurprijs is. Aan de hand van een formulier kunt je zelf berekenen hoeveel punten uw kamer waard is. Op de website van vrom.nl kun je dit formulier vinden en gebruiken voor de berekening.

En nog even over de rechten van hospita en de onderhuurder:
    Voor huurders van kamers bij een hospita (zelden: hospes) in huis, geldt een proefperiode van negen maanden waarin de verhuurder zonder opgaaf van redenen de huur kan opzeggen. Deze moet wel een opzeggingstermijn van drie maanden in acht nemen. Tegen een beëindiging van de huurovereenkomst binnen de proefperiode is geen beroep op de kantonrechter mogelijk. Na de proefperiode kan de verhuurder de huur slechts opzeggen als zich een van de wettelijke opzeggingsgronden voordoet. Een speciaal voor deze vorm van verhuur geschreven opzeggingsgrond is dat deze aannemelijk kan maken dat haar belangen bij de beëindiging zwaarder wegen dan de belangen van de huurder bij voortzetting van de huurovereenkomst. (Jij bent dan verhuurder en huurder is de toekomstige onderhuurder).

Succes!
      zaterdag 13 februari 2010 @ 14:55:32 #12
    291385 m_jetje
    belangstellende
    pi_77954326
    Ik kwam het volgende bericht tegen:

[[b]Onderhuur mogelijk
    Het wettelijk verbod om een pand zonder toestemming van de verhuurder onder te verhuren, is geschrapt. Een huurder mag voortaan een huurpand geheel of gedeeltelijk aan een ander onderverhuren. Een verbod op onderhuur van de woning moet dus uitdrukkelijk in het huurcontract overeengekomen worden /b]

Hoe zit dit nu? Een vriendin van mij gaat een woning huren van een vrouw die niet meer woont in het huis van de woningbouw vereniging, maar dit nog wel huurt. De woning staat op de lijst van te slopen woningen eind 2010. Ik kan nergens bij de betreffende woningbouwvereniging iets vinden over onderhuur. Daarbij komt ook dat wet boven algemene voorwaarden gaat, tenzij het duidelijk in de wet omschreven staat, zoals hierboven. Heeft iemand hier mee te maken ( gehad)?
      zaterdag 13 februari 2010 @ 19:26:44 #13
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_77962231
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 14:55 schreef m_jetje het volgende:
    Ik kwam het volgende bericht tegen:

[[b]Onderhuur mogelijk
    Het wettelijk verbod om een pand zonder toestemming van de verhuurder onder te verhuren, is geschrapt. Een huurder mag voortaan een huurpand geheel of gedeeltelijk aan een ander onderverhuren. Een verbod op onderhuur van de woning moet dus uitdrukkelijk in het huurcontract overeengekomen worden /b]

Hoe zit dit nu? Een vriendin van mij gaat een woning huren van een vrouw die niet meer woont in het huis van de woningbouw vereniging, maar dit nog wel huurt. De woning staat op de lijst van te slopen woningen eind 2010. Ik kan nergens bij de betreffende woningbouwvereniging iets vinden over onderhuur. Daarbij komt ook dat wet boven algemene voorwaarden gaat, tenzij het duidelijk in de wet omschreven staat, zoals hierboven. Heeft iemand hier mee te maken ( gehad)?
    Ik vermoed dat de regels pas veranderen bij een nieuw huurcontract, anders zouden alle verhuurders nieuwe contracten moeten opstellen en hopen dat hun huurders willen tekenen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')