abonnement Unibet Coolblue
pi_65827928
Ik zit juist in een tekortvak, en ik merkte het wel.. Ik ben echt nog gebeld door scholen waar ik ruim een jaar daarvoor een open sollicitatie naartoe had gestuurd, en ik had ook weinig concurrentie met solliciteren..
ik zat met 2 anderen toen voor de eerstegraads opleiding, en de jaren erna zijn er alleen maar minder geweest..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65829610
Kijk, dat is natuurlijk altijd goed!
Ik geef nu ook Nederlands en daar is (gelukkig) ook altijd wel vraag naar en dan heb je iets om op terug te vallen.
Met vakken als geschiedenis en bijv. Engels is er altijd een overvloed.
pi_65829663
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65830099
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de goede sfeer in de klas
pi_65830426
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Nu is dat bij niet niet zo omdat ik weliswaar de studie volg in Utrecht maar mijn werkterrein meer ligt in de regio Rotterdam-Rijnmond. Alleen ontstaat er nu in de vakgroep wel een soort concurrentieslag. Behalve ik (stage) werkt er nu een ander docent-in-opleiding (eerste graad) op die school. Weliswaar voor 8 uurtjes en de overige uren op een andere school. In eerste instantie had die persoon mij in vertrouwen laten weten zijn jaarcontract aankomende zomer in te leveren (reisafstand, wilde iets dichterbij huis werken) dus daarmee zouden 'mijn kansen' stijgen. Maar nu lijk het tegenovergestelde te gebeuren en wil de persoon blijven Maar waarschijnlijk moet ie kiezen, of deze school of de andere school waar hij werkt. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk nog ergens in het plaatje pas
pi_65848037
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:59 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten

Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.

En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.

Succes iig!
Er is hier inderdaad een stagebureau maar die hebben me laatst een nare streek geleverd ( Een stageplaats op een school geven om hem niet veel later aan iemand anders te geven met de mededeling dat ik het nu zelf mag uitzoeken), Dus de boodschap van hen is duidelijk wat betreft dat ik niet meer op hen hoeft te rekenen. Ze vertelden me eventueel dat ik bij musea stage moest gaan lopen waar ik daar eventueel klassen rond moet gaan leiden..... zo doe je nog ervaring op vertellen ze.

Maar ben inderdaad bezig contacten te leggen voor met scholen buiten het sollicitatie systeem.
pi_66049183
*zucht*

De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.

Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
pi_66170796
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 11:10 schreef Hippos het volgende:
*zucht*

De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.

Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
Mijn docent Duits, dat was pas een dictator, daar kan je van leren. Als huiswerk moest stundes overschrijven en vertalen, toch wel 6 blaadjes vol in klein schrift. En gaf ook op om de woordjes te leren en dit gebeurde ook want hij naait je gewoon een oor aan door je voor het bord te halen en je te overhoren. En geeft dus ook genadeloze enen. Als er verveeld werd dan gaf hij je gewoon 4 a4'tjes overschrijf werk, hij heeft ook een paar keer straf uitgedeeld dat je met een 4kleurenpen elke letter een andere kleur moest geven, a4'tje lang. Die man was erg misselijk en sarcastisch, misschien moet je dat ook eens doen. Hij kon overigens ook goed met de leerlingen opschieten.
Misschien meer schrijfwerk geven?
pi_66203504
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 04:32:31 #185
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_66264192
tvp
pi_66276760
Ik heb dan eindelijk een stage adres weten te regelen op een vmbo school! Vandaag een gesprek gehad en ik sta te popelen om te beginnen! Zo ga ik nog met een leuk gevoel de carnavals vakantie in!
pi_66278045
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 16:35 schreef Hippos het volgende:
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
Deze man wordt gerespecteerd, iedereen is gehoorzaam en met hem kun je ook gezellig praten. Ook na de lessen.
pi_66590916
Updates mensen, ik volg dit topic altijd met veel interesse.
pi_66591089
Weinig te melden eigenlijk..

Een dezer weken mijn beoordelings/functioneringsgesprek, en dat is toch wel spannend, ook al denk ik dat het wel goed zit..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66591217
Deze week een sollicitatie op de bus gedaan die per 1 aug 2009 is. Hoop dan mijn Master af te hebben, of alleen de scriptie staat hooguit nog voor een deel open. Ben benieuwd hoe ze alleen tegen een Universitaire Bachelor aankijken. We'll see.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_66591427
Spannend, en niet geschoten is altijd mis, wie weet wat eruit komt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66591600
Vakantie gehad; morgen weer beginnen, althans, op de UU. Dinsdag weer naar mijn stageschool. Ik zal de komende tijd nog wel moeite hebben met de orde in klas 2. Ik hoor van andere beginnende docenten dezelfde verhalen, ik hoor van velen tips, ik hoor vanalles...maar uiteindelijk moet ik het toch echt zelf doen Maar het is best lastig. In 4H gaat het wel goed, daar ben wel blij mee.
pi_66591736
Ik ben alweer een week aan de slag.

Mijn tweede klas gaat qua orde ook moeizaam, maar ook havo 4 is soms lastig. Ze werken eigenlijk te weinig, en daar baal ik soms flink van, aangezien de cijfers ook niet echt best zijn.. We moeten nu echt strak door de stof heen, dus ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor ze..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:29:39 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_66943611
Wat doen jullie trouwens met die 24 uur van het trekkingsrecht?
Wordt hier toch wel wat over gediscussieerd. Als je kiest voor het inleveren van lessen is dat ook niet echt veel (halve les op jaarbasis of zoiets), en kies je voor taakvermindering, dan kan dat ook nog wel es verrassingen opleveren, want je weet nu nog niet precies wat je volgend jaar voor takenpakket hebt.
.
pi_66943735
Ik weet het nog niet. Ik heb er toevallig deze week een stuk over zitten lezen, en daar stond dat we ook voor 15 maart al een keuze moesten maken? Het leek mij wel erg snel.

Wat ik me nog afvroeg, in de eerste jaren in het onderwijs, hoe is het toen gegaan met contracten? Ik krijg straks een tweede jaarcontract, en ik vroeg me af hoe het bij anderen gegaan is..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66943909
Je mag volgens mij max. drie keer een jaarcontract krijgen en daarna moeten ze je OF laten gaan OF een vast contract geven.
Bij ons hoeven we pas rond de zomer duidelijkheid te geven omtrent die 24 uur. Het is inderdaad maar een halve les. Je kan er ook voor kiezen om die uren van een taak af te halen, maar dat zal nog genoeg discussie opleveren. Er gaan ook geluiden op om de uren te verzamelen en er een onderwijsassistent voor in dienst te nemen. Maar goed, dat zie ik niet als de oplossing.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_66943968
ik geloof dat ze op mijn school twee jaarcontracten geven, en daarna voor vast..

Ik kan het mij ook wel voorstellen, het is natuurlijk afwachten of ik mij zo doorontwikkel(ga ik wel van uit), maar ik vroeg me af of anderen eerst ook twee jaarcontracten kregen, of dat ze gelijk na een jaar voor vast werden aangenomen. Doen andere scholen dat nu ook?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66944490
Op de scholen waar ik heb gewerkt was de gangbare praktijk: na een jaar beoordeling, en indien goed, dan vast contract. Het kwam wel voor dat mensen twee jaarcontracten kregen en niet meteen na een jaar vast, maar dan waren daar altijd redenen voor: nog geen diploma, nog niet goed functioneren, zulke dingen. Ik zou het raar vinden als je goed functioneert en je bevoegdheid al hebt en dan nog geen vast contract krijgt na een jaar. Staat hier niet iets over in de CAO misschien? Iets als "om iemand langer dan een jaar aan het lijntje te houden moet de directie duidelijke redenen aangeven"? Als alle scholen die ik ken het zo deden is het misschien wel gewoon een landelijke regel.
pi_66944610
Ik wil die 24 uren eigenlijk wel in mindering brengen op de taakuren, omdat de niet-lesgebonden klussen over het algemeen dingen zijn waar ik niet erg vrolijk van word. Ik probeer nu dus in te schatten welke taken ik volgend jaar op me ga nemen en hoeveel uren dat ongeveer gaan zijn.

Het jammere daaraan vind ik dat ik dan wel ontzettend zal moeten bewaken dat ik niet over die uren heenga, in een school waar veel collega's ruimschoots over hun uren heengaan, en waar dit jaar collega's die eigenlijk al op hun max zaten opdracht kregen een bepaalde taak toch uit te voeren en toen niet hun poot stijf hebben gehouden.

Ik zie er tegenop m'n grenzen te bewaken in een omgeving waar niemand zijn grenzen bewaakt. Je bent dan wel heel erg een eenzame strijder.
pi_66944743
Ik heb wel het idee dat het bij ons bij de beginners meer gebeurt, of dus mensen waaraan ze twijfelen. Mensen die het gewoon goed doen zullen wel gelijk een vast contract krijgen.

Ik ben echt nog een beginner, en heb een lastige start gehad, dus waarschijnlijk doen ze het daarom. Wat ik gewoon wel vervelend eraan vind is dat ik nog een jaar in "onzekerheid" zit of ik mag blijven.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')