abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63815990
Hmmm ik kon zo 1 2 3 niet een specifiek topic voor vragen over piano/keyboard vinden dus vandaar dit topic maar even.

Na het horen van een klasgenoot met het bekende stuk van amelie heeft het mij enorm gemotiveerd om ook te beginnen met spelen. Gezien het studentenleven ben ik begonnen met een 61 toetsentellend keyboard om zo maar eerst eens noten te gaan oefenen / spelen etc. Het moge duidelijk zijn dat ik in de beginfase zit en het mij zelf aan wil leren om zo over hopelijk een aantal maanden amelie - competine te kunnen spelen.

Noten lezen gaat inmiddels al redelijk en met 1 hand spelen gaat nu wel goed. Ik kan alleen nog niet met 2 handen spelen dus los van elkaar als het ware, tja zal wel een bepaalde routine moeten worden of iets. Maar ik zit met de volgende vraag eigenlijk (ik ben nog lang niet op dat niveau maar ik zie het veel en vraag het me dan toch af).

Bij veel liedjes zie je 2/3 balken, de bovenste vaak voor de zang, en de andere 2 voor je linkerhand (of ga ik hier al de fout in ). Hoe moet je het volgende nou spelen:

Op de "zang" balk heb je ook de akkoorden staan. Is het de bedoeling dat je dan de keus maakt om de zang te doen en met links te ondersteunen met de akkoorden, of dat je de zang doet en met links 1 van de onderste 2 balken? (of "hoor" je beide onderste balken te doen?)

Ik zie ook een G sleutel en een F sleutel. Is dat eigenlijk precies gelijk alleen dat de F sleutel 2 octaven lager ligt?

Als er nog verdere tips zijn met betrekking tot het oefenen, met name de hand-oog coordinatie en het onafhankelijk spelen van de handen hoor ik dat graag

Groeten,
Rene
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 7 december 2008 @ 00:44:24 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_63816122
Schnappy

tvp.
Long live music.
pi_63816273
De "zangbalk" moet je zingen.
.
pi_63816309
Oh, en de akkoorden zijn voor gitaar.
.
pi_63816348
Dus balk 2 voor rechts, balk 3 voor links?
Top 5 China producten
pi_63816459
Er staan 2 balken, een in de G sleutel en een in de F sleutel.

De G Sleutel is voor je rechterhand, F voor je linkerhand.. Let wel op, want de F sleutel is in een andere hoogte
pi_63816482
Overigens: de dubbele puntjes geven de F aan. dan moet je gewoon verder terug of naar boven tellen. Let wel op het #je.. geeft aan dat je een aantal zwarte toetsen moet gebruiken, dus bij bepaalde noten een halve toon omhoog.
pi_63816503
Nu zie ik nog wat .

Die Akkoorden zijn voor gitaar of voor keyboard als je met keyboard speelt, heb je vaak achtergrond (butt) geluid. Dan kan je gewoon een akkoord in raggen voor totale begeleiding. Wat ook erg handig is, is om loopjes te bedenken op die akkoorden, zodat je altijd lekker vol kan spelen, terwijl je de hele notenbalk van de linkerhand niet leest!
pi_63816506
Precies. Maar als het zo beter uitkomt, vind je ook wel eens een nootje voor rechts op de onderste balk of andersom.

De G- en F-sleutel zijn niet hetzelfde: het lijntje tussen de twee puntjes van de F-sleutel is de eerste F onder de middelste C. De middelste C is de C die op het eerste bijgetekende lijntje onder de bovenste balk, of boven de onderste, valt.
.
pi_63816603
Oke duidelijk allemaal, bedankt:) En meteen een nieuwe vraag, het hekje (voor zwarte noten), geldt die alleen voor de noten op die lijn? Dus bij de F sleutel alleen bij de F een halve hoger dus Fis.

Nog handige tips verder? Of goede liedjes om mee te beginnen? (Heb allemaal van die speelklaar boeken).
Top 5 China producten
pi_63816697
Tips : probeer in het begin zoveel mogelijk toonladders te spelen op je keyboard. met je linker en rechterhand.. waarbij je moet letten op je vingerzetting.

Stel: je vingers hebben allemaal een nummer, waarbij de duim begint met 1, moet je voor de notenladder waarmee je maar eens moet beginnen, de C (c,d,e,f,g,a,b,c) en weer terug de volgende combinatie doen:

1,2,3,1,2,3,4,5 en dat weer terug. zo ontwikkel je voor je zelf wat soepelheid in je vingerzetting. Probeer dit ook op andere hoogtes, en kijk naar de toetsen.. ":)
pi_63816798
En de #geldt inderdaad alleen voor de noot waar die voor staat

Mocht de # of b in het bladmuziek voorkomen, dan geldt deze alleen voor die noot waar die bij staat!:)

Have fun!
pi_63816835
Ik volg via youtube piano lessen, dat is ook erg gericht op de vingerzetting en de juiste manier van het gebruiken ervan. Ik had ook helemaal in het begin het hele keyboard bestickerd met de noten. Nu die eraf gehaald om het iets blinder te doen en te kijken naar de toetsen in plaats van de letters. (Kutwerk om al die stickers eraf te halen trouwens ). Nu nog wel vaak boven liedjes de noten schrijven en proberen daar wat automatisme in te krijgen dat het daarna niet meer hoeft.

Ben nu aan het oefenen met de zang-balken van liedjes omdat je dan vaak ook in 1 toonladder blijft.
Top 5 China producten
pi_63816882
quote:
Op zondag 7 december 2008 01:26 schreef Haarbalpasta het volgende:
En de #geldt inderdaad alleen voor de noot waar die voor staat

Mocht de # of b in het bladmuziek voorkomen, dan geldt deze alleen voor die noot waar die bij staat!:)

Have fun!
Zoals in het plaatje boven zie je het # op de F lijn staan, maar wanneer geldt die # niet meer. Of dan gewoon het gehele stuk bladmuziek? (Tenzij de # voor 1 noot staat maar in dit geval staat hij op een lijn )
Top 5 China producten
pi_63817053
die # telt niet als er een herstellingsteken staat. Maar dan alleen voor die maat; in de maat erop verhoog je de F dus weer naar Fis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herstellingsteken

Van wie zijn de videos die je op YT volgt??
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_63820833
Het zijn de volgende:

van getpianolessons
Top 5 China producten
pi_63820956
En ik heb weleens zo een "how to play...." geprobeerd. ging nog redelijk goed alleen ik merkte dat ik daar geen flikker mee opschoot en het niveau nog een stuk te hoog lag.

bijvoorbeeld
Top 5 China producten
pi_63821031
http://www.bol.com/nl/p/b(...)DVNLGOO0020081944bn6

Dit helpt, in plaats van alle kennis stukje bij beetje bijelkaar te zoeken, heb je alles bij elkaar in 1 boek.
  Moderator zondag 7 december 2008 @ 12:19:38 #19
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_63821080
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')