abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63809551
Vandaag hebben wij een houtenvloer gelegd in de woonkamer, welke (met ondervloer) 18mm hoog/dik is. De vloer in onze open keuken willen we betegelen, echter onze tegels zijn maar 10mm dik ... We willen graag dat de tegelvloer (ongeveer) even hoog komt te liggen als de houten vloer.

We dachten het keukengedeelte op te hogen met iets van multiplex van 6mm te verlijmen op de betonnen ondergrond, echter de mensen in de bouwmarkt hebben ons dit afgeraden omdat de kans groot is dat zo'n dunne plaat krom gaat staan, met alle gevolgen van dien.
Zij raadden ons aan om de vloer op te hogen met een of ander Beamix specie, maar dat zien wij niet zo zitten. Het is maar een stukje van 4m2, en nieuwe keuken en houtenvloer liggen er dus al. We zijn bang dat het een grote smeerboel gaat worden ... we zijn wel handig, maar misschien weer niet zo handig om zelf zo'n stukje te 'storten'.

Heeft iemand een idee hoe we dit ophogen het beste aan kunnen pakken?

Alvast bedankt!
pi_63809581
Misschien met van die ondertapijt platen die je onder laminaat kan leggen? Je hebt van die rollen van dat spul, maar ook platen van 1m2 of wat is het precies.
pi_63809678
egaline

beter nu goed doen dan later opnieuw te moeten uitbreken!!!
pi_63809742
Juist.

Vlaktrekkend cement (dat dus zichzelf horizontaal vlaktrekt). Ik kan je het spul van de Hornbach aanraden .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63810020
Bedankt Sigme. Moet je voor dat Hornbach spul dan ook een soort bekisting maken?
pi_63810494
Je moet ervoor zorgen dat het niet ergens naar een lager gelegen gedeelte wegloopt. Maar het is niet zo dun als water ofzo, meer zoiets als dikke yoghurt.

Je moet het ook wel een beetje helpen (uitvlakken) met een troffel beetje vleien enzo. En als je niet heel nauwkeurig werkt komen er vermoedelijk ook een soort luchtbelletjes in die kleine putjes in het oppervlak vormen, maar aangezien je eroverheen gaat tegelen maakt dat niks uit.

Verder heb je een ton nodig (grote emmer of metselton), en een boormasjien met zo'n roerding erop. Mengen doen op een grooooooot afgedekt stuk vloer of op een veilige lokatie (maar dan is verplaatsen van de volle ton wel zwaar!). Dit omdat het gauw spat, dat boormachinemengen.
Je kan ook met de hand mengen, in niet te grote hoeveelheden, maar het is zwaar werk en dat cementspul is vies en ruikt vies, en het moet echt erg goed geroerd worden.

Voordeel is dat je heel precies kan uitrekenen hoeveel cement je nodig hebt, dus bereken hoeveel cc je nodig hebt voor de gewenste ophoging en koop de daarvoor toereikende hoeveelheid cement. Behalve water hoeft er niks bij.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63810910
egaline op een houten vloer ?
pies on joe toe
  zaterdag 6 december 2008 @ 21:54:07 #8
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_63812756
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 20:27 schreef bonke het volgende:
egaline op een houten vloer ?
moeilijk he lezen...
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 19:34 schreef Broekum het volgende:
We dachten het keukengedeelte op te hogen met iets van multiplex van 6mm te verlijmen op de betonnen ondergrond
zou ook voor Egaline kiezen...is normaal voor het uitvlakken van een vloer, maar ophogen zal ook wel kunnen..

Hornbach zal zelf wel een variant hebben, zo ook misschien wel de gamma of karwei...

zal allemaal wel goed zijn.
© www.driekeerniks.be
pi_63812947
Lees wel goed de verpakking dat je weet tot hoeveel mm je kunt gaan (en anders in laagjes, maar das ook zo'n werk.
  zondag 7 december 2008 @ 00:49:50 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63816212
een houtenvloer MET ondervloer en dan maar 18 mm hoog komen???
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zondag 7 december 2008 @ 09:09:04 #11
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_63819191
quote:
Op zondag 7 december 2008 00:49 schreef klusfoobje het volgende:
een houtenvloer MET ondervloer en dan maar 18 mm hoog komen???
Dat is toch een redelijk normale hoogte?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  zondag 7 december 2008 @ 09:14:38 #12
64781 bonke
pipo koeie
pi_63819220
ik had dus verkeerd gelezen

een zak egaline moet die 4 mtr 2 en 6 mm hoog wel doen
lees wel goed de gebruiksaanwijzing
pies on joe toe
pi_63820191
je hebt toch ook gewoon tegellijmen die 6mm dikte zeker kunnen halen? Een gewone dunbedmortel dus.
pi_63820256
Zoals gezegd, egaline. Maak wel een goede bekisting. Schroef rondom op de betonnen vloer latten van 6 mm dikte. Aan de laminaatkant zou ik zelfs een dikkere regel schroeven. Zorg dat er geen gaatje inzit. Zodat je dus in principe een wterdichte bak krijgt. Daarin de egaline gooien. Zorg ook dat de egaline dun is. Liever te dun dan te dik. Zodat het goed uitvloeit. Resultaat is dan een supergladde vloer.
  zondag 7 december 2008 @ 12:23:19 #15
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_63821132
quote:
Op zondag 7 december 2008 11:17 schreef _VoiD_ het volgende:
je hebt toch ook gewoon tegellijmen die 6mm dikte zeker kunnen halen? Een gewone dunbedmortel dus.
die zijn er inderdaad,
PCI Nanolight kan zelfs tot 15mm.
maar het is wel moeilijk om je tegels mooi vlak te leggen.
© www.driekeerniks.be
  zondag 7 december 2008 @ 13:00:02 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_63821829
en waarschijnlijk is die tegellijm goedkoper dan egaline, want ik kan me herinneren dat een pak egaline een euro of 30 kost
pies on joe toe
pi_63821998
Vandaar de Hornbach-tip, dat is wat goedkoper (en werkt beter dan de hele dure variant van Metzger (rhinodek)).

Ophogen door een dikkere laag tegellijm kan natuurlijk ook, maar dat tegelt wel moeilijk.
pi_63840077
Heb zelf ook nog een egaline klusje voor de boeg. Twee zakken van het gamma huismerk van elk 25 kilo voor 23 euro per stuk met een verbruik van 1,5 kilo per milimeter per M2.
Voor de 4 vierkante meter en 6 mm ophogen van TS is dan 36 kilo nodig. Twee zakken dus.

Ik heb het spul al een keer eerder gebruikt en het viel me toen op dat het inderdaad niet waterdun is. De vergelijking met yogurt is heel treffend en je moet het echt een beetje "meehelpen" om het goed te laten vloeien.

Mijn idee was om er gewoon wat extra water in te doen maar dat wordt in de gebruiksaanwijzing ten strengste verboden. Heeft iemand een idee waarom dat is?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  maandag 8 december 2008 @ 01:55:30 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63841313
Omdat je toch een bepaalde mate van stevigheid moet hebben? Die stevigheid zal ws komen uit een chemische reactie. Door teveel water zul j die reactie negatief beinvloeden vermoed ik .

Wat doe je trouwens als je een houtenondervloer hebt? Zoals in een badkamer waar je toch op de grond wilt gaan tegelen?

Wat die hoogte van 18mm betreft. Dat vind ik voor hout met ondervloer niet echt hoog. Een massieve vloer is al 22 mm.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 8 december 2008 @ 07:26:59 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_63842786
ik denk dat met teveel water later de kans op scheuren een stuk groter word.
het water zit opgesloten in de beton en als er meer water in zit gaat er uit eindelijk minder beton in een m3.
gevolg een luchtiger (zwakker) beton na het uitdrogen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_63843182
ik heb zelf de badkamervloer opgehoogt met egalisatiecement van de gamma (deze kan tot 10mm per laag geloof ik). aanmaken in een grote kuip met de boormachine met mixkop, uitgieten op de vloer, klein beetje helpen met verdelen en klaar

zorg er wel voor dat je geen gaten hebt in de muren en/of vloer waar het doorheen kan lopen: het is dan wel zo dik als yoghurt: het weet de gaatjes perfect te vinden! bij ons liep het in eerste instantie ook een beetje onder een GiBo muurtje door een slaapkamer in (deze was leeg dus geen probleem, maar wel iets om op te letten). Je kan gaten tijdelijk dichtmaken met ductape of met kranten. deze kun je dan weer weghalen als de vloer hard is geworden
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 8 december 2008 @ 11:49:35 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63847285
maar euh.. op een houten ondervloer, hoe doen we het daar dan ???

M'n buurman woont in de kruipruimte dus...
  maandag 8 december 2008 @ 17:55:34 #23
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_63856556
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:49 schreef klusfoobje het volgende:
maar euh.. op een houten ondervloer, hoe doen we het daar dan ???

M'n buurman woont in de kruipruimte dus...
lewis zwaluwstaartplaten met een laagje beton
© www.driekeerniks.be
pi_63888836
Bedankt iedereen voor de tips! Morgen naar de Gamma, en dan kijken of ik eigen merk neem of Beamix.

Had toch stiekum gehoopt dit ophogen iets makkelijker te kunnen uitvoeren, maar als ik de verhalen over egaliseer zo lees dan moet het ons wel lukken.

Bedankt en tot de volgende klus!

Ps. We hebben een houten duo-vloer: mulitplex met daarop verlijmd 5mm eiken, wat in totaal 15mm dik is. Daaronder ondervloer vna 3mm, vandaar de totale 18mm.
pi_63909546
spotgoedkoop laminaat heeft ook vaak een dikte van 6 mm, misschien is dat een idee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')