1. Judy Wexler-Dreams & shadows
Deze plaat heeft het helemaal voor mij. Beter ben ik dit jaar niet tegengekomen. Zo ontiegelijk muzikaal hoor je ze zelden. Vanaf de eerste noot, die trompetsolo zit ik gevangen in deze muziek. Prachtige stem, sessiemuzikanten die stuk voor stuk klasbakken zijn, goede productie en het swingt vanaf de eerste noot de pan uit. Zeer lenige stem luister bijvoorbeeld naar Love in Vain of Pent up house en je begrijpt wat ik bedoel.
2. Jose James-The dreamer
Een meesterwerk. Een plaat die niet gaat vervelen. Het is van die heerlijke jazz/soul of hoe je het ook wil noemen, achteloos gezongen met topmuzikanten die het zaakje prachtig inkleuren. Ik ga me altijd relaxter voelen als ik hier naar luister. Paar covers, maar de meeste nummers zijn zelf geschreven. Muziek voor op de bank met je vriendin.
3. The OaKs- Songs for Waiting
Het leukste indieplaatje van 2008.. Met de beste track van 2008 genaamd Masood. De band heeft heel duidelijk een eigen sound en dus niet die dertien in een dozijn indie sound die mij zo ontzettend het strot uit is gaan hangen. Hele goede drumpartijen en veel fraaie percussiewerk. Hopelijk hebben ze inmiddels een platen contract. Met hun originele muziek en prima teksten verdienen ze dat!
4. Our Brother the native- make amends for we are merely vessels
Beklijvend, broeierig, sfeervol, donker zijn zo de eerste paar woorden die in mij op komen als ik aan deze plaat denk. Denk aan GYBE. De tracks zijn lang met gemiddeld bijna 10 minuten. De piano die je (vrjiwel) constant hoort is het enige wat houvast geeft, verder waaiert het alle kanten van het muzikale spectrum uit. Het beklijft en dat doet dit soort muziek bij mij zelden.
5. Star Anna- Crooked Path
Heel veel naar geluisterd en dus hoog in de lijst. Veel oprechte woede en eenzaamheid. Zo smaakvol als de cd klinkt zo wanstaltig is de hoes maar wat maakt dat uit als je zo’n prachtig eenzaam meesterwerkje maakt. Hele grote aanrader voor fans van Lucinda Williams. Een groot talent waarvan we hopelijk nog veel gaan horen. Jammer dat ze niet de aandacht krijgt die ze verdient maar winkelen bij CD Baby is blijkbaar niet overal populair.
6. Dafnis Prieto Sextet -taking the Soul for a Walk
Ook een cd die voorzover ik weet alleen bij CD Baby is te krijgen. Heb de man voor het eerst gezien op North Sea Jazz. Met een andere band, dat wel, maar hij viel door zijn geniale spel zo op dat ik graag wilde kennis maken met het solowerk, begreep in Rotterdam al dat dat ook zeer de moeite waard was. Cubaanse latin. Creatief en dansbaar. Heerlijke zomer muziek voor bij de barbecue.
7. Anathallo - Canopy Glow
Pas in 2009 echt ontdekt, nou ja eind 2008 maar pas in 2009 de cd gekocht, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Je moet er wel tegen kunnen, het ligt in het straatje van Shearwater meets Sufjan Stevens. Pretentieuze muziek. Veel belletjes en veel strijkarrangementen. Veel wendingen/maatsoortwisselingen en ook bijzonder: echt zwakke nummers staan er niet op.
8. Justin Rutledge - Man Descending
In het begin vond ik er geen bal aan. Het kabbelde en duurde maar voort. Totdat na een luisterbeurt of 5 het kwartje wel viel. Een hele rustige plaat die gewoon moet groeien. De fluisterzachte stem en dito begeleiding maken grote indruk. De grote Svjatoslav Richter zei het lang geleden al : pp komt bij het publiek het hardste aan. Een waarheid als een koe. Aan hem moest ik dan ook vaak denken als ik deze cd weer eens opzette.
9. Ezra furman & the harpoons-Inside the Human Body
Opnieuw halen ze mijn top 10. Deze plaat is net een tikkeltje minder dan de vorige. Nog steeds klinkt het rauw en zeer emotioneel, hij zingt met een ietwat nassale stem en het gaat vanaf noot 1 door merg en been. Hele mooi plaat, rauw en echt, maar toch niet het meesterwerk waar ik op gehoopt had.
10. Rue Royale - Rue Royale
In het ‘herfstplatengenre’ de topper van 2008. Beter dan Bon Iver die tot mythische proporties werd gehyped. Zacht, breekbaar en zeer melodieus. Ideale muziek voor als ik op zaterdag naar mijn ouders reis. Niet geschikt als er brallerige studenten in de buurt zitten, daarvoor is het te zacht en te liefelijk. Een aanrader voor liefhebbers van Elliot Smith en Sufjan Stevens. Kippenvelmuziek.
11. Mugison - Mugiboogie
Mengeling van blues, rock, metal? in elk geval zit het er niet ver vandaan, een mengeling van allerlei stijlen die worden gemixt. En Wat een grafstem! Tom Waits komt onmiddelijjk in je op als je dit hoort, maar toch het is heel anders. Mooiste hoes ontwerp van 2008, geen twijfel over mogelijk. Dit begrijp je overigens alleen als je de cd hebt, zoiets aparts heb ik nog nooit gezien.
12. Shearwater - Rook
Veel naar geluisterd, de uithalen van de vocalen zijn prachtig en Okkervil River is veel minder spannend, veel minder leuk om naar te luisteren dan dit!
13. Eliza Carthy-Dreams of breathing underwater
Mooie plaat, veel invloeden, maar vind het niet zo afwijken van het vorige werk, integenstelling tot veel recensenten. Ja er klinkt een electronische gitaar in 1 nummer, maar is dat nou zo wereldschokkend? Rustige folk met heel af en toe wat kleine uitstapjes naar wereldmuziek, maar niet het meesterwerk wat de BBC er inzag. Wel een van de beste folkplaten van dit jaar dat absoluut wel.
14. Todd Sickafoose-Tiny Resistors
Er komt geen goede muziek meer uit en vernieuwend is het al helemaal niet. Je hoort het vaak. Helemaal onwaar is het niet. Veel gitaarbandjes zijn volstrekt inwisselbaar, ik hoor geen enkel verschil. Misschien is de Rock en Roll inderdaad dood. Maar dit is typisch zo’n cd met een unieke sound. Een jazz cd met een vleugje indie/folk. Sfeervol, onafhankelijk, aparte maatsoorten en intelligent zijn de kernwoorden van deze cd.
15. Fern Knight-Fern knight
Een cd waaraan ik in het begin best aan moest wennen. Kortweg Psychedelische folk maar deze muziek waaiert alle kanten uit. Ontdekt dankzij die ‘rare’ verkoper van de Magic Buzz. Mensen die wel eens in Groningen cd’s kopen weten wie ik bedoel. Lange uitgesponnen songs met rare teksten gegoten in die herkenbare Espers style.
16. The Roy Hargrove Quintet - Earfood
Prachtige Jazz cd van een geniale trompettist. Het lijkt allemaal vanzelf te gaan en luistert makkelijk weg. Prima jazz cd voor in de trein. Op North Sea Jazz viel hij mij een beetje tegen, maar dit is een erg sterke plaat. Zou hem graag nog eens horen met Vinnie op drums.
17. Society of imaginary friends – sadness is a bridge to love
Experimenteel is deze plaat zeker. Heel in de verte een snufje Joanne Newsom maar dan toch wel 180 graden anders. Meer avant garde en minder folk zo zou je het kunnen samenvatten. Zeer unieke sound. Zeer experimenteel. Kan mij voorstellen dat mensen er niet tegen kunnen. Zelf vind ik het een plaatje wat heerlijk over de muzikale grenzen heengaat. Niet elk experiment is even geslaagd maar het is zeker een unieke plaat.
18. Gregory and the Hawk - Moenie and Kitchi
“deserving of your full attention” Als een van mijn favoriete sites dit meldt dan moet ik hem gewoon plukken van het net. Geen spijt van gekregen. Heeft wel iets weg van Cocorosie. Maar dan wel mooi want Cocorosie dat gekunstelde gedoe is niet aan mij besteed. Een gedurfde plaat is dit zeker, jammer dat er een aantal brave popnummers opstaan van om en nabij de 3 minuten. En afgaande op een review worden juist die nummers als single uitgebracht. WHY?! om maar met wijlen Ischa Meijer te spreken. Vergeet de popnummers en geniet van de durf en experimenten die zijn er meer dan voldoende!
19. Paulusma – iRecord
Als ik als hater van Nederlandse bands het mooi vindt zegt dat toch wel wat. Stories of love hoe vaak zal ik dat nummer gedraaid hebben? En dan blijven er nog veel prijsnummers over. Door het effect lijkt het af en toe net Fleet Foxes maar dan akoestisch. Weet iemand nog albums van deze man die aan te raden zijn?
20. Esperanza Spalding-Esperanza
Een wonderkind pur sang. Natuurlijk hoor je direct waarom zij op zeer jonge leeftijd op het beste constervatorium van de wereld afstudeerde. Het probleem: te enthousiast en het niveau is niet constant. Complimenten voor het cellospel dat is vreselijk briljant en dat zijn de momenten waarop je kunt horen waarom zij zo jong en met zulke geniale cijfers afstudeerde. Unaniem erkend als 1 van de grootste muzikale (jazz)talenten van de wereld, zie Jazztimes. Nu nog de belofte inlossen. Dan komt de nieuwe Kind of blue vanzelf.
21. Liz Durrett - Outside Our Gates
Erg mooie stem. Instant verliefdheid. De mannelijke liefhebber van mooie vrouwenstemmen kent het gevoel waarschijnlijk wel. Droompop is denk ik de beste omschrijving. Oom Vic Chesnutt doet trouwens ook mee. Vaak vind ik strijkers maar kitsch buiten de klassieke muziek om. Hier voegt het wat toe. Sfeervolle plaat.
22. Billy Bragg-Mr. Love & Justice
Ik moet een bekentenis doen: ik ken hem pas sinds dit jaar, terwijl hij niet ver van mijn voorkeuren afstaat. Goede plaat, maar weinig liedjes die als je hem lang niet beluisterd echt beklijven. Moet maar eens naar ouder werk op zoek gaan.
23. Ane Brun - Changing of the Seasons
Een zeer emotionele depressieve plaat. Het viborato is duidelijk aanwezig, net als de strijkers en die prachtige breekbare stem. Ideale herfstmuziek. De mindere nummers neem ik bij zo veel moois graag voor lief. Niet over de hele linie sterk, soms ietwat saai, maar veel mooie breekbare liedjes maken het voor mij weer goed.
24. Ray Lamontagne – Gossip in the train
Till the Sun Turns Back (de voorganger) is al jaren een heerlijke herfstplaat die ik graag draai. Met deze plaat heb ik nog steeds moeite. Ik hou om maar met Johan Derksen te spreken van muziek waarbij je de ramen dicht moet doen anders ga je springen. Dit is mij te vrolijk. Zijn stem is en blijft prachtig. Verder doet het mij gewoon te weinig om hoger te eindigen. Kindamuzik ‘ bij ons is elke plaat een meestwerk anders sturen ze ons niets meer toe’ had het over een genie. Ik heb het liever over een gemiste kans.
25. james Yorkston-When The Haar Rolls In
Deze plaat mist uiteindelijk toch de energie van de vorige platen. Niettemin een plaat die uitblinkt in desolaatheid, rust, breekbaarheid. Een groeiplaat, het duurt even voordat je het gaat waarderen. En leuk dat er zoveel bekenden meedoen
26. Sun kil moon- April
Lange winternummers van een man die ik dit jaar pas heb leren kennen. Vind zijn oudere werk overigens minder dan dit werk, ben dus op het juiste moment ingestapt. Die stem grijpt je naar de keel, het is zo persoonlijk (althans zo voelt het) dat het bijna pijnlijk wordt om naar te luisteren. Zeer mooie gevoelige plaat!
27. Peter Bradley Adams - Leavetaking
Een onbekend plaatje. Binnen het folkgenre een aanrader. Rustige akoestische folk met een warme stem, dat is denk ik de beste omschrijving. Typisch geval van een vergeten plaat. Jammer.
28. TV on the Radio-Dear Science
Een bevestiging van hun klasse. Niet afwijkend van hun voorganger uit 2006 en heel eerlijk ook iets minder dan de voorganger maar toch een erg fraaie plaat. Vernieuwend is het allemaal niet, andere wegen worden niet ingeslagen maar goed is het zeker wel!
29. Jeremy's- Oh Yeah Aha Oh
Omdat ze uit mijn geboortestad komen en ik een aantal bandleden vroeger dagelijks op school tegenkwam vond ik het gewoon leuk om ze erin te zetten. Vrolijke punkrock zonder pretenties. Tussen No Doubt en Greenday in. Leuk dat ze nationale aandacht hebben gehad in bijvoorbeeld de Oor.
30. Glasvegas-Glasvegas
Stadionrock. Zo zou ik deze muziek willen omschrijven. Misschien zit het wel tegen kitsch aan, zo te horen schuwen ze het grote gebaar niet. Of dat ook uit de teksten blijkt weet ik niet, heb me daar niet in verdiept. Geen plaat die ik zou kopen absoluut niet. Te clichématig. Maar wel lekker in de trein. Ook in de stampvolle trein van 15.44 uur (na 15.30 binnen = staan) vertrekkend vanuit het Groninger land op vrijdag kun je deze muziek prima horen zonder de Ipod hard te moeten zetten.
31. Silver Summit-Silver summit
Plaat die lijkt op die van Fern Knight. Droompop, folk, melancholiek en donker zijn de woorden die in mij op komen. Zitten hele leuke nummers tussen maar af en toe trek ik het gewoon niet. Haat liefde verhouding. Soms heel mooi maar soms vraag ik me af waar ik naar zit te luisteren.
32. Berry - Mademoiselle
Ik versta er geen zak van dat vooropgesteld. Mijn Frans is net zo goed als mijn Arabisch. Maar zij klinkt zo ontzettend lief dat het er gewoon in moest. Heel bijzonder is het eigenlijk niet. Moest mezelf in bescherming nemen om het niet ten onrechte veel hoger te zetten. Zo goed is het namelijk niet.Veel zaadnummers. Veel te glad ook. Radio 2 muziek voor tijdens de tour de france. Allemaal waar. Maar wat klinkt ze lief! Ik word verliefd!
33. The Tallest Man On Earth - Shallow Grave
34. The Dodos – Visiter
35. Kara Grainger-Grand and green river
36. Lucinda Williams - Little Honey
37. Timesbold - Ill Seen Ill Sung
38. Woodpigeon – Songbook
39. The Felice Brothers - The Felice Brothers
40. Get Well Soon- Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon
41. Jóhann Jóhannsson- Fordlandia (hoort hoger te staan maar heb de cd niet ontvangen wordt telkens uitgesteld daar baal ik van, dan maar nummer 41 )
[ Bericht 0% gewijzigd door GeorgKacher op 11-01-2009 13:44:51 ]