quote:
Ik weet niet wie je bedoelt met het Pro-Jorankamp, maar ik kan wel even reageren.
Zelf behoor ik niet tot een kamp, daar ben ik te individueel, onafhankelijk en nadenkend voor.
Ik probeer gewoon te kijken naar de feiten die gepresenteerd zijn, en niet naar de vele roddels die over ons uit worden gebraakt. Zo reageert ook elke serieuze onderzoeker, wetenschapper of officier van justitie.
Natuurlijk kunnen roddels feiten worden als ze onderzocht worden en als vervolgens blijkt dat de roddels (een kern van) waarheid bevatten. Maar op basis van geruchten een mening volgen, zie je mij niet doen.
Veel van de vragen kan ik niet beantwoorden. Waarschijnlijk kan niemand die hier beantwoorden. Alleen de betrokkenen.
Joran's gedrag is erg vreemd en verdachtmakend te noemen, tevens zou je kunnen denken dat hij sociopathische of psychopathische trekjes heeft.
Feit is dat de wetenschap ons leert dat mensen om het minste of geringste al kunnen liegen.
Dat geldt voor zowel verdachten als voor getuigen. Daar heb ik al eerder iets over geschreven (de "betrouwbaarheid" van verklaringen).
Er zijn genoeg redenen om te bedenken, waarom Joran zou liegen tegen iedereen. Bijvoorbeeld omdat hij:
-zijn vader wil beschermen
-zijn vrienden / handlangers wil beschermen (Lorenzo, Pitbull?)
-Natalee wil beschermen tegen een slechte reputatie (b.v. zeggen dat ze geen seks hadden, om de familie van N niet te verontrusten)
-bang is voor andere mensen (zijn vader, eventuele handlangers als Lorenzo en Pitbull, etc.)
-of simpelweg omdat hij zijn alibi, zelfs al was hij onschuldig, niet goed genoeg vind of vond.
Weet je dat het zelfs voor onschuldige mensen nog knap lastig is om een alibi te "verzinnen" (hebben)?
Probeer het maar eens. Stel dat jouw buurman vannacht is vermoord, en jij wordt ondervraagd. Wat zeg je dan tegen de politie en wie kan datgene bevestigen dat jij zegt?
Goed, er zijn dus zoveel redenen te verzinnen waarom Joran of elke andere willekeurige persoon zou kunnen of willen liegen. Daarmee keur ik zijn gedrag
niet goed - ik probeer alleen te begrijpen en analyseren, voordat ik ga veroordelen.
Ik ben dus geen Joran-volger, vriend of believer of wat dan ook. Ik keur zijn gedrag niet goed maar niemand van ons weet wat er werkelijk speelt. Wie weet wordt hij wel met de dood bedreigd door (andere?) criminelen op Aruba die iets met de zaak van doen hebben?
We weten het gewoon niet. In tegenstelling tot wat sommige mensen (die ik eerder de "Natalee-volgers" zou willen noemen) ons willen doen geloven.
En nog even mijn mening dan:
Ik denk dat Joran en zijn vader wel degelijk "iets" met de zaak te maken hebben, evenals de Kalpoe's. Maar ik denk eveneens dat dat "iets" schromelijk wordt overschat en dat de echte aandacht zich maar eens moet richten op andere mensen die wellicht niet geheel toevallig zijn "overleden" of "worden vermist" (P en L, dus).
Overigens ben ik niet de enige die daar zo over denkt (het artikeltje van vorige week, waarin VdStraten verklaard te weten wat er met N is gebeurd en wie er mee te maken hadden?). Veel verklaringen of onderzoeken, de een meer geloofwaardig als de ander, wijzen de richting van
San Nicolas uit.
Daar vind je wellicht de echte antwoorden op de vraag wat er met Natalee gebeurd is.
Maar nogmaals: eerst facts, figures and proof - en daarna pas een veroordeling s.v.p.