Jij denkt dat je een auto die 353 km/u rijdt uberhaupt ziet aankomen?quote:Op donderdag 11 december 2008 22:46 schreef Jimmeh het volgende:
[..]!
Elke auto heeft een tellerafwijking, omdat de omtrek van je band nou eenmaal nooit hetzelfde is, dingen als bandenspanning, temperatuur, snelheid, slijtage en nog wel meer hebben allemaal invloed op de teller. Daarvoor moet je dus compenseren want te weinig snelheid aangeven kan de fabrikant in de problemen krijgen (boetes, auto haalt opgegeven snelheid niet etc.)
Plus omdat de mooiste ontwerpen uit Italie komen is de Murcie maar een prutswerk? Of is dat toch een beetje jaloezie als Audi fanboy.
[..]
Porsche wisselt met z'n 911 praktisch niks uit want ze zijn tenslotte zelfstandig. De Cayenne is gewoon een Volkswagen maar ik zie wederom het verband niet met Porsche techniek die naar Audi gaat.
De Audi R8 is dan net zo goed een achterhaalde wagen, want die is gewoon gebaseerd op het Gallardo platform en nu met de R8 V10 ook nog eens dat achterhaalde motorblok...![]()
Welke techniek die bij Bugatti is ontwikkeld is dan doorgegaan naar Audi? In de Bugatti zal je ongetwijfeld wat VW/Audi onderdelen terug vinden, maar andersom echt niet.
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten![]()
[..]
Bronnetje?
Als jij in de eerste versnelling met een auto met een beetje vermogen vol gas geeft heb je grote kans dat de banden doorslippen.
Rij je al, laten we zeggen, 120 km/u en jij geeft dan vol gas in z'n 4/5/6 dan slippen ze niet door (dit heeft ook te maken met bakverhoudingen, maar dat even erbuiten).
Op hoge snelheden wordt er dusdanig veel druk en downforce gegenereerd dat de banden niet slippen. Door de druk, downforce en enorme rotatie krachten vervormen de banden wel (worden platgedrukt) en dit zorgt ook voor afwijking op de teller.
Op een motorfiets zal je op hoge snelheid wellicht nog wel voor elkaar krijgen om de banden te laten slippen, maar dat zijn ook van die ongeleide projectielen
Maar is niet hetgeen wat jij bedoelt denk ik
[..]
Pas op, het is de moraalridder!
Diep in de nacht, praktisch lege weg. Welke debiel gaat dan zonder uberhaupt te kijken op de meest linkerbaan rijden op een 3 baansweg?
Sowieso hoor je de snelheid in te schatten van hetgeen wat er in je spiegel aankomt in plaats van ff snel in 0.01 sec te kijken of er iets is. Als je 352 inschat als 120 hoor je niet eens een rijbewijs te hebben. Dan verdien je ook de Lambo anaal.
Niet dat ik 352 km/u rijden op de openbare weg goed keur, reactietijd wordt op die snelheid te klein. Maar altijd die rare argumenten tegen hardrijders...
Mijn voertuigtechniek boek op de HTS Autotechniek Arnhem. Alle banden slippen, of je nu 5km/h rijdt of 500, ze slippen. Naarmate de rijweerstanden groter worden slippen ze meer. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied en ervaar je het niet als slip. ABS systemen zijn ook afgeregeld op 20% slip omdat daar de wrijving tussen band en wegdek het grootst is. Doorslippen of spinnen vind pas echt plaats boven die 20% (al gieren veel banden wel bij 20%).quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:26 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
'zonder slip, geen grip'?? 'met slip, geen grip' bedoel je
Als ik op slip effect zoek of welke mogelijkheid met slip, tires, banden vind ik geen enkele theorie, kom nou eens met bronnen![]()
Er is wel wrijving (frictie) tussen weg en band natuurlijk (hierdoor warmen je banden op), maar je banden zijn dan niet aan het slippen als in je bent tractie kwijt.
Op topsnelheid rijden is een extreme. Dan heb je enorm veel weerstanden en al het vermogen van de auto wordt benut. Reken maar dat je banden doorslippen. En ja, als jij constant 50km/h rijdt is het percentage slip bijna te verwaarlozen, maar omdat de rijweerstanden kwadratisch toenemen terwijl de snelheid lineair toeneemt neemt het percentage slip ook vrij rap toe. En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:11 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Ok nu introduceer je een nieuwe term en daar is wel wat over te vinden. Snap ik alleen niet waarom slip niet hetzelfde is als wielspin? Goed wielslip kan ook bij remmen (blokkeren), maar buiten dat.
Zoals ik het zie, zo lang je een perfecte weg hebt en de banden perfecte grip hebben en niet als een bezetene aan het optrekken/remmen bent, heb je geen wielslip of beter gezegd verwaarloosbaar weinig.
De omtrek van het wiel maal aantal keren rondgedraaid legt evenveel afstand af als de auto gereden heeft, niet meer door wielspin, niet minder door blokkeren.
Een dragster is sowieso andere koek maar om dat te beantwoorden, die wil een zo snel mogelijke tijd neerzetten. Een perfect launch is nagenoeg onmogelijk; zit je net onder de limiet aan Nm'ers die je banden aan kunnen heb je meer tijd verlies dan als je er net overheen zit want dan zet je het teveel aan energie om in slippende wielen en onder die temperatuur verhoging worden ze net wat zachter (meer grip) en launch je met minimale tijdsverlies nog hard weg omdat je er nog steeds veel Nm aan kracht op hebt staan.
Maar goed om terug te komen op het onderwerp, des te harder je rijdt des te meer energie moet erbij om nog harder te gaan (accelleren). 0-100 is altijd sneller dan 100-200 tijd. Je hebt dus op hogere snelheid nog meer kracht nodig om van de tractie van de banden te winnen, je wielslip neemt dus af.
Een ongeleid projectiel zoals vele superbikes zal boven de 100 nog wel wielspin voor elkaar krijgen, maar de gemiddelde gezinsauto zeker niet meer.
Maar goed ik baseer me gewoon op m'n natuurkunde kennis, studeer geen autotechniek dus wellicht zit ik ergens fout. Ben wel benieuwd hoe jullie tot wel 20% wielslip kunnen verklaren als je 300 rijdt
Nou, iedere auto kent wel een wat zwakker punt, maar afbrekende schijven vind ik nogal. Vroege Impreza's stonden er ook bekend om, maar gelukkig rijdt er daar vrijwel geen een van rond met standaard remmerij...quote:Op zondag 14 december 2008 16:23 schreef Kill_em_all het volgende:
Mjah heeft iedere auto zo niet iets?
Het zou inderdaad vaker voorkomen. Als incident ken ik ook een 911 Turbo. Maar goed, die had de eerste versie van PCCB en dat is ook ellende troef.quote:Tenzij het vaker voorkomt lijkt het me gewoon een incident?
Geluk dat hij het na kon vertellen... Natuurlijk komt het vaker voor, maar bij de Lambo zou het dus relatief vaak voorkomen.quote:Zo weet ik nog wel dat jaren geleden op tv die NL gast was met die speciale uitvoering van een EB110 (hij heeft/had ook een F40 en 595) dat ie vertelde dat ie in Duitsland een keer 300+ deed en dat tijdens het remmen hij opeens een knal voorin hoorde en dat dus de remschijven uit elkaar waren geknald.
Bij auto's lijkt mij dit niet kloppen. Als ik met de performancebox in de auto rijdt, dan verdrievoudigt de snelheid toch echt of ik nu 2K tpm rijdt of 6K tpm. Dat zou ik aflezende niet op 1% nauwkeurig willen stellen, maar 8% dat haal ik toch echt wel.quote:Op zondag 14 december 2008 19:26 schreef Youp het volgende:
En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.
Bij auto's is het verhaal iets minder ingrijpend, maar wel degelijk aanwezig. Wanneer je 4x4 hebt (zoals jij, toch?) is het verhaal bij aandrijving op topsnelheid nog minder aanwezig. Daarbij komt ook nog al eens dat er in de electronica van auto's vaker rekening gehouden wordt met dit fenomeen (tellercorrectie dus).quote:Op zondag 14 december 2008 20:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij auto's lijkt mij dit niet kloppen. Als ik met de performancebox in de auto rijdt, dan verdrievoudigt de snelheid toch echt of ik nu 2K tpm rijdt of 6K tpm. Dat zou ik aflezende niet op 1% nauwkeurig willen stellen, maar 8% dat haal ik toch echt wel.
Daarnaast zou met deze theorie bij gas loslaten de afgelezen snelheid tov de GPS moeten veranderen. Ook dat ervaar ik totaal niet.
Het ging mij vooral om het percentage.quote:Op zondag 14 december 2008 20:39 schreef Youp het volgende:
Bij auto's is het verhaal iets minder ingrijpend, maar wel degelijk aanwezig.
Die kerel remde altijd nog af zodra die iets zag en waarom zal je een snel object niet zien aankomen? Wordt ie onzichtbaar?quote:Op zondag 14 december 2008 16:52 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jij denkt dat je een auto die 353 km/u rijdt uberhaupt ziet aankomen?
Waarom? Je acceleratie neemt door de luchtweerstand/ kwadratisch af, dus minder wielslip...quote:Op zondag 14 december 2008 19:26 schreef Youp het volgende:
[..]
Op topsnelheid rijden is een extreme. Dan heb je enorm veel weerstanden en al het vermogen van de auto wordt benut. Reken maar dat je banden doorslippen. En ja, als jij constant 50km/h rijdt is het percentage slip bijna te verwaarlozen, maar omdat de rijweerstanden kwadratisch toenemen terwijl de snelheid lineair toeneemt neemt het percentage slip ook vrij rap toe. En zoals ik al zei, bij een motorfiets die 300km/h rijdt (werkelijke snelheid) is er spraken van een goede 8% wielslip, het voertuig legt dus 8% minder meters af als dat het wiel ronddraait.
Cirkel van Kamm heeft het over dat de kracht voorwaarts en zijwaarts is in een bocht samen een vector geven en als deze te groot wordt (en dus de cirkel uit gaat) verliest de band z'n grip en begint ie dus te glijden. Maar niks over slip en verband met snelheidquote:Op zondag 14 december 2008 19:21 schreef Youp het volgende:
[..]
Mijn voertuigtechniek boek op de HTS Autotechniek Arnhem. Alle banden slippen, of je nu 5km/h rijdt of 500, ze slippen. Naarmate de rijweerstanden groter worden slippen ze meer. Tot 20% slip zit je in een stabiel gebied en ervaar je het niet als slip. ABS systemen zijn ook afgeregeld op 20% slip omdat daar de wrijving tussen band en wegdek het grootst is. Doorslippen of spinnen vind pas echt plaats boven die 20% (al gieren veel banden wel bij 20%).
Zoek maar eens op circel van Kamm, ik denk dat daar ook wel wat slip theorie bij staat.
Jij denkt alleen aan wielslip door een tekort aan wrijving om langskrachten als gevolg van aandrijving op de weg te zetten. Dit is dus niet het geval waar ik op doel. In dat geval komen de percentages veel hoger uit dan een schamele 20%.quote:Op maandag 15 december 2008 15:22 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Die kerel remde altijd nog af zodra die iets zag en waarom zal je een snel object niet zien aankomen? Wordt ie onzichtbaar?
[..]
Waarom? Je acceleratie neemt door de luchtweerstand/ kwadratisch af, dus minder wielslip...
Neem nou een snelle sportauto zonder electronische poespas, die kan in de eerste paar versnellingen lekkere dikke strepen rubber neerleggen door gigantisch veel wielslip (de auto beweegt nog steeds vooruit, dus het is nog steeds een percentage), maar zodra die op snelheid begint te komen houden de strepen langzaam op. Het wielslip percentage daalt dus als gevolg van de hogere snelheid.
[..]
Cirkel van Kamm heeft het over dat de kracht voorwaarts en zijwaarts is in een bocht samen een vector geven en als deze te groot wordt (en dus de cirkel uit gaat) verliest de band z'n grip en begint ie dus te glijden. Maar niks over slip en verband met snelheid
Ik kan over wielslip alleen dit vinden: http://www.mobikit.nl/ato(...)2frubriek_18%2f38%2f
Volgens die theorie zou het dus niet plaats vinden als een auto dezelfde snelheid voor een bepaald stuk aan het rijden is (eenparige beweging).
Oftewel, des te harder je rijdt des te meer luchtweerstand ondervind je auto, des te minder hard je nog kan accelereren. Met minder acceleratie is er dus ook minder wielslip.
De banden worden ook nog eens door downforce nog harder op het asfalt gedrukt waardoor mijns inziens de slip alleen maar af kan nemen.
Oftewel of de theorie op internet is fout of je moet gewoon even die pagina uit je boek scannen
Wacht even, jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is, terwijl ik met mijn gedachten bij gripverlies (van het rubber op asfalt) zit te denken...?quote:Op maandag 15 december 2008 18:13 schreef Youp het volgende:
[..]
Jij denkt alleen aan wielslip door een tekort aan wrijving om langskrachten als gevolg van aandrijving op de weg te zetten. Dit is dus niet het geval waar ik op doel. In dat geval komen de percentages veel hoger uit dan een schamele 20%.
Een band slipt altijd, ook als je 5km/h constant rijdt, alleen is het dan maar een absurd klein percentage. Bij hoge snelheden, zeg op topsnelheid (dus geen acceleratie) slipt het wiel het meest.
Bij de cirkel van Kamm hebben we deze sliptheorie behandeld op school, vandaar dat ik dit noemnde als idee om even te zoeken.
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:05 schreef Jimmeh het volgende:
jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is
Ze balanceren maar opnieuw. Net als dat ze dit keer de banden mochten vernieuwen omdat de banden overjarig waren. Ik ga niet naar de kwik-fit, dus ik eis kwaliteit.quote:Op maandag 15 december 2008 23:01 schreef Repeat het volgende:
Of een streepje zetten en de band terugdraaien naar het streepje.
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?quote:Een band slipt altijd, ook als je 5km/h constant rijdt, alleen is het dan maar een absurd klein percentage. Bij hoge snelheden, zeg op topsnelheid (dus geen acceleratie) slipt het wiel het meest.
Ik heb niet het idee dat je heel intelligent moet zijn om te begrijpen dat hij dat niet bedoelt.quote:Op maandag 15 december 2008 23:16 schreef vosss het volgende:
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?
Maar wat moet het anders zijn? Er moet iets slippen maar het was in dit geval niet de band die slipt met het asfalt.quote:Op maandag 15 december 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.
Inderdaad, het is slip tussen band en wegdek.quote:Op maandag 15 december 2008 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk, want dan heeft balanceren geen zin meer... Een band slipt als het goed is niet over de velg. Het komt wel eens net na montage voor en dan kun je meteen... inderdaad, opnieuw balanceren.
lezen ftw.quote:Op maandag 15 december 2008 23:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Wacht even, dus als ik een burnout maak met allebei de wielen tegelijk (hulde voor het sperdeiff) dan slipt het minder hard dan dat ik 235 op de teller rijd!?
WTF!? Hoeveel heb jij gezopen man!
Nee, wielslip is niet hetzelfde als gripverlies. En wielslip vindt ook niet alleen plaats onder accelereren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:05 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Wacht even, jij bedoelt dus al de hele tijd dat de band over de velg aan het slippen is, terwijl ik met mijn gedachten bij gripverlies (van het rubber op asfalt) zit te denken...?![]()
Slip is het verschil in omtreksnelheid van de band en rijsnelheid van het voertuig. Dus bijvoorbeeld, de band heeft een omtreksnelheid van 205km/h terwijl het voertuig in werkelijkheid 200km/h rijdt. Dit is dan 2,5% slip. Dit komt doordat band-wegdek verbinding geen 1 op 1 verbinding is als bijvoorbeeld een tandwiel op tandwiel verbinding. Er zijn altijd verliezen.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:59 schreef Robin__ het volgende:
En het is nog altijd wachten op de eerste bron die duidelijk uitlegt waarom er bij constante snelheid slip zou moeten optreden.
@ youp, kun je slip en wielspin iets duidelijker defineren? ik denk dat daar de verwarring in ontstaat (zou ook niet kunnen verklaren hoe meer dan 100% slip mogelijk zou zijn eerlijkgezegt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |