abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63914337
Naar aanleiding van dit topic van ParanoidEV ben ik ook enthousiast geraakt over het buffetidee tijdens mijn kerstdiner voor 12.

Voor de duidelijkheid leek het me wel overzichtelijk om een apart buffetgerechten topic te maken, dus barst maar los!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_63914745
Zet voor de koude gerechten wat plateaus, bloempotten oid neer en bedek met een tafellaken of desnoods een wit laken. Dat hoogteverschil scheelt ruimte en ziet er mooi uit.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_63915221
Er van uit gaande dat je 'gewone' gerechten bedoeld (en geen thema-buffetje):

Warme gerechten:
- rollade in champignonsaus
- gehaktballetjes in tomatensaus
- varkenshaas in sate-saus
- drumsticks

Koude gerechten:
- aardappelsalade
- tomatensalade
- gevulde eieren
- gevulde tomaten
- komkommersalade
- witlofsalade
- pastasalade

Vis gerechten:
- plateau met diverse soorten koude vis (bijv. zalm, krab, paling)
- haring met uitjes
- garnalen coctail

Diversen:
- Seranoham met meloen
- vers fruit coctail
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_63915958
En evt een toetjes buffet: ijs, pudding... Evt slagroomsoesjes in een toren gestapeld, met chocolade glazuur erover en wat fruit ertusen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 10 december 2008 @ 21:11:13 #5
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63916182
Nog een geinteresseerde meldt zich .
Ik ben misschien ook "slachtoffer" dit jaar om de familie te ontvangen met kerst (is nog steeds niet duidelijk ) en áls ze hier komen, wil ik ook een buffet verzorgen.
Fuck the EBU
pi_63919481
Prima plan om er een buffet van te maken!
Met kerst krijgen wij ook 15 man over de vloer en ik ga ook voor een koud en warm buffet. Dat is voorgaande jaren goed bevallen, het scheelt je een hoop gedoe op het moment supreme
Mijn buffetje lijkt best veel op het buffet van Tezz. Onze gasten zijn nogal van "wat de boer niet kent, vreet ie niet" dus veelal simpele / oerhollandse pot.
De warme sauzen zet ik er altijd los bij zodat er gecombineerd kan worden. Ik neem in elk geval satesaus, pepersaus, champignonsaus en wildsaus/bospaddestoelensaus.
Warme gerechten:
- Gemarineerde kip- en/of varkenshaassate
- Gehaktballetjes
- Kippenvleugeltjes/drumsticks
- Rollade
- Varkenshaas
- Kalkoen (een hele kalkoen of mooie kalkoendelen)
- Gebakken garnalen en/of zalmfilet
- Spareribs

Koud:
- Schaal met opgemaakte carpaccio
- Vlees / Vis / Huzaren / Aardappelsalade met garnituur.
- Plateau met vlees en vis
- Pastasalade
- Ham + meloen
- Fruitsalade
- Broodjes met roomboter, kruidenboter en div. tappenades
- Sla met diverse sausjes (zet ik er altijd los naast, dus zelf even aanmaken)

En dan nog wat dingetjes die ik straks nog tegenkom bij de slager of supermarkt, er is vast nog wel wat leuks te vinden

Veel succes alvast!
pi_63940825
Ik denk dat ik voor mijn etentje voor 11 op kerstavond ook een semibuffet ga doen. Alleen vind ik juist dat met een grote groep aan tafel zitten juist zo leuk. Dus ik overweeg om het buffet gewoon op tafel te serveren. Dus wel allerlei gerechtjes, omdat ik geen idee heb hoe ik in hemelsnaam 1 gerecht voor 11 mensen op tafel moet krijgen, compleet met bijgerechten, maar ja dan heb je eigenlijk weer hetzelfde probleem. Hoe krijg je dan alles weer op tijd op tafel. Ik wil er namelijk wel wat lekkere warme kerstgerechten bij doen. En dan zit er ook nog een vegatariër bij...

Hoe doen de doorgewinterde buffetbakkers dat? Steeds nieuwe gerechtjes op tafel erbij zetten? Of toch proberen alles in één keer op tafel te krijgen?
pi_63943764
Wij gaan op kerstavond een buffet krijgen bij mijn schoonouders, als het goed is mogen we zelf ook wat ideetjes aandragen daarom hier even een tvp.
pi_63945026
Wat ik zelf een ontzettend succes vind als voorgerecht (hoofgerecht zou ook kunnen), zijn rivierkreeftjes in knoflookolie !
Marineren met wat gesmolten kruidenboter, beetje gembersiroop en wat stemgember erdoor snijden, heel klein beetje sweet chili saus, heel heel heel klein beetje ketjap, olijfolie, beetje paprika en ui, flink wat teentjes knoflook en een paar rode pepertjes dan wat stokbrood erbij oeh, krijg er helemaal zin in
Langzaam opwarmen en klaar! (iig, mijn visboer verkoopt ze 'gaar' )

Ga ik bai zhe way koken voor de schoonfamilie, toch wat meer mensen dan waar ik normaal voor kook, maar moet lukken
pi_63945054
Oh oeps, buffet nou je kan het ook gewoon in een grote schaal kieperen natuurlijk!
pi_63949632
Bang voor ruimtegebrek op tafel?

Gebruik een behangtafel!

Mooi tafelkleed of doek erover om het te bedekken en je hebt plek!

geen etagère?

Geen probleem neem een stevige mok ( of pot) zet deze ondersteboven en plaats daar een bord op ( voila)

Herinneren julie nog de halve kool met aluminiumfolie met de sateprikkers kaas worst zilveruitje augurk nog?
Rijg sateprikkers vol met kerstomaatjes, stukje mozarella etc of maak stokjes met fruit ( staat heel denderend en neemt ook niet al te veel ruimte in)

Geen idee hoe je de boel warm moet serveren?

Doe het gewoon niet!

Zet een gourmetsetje neer of zo'n grillplaat en zet het vlees er rauw naast ( niet teveel natuurlijk je kan altijd weer aanvullen vannuit de koelkast)
Laat je gasten zelf lekker hun vleesje bakken.
Ik ben zelf in het bezit van zo'n bartafel ( of hangtafel geen idee hoe je dat noemt) daar zet ik de grillplaat op en daar staan de gasten lekker hun vlees te bakken. Barkrukjes erbij voor degenen die willen zitten.

Toetje? Koop gewoon lekker ijs of serveer koffie ( met likeurtje)
meestal hebben je gasten al zoveel gegeten dat ze echt geen trek hebben in iets zoets.
pi_64014966
quote:
Op donderdag 11 december 2008 19:25 schreef L-Kloon het volgende:
Hoe doen de doorgewinterde buffetbakkers dat? Steeds nieuwe gerechtjes op tafel erbij zetten? Of toch proberen alles in één keer op tafel te krijgen?
Ik vermoed dat je voornamelijk met het probleem zit om alles precies op tijd op tafel te krijgen zonder dat het afkoelt, of begrijp ik je nu verkeerd?
Een paar jaar geleden heb ik bij de Makro 3 sets (met daarin 3 bakken per set) warmhoudapparatuur gekocht. Je hebt au bain maries die je met warm water afvult, maar ik heb 3 electrische warmhouders gekocht. 't Is even een investering maar je hebt er echt jaren plezier van
pi_64018629
Dus: plan zoveel gerechten als je warm kunt houden. Of vraag rechauds aan je vrienden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 15 december 2008 @ 00:03:36 #14
163650 Greys
pi_64020018
Ik doe dus zelf altijd een grote rosbief erbij, waar ze plakjes van kunnen snijden.
En met Kerst een kalkoen er bij! En vergeet de cranberrysaus niet!

Oh wacht, dat had ik in dat topic van je linkje ook al geroepen
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 18 december 2008 @ 20:12:28 #15
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_64129535
tvp! Ik ga ook een buffet maken. Vooral omdat ik kleinbehuisd ben. Ik zie al goede ideeen, die ik ook al had bedacht. Zelf denk ik dan om aan te vullen nog aan een quiche. Zet hem warm neer en als-ie afkoelt is het ook niet erg. Ik zet er ook een kaasplank bij met Frans brood en dadelcompote. Voor de liefhebber wil ik een cheesecake maken! Er is 1 nadeel, het is morgen al En ik heb nog niets gedaan. Maar ja, ik had het heel druk op mijn werk, ik ben elke dag laat thuis, en na mijn werk vaak ook nog afspraken. Morgen wordt het dus aanpoten. Om een uur of 12 naar de Makro en daarna de keuken maar in. Wish me luck!
pi_64129760
Als je af en toe iets in buffetvorm wil serveren zou ik gewoon twee of drie chaving dishes aanschaffen. Zijn ongeveer 30 euro per stuk en je hebt er jaren plezier van. Gewoon wat water er onderin en potjes brandpasta eronder.
Ik zie al veel lekkere tips voor warme gerechten. Een vers gemaakte lasagne is altijd ook erg
  donderdag 18 december 2008 @ 20:24:49 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_64129858
quote:
Op donderdag 18 december 2008 20:20 schreef Hork het volgende:
Als je af en toe iets in buffetvorm wil serveren zou ik gewoon twee of drie chaving dishes aanschaffen. Zijn ongeveer 30 euro per stuk en je hebt er jaren plezier van. Gewoon wat water er onderin en potjes brandpasta eronder.
Ik zie al veel lekkere tips voor warme gerechten. Een vers gemaakte lasagne is altijd ook erg
Lasagne is ook een goed idee!
Maar als k dat maak, krijg ik naar mijn gevoel wel een allegaartje. Het zou ook leuk zijn om een buffet te maken met een thema. Italiaans, of Spaans, of 'kerst'. Ik vind dat wel moeilijk; ik ben niet zo crea als het erop aankomt om smaken te combineren en/of op elkaar af te stemmen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')