abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63959056
Ik lees persoonlijk graag boeken over misdaad en in het bijzonder over serial killers. Er zijn hier vast wel meer mensen met dezelfde afwijking, dus deel hier jouw tips AUB.

Ts Begint

Ter dood veroordeeld van David von Drehle
Jarenlang werkte de journalist David Von Drehle aan dit boek over de verbijsterende wereld van Death Row - de gang in een Amerikaanse gevangenis waar de dodencellen zich bevinden - in de staat Florida. Zo ontstond een fascinerend standaardwerk over de doodstraf in Amerika. David Von Drehle presenteert in dit boek de advocaten die hun leven eraan wijden moordenaars te redden, en de niet minder gedreven juristen die zich ervoor inzetten te bereiken dat de doodstraf ten uitvoer wordt gebracht. Hij schildert een indringend portret van de nabestaanden van slachtoffers van moord, die afwachten - soms tientallen jaren lang - tot het vonnis wordt voltrokken. Hij laat ons getuige zijn van het wikken en wegen door gouverneurs die met hun handtekening het bevel tot terechtstelling bekrachtigen. Von Drehle trad binnen in de rechtszalen waar rechters plechtig de verschrikelijke woorden 'en moge God uw ziel genadig zijn' uitspraken. Op ontnuchterende wijze maakte hij kennis met de wereld van de gestoorden, de verdorvenen, de bekeerden - maar ook van de onschuldigen - mannen en vrouwen die hun dagen slijten in een kleine cel in afwachting van het ogenblik dat hun tijd om is.
Alleen nog 2dehands te vinden: http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dter+dood+veroordeeld+david+von+drehle%26btnG%3DGoogle+zoeken%26meta%3D&url=http%3A//boeken.marktplaats.nl/detectives/212014911-true-crime-ter-dood-veroordeeld-david-von-drehle.html%3Fxref%3D1

De jacht op de seriemoordenaar/In de huid van de seriemoordenaar door Robert Ressler
Robert Ressler was degene die voor de FBI een wetenschap maakte van het opstellen van profielen van seriemoordenaars. Dit boek is het vervolg op 'De jacht op de seriemoordenaar' (a.i. 96-37-225-7) en beschrijft zijn carrière sinds zijn vertrek bij de FBI. Hij wordt regelmatig om advies en samenwerking gevraagd door politiekorpsen overal ter wereld, o.a. Japan, Zuid-Afrika en Engeland. Hij beschrijft in dit boek de zaken waarmee hij te maken heeft gehad. Ook zijn de transcripties opgenomen van gesprekken die hij heeft gehad met beruchte seriemoordenaars, zoals Jeffrey Dahmer, de 'kannibaal' uit Milwaukee. Het boek voegt niet zoveel toe aan het eerdere werk, de verrassing en verbijstering is er niet meer en zijn bemoeienis met zaken in het buitenland is meestal niet meer dan een adviserende. Het opnemen van de gesprekken met Dahmer en John Wayne Gacy lijkt een gemakkelijke manier om een boek te vullen: ze zijn niet bijster interessant, in het geval van Gacy is er de moordenaar die alles ontkent en iedereen beschuldigt, bij Dahmer is er de moordenaar die alles bekent en trots de meest afschuwelijke details vermeldt. Ressler kan enige zelfgenoegzaamheid bij dit alles niet ontzegd worden

De bodyfarm - Bill Bass
Op een heuvelrug in Tennessee bevindt zich het meest macabere onderzoeksinstituut ter wereld: De bodyfarm. Hier vertellen de doden hun verhaal. Het hele terrein ligt vol menselijke lichamen in staat van ontbinding: gewoon in de open lucht, begraven, onder water en in de kofferbakken van auto's. De lichamen fungeren als stand-in voor echte moordslachtoffers en geven de geheimen van de dood prijs ten behoeve van de wetenschap en politieonderzoek.
Al dertig jaar lang is dr. Bill Bass een van de meest vooraanstaande wetenschappers op het gebied van forensisch onderzoek, vooral met betrekking tot het bepalen van het moment van overlijden. Hij heeft aan zeer veel moordzaken gewerkt en is de oprichter van De bodyfarm. Aan de hand van de meest intrigerende en dramatische zaken waarbij hij betrokken was, voert hij de lezer mee door de fascinerende wereld van forensisch onderzoek en geeft hij een unieke rondleiding achter de gesloten deuren van De bodyfarm.
http://www.bol.com/nl/p/b(...)#product_description
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_63959194
Oh ja en nog eentje die ikzelf eigenlijk te gruwelijk vond om te lezen, voor de bikkels:

http://www.amazon.com/Killer-Fiction-G-J-Schaefer/dp/0922915431
Killer Fiction van veroordeeld seriemoordenaar Gerard Schaefer.

In een zogenaamd fictieboek beschrijft Scaefer deels zijn eigen moorden, maar krijg je ook een disturbing insight in het zieke brein van deze seriemoordenaar. Echt een vreselijk boek. Maar deels wel interessant.
pi_63959398
De ontvoering van Freddy Heineken - Peter R. de Vries

Ik heb 'm zelf niet gelezen maar praktisch elke profvoetballer wel dus dat moet wel een goed boek zijn.
Letterlijke titel is "Alfred Heineken", maar in de kleedkamer is het Freddy.

Don Delillo - Libra

Wel semi-fictie; het is een soort biografie van Lee Harvey Oswald, verweven met fragmenten die met de conspiracy rond de moord op Kennedy te maken hebben, voordat de hoofdpersoon daarbij betrokken is of zelfs van weet.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63959603
In Cold Blood van Truman Capote natuurlijk, over de moord op een heel gezin in een klein dorpje in Kansas.
A little nonsense now and then is cherished by the wisest men.
pi_63959627
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:29 schreef Rabsadani het volgende:
In Cold Blood van Truman Capote natuurlijk, over de moord op een heel gezin in een klein dorpje in Kansas.
Ja, die is geweldig inderdaad!
pi_63959695
Daarnaast Zodiac van Robert Graysmith, over (jawel) de Zodiac moordenaar. Heel onbevredigend einde omdat de Zodiac natuurlijk nooit gepakt is

Zelfde verhaal over the Black Dahlia van James Ellroy. Is ook een film van gemaakt, niet gezien, maar ik durf te wedden dat het boek veel grafischer (en daarmee ranziger) is, gezien de vele details van de gruwelijke moord.
A little nonsense now and then is cherished by the wisest men.
pi_63959755
Richard Klinkhamer - Woensdag Gehaktdag
quote:
Synopsis:
Op woensdag 30 januari 1991 verdwijnt Hannie Godfrinon, de vrouw van de schrijver Richard Klinkhamer, spoorloos. Al snel valt de verdenking op Klinkhamer zelf. Hij ontkent en de politie vindt onvoldoende bewijsmateriaal om Klinkhamer vast te houden. Drie maanden na het 'verdwijnen' van zijn vrouw begint Klinkhamer als een bezetene te schrijven aan een nieuw boek. De titel Woensdag Gehaktdag is een verwijzing naar de geruchten dat hij zijn vrouw door de gehaktmolen zou hebben gedraaid. In het boek beschrijft Klinkhamer wat er gebeurd zou kunnen zijn op die fatale woensdag in januari. Het is overduidelijk geen bekentenis.

Op donderdag 3 februari 2000 wordt het stoffelijk overschot van Hannie gevonden in de achtertuin van het huis waar Klinkhamer tot mei 1997 woonde. Klinkhamer wordt gearresteerd en bekent schuld. Hij wordt veroordeeld wegens doodslag en verdwijnt achter de tralies. In oktober 2003 komt hij vervroegd vrij en trekt zich terug in Amsterdam waar hij werkt aan diverse nieuwe manuscripten.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63959787
http://www.amazon.com/Shot-Heart-Mikal-Gilmore/dp/0385478003
A shot in the heart van Mikal Gilmore, de broer van moordenaar Gary Gilmore.
Aangrijpend verhaal over de jeugd van beiden en de aanloop naar de misdrijven van Gary. Favoriete boek van Johnny Depp

http://www.amazon.com/Fathers-Story-Mans-Anguish-Confronting/dp/0751513105/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1229085245&sr=1-1
A Father's Story: One Man's Anguish at Confronting the Evil in His Son - Lionel Dahmer
In dezelfde categorie, geschreven door de vader van Jaffrey Dahmer.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:36:36 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63959828
In Cold Blood is een van mijn favoriete boeken.

In dit rijtje horen ook zeker Helter Skelter over de Manson Family van openbaar aanklager Vincent Bugliosi en Citizen X: Killer Department van Robert Cullen over Rostov Ripper Andrej Tsjikatilo thuis.

En een speciale vermelding voor Het Schervengerecht van AFTh van der Heijden voor degenen die zowel geïnteresseerd zijn in Charles Manson als in Roman Polanski.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:37:54 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63959862
The girl next door van Jack Ketchum schiet me ook nog te binnen. Sadism in the suburbs.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:06:57 #11
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63960640
Oh, tof topic

Ik wil zelf binnenkort in ieder geval een boek over Jack the Ripper gaan lezen, maar ben van plan nog veel meer over, uiteraard, seriemoordenaars te gaan lezen. Ben er nog niet eerder aan toegekomen
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 12 december 2008 @ 23:25:12 #12
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_63975629
Ik heb een tijdje geleden "The Iceman, Confessions of a Mafia Contract Killer" gelezen.

The Iceman, Richard Kuklinski, heeft in zo'n 30 jaar ongeveer 200 mensen omgelegd. Dat is een bizarre prestatie. Maar nog bizarder vond ik het verleden van zijn ouders, en de omstandigheden waaronder hij is opgegroeid. Zo werd hij, nadat zijn broer al was doodgeslagen door zijn vader, regelmatig midden in de nacht door zijn stomdronken vader uit zijn bed getrokken en in elkaar geslagen inclusief tegen de muur gegooid worden.
Rond zijn 13de begon een 'gang' van 6 leeftijdgenoten hem te pesten en in elkaar te slaan Op zijn 14de beging hij hierdoor zijn eerste moord. Hij pikte het niet meer en volgde de leider van de gang met een eind hout, om hem op een dag zo vreselijk in elkaar te slaan dat die knul het niet overleefde. Hij heeft de vingers van zijn slachtoffer afgesneden en al zijn tanden eruit geslagen zodat niemand die knul meer kon herkennen. Het lichaam is nooit gevonden.
Deze moord beviel hem wel, en hij bedacht dat het "beter was te geven dan te ontvangen". Hij heeft vervolgens ook nog de andere 5 gang members omgelegd, en daar begon langzaam maar zeker zijn carriere om voor de mafia te moorden.

De engelse wiki is de beste om er wat meer over te lezen. De Nederlandse wiki is nogal beperkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Kuklinski

Hier al in de gevangenis, maar niet zo'n prettig figuur om op het verkeerde moment tegen het lijf te lopen...

Deze kon in de true crime aanraders niet ontbreken vond ik.
pi_63986452
Niet alles is even goed, maar het meeste wel:

en het is niet alles .
anonieme razernist
  zaterdag 13 december 2008 @ 15:54:17 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_63986706
Het proces Adolf Hitler.

Geen waargebeurd verhaal, ik weet ook niet zeker of hij er hier hoort, maar zeker het benoemen waard.
Een schets van hoe het proces tegen Hitler had gelopen, als hij niet dood was gegaan. Echt het lezen waard.
Laffe huichelaar
  † In Memoriam † zaterdag 13 december 2008 @ 15:55:30 #15
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_63986727
Mogen DVD's ook?
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_63986734
Hmm.. interesting.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_64035208
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 15:40 schreef NoCigar het volgende:
Niet alles is even goed, maar het meeste wel:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en het is niet alles .
Ik zie dat je Gomorra ook heb staan, die heb ik te leen van mijn vader nu. Is hetw at?
pi_64035987
Ja , hoor wel de moeite waard en erg goed geschreven. Veel meer literair dan de reguliere true crime. Het is misschien niet overal even helder voor buitenstaanders (alleen al die plaatsjes rondom Napels al) als ik en de schrijven wel erg zijn best doet om te laten merken dat de Camorra toch wel de grootste en ergste misdaagorganistaie in Italië, veel erger dan die softe Siciliaanse boertjes met hun marginaal gerommel. Maar ze zijn dan ook behoorlijk groot en hun invloed is moeilijk te bevatten of te onderschatten. En de organisatie is er zelf ook niet blij mee, gezien de gevolgen voor de schrijver.
anonieme razernist
pi_64084669
De Bodyfarm - Bill Bass

Dat wil ik wel eens een keer lezen.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 00:50:34 #20
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64571325

At the age of 11, Kody Scott was initiated into the L.A. gang the Crips. He'd just done battle with the enemy, pumping eight blasts from a sawn-off shotgun into a group of rival gang members. From then on, Kody channeled everything into gang life - earning the gang name of Monster. Written from his prison cell, this autobiography is an account of the violent life of Monster Kody Scott.

Aanrader maar weet niet of die nog in het Nederlands te verkrijgen is.
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  vrijdag 2 januari 2009 @ 01:11:46 #21
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_64571912
Hier plaats ik even een tvptje .

Hoorde van een collega van me dat die dat boek over de Gomorra erg de moeite waard vond, dus misschien ga ik die binnenkort ook wel aanschaffen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 01:36:51 #22
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_64572393
TVP , houd ook van dit genre .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_64582193
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:25 schreef Snakey het volgende:
Ik heb een tijdje geleden "The Iceman, Confessions of a Mafia Contract Killer" gelezen.

The Iceman, Richard Kuklinski, heeft in zo'n 30 jaar ongeveer 200 mensen omgelegd. Dat is een bizarre prestatie. Maar nog bizarder vond ik het verleden van zijn ouders, en de omstandigheden waaronder hij is opgegroeid. Zo werd hij, nadat zijn broer al was doodgeslagen door zijn vader, regelmatig midden in de nacht door zijn stomdronken vader uit zijn bed getrokken en in elkaar geslagen inclusief tegen de muur gegooid worden.
Rond zijn 13de begon een 'gang' van 6 leeftijdgenoten hem te pesten en in elkaar te slaan Op zijn 14de beging hij hierdoor zijn eerste moord. Hij pikte het niet meer en volgde de leider van de gang met een eind hout, om hem op een dag zo vreselijk in elkaar te slaan dat die knul het niet overleefde. Hij heeft de vingers van zijn slachtoffer afgesneden en al zijn tanden eruit geslagen zodat niemand die knul meer kon herkennen. Het lichaam is nooit gevonden.
Deze moord beviel hem wel, en hij bedacht dat het "beter was te geven dan te ontvangen". Hij heeft vervolgens ook nog de andere 5 gang members omgelegd, en daar begon langzaam maar zeker zijn carriere om voor de mafia te moorden.

De engelse wiki is de beste om er wat meer over te lezen. De Nederlandse wiki is nogal beperkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Kuklinski

Hier al in de gevangenis, maar niet zo'n prettig figuur om op het verkeerde moment tegen het lijf te lopen...

[ afbeelding ]

Deze kon in de true crime aanraders niet ontbreken vond ik.
The Iceman: Confessions Of A Mafia Hitman, Part1
http://video.google.com/videoplay?docid=5740692213665972395

The Iceman: Confessions Of A Mafia Hitman, Part2
http://video.google.nl/videoplay?docid=5116812489134120077&ei=BTJeSYqUNpTuqAKjrMieBQ&q=kuklinski&hl=nl

1,5 uur durend interview met Richard Kuklinski.
quote:
Up Close and Personal with a Killer When I was finally admitted into the bowels of Trenton State Prison in New Jersey’s capital to interview multiple murderer Richard Kuklinski, a.k.a. “the Iceman,” it wasn’t at all what I had expected. My assumption was that it would be like the movies. We’d be separated by a shatter-proof glass barrier. We’d communicate through telephone handsets. There would be guards all around watching our every move. But I couldn’t have been more wrong. Clarice Starling had more protection when she visited Dr. Hannibal “the Cannibal” Lector in The Silence of the Lambs. At least she had bars. And frankly, as a killer, Lector was downright crude compared to the stealth and skullduggery of the Iceman. Lector liked to bite; Kuklinski preferred a cyanide solution administered from a nasal spray bottle. A surprise spritz to the face usually produced a shocked inhalation from the victim, who as a result would die in under a minute. And unless the body was found right away and a savvy medical examiner knew what to look for, the poison would go undetected because cyanide naturally dissipates in the body after two hours. But cyanide was only one of the things I was thinking about on the morning of January 16, 1992, when I arrived for my date with the Iceman

Wel een treffende omschrijving wat ik alleens zag van hem: "A mind made for murder". Mede door zijn walgelijke ouders..

Deze anekdote illustreert misschien wel het meest hoe de man in elkaar zat:
Op kerstavond realiseerde hij zich dat hij nog geld van iemand kreeg (1600 dollar) en verliet zijn gezin om dat geld te halen.. Wat erop neer kwam dat hij even later iemand in zijn auto dood zou schieten. Toen hem in een interview werd gevraagd wat hij voelde toen hij weer met de kids onder de kerstboom zat zei ie: "I felt angry, cause I couldn't put the damn toys for the kids together".

[ Bericht 7% gewijzigd door Twerk op 02-01-2009 17:21:29 ]
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_64712289

Deze aan het lezen, nog iets van 50 pp, laat dan wel weten hoe of wat; ik vind het iig een aardig boek.
I´m back.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 8 januari 2009 @ 17:53:09 #25
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_64818895
Wat overigens een erg goed boek over seriemoordenaars is: "Het fenomeen seriemoordenaar: het wie, wat, waar, hoe en waarom van 's werelds meest gevreesde moordenaars" door Harold Schechter.

Ik heb hem zelf gelezen en het is een boek dat erg makkelijk wegleest. Er wordt onderscheid gemaakt tussen man/vrouw, heteroseksueel/homoseksueel, leeftijden e.d., en hierbij word ook gekeken naar de verschillen en waarom etc.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')