Kom een dagje buurten, en mijn wederhelftquote:Op dinsdag 9 december 2008 21:28 schreef ijsmeis het volgende:
Ik zou me eens verdiepen in het stukje omzetbelasting. Da's een lastige bij een stichting namelijk.
quote:Op dinsdag 9 december 2008 22:06 schreef lipje het volgende:
[..]
Kom een dagje buurten, en mijn wederhelftkletst je oren van je kop over belastingen
Ook als er geen winstoogmerk is?quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:28 schreef ijsmeis het volgende:
Ik zou me eens verdiepen in het stukje omzetbelasting. Da's een lastige bij een stichting namelijk.
Altijd goed om te wetenquote:Op dinsdag 9 december 2008 22:06 schreef lipje het volgende:
[..]
Kom een dagje buurten, en mijn wederhelftkletst je oren van je kop over belastingen
Ja! das ook nog een punt. Toen mijn ex en ik een vofje opzetten, deed de bank nogal moeilijk over het openen van een rekening. Omdat mijn ex haar decolleté in de strijd gooide, en het bankmannetje een stripliefhebber was (ging om een uitgeverij voor stripboeken), is het uiteindleijk toch gelukt. Maar doet een bank nu in tijden van crisis niet heel erg moeilijk over het openen wan een rekening door een relatief kleine stichting?quote:Op dinsdag 9 december 2008 22:10 schreef ijsmeis het volgende:
[..]![]()
.
Kom een dagje buurten en ik vertel je alles over het openen van een rekening![]()
.
Koop een 205 sedan en ik kom een dagje bij je buurten.quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:17 schreef GizartFRL het volgende:
Kom een dagje buurten en ik vertel je alles over de 205.
Correct me if i'm wrong, maar ik geloof dat stichtingen wel degelijk winst mogen maken, doch dat er een uitkeringsverbod van deze gelden naar de donateurs ('leden' bij een vereniging) geldt. M.a.w.: winst maken mag, het gaat erom wat je als stichting mee doet.quote:Op woensdag 10 december 2008 03:01 schreef paladin het volgende:
Definieer het doel van je stichting goed, maak geen winst (Dat is volgens mij een kenmerk van stichtingen) door toekomende winst in het doel van de stichting te steken. Zorg dat je netjes je bestuursvorm en verplichtingen op orde hebt.
Een stichting (of vereniging) mag inderdaad winst maken, de winst is ook belast met vennootschapsbelasting (indien en voor zover zij een onderneming drijven). Een uitkeringsverbod is er bij mijn weten niet, maar de uitkeringen zijn altijd belast bij de ontvanger (met successierecht of inkomstenbelasting), en in het slechtste geval (gift) niet aftrekbaar bij de stichting/vereniging.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:26 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Correct me if i'm wrong, maar ik geloof dat stichtingen wel degelijk winst mogen maken, doch dat er een uitkeringsverbod van deze gelden naar de donateurs ('leden' bij een vereniging) geldt. M.a.w.: winst maken mag, het gaat erom wat je als stichting mee doet.
Niet met een bank zoals Bizner waar geen ondernemingsplan nodig is. Bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Ja! das ook nog een punt. Toen mijn ex en ik een vofje opzetten, deed de bank nogal moeilijk over het openen van een rekening. Omdat mijn ex haar decolleté in de strijd gooide, en het bankmannetje een stripliefhebber was (ging om een uitgeverij voor stripboeken), is het uiteindleijk toch gelukt. Maar doet een bank nu in tijden van crisis niet heel erg moeilijk over het openen wan een rekening door een relatief kleine stichting?
Een stichting kent wel degelijk een algemeen uitkeringsverbod.quote:Op woensdag 10 december 2008 11:44 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een stichting (of vereniging) mag inderdaad winst maken, de winst is ook belast met vennootschapsbelasting (indien en voor zover zij een onderneming drijven). Een uitkeringsverbod is er bij mijn weten niet, maar de uitkeringen zijn altijd belast bij de ontvanger (met successierecht of inkomstenbelasting), en in het slechtste geval (gift) niet aftrekbaar bij de stichting/vereniging.
Een Stichting Administratiekantoor (STAK, dit gebruikt men voor het certificeren van aandelen) doet anders wel degelijk uitkeringen. Alle dividenden die de STAK ontvangt moet ze direct doorstorten aan de certificaathouders. Dus nee, volgens mij is er geen wettelijk algemeen uitkeringsverbod.quote:Op donderdag 11 december 2008 00:16 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Een stichting kent wel degelijk een algemeen uitkeringsverbod.
Nee, dat staat er niet, de stichting mag dit niet als doel hebben.quote:Een stichting mag slechts uitkeringen doen aan derden als deze uitkeringen een ideele of sociale strekking hebben.
Klopt! Helemaal overheen gelezenquote:Op donderdag 11 december 2008 08:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een Stichting Administratiekantoor (STAK, dit gebruikt men voor het certificeren van aandelen) doet anders wel degelijk uitkeringen. Alle dividenden die de STAK ontvangt moet ze direct doorstorten aan de certificaathouders. Dus nee, volgens mij is er geen wettelijk algemeen uitkeringsverbod.
[..]
Nee, dat staat er niet, de stichting mag dit niet als doel hebben.
Meestal is het doel "Het op eigen naam verkrijgen en houden van aandelen", of iets van die strekking.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Klopt! Helemaal overheen gelezen
Offtopic:
Hoe doen ze dat dan met zo'n STAK? Is het doel van de STAK niet het uitkeren van de dividenden? Of hebben zij als doelomschrijving dat zij slechts de belangen behartigen van de certificaathouders?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat de civielrechtelijke consequenties zijn van handelingen die in strijd zijn met de statuten.quote:Even terzijde: Het is dan wel een uitkeringsverbod m.b.t. het doel van de stichting. Daarbij lijkt het mij dat men voornamelijk naar de statutaire doelomschrijving kijkt, maar dat bij afwijkend gedrag het echte doel waarnaar wordt gehandeld wordt aangehouden?
Gaat een bank niet pas moeilijk doen als je krediet wil (rood staan)? Toen ik nog een VOF had haalden ze ons met open armen binnen. Geen krediet nodig en wel cash op de rekeningquote:Op dinsdag 9 december 2008 23:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Toen mijn ex en ik een vofje opzetten, deed de bank nogal moeilijk over het openen van een rekening. Omdat mijn ex haar decolleté in de strijd gooide, en het bankmannetje een stripliefhebber was (ging om een uitgeverij voor stripboeken), is het uiteindleijk toch gelukt. Maar doet een bank nu in tijden van crisis niet heel erg moeilijk over het openen wan een rekening door een relatief kleine stichting?
Ik hoop het, heb geen belang bij (hoog) krediet.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:24 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Gaat een bank niet pas moeilijk doen als je krediet wil (rood staan)? Toen ik nog een VOF had haalden ze ons met open armen binnen. Geen krediet nodig en wel cash op de rekening
Misschien kan je van alle bestuursleden een schriftelijke volmacht krijgen, zodat jij namens hen kan tekenen? Misschien kan ook iedereen een volmacht aan de notaris geven. Dan hoeft er helemaal niemand aanwezig te zijn.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb inmiddels bij enkele notarissen een offerte aangevraagd (inderdaad enorm grote verschillen in hun prijzen!)
In één van de offertes word gemeld dat het hele bestuur aanwezig moet zijn bij de oprichting, is dat normaal?Zou voor ons niet zo handig zijn met 2 Friezen, een Utrechter en een Limburger in het bestuur
Volgens mij moet er in het kader van één of andere wet dan wel een accountant of advocaat (of andere notaris) zijn die kan verklaren dat je bestaat en bent wie je zegt dat je bent. Of zit ik er nu helemaal naast? Je kan niet zomaar een kopie paspoort sturen, waarna die persoon in de stukken komt volgens mij.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:13 schreef Cottleston-Pie het volgende:
Misschien kan je van alle bestuursleden een schriftelijke volmacht krijgen, zodat jij namens hen kan tekenen? Misschien kan ook iedereen een volmacht aan de notaris geven. Dan hoeft er helemaal niemand aanwezig te zijn.
Maar hun namen kunnen dan niet voorkomen in de akte als mede-oprichters volgens mij, aangezien de notaris geen flauw idee heeft of ze wel bestaan.quote:Op woensdag 17 december 2008 20:36 schreef Maharbal het volgende:
De notaris moet controleren wat de identiteit is van de persoon die de akte van oprichting tekent. Als hij verder een schriftelijke volmacht heeft van de andere personen die er horen bij te zijn, is dat doorgaans voldoende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |