Ik zou zeer zeker neit gaan opslaan welke letters een product bevatten tenzij de producten stabiel zijn en er maar weinig nieuwe producten bijkomen/weggaan/veranderen van naam.quote:Op donderdag 1 januari 2009 20:55 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Helaas vind ik hem daar niet tussen, maar heb al een goed alternatief kunnen vinden.
Andere vraag:
Ik heb een array uit een database met allemaal producten.
Nu geef ik de klant de mogelijkheid te filterten op a tm z, welke bovenaan de pagina staan als volgt:
bekijk alle producten - A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Nu is het niet altijd zo dat er onder G iets te vinden is, enz. In zo'n geval wil ik G als onklikbaar instellen.
Nu kan ik natuurlijk een while loop maken en indien er geen product met de beginletter G wordt gevonden, iets uitvoeren. Maar als er veel producten in de array zitten, wordt het misschien toch iets te traag.
Bijkomend probleem is, dat als er een letter is gekozen, de array slechts alleen producten bevat die beginnen met de gekozen letter... misschien een idee om de beschikbare letters ergens op te slaan?
Waarom niet? Hoe denk je dat de verhouding opvragen/aanpassen is?quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:16 schreef Database het volgende:
Ik zou zeer zeker neit gaan opslaan welke letters een product bevatten tenzij de producten stabiel zijn en er maar weinig nieuwe producten bijkomen/weggaan/veranderen van naam.
Hoe denk je dat dat werkt als er, zeg, 10.000 producten zijn?quote:Wat je kan doen is je producten opslaan in een dictioary (2d array) van letters naar arrays van producten. Dus $producten["a"][0] geeeft het eerst product dat met een a begint.
Zo kan je met een count($producten["x"]); zien hoeveel producten er zijn die met letter x beginnen.
Omdat dit een bron is van bugs. Je krijgt hier code van wat slecht onderhoudbaar is omdat je moet weten/onthouden dat wanneer je een de naam van een product wijzigt, een nieuw product toevoegt of een product verwijderd, dat je dan ook je extra tabel moet updaten. Normaal gesproken is het gewoon bad practice. Plus dat het queryen van een database veel meer overhead geeft dan code uitvoeren.quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom niet? Hoe denk je dat de verhouding opvragen/aanpassen is?
Ik snap niet wat je bedoelt? Het opbouwen van je dictioary kost lineair meer werk met het aantal producten dat je hebt.quote:Hoe denk je dat dat werkt als er, zeg, 10.000 producten zijn?
True. Dit pattern zie je wel vaker bij grote datacollecties.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:11 schreef Database het volgende:
[..]
Omdat dit een bron is van bugs. Je krijgt hier code van wat slecht onderhoudbaar is omdat je moet weten/onthouden dat wanneer je een de naam van een product wijzigt, een nieuw product toevoegt of een product verwijderd, dat je dan ook je extra tabel moet updaten. Normaal gesproken is het gewoon bad practice. Plus dat het queryen van een database veel meer overhead geeft dan code uitvoeren.
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt? Het opbouwen van je dictioary kost lineair meer werk met het aantal producten dat je hebt.
Een specifiek item opzoeken gaat sneller als je de productnaam weet (omdat het aantal items wat je dan moet doorzoeken ongeveer 1/26ste is vergeleken bij een lange een dimensionale array). En aangezien je maar 1 keer opbouwt en waarschijnlijk meerdere keer opzoekt, zie ik - met alle respect - het probleem van 10.000 producten niet.
Het probleem is dat je dat lineair meer tijdrovende klusje op jouw manier bij elke request moet doen. Ten eerste moet de gebruiker langer wachten, ten tweede krijgt je server een probleem als je wat meer bezoekers krijgt.quote:Ik snap niet wat je bedoelt? Het opbouwen van je dictioary kost lineair meer werk met het aantal producten dat je hebt.
Een specifiek item opzoeken gaat sneller als je de productnaam weet (omdat het aantal items wat je dan moet doorzoeken ongeveer 1/26ste is vergeleken bij een lange een dimensionale array). En aangezien je maar 1 keer opbouwt en waarschijnlijk meerdere keer opzoekt, zie ik - met alle respect - het probleem van 10.000 producten niet.
In het kader van normalisatie is het idd niet handig om informatie dubbel op te slaan. Aan de andere kant is het ook weer niet zo dat je moet onthouden wat er allemaal moet gebeuren bij het aanpassen/toevoegen/verwijderen van een product. Daar kun je immers een leuke API voor schrijven. (En als je dat goed doet, kun je naderhand de hele opbouw aanpassen zonder elders in de code te moeten rommelen.)quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:11 schreef Database het volgende:
[..]
Omdat dit een bron is van bugs. Je krijgt hier code van wat slecht onderhoudbaar is omdat je moet weten/onthouden dat wanneer je een de naam van een product wijzigt, een nieuw product toevoegt of een product verwijderd, dat je dan ook je extra tabel moet updaten. Normaal gesproken is het gewoon bad practice. Plus dat het queryen van een database veel meer overhead geeft dan code uitvoeren.
Ik denk dat het aantal zoekacties laag is. Het blijft wel PHP, dus aan het eind van het script is al je harde werk verloren gegaan. De kans dat je meer dan 1 keer gaat zoeken lijkt me dan niet zo groot. En als je een lijst wilt hebben van alle beginletters en van alle producten die met de letter C beginnen, dan is het wat overkill om alle producten uit de database te trekken.quote:[..]
Ik snap niet wat je bedoelt? Het opbouwen van je dictioary kost lineair meer werk met het aantal producten dat je hebt.
Gebruiken die ook PHP/MySQL?quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
True. Dit pattern zie je wel vaker bij grote datacollecties.
Dat lijkt mij inderdaad een goede oplossing:quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Light het volgende:
[..]
Dat idd. En MySQL heeft ook een functie die het leven wat makkelijker kan maken.
1 |
Er zijn genoeg grote websites met flinke datasets die PHP en/of MySQL gebruiken, waaronder Facebook, Wikipedia, Yahoo!, Digg, Flickr, Google en YouTube.quote:
Want de elementen zijn nog niet uniek vóór array_unique()?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:27 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Die array met het resultaat van DISTINCT(SUBSTRING(name, 1, 1)), daar heb ik de functie array_unique(); over laten gaan.
Nee, zijn er alsnog mensen die lang op hun request wachten.quote:Ik kan ook eventueel deze array voor een aantal minuten laten cachen via memcached.
Als er geen array in memcached voor komt, dan kan ik hem laten genereren.... goed idee?
Caches moet je niet te moeilijk over doen, serialized array in de categorieëntabel in een extra kolom is het makkelijkste.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:15 schreef Likkende_Lassie het volgende:
Cachen dus. Hoe zien jullie hier de tabel opbouw voor ?
Ik zelf dacht aan:
cat_ID, letter_ID.
Toch wel, dacht het niet uniek terug te krijgen..quote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Want de elementen zijn nog niet uniek vóór array_unique()?
[..]
Nee, zijn er alsnog mensen die lang op hun request wachten.
[..]
Caches moet je niet te moeilijk over doen, serialized array in de categorieëntabel in een extra kolom is het makkelijkste.
Dat is opmerkelijk, waar denk je dat DISTINCT voor dient?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:12 schreef Likkende_Lassie het volgende:
[..]
Toch wel, dacht het niet uniek terug te krijgen..
Dat weet ikquote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn genoeg grote websites met flinke datasets die PHP en/of MySQL gebruiken, waaronder Facebook, Wikipedia, Yahoo!, Digg, Flickr, Google en YouTube.
Ja die doet hetzelfde, maar toen ik de code teste, en een print_r() deed, stonden er dubbele waardes in.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:19 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat is opmerkelijk, waar denk je dat DISTINCT voor dient?
Voor hele grote datasets is dat misschien makkelijker, maar dan moet je echt huge datasets hebben. En 500k records vind ik daar niet onder vallen.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het probleem is dat je dat lineair meer tijdrovende klusje op jouw manier bij elke request moet doen. Ten eerste moet de gebruiker langer wachten, ten tweede krijgt je server een probleem als je wat meer bezoekers krijgt.
Bij een request wil je gewoon snel de producten hebben die alleen met een bepaalde beginletter beginnen, eventueel ook alleen die op een bepaalde pagina voorkomen als je paginering gebruikt. Die andere producten wil je niet eerst in een arraytje stoppen, je wilt gewoon snel weten of ze bestaan. En als bij het groeien van je dataset de rekentijd lineair toeneemt, wil je gewoon dingen cachen als je op den duur ook daadwerkelijk veel producten krijgt, bijna onafhankelijk tegen welke prijs.
Ik zal je helpen: op een vrij vlotte server die een tabel met 1 miljoen records geheel in zijn geheugen heeft staan duurt de SELECT DISTINCT-methode 2.7 seconden en de PHP-methode zonder twijfel langer (je hebt het dan aan megabytes aan data die je databaseserver bij elke request uit moet spugen).quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:37 schreef Database het volgende:
[..]
Voor hele grote datasets is dat misschien makkelijker, maar dan moet je echt huge datasets hebben. En 500k records vind ik daar niet onder vallen.
Ik denk (maar weet niet zeker) dat het queryen van een database om een simpele tabel op te halen langzamer is (gemeten uit php, niet rechtstreeks op je (my)sql) dan het bouwen van zon array. Maar nogmaals ik heb al tijden geen php gedaan. In .net weet ik zeker dat het sneller is gezien het daar (bijna) native draait.
Ik zal zo wel even een testje draaien om te timen.
Je hebt idd gelijk, het ophalen van 10000 records is de helft korter vergeleken met het doen van 10.000 assignments.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik zal je helpen: op een vrij vlotte server die een tabel met 1 miljoen records geheel in zijn geheugen heeft staan duurt de SELECT DISTINCT-methode 2.7 seconden en de PHP-methode zonder twijfel langer (je hebt het dan aan megabytes aan data die je databaseserver bij elke request uit moet spugen).
Creëren van die array kost dus ook 2.7 seconden (want de tijd die je daarna in PHP nodig hebt is verwaarloosbaar) en hoeft eenmalig. Daarna kun je hem direct gebruiken bij elke request; zelfs als je hem met een aparte query op moet halen zal dat minder dan 1/100ste van een seconde kosten, als hij in het geheugen staat zelfs minder dan 1/1000ste.
Welke 10.000 records haal je op, en welke assignments doe je? Arraytje steeds groter maken kost gewoon tijd, ook in .NET als je de grootte elke keer aan moet passen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:22 schreef Database het volgende:
[..]
Je hebt idd gelijk, het ophalen van 10000 records is de helft korter vergeleken met het doen van 10.000 assignments.
Query was:quote:Op zaterdag 3 januari 2009 00:28 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Welke 10.000 records haal je op, en welke assignments doe je? Arraytje steeds groter maken kost gewoon tijd, ook in .NET als je de grootte elke keer aan moet passen.
1 2 | a[j] = (byte)(j % 255); |
Memcached anyone?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:12 schreef Light het volgende:
Het blijft wel PHP, dus aan het eind van het script is al je harde werk verloren gegaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 | if (!empty($_POST)){ switch ($_POST["soort"]){ case "optellen": $getal3 = $_post["getal1"]+ $_post["getal2"]; echo $_post["getal1"]."+".$_post["getal2"]." = ".$getal3; echo("<br> <a href =\"".$_SERVER["PHP_SELF"] . "\">Nieuwe berekening uitvoeren.</a>"); break; case "aftrekken": $getal3 = $_post["getal1"]- $_post["getal2"]; echo $_post["getal1"]."+".$_post["getal2"]." = ".$getal3; echo("<br> <a href =\"".$_SERVER["PHP_SELF"] . "\">Nieuwe berekening uitvoeren.</a>"); break; case "delen": $getal3 = $_post["getal1"]+ $_post["getal2"]; echo $_post["getal1"]."+".$_post["getal2"]." = ".$getal3; echo("<br> <a href =\"".$_SERVER["PHP_SELF"] . "\">Nieuwe berekening uitvoeren.</a>"); break; case "vermenigvuldigen": $getal3 = $_post["getal1"]+ $_post["getal2"]; echo $_post["getal1"]."+".$_post["getal2"]." = ".$getal3; echo("<br> <a href =\"".$_SERVER["PHP_SELF"] . "\">Nieuwe berekening uitvoeren.</a>"); break; default: echo("Je hebt niks ingevuld!"); echo("<br> <a href =\"".$_SERVER["PHP_SELF"] . "\">Nieuwe berekening uitvoeren.</a>"); break; } }else{ ?> <html> <head> <title>Rekenmachientje 2e poging</title> </head> <body> <FORM ACTION="<?php echo($_SERVER["PHP_SELF"]);?>" method="post"> Getal1 <input type="text" name="getal1"><br> Getal2 <input type="text" name="getal2" ><br> <INPUT TYPE="radio" NAME="soort" VALUE="optellen">Optellen(+) <INPUT TYPE="radio" NAME="soort" VALUE="aftrekken">Aftrekken(-) <INPUT TYPE="radio" NAME="soort" VALUE="delen">Delen(/) <INPUT TYPE="radio" NAME="soort" VALUE="vermenigvuldigen">Vermenigvuldigen(*) <BR> <INPUT TYPE="submit" name ="Submit" VALUE="Verzenden"> <INPUT TYPE="reset" name="Reset" VALUE="Leegmaken"> </FORM> <?php } ?> |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |