abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63851626
Gisteren heb ik een bakje filet american gekocht, maar heb het toen niet helemaal opgemaakt. Nu staat dat hier vandaag nog en ik twijfel of ik het nog kan eten.

Ik vermoed zelf dat dat nog wel kan, maar vraag het voor de zekerheid toch even hier, omdat ik niet morgen ziek in bed wil liggen en dan zegt iedereen 'had je het maar gevraagd!'.

Wat zegt de kenner?

of ?
pi_63851748
kan je nog prima eten zolang het maar geen gekke kleurtjes vertoont of zure vieze geur verspreidt

doe het al jaren zo en leef nog steeds
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_63851755
Dag of 2 kan je het wel bewaren, mits het in de koelkast is bewaard
pi_63851766
Als je het in de koelkast hebt bewaard, is het prima te eten hoor...
pi_63851818
Ookal ligt er een laagje rood sap op en issie helemaal warm omdattie niet gekoeld is kan je hem nog wel eten... is misschien alleen wat minder lekker
Wel ff die zooi eraf gieten
Gouwe tande zijn toch geen echte tande!
*Tot onze grooste spijt is de cursus omgaan met teleurstellingen afgelast.*
  maandag 8 december 2008 @ 15:21:44 #6
160693 Me.
"Normale" user
pi_63852312
Die bakjes staan hier rustig 4-5 dagen in de koelkast... is goed voor je weerstand joh
Not guilty by reason of insanity
pi_63852375
de kenner zegt: de vraag stellen is het antwoord weten
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63852410
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:21 schreef Me. het volgende:
Die bakjes staan hier rustig 4-5 dagen in de koelkast... is goed voor je weerstand joh
begin je dag zo met filet ameripaddo
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63852899
Jaren geleden in de zomer een keer in de zon laten staan een halve dag, komt er zo'n irritante gast die ook mee op vakantie was via via oww filet american effe op eten (hij vrat alles op en kocht niks) zout peper. Hehe 30 minuten later hij rennen naar de WC en schijten dat die er bij neerviel haha prachtig!
  maandag 8 december 2008 @ 15:45:59 #10
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_63853017
Filet Americain Geen nuttige toevoeging maartoch
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_63858356
Er staat toch een houdsbaarheidsdatum op . Wel in de koelkast natuurlijk .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63869463
quote:
Op maandag 8 december 2008 19:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er staat toch een houdsbaarheidsdatum op . Wel in de koelkast natuurlijk .
Ja die houdbaarheidsdatum zegt toch niets als het bakje al open is?

Anyway, ik neem NOOIT risico met filet american (maar goed, ik drink ook geen melk die een dag over de datum is maar nog prima ruikt). Kopen en dezelfde dag opeten. Anders weggooien.

(als je ooit eenmaal voedselvergiftiging hebt gehad wordt je vanzelf zo paranoide).
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_63870263
dat is idd wel erg paranoide, melk kun je rustig blijven drinken tot het niet meer lekker ruikt / proeft.
dat is het verschil tussen 'tenminste houdbaar tot' en 'te gebruiken tot' dati.

vleeswaren, en dan met name die met rauwvlees zijn erg gevoelig voor bederf.
filet american en rosbief eet ik rustig een dag later nog, maar weet dan wel dat het nauwelijks uit de koelkast is geweest en hygiënisch is behandeld (schoon mes etc)
er zit overigens grote verschillen tussen de houdbaarheidstermijnen van de verschillende vleeswaren.

om terug te komen op je vraag: wil je zeker weten niet ziek worden niet meer eten (indien het te lang uit de koelkast is geweest)
pi_63872305
Hangt er ook wat vanaf waar het weg komt, als het bij een goede/echte slager wegkomt is het wat kwetsbaarder, aangezien die er geen conserveermiddel etc doorheen doet zoals bij de supermarkt Maar een paar dagen moet kunnen, tenminste dat zeggen mijn oom en neef, die beide slager zijn. Let even op vocht en de geur inderdaad, en eventueel verkleuring binnen in het product. Een beetje dof/donker kan nog wel, al zal het wat minder gaan smaken, maar zodra het een wat groenere tint (nee geen gifgroen oid.) gaat krijgen kan je beter maar geen risico meer nemen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 9 december 2008 @ 10:37:30 #15
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_63872516
Een dag of twee moet altijd kunnen. En verder even je zintuigen vertrouwen: ruikt het niet goed of ziet 't er niet goed uit, dan gewoon wegtiefen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_63921151
Heerlijk, filet americain!
Langer dan twee dagen staat het hier niet in de koelkast. Na twee dagen begint het te verkleuren en komt er een laagje water in. Voor mij een teken om het weg te doen, wil geen risico lopen. Ookal is het in andermans ogen misschien een overdreven (re)actie.
Koop ook altijd de kleine bakje bij de AH, die gaan tenminste in 1 of 2 keer op.
pi_63924918
quote:
Op woensdag 10 december 2008 23:44 schreef Poezebeest het volgende:
Heerlijk, filet americain!
Langer dan twee dagen staat het hier niet in de koelkast. Na twee dagen begint het te verkleuren en komt er een laagje water in. Voor mij een teken om het weg te doen, wil geen risico lopen. Ookal is het in andermans ogen misschien een overdreven (re)actie.
Koop ook altijd de kleine bakje bij de AH, die gaan tenminste in 1 of 2 keer op.
Sinds mijn vriendin echte heeft gegeten van een goede slager, eet ze dat spul van de AH niet meer.. Smaakt veel te chemisch...
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63933004
Hmm, die van de AH vreet ik na een week en in de koelkast nog wel. Nooit last van gehad. Zooi staat zo stijf van de conserveermiddelen......
pi_63933582
Hij is idd niet te vergelijken met die van de slager, maar ik vind deze ook lekker en het is gemakkelijk in die kleine verpakking.
pi_63940656
Vorig jaar voor het laatst filet american gegeten bij een franse broodjeszaak (je weet wel; die ene...). Hadden zij ook maar even geinformeerd naar de houdbaarheidsdatum, want heb er een vreselijke voedselvergiftiging door opgelopen. Het kwam er aan alle kanten uit...heb sindsdien een filet american trauma en afkeer!! BAH!!

Maar, eet smakelijk hoor!!
Never run faster than your guardian angel can fly
pi_63951091
Ik heb 'm nog gewoon gegeten en heb er niets aan overgehouden, dus het viel allemaal wel mee.

Verder kan ik me het verhaal van Citroenschilletje wel voorstellen, ik heb ooit een voedselvergiftiging gehad door het eten van bedorven aardappelsalade en sindsdien neem ik geen risico's meer.
pi_63952116
De Filet Americain van een collega

In de nachtdienst gisteren bijna vol bakje tussen 1:00 en 7:00 buiten de koelkast bewaard. Mee naar huis genomen en ik neem aan daar in de koelkast gezet. Zeker 8-9 uur (incl. heenreis) buiten de koelkast bewaard.

Vannacht wederom zelfde bakje filet americain mee en hij heeft er van gegeten! Bakje staat nu al sinds ik begonnen ben om 23:00 buiten de koelkast. Het is nu half 6 en ik verwacht niet dat het bakje nog in de koelkast gaat.

Inmiddels is het vlees bruin met een laagje water.

Ben benieuwd of hij dat ook nog gaat opeten

Hij loopt nog wel rond
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63960905
We willen natuurlijk wel een update hè!
pi_79274350
Misschien beetje laat maar ik eet een AH bakje ook nog wel leeg na 4 dagen (dan staat het wel continue in de koelkast).
als ik op korte termijn nix merk (ziek ofzo) dan kan het toch verder niet slecht zijn?
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:07:41 #25
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79274453
Inderdaad.
  donderdag 18 maart 2010 @ 09:00:22 #26
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_79283827
Ik bewaar het altijd in de koelkast en gooi het een dag voor datum weg mocht het niet op zijn. Maar als het er funky uit gat zien of ruiken neem ik geen risico.
0 topics op naam. 14.gif
pi_79284061
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:05 schreef The-Puck het volgende:
Misschien beetje laat maar ik eet een AH bakje ook nog wel leeg na 4 dagen (dan staat het wel continue in de koelkast).
als ik op korte termijn nix merk (ziek ofzo) dan kan het toch verder niet slecht zijn?
Voedselvergiftiging komt inderdaad erg snel opzetten, en is ook met een dag of 2 wel weer over bij gezonde mensen.. Sowieso is wat verkleuring normaal bij vlees, daar val je niet meteen van om..
pi_79316356
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 10:29 schreef fruityloop het volgende:
Hangt er ook wat vanaf waar het weg komt, als het bij een goede/echte slager wegkomt is het wat kwetsbaarder, aangezien die er geen conserveermiddel etc doorheen doet zoals bij de supermarkt Maar een paar dagen moet kunnen, tenminste dat zeggen mijn oom en neef, die beide slager zijn. Let even op vocht en de geur inderdaad, en eventueel verkleuring binnen in het product. Een beetje dof/donker kan nog wel, al zal het wat minder gaan smaken, maar zodra het een wat groenere tint (nee geen gifgroen oid.) gaat krijgen kan je beter maar geen risico meer nemen.
Reken maar dat de slager een kruidenmix/saus gebruikt die bij dezelfde leveancier vandaan komt als die van de supermarkt. Hoogstens gebruikt de slager net wat beter vlees........

Anyway, FIlet americain uit de winkel is zuur en meestal zit en nog wat conserveringsmiddel in. Makkelijk 2-3 dagen houdbaar na openen. Zelfgemaakte filet americain is ook wel zuur, maar moet je ivm het rauwe ei toch direct opeten...
Whatever...
pi_79325723
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Reken maar dat de slager een kruidenmix/saus gebruikt die bij dezelfde leveancier vandaan komt als die van de supermarkt. Hoogstens gebruikt de slager net wat beter vlees........

Anyway, FIlet americain uit de winkel is zuur en meestal zit en nog wat conserveringsmiddel in. Makkelijk 2-3 dagen houdbaar na openen. Zelfgemaakte filet americain is ook wel zuur, maar moet je ivm het rauwe ei toch direct opeten...
Een echte slager gebruikt hooguit wat kruiden, en zeker geen saus.. Zeker als het gaat om wat mensen op toastjes smeren. Meerdere ingrediënten zie je wel als het als een afzonderlijjk gerecht geserveerd wordt in een restaurant, maar dan heet het volgens mij steak tartare.

Mijn neef de slager mengt zijn vleeskruiden zelf, op basis van losse kruiden. Volgens mij zelfs nog naar recept van onze opa. En zijn vlees is echt wel wat beter dan wat er bij de supermarkten gebruikt wordt, daar schieten ze het vlees volgens mij met een kanon van de koe af, wat een drama. Sowieso is de industriële filet américain veel vetter, en zorgen ze dat er lekker veel water in zit.
pi_79326193
Het is rauw vlees, ik zou het gewoon weggooien, wil het risico niet lopen als het al open is, voor die ene euro. Maar volgens mij is het na een dag nog wel te eten .
pi_79328306
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 09:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Een echte slager gebruikt hooguit wat kruiden, en zeker geen saus.. Zeker als het gaat om wat mensen op toastjes smeren. Meerdere ingrediënten zie je wel als het als een afzonderlijjk gerecht geserveerd wordt in een restaurant, maar dan heet het volgens mij steak tartare.

Mijn neef de slager mengt zijn vleeskruiden zelf, op basis van losse kruiden. Volgens mij zelfs nog naar recept van onze opa. En zijn vlees is echt wel wat beter dan wat er bij de supermarkten gebruikt wordt, daar schieten ze het vlees volgens mij met een kanon van de koe af, wat een drama. Sowieso is de industriële filet américain veel vetter, en zorgen ze dat er lekker veel water in zit.
Jouw neef is dan één van de weinigen. Want filet americainsaus is een goed verkopend product bij de kruidenboeren. Het is gewoon een soort van mayonaise met veel zout en kruiden. Veel water wordt er niet toegevoegd, 10% olie wel...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')