abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_63885678
Goh, dat hoor je inderdaad niet vaak. Bij ons op school zijn ook collega's waar zowel docenten als leerlingen klachten over hebben. En heel eerlijk gezegd: als ik hoor dat bij iemand letterlijk de boterhammen om de oren vliegen terwijl diegene probeert een les wiskunde te geven, dan vraag ik me ook wel 'ns af: moet je dit nou echt wel blijven doen? En dat gaat dan om iemand die al ruim 5 jaar voor de klas staat.
Gaat je collega nu wel weer op zoek naar een baan in het onderwijs, of gaat hij zijn heil elders zoeken?
pi_63885806
ik weet het eigenlijk niet... hij is de kostwinner, dus hij zal wel weer moeten gaan zoeken, maar ik weet niet wat hij dan gaat doen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63934044
Weer een nieuw topic!!! :-)
Ik lees altijd mee en soms zeg ik wat... Afgelopen vrijdag een super Sinterklaas gehad met mijn mentorklas! Sinterklaas kwam op bezoek en ze waren erg verbaasd dat hij van alles over ze wist... De schatjes hebben nu nog niet door dat ik alles had doorgespeeld Stiekem geloven ze nog allemaal!

Vanavond ouderavond... echt geen zin in Ben ik weer zo laat thuis en van de meeste gesprekjes weet ik toch dat ze overbodig zijn (mijn kind heeft een onvoldoende, hoe kan dat? Kijk eens in het werkboek, kind voert niks uit!!) Maar ja, het moet!!
I ♥ PB
pi_63934723
..."meneer kunt u alstublieft niet blijven..."
..."meneer, neem dan een baan, stop met die opleiding..."
..."meneer, ik wil geen andere docent..."

een paar reacties toen ik vertelde dat ik volgende week voor het laatst ben. Ze waren allemaal alweer vergeten dat ik tot de kerst stage zou lopen en dat na de kerst een nieuwe docent komt. Ondanks dat sommigen stiekem zullen juichen dat ik wegga vond ik de reacties wel een goed teken. Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
pi_63935029
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63935274
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ErikT het volgende:
Hee ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Vorige 2 jaar heb ik wiskunde gegeven en ik ga zeer waarschijnlijk in september de IVLOS doen. Ik mis het wel: lesgeven is leuk.
Maar ik wilde nu eerst ff mn studie afmaken. Lesgeven is ook vermoeiend, ging niet meer zo hard dat studeren.

Tips om te trakteren? Ik trakteerde in de eerste altijd op van die Napoleon snoepjes als ze allemaal hun spullen bij zich hadden. Dat vonden ze wel wat.
Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
pi_63936005
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .

[ Bericht 41% gewijzigd door Jentin op 11-12-2008 16:14:46 ]
pi_63936224
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:39 schreef Hippos het volgende:

[..]

Ik zat ook al aan zoiets te denken. Wel leuk om te horen dat je waarschijnlijk de opleiding bij het IVLOS gaat doen; daar zit ik nu namelijk
En bevalt het? Ik wil er wel een baan naast zoeken, stage lopen zie ik echt niet zitten. (Achterin een klas zitten doe je je ergste vijand niet aan... dat is zo gruwelijk saai.) Hoeveel dagen per week is het nu precies? (Ik begreep 1 à 2.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_63936292
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?

Ik heb trouwens vanavond oudergesprekken. Eentje maar, van 19.00 tot 19.10 over een jongeman die is blijven zitten en nog niet helemaal door lijkt te hebben dat vriendelijk lachend niks zitten doen ook niet gaat leiden tot een ticket naar de vijfde. Beetje zonde van m'n tijd om daarvoor naar school te gaan, maar goed, als ik jullie roosters zie, durf ik daarover niet te hard te klagen .
wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 11 december 2008 @ 17:20:15 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63937790
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:18 schreef Hippos het volgende:
Hoorde al groepjes mompelen 'over een cadeautje kopen...' Ik zal in ieder geval trakteren; iemand nog tips?
Paar zakken Celebrations doen het ook altijd wel goed.
.
pi_63939146
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:20 schreef teigan het volgende:

[..]

wat je een volgende keer zou kunnen doen is zoiets telefonisch af te handelen.....
Ook aan gedacht, maar dat 'mag' bij ons eigenlijk alleen als de afspraken niet meer in het rooster passen. En dat was nu dus niet het geval.
pi_63939213
Bij ons is het ook gangbaar om, als er maar 1 of 2 ouderparen voor jou hebben ingetekend, die mensen even te bellen en het gesprekje dus telefonisch te doen.

Ik heb doorgaans vrij veel gesprekken, want mijn vak wordt ervaren als moeilijk en je ziet vaak dat een leerling die overal achten en negens voor heeft bij ons een zes staat. In de onderbouw speelt dat vooral. En dan komen die ouders dus bij jou, want ze denken dat hun kind zwak is in dat vak, terwijl dat best meevalt. Ik denk eerder dat de andere vakken in de onderbouw gewoon te hoog cijferen.

Het voordeel van twee avonden ingedeeld zijn (wat bij mij dus altijd het geval is) is dat je ook twee avonden met de collega's mee kunt gaan eten
pi_63941037
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:09 schreef Jentin het volgende:
Lolly's zijn ook leuk, heel fijn dat gesmak de hele tijd

Hippos, ik weet even niet hoe het bij jou zit: waarom stopt je stage? En zul je ze niet missen ?
Ik ga ze zeker missen, dat voel ik nu al. Sinds september geef ik ze nu les; en nu heb je eigenlijk net een (goede) band met de klassen...en moet ik weg. Ik moet weg omdat de opleiding dat eigenlijk gewoonweg eist. Ze willen dat ik 2 verschillende stages loop op twee verschillende scholen. Helaas is het een eis, de school wilde me graag behouden (en de leerlingen vast ook), maar het mag niet. Ik heb het geprobeerd, maar eis was eis. Bovendien doe ik de stage variant, en was het toeval dat ik nu ook 6 vaste uurtjes kreeg op die school. Dus ik had een soort halve baan en halve stage. Maar omdat ik officieel de stage variant doe moet ik dus een tweede stage op een andere school volgen...snap je het nog? Dus nog 1 weekje...

Morgen even langs bij mijn nieuwe stageschool. Ik vrees een beetje. Ik moet begin februari daar werken met een module. Die module is vorig jaar gegeven maar moet aangepast worden. Ik heb nu de taak om die module samen met een collega helemaal aan te passen...ja. Daar heb ik de afgelopen weken amper tijd voor gehad. Ik besteedde juist tijd aan mijn (nog) huidige stage (klassen) en aan de opdrachten/bijeenkomsten van IVLOS. Dus ik heb nog vrij weinig aangepast...ze zullen not amused zijn vrees ik Ik kan mezelf niet in tweeën splitsen...
pi_63959269
Hallo allemaal,

Lees al een tijdje jullie posts, echter ben ikgeen aankomend docent of zelfs maar docent. Ik studeer op dit moment commerciele economie en als het goed is hoef ik nog maar 1.5 jaar. Nu begin ik, naar aanleiding van mijn stage me zelf af te vragen of dit is wat ik wil... Ik heb al eerder getwijfeld om de lerarenopleiding voor economie te doen...

Nu hoorde ik dat er een zogeneomde 'kopopleiding' bestaat deze duurt maar 1 jaar en dan ben je 2e graadsdocent en met mijn economie bachelor zou ik dit als het goed is kunnen doen..

Nu vroeg ik me af of 1 van jullie hier ervaring mee heeft? en misschien kunnen jullie mij wat meer vertellen over het vak docent...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Chris
pi_63991729
Ik hoor komende week op welke school ik eerste-jaarsstage mag gaan lopen! Spannend....
pi_64028283
Leuk! Wat houdt zo'n eerstejaarsstage in? Hoe lang duurt dat en wat mag je dan allemaal al doen?
  maandag 15 december 2008 @ 18:28:30 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_64036551
Eerstejaars stage is meestal een snuffelstage. Een beetje achter in de klas zitten kijken naar de docent voor de klas, een stapel opdrachten van het kaliber "bestudeer het plafond in het klaslokaal, wat valt je op?" en "tel het aantal keren dat de docent leerling X de beurt geeft" en heel af en toe een stukje van de les geven.
Ligt denk ik ook een beetje aan hoe je je opstelt. Ik heb in mijn eerstejaarsstage al volledige lessen gegeven. Was wel erg leerzaam.
.
pi_64038858
Ik herken het...heb het zelf ook gedaan, maar na een paar dagen was ik het een beetje zat en was ik blij dat ik stukjes of hele lessen mocht geven.

Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
pi_64043493
Yoga. Het is niks voor mij, ik maak m'n hoofd makkelijker leeg door heel fanatiek te sporten, maar ik hoor veel om me heen dat mensen er baat bij hebben.

Ik vond een onderdeel van de snuffelstage trouwens zeker zinvol: een hele dag meelopen met een klas. Man wat blijkt zo'n schooldag dan eigenlijk vermoeiend te zijn voor die leerlingen! Elk uur opnieuw een andere leraar die vanalles van je wil en meent dat jij nog volledig fris bent. Vermoeiend!
En sowieso ook leuk om een hele dag met een klas mee te lopen en de interactie tussen de leerlingen te zien, en hoe die van tijd tot tijd verschilt, of per les, of per plek waar ze zitten. En al die verschillende leraren met hun verschillende manieren van aanpak. Leuk! (en vermoeiend dus )
pi_64043694
Ja, het is inderdaad observeren/meelopen en misschien later een stuk van een les geven. Het meelopen zelf klinkt misschien niet heel spannend, maar ik geloof wel dat het heel leerzaam zal zijn (we leren nu veel over wat een zogenaamd goede en slechte docent zou zijn, maar in de praktijk werkt het toch allemaal net iets anders, bijvoorbeeld) en bovendien is het wel een fijne afwisseling op de 'gewone' lesdagen
Een les geven lijkt me nu nog heel eng, maar dat zal wel veranderen tijdens het meelopen.

Alleen zijn er nu wat problemen met een tekort aan stageplaatsen, dus het is nog maar even afwachten of ik op stage kan
pi_64043889
Oh, en trouwens Hippos, mijn ervaring is ook dat het vanzelf minder wordt met de jaren. Op een gegeven moment heb je met elk bijltje al weleens gehakt. Malen doe ik nu nog om een leerling met een ernstige ziekte, maar niet meer om een lastige klas of dito ouder. Dat is niet het gevolg van bewust beleid, het ging vanzelf. Dus misschien kun je je de yoga besparen
pi_64044704
Soms hoor ik vlak voordat ik ga slapen nog het rumoer van een klas in m'n hoofd, of een opmerking van een leerling, of zie ik iets voor me wat er die dag gebeurde (kan ook leuk zijn trouwens). Maar,dus, ja, , ik neem het heel erg mee naar huis. Heb me vorig jaar bijvoorbeeld intens schuldig gevoeld over een pestgeval dat ik niet had opgemerkt, en dit jaar al een paar slapeloze nachten gehad van een klas die niet wil.

Nu ben ik te moe daarvoor. Ik ben met m'n vriend bezig met het kopen van een huis, en de spanning die dat oplevert is samen met de laatste lesweek erg vermoeiend. Ben blij dat ik na donderdag vakantie heb .

En morgen ga ik m'n V5 verrassen met een leuk VS-project (ik gooi het lesprogramma van deze week even aan de kant, ik ben er even zat van, dat programma is namelijk opgesteld door een sectie-genoot-dinosaurus die van mening is dat vijf lessen achter elkaar tekstverklaren en zinnen vertalen nuttig is.. ).
pi_64050147
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?

[ Bericht 8% gewijzigd door Jentin op 16-12-2008 09:50:45 ]
pi_64050238
quote:
Op maandag 15 december 2008 19:58 schreef Hippos het volgende:
Geheel andere vraag. Één van mijn 'leerpunten' zoals dat zo mooi heet heeft te maken met het probleem dat ik heel veel schoolzaken meeneem naar huis. Ik bedoel daar mee dat veel zaken blijven malen in mijn hoofd, ik er eigenlijk soms continue mee bezig ben en dat ik echt lastig afstand kan doen. Nu is dat een probleem dat veel vaker bij beginnende docenten schijnt voor te komen; maar heeft er iemand ideeën of tips hoe je dit langzaam kan minderen, er dus verandering in kan brengen?
Het wordt inderdaad vanzelf minder, zoals al geschreven werd. De beste remedie is: veel lesgeven ('vlieg'uren maken). Waar ik me door heb leren ontspannen (maar dat past bij mij, dus ik weet niet of het bij een ander ook zo werkt): op een gegeven moment besloot ik eens lessen niet of nauwelijks voor te bereiden en te vertrouwen op mijn kennis en improvisatievermogen. En dan maar zien wat er gebeurt. Dat bleek eigenlijk heel goed te werken: door minder voorbereiding had ik ook veel minder een vaststaand idee over hoe de les zou moeten lopen, waardoor ik veel meer ontspannen was, en ik bleek over voldoende kennis en improvisatie te beschikken om er toch wat van te maken. Soms werden die lessen juist beter, omdat ik me veel meer richtte op de natuurlijke interactie met de klas. Dat gaf rust en zelfvertrouwen.

Verder denk ik dat je jouw rol van docent niet moet onderschatten, maar ook weer niet moet overschatten. Het welzijn en functioneren van een leerling hangt echt niet helemaal van jou af. Ik denk altijd maar: hoe was het een leerling vergaan als ik er niet was geweest? Ach, dan had ie het vast ook heel goed gered. Soms kun je heel belangrijk zijn voor een kind, maar je moet je rol toch ook relativeren.

En verder af en toe echt bewust de boel de boel laten en je desnoods een dagje ziek melden. Ik ben nooit ziek, maar soms (één of twee keer per jaar) meld ik me toch eens ziek als ik denk dat ik het even niet zo goed meer trek.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_64051744
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 09:32 schreef Jentin het volgende:
Zo'n snuffelgluurstage kllinkt inderdaad niet zo spannend. Ik heb tijdens dat ene jaartje stage op twee scholen stage gelopen: op de eerste school (door de opleiding aangewezen) mocht ik inderdaad ook alleen maar naar het plafond staren (én constateren dat mijn begeleider 6 uur achter elkaar tegen iedere klas op hetzelfde moment hetzelfde stomme grapje maakte). Het enige wat ik zelf mocht doen is een oefeningetje werkwoordspelling nakijken.
Ik ben toen in november zelf naar een andere school gestapt en daar mocht ik al meteen veel meer doen, en dat was zoveel fijner! Ik werd af en toe behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik kon van alles uitproberen en heb van die stage ontzettend veel geleerd. Ik werk nu nog op die school trouwens.

Ik ben trouwens ook zo iemand die dingen heel erg slecht los kan laten. Een lullige opmerking van een leerling kon heel lang blijven malen. Maar dit jaar (mijn 3e) gaat alles alweer zoveel makkelijker en rustiger, dat dat gepieker ook veel minder is dan vorig jaar. Zeg maar nihil. Ik denk inderdaad dat het wel klopt wat ShadyLane zei: na een tijdje zul je alles al wel een keer gezien hebben, de extreme gevallen daargelaten, en dan kun je het ook makkelijker loslaten.
Ik heb in ieder geval een beetje geleerd om m'n schouders op te halen als een les niet perfect verloopt: volgende keer beter, ik zie die klassen tenslotte vaak genoeg om mezelf te revancheren. En gek genoeg lijken die klassen het ook niet echt mee te nemen naar de volgende les, dat vond ik zelf een heel geruststellende constatering.

Whatshesaid, mag je zelf geen stage proberen te regelen, of moet het per se via je opleiding?
Nee, heb het aan het begin van het schooljaar wel voorgesteld om ook zelf op zoek te gaan, maar dat was de bedoeling niet. Het was de bedoeling dat de school eerstejaars stage zou regelen En direct na de kerstvakantie beginnen de stages al, dus het is nu voor alle drie de partijen (hogeschool, middelbare school in kwestie en voor mijzelf) waarschijnlijk veel te kort dag om nog iets te gaan regelen... Nou ja, ik wacht het nu maar af, er zit niets anders op!

Hoor inderdaad dat de stages ontzettend verschillen, daarom was ik ook zo benieuwd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')