Hmmm ik kon zo 1 2 3 niet een specifiek topic voor vragen over piano/keyboard vinden dus vandaar dit topic maar even.
Na het horen van een klasgenoot met het bekende stuk van amelie heeft het mij enorm gemotiveerd om ook te beginnen met spelen. Gezien het studentenleven ben ik begonnen met een 61 toetsentellend keyboard om zo maar eerst eens noten te gaan oefenen / spelen etc. Het moge duidelijk zijn dat ik in de beginfase zit en het mij zelf aan wil leren om zo over hopelijk een aantal maanden amelie - competine te kunnen spelen.
Noten lezen gaat inmiddels al redelijk en met 1 hand spelen gaat nu wel goed. Ik kan alleen nog niet met 2 handen spelen dus los van elkaar als het ware, tja zal wel een bepaalde routine moeten worden of iets. Maar ik zit met de volgende vraag eigenlijk (ik ben nog lang niet op dat niveau maar ik zie het veel en vraag het me dan toch af).
Bij veel liedjes zie je 2/3 balken, de bovenste vaak voor de zang, en de andere 2 voor je linkerhand (of ga ik hier al de fout in

). Hoe moet je het volgende nou spelen:
![]()
Op de "zang" balk heb je ook de akkoorden staan. Is het de bedoeling dat je dan de keus maakt om de zang te doen en met links te ondersteunen met de akkoorden, of dat je de zang doet en met links 1 van de onderste 2 balken? (of "hoor" je beide onderste balken te doen?)
Ik zie ook een G sleutel en een F sleutel. Is dat eigenlijk precies gelijk alleen dat de F sleutel 2 octaven lager ligt?
Als er nog verdere tips zijn met betrekking tot het oefenen, met name de hand-oog coordinatie en het onafhankelijk spelen van de handen hoor ik dat graag
Groeten,
Rene