Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de goede sfeer in de klasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Nu is dat bij niet niet zo omdat ik weliswaar de studie volg in Utrecht maar mijn werkterrein meer ligt in de regio Rotterdam-Rijnmond. Alleen ontstaat er nu in de vakgroep wel een soort concurrentieslag. Behalve ik (stage) werkt er nu een ander docent-in-opleiding (eerste graad) op die school. Weliswaar voor 8 uurtjes en de overige uren op een andere school. In eerste instantie had die persoon mij in vertrouwen laten weten zijn jaarcontract aankomende zomer in te leveren (reisafstand, wilde iets dichterbij huis werken) dus daarmee zouden 'mijn kansen' stijgen. Maar nu lijk het tegenovergestelde te gebeuren en wil de persoon blijven Maar waarschijnlijk moet ie kiezen, of deze school of de andere school waar hij werkt. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk nog ergens in het plaatje pasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Er is hier inderdaad een stagebureau maar die hebben me laatst een nare streek geleverd ( Een stageplaats op een school geven om hem niet veel later aan iemand anders te geven met de mededeling dat ik het nu zelf mag uitzoeken), Dus de boodschap van hen is duidelijk wat betreft dat ik niet meer op hen hoeft te rekenen. Ze vertelden me eventueel dat ik bij musea stage moest gaan lopen waar ik daar eventueel klassen rond moet gaan leiden..... zo doe je nog ervaring op vertellen ze.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 13:59 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten
Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.
En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Succes iig!
Mijn docent Duits, dat was pas een dictator, daar kan je van leren. Als huiswerk moest stundes overschrijven en vertalen, toch wel 6 blaadjes vol in klein schrift. En gaf ook op om de woordjes te leren en dit gebeurde ook want hij naait je gewoon een oor aan door je voor het bord te halen en je te overhoren. En geeft dus ook genadeloze enen. Als er verveeld werd dan gaf hij je gewoon 4 a4'tjes overschrijf werk, hij heeft ook een paar keer straf uitgedeeld dat je met een 4kleurenpen elke letter een andere kleur moest geven, a4'tje lang. Die man was erg misselijk en sarcastisch, misschien moet je dat ook eens doen. Hij kon overigens ook goed met de leerlingen opschieten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:10 schreef Hippos het volgende:
*zucht*
De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.
Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
Deze man wordt gerespecteerd, iedereen is gehoorzaam en met hem kun je ook gezellig praten. Ook na de lessen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:35 schreef Hippos het volgende:
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |